Mitä sellaisia sanoja tai sanontoja muistat omasta lapsuudestasi, joita ei näinä päivinä käytetä ollenkaan tai ainakin käytetään huomattavasti vähemmän kuin ennen?
Minulle tulee mieleen: munamankeli ja muoviraha. Ehkä jotkut käyttävät, mutta itse kuulen harvoin.
Sitten on esimerkiksi sana larpata, jota ei mielestäni käytetty vähään aikaan, mutta nyt siihen taas törmää, tosin eri merkityksestä (nykyään taitaa tarkoittaa enemmän teeskennllä tai jäljitellä jotain negatiivisessa merkityksessä).
Kommentit (111)
Alushousus näkyy! Sanottiin kun joku haukotteli oikeen leveästi
Ennen oli ihmisillä komplekseja, eikö enää
Pistä juluppis kiinni ettei hevoset karkaa
Baarimikko, gimuli, likka, ovimikko, töllötin, faksi, sähkösanoma, teleksi, Disco, ,
Vierailija kirjoitti:
Mies käyttää sanaa lempiä. Se on kai aika harvinainen. Laski vähän tunnelmaa, kun repesin nauruun sanan kuullessani.
Nyt luin otsikon, ja tämä ei ollut onneksi lapsuusmuisto.
Vierailija kirjoitti:
Neurooseistakaan ei puhuta. Kaatumatauti, sokeritauti, jakomielitauti ja maanis-depressiiviyys ovat jääneet unholaan.
Sana, jota vielä käytetään, mutta ei pitäisi, on matkapuhelin! Vähän off topic, mutta ärsyttää ihan tolkuttomasti, kun näkee jossain. Samat ihmiset puhuvat kai ATK:sta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää mustaa miestä!
Vanha sanonta, mutta sopii tähän päivään erittäin hyvin.
ponnari, korvikset, jumpperi, lätsä
Sekstailla.
Olen niin vanha, että en tiennyt, ettei ponnarista tai korviksista puhuta. Sanotteko poninhäntä?
Trenssi oli ennen poplari ja bomber-takki pilotti. Talvien lauhtumisen takia ei ole tarvinnut pitkiksiä, saati laamapaitaa vaatteiden alle. Siellä on vain nimettömät. Farmarihousuista ei puhuta. Leninki ja puolihame ovat harvinaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neurooseistakaan ei puhuta. Kaatumatauti, sokeritauti, jakomielitauti ja maanis-depressiiviyys ovat jääneet unholaan.
Diabeteksen suora suomennos on muuten hunajavirtsaisuus, kreikkalainen sana. Jotenkin tuntuisi kumminkin miellyttävämmältä ilmaisulta tuo sokeritauti. Vai pitäisikö sanoa, että kusen jatkuvasti hunajaa? T diagnoosin saanut
Mies käyttää sanaa lempiä. Se on kai aika harvinainen. Laski vähän tunnelmaa, kun repesin nauruun sanan kuullessani.