Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka koette ruokavalionne sekä terveelliseksi että hyvän makuiseksi, mitä syötte? Mitä ostatte kaupasta?

Vierailija
18.11.2020 |

Kaipaan vinkkejä terveelliseen arkeen! Voidaan keskustella tässä ketjussa terveellisestä elämästä muutenkin :)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko ruokavalioni superterveellinen mutta ei ainakaan huonoimmasta päästä. Ja hyvää ainakin on.

Aamupalani on heikkokohtani. Usein en syö ollenkaan tai sitten juon vain teetä tai teen smoothien esim punaviinimarjat, soijajugurtti, mintun lehdet, joskus hunajaa.

Lounas töissä: esim salaatti (proteiini esim halloum tai katkarapu, lehtikaali tai muu vihreä, tomaatti, kurkku, oliivi, feta, siemeniä tai pähkinöitä, oliiviöljy). Ehkä kanaa ja uunijuureksia tai vuohenjuustotomaattikeitto.

Välipalaksi töiden jälkeen: ruisleipä, oivariinija juusto. Tai tomaatti-halloum-basilika -salaatti. Smoothie.

Päivällinen on tuhdein ruoka: kanaa, riisiä ja uunivihanneksia, itsetehtyä pizzaa, wok-vihannekset ja katkarapuja. Uunilohta ja lisuke. Tai pastaa lukuisilla eri variaatioilla. Tai tuhdimpi salaatti.

Iltapalaksi juon teetä ja ehkä joku leipä juustolla jos tekee mieli.

Viikonloppuisin herkuttelen. Usein ostan keskikokoisen sipsipussin, kaksi dippiä ja pilkon vihanneksia. Tämä myös heikko kohtani.

Ruokavalioni koostuu siis pääosin kasviksista ja proteiineista, joka on kana, kala, katkaraput tai halloum. Punaista lihaa syön vain ravintoloissa tai kesällä joskus grillimakkaran muodossa. Hiilareitakin syön, mutta aamupäiväisin yritän välttää niitä. Minulla on ibs ja jostain syystä monet viljat saavat vatsani sekaisin juuri aamupäivisin.

Miksi alapeukut?

Vierailija
22/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön leipää, maustamatonta proileria, jonka maustan tietysti kotona. Inhoan marinadimömmöjä, paitsi siivissä, possua, lehmää... Maitotuotteita, joskus puuroa (en tosin tykkää siitä), suomalaisia marjoja. Muutamia hedelmiä. Olen kyllä aika nirso hedelmien suhteen, koska en voi sietää kirpeitä makuja. Siksi en syö appelsiinia enkä mandariinia, vaan juon silloin tällöin appelsiinimehua.

Salaattia, jauhelihaa, proileria, raejuustoa ja sen semmoista syön. En himoitse oikeastaan mitään muuta herkkua kuin suklaata ja joskus perinteistä lakua. Suklaa voi siis olla jäätelönä tai missä muodossa vain. Joskus hyvin harvoin syön pizzaa.

Annan periksi tuossa suklaajutussa, koska kai normaalilla ihmisellä on jotain himojakin. Nykyään kun katselen karkkihyllyjä, aivoni hokevat vain sanaa palmuöljy, palmuöljy, palmuöljy, esanssit, esanssit, esanssit. Ei tee mieli sellaista moskaa.

Mikäköhän olisi ruokapuolella paheeni... No ostan joskus niitä makulan ciabattoja. Täytetyt leivät ovat paheeni, rakastan niitä. Joskus ostan kalapullia. Tai kalapiffejä. Joskus kepappilihaa.

En minä edes yritä mitään, se tulee luonnostaan. En himoitse liian teolista pas.kaa, joten sen ostamatta jättäminen on ihan normaali juttu eikä vaadi mitään tahdonvoimaa ja somepäivityksiä todisteluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi terveellinen juttu, jota VIHAAN, on avokado. Juu ei kiitos enää.

Puuroa syön lähinnä siksi, että maha toimisi edes jotenkin. Mutta kyllä sekin vaatii mehukeittoa, silloin se on ihan ok. Ei mitään herkkua kuitenkaan.

Vierailija
24/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön leipää, maustamatonta proileria, jonka maustan tietysti kotona. Inhoan marinadimömmöjä, paitsi siivissä, possua, lehmää... Maitotuotteita, joskus puuroa (en tosin tykkää siitä), suomalaisia marjoja. Muutamia hedelmiä. Olen kyllä aika nirso hedelmien suhteen, koska en voi sietää kirpeitä makuja. Siksi en syö appelsiinia enkä mandariinia, vaan juon silloin tällöin appelsiinimehua.

Salaattia, jauhelihaa, proileria, raejuustoa ja sen semmoista syön. En himoitse oikeastaan mitään muuta herkkua kuin suklaata ja joskus perinteistä lakua. Suklaa voi siis olla jäätelönä tai missä muodossa vain. Joskus hyvin harvoin syön pizzaa.

Annan periksi tuossa suklaajutussa, koska kai normaalilla ihmisellä on jotain himojakin. Nykyään kun katselen karkkihyllyjä, aivoni hokevat vain sanaa palmuöljy, palmuöljy, palmuöljy, esanssit, esanssit, esanssit. Ei tee mieli sellaista moskaa.

Mikäköhän olisi ruokapuolella paheeni... No ostan joskus niitä makulan ciabattoja. Täytetyt leivät ovat paheeni, rakastan niitä. Joskus ostan kalapullia. Tai kalapiffejä. Joskus kepappilihaa.

En minä edes yritä mitään, se tulee luonnostaan. En himoitse liian teolista pas.kaa, joten sen ostamatta jättäminen on ihan normaali juttu eikä vaadi mitään tahdonvoimaa ja somepäivityksiä todisteluksi.

Teollista**

Vierailija
25/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pääasiassa graham-puuroa ja kaurakermaa kuten miehenikin. Ostan kaupasta niiden lisäksi tomaattia, kurkkua, salaattia, omenia ja banaania. Joskus harvoin ostan levyn maitosuklaata.

Vierailija
26/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyydyn tosi vähään ja yksinkertaiseen, mutta mielestäni hyvä maku tulee oikeista kombinaatioista. Esimerkiksi perunamuusi-porkkana-oliiviöljy-suola TAI kaurapuuro-kuivahedelmät-oliiviöljy-suola TAI peruna-hirssi-oliiviöljy-suola yms. Mausteita en tarvitse.

Vierailija
27/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kahdesti päivässä muulloin paastoan autoimmuunisairauksien vuoksi.

Syön/ostan:

Luomu neitsytoiiviöljyä, avokadoöljyä, mct:tä, luomu kookosrasvaa.

Luomu kanaa tai luomu nautaa.

Kaikkia vihreitä kasviksia, yrttejä sekä toki muunkin värisiä kasviksia mieluiten luomuna.

Hedelmistä vain sitruunoita tai granaattiomenia, kaikki marjat käyvät.

En koskaan osta: säilykkeitä, eineksiä, pussikalaa, prosessoituja lihoja, hedelmiä, juureksia, pastoja, leipiä, mitään suolaisia herkkuja tai makeisia tai limuja.

Chronin tauti/IBD ja arteriitti sekä erilaiset väsymystilat ja ihon punoitus ovat kadonneet täysin. Toista vuotta mennään näillä ja hautaan asti jatkan.

M 32

Vierailija
28/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyydyn tosi vähään ja yksinkertaiseen, mutta mielestäni hyvä maku tulee oikeista kombinaatioista. Esimerkiksi perunamuusi-porkkana-oliiviöljy-suola TAI kaurapuuro-kuivahedelmät-oliiviöljy-suola TAI peruna-hirssi-oliiviöljy-suola yms. Mausteita en tarvitse.

XDDDDDDDDD Et tarvitse mausteita, mutta tarvitset suolaa? XDDDDDDD voi ídaři...

Vierailija
29/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla olisi kasvissyöjille/vegaaneille kysymys: Mitä kaikkia proteiininlähteitä syötte?

Vegaanit eivät näytä vastaavan joten pitänee auttaa: Vegaaneilla on proteiinilähteenä kaikenlaista pahan makuista.

Tulit jälleen riitaa haastamaan. Miksi toimia noin jos ei tiedä?

Pötyä, että vain pahanmakuista. Taito se on saada syömästään ruoasta maukasta.

Linssit, pavut, siemenet, mantelit, hamppuproteiini, tofu, härkis...

Vierailija
30/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla olisi kasvissyöjille/vegaaneille kysymys: Mitä kaikkia proteiininlähteitä syötte?

Syön  erilaisia papuja, herneitä, kaaleja (parsakaali++), siemeniä. Ituja ja versoja kasvatan itse (auringonkukka, herne+++).

Vierailija
31/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE VÍȚUŃ SANA ON

A

V

O

K

A

D

O

!!!!!!!!!

Ja unohdin mainita kananmunat. Niitä tietysti syön. Rakastan pinaattiplätyskäisiä, niihin tulee kananmunaa tietysti. Joskus teen banaaniplättyjä ja joskus munakasta. Mutta vain, jos siihen on jotain täytteitä. Nakkia, paprikaa ja sellaista.

Nakkikastiketta rakastan ja perunamuussia.

Vierailija
32/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nauriksia kera siipien". Naurista :D

Niin? Herkullinen juures, valitettavan harvoin näkee kaupoissa.

T. Eri

Vierailija
33/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

XDDDDDDDDD Et tarvitse mausteita, mutta tarvitset suolaa? XDDDDDDD voi ídaři...

😂 No hihihihi. Ilman suolaa ei selviä hengissä.

Vierailija
34/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään syödä monipuolisesti kaaleja, juureksia uunissa paahdettuna ja maustettuna esim harissalla, tahnoilla yms. Saatan tehdä myös vaikka valkosipulilla ja chilillä maustettuja lohkoperunoita. Borssi ja tomaattikeitto ovat ihania! Arkena syön ruisleipää kevyiden leikkeleiden kanssa, smoothieita sekalaisista marjoista ja hedelmistä, jogurttia yms. Perus jääsalaatti, kurkku, tomaatti -tyylisiä salaatteja en syö oikeastaan ollenkaan.

Tsekkaa ottolenghi-keittokirjat!

Vierailija
35/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko ruokavalioni superterveellinen mutta ei ainakaan huonoimmasta päästä. Ja hyvää ainakin on.

Aamupalani on heikkokohtani. Usein en syö ollenkaan tai sitten juon vain teetä tai teen smoothien esim punaviinimarjat, soijajugurtti, mintun lehdet, joskus hunajaa.

Lounas töissä: esim salaatti (proteiini esim halloum tai katkarapu, lehtikaali tai muu vihreä, tomaatti, kurkku, oliivi, feta, siemeniä tai pähkinöitä, oliiviöljy). Ehkä kanaa ja uunijuureksia tai vuohenjuustotomaattikeitto.

Välipalaksi töiden jälkeen: ruisleipä, oivariinija juusto. Tai tomaatti-halloum-basilika -salaatti. Smoothie.

Päivällinen on tuhdein ruoka: kanaa, riisiä ja uunivihanneksia, itsetehtyä pizzaa, wok-vihannekset ja katkarapuja. Uunilohta ja lisuke. Tai pastaa lukuisilla eri variaatioilla. Tai tuhdimpi salaatti.

Viikonloppuisin herkuttelen. Usein ostan keskikokoisen sipsipussin, kaksi dippiä ja pilkon vihanneksia. Tämä myös heikko kohtani.

Ruokavalioni koostuu siis pääosin kasviksista ja proteiineista, joka on kana, kala, katkaraput tai halloum. Punaista lihaa syön vain ravintoloissa tai kesällä joskus grillimakkaran muodossa. Hiilareitakin syön, mutta aamupäiväisin yritän välttää niitä. Minulla on ibs ja jostain syystä monet viljat saavat vatsani sekaisin juuri aamupäivisin.

Miksi alapeukut?

Ihmettelin samaa..

Vierailija
36/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nauriksia kera siipien". Naurista :D

Niin? Herkullinen juures, valitettavan harvoin näkee kaupoissa.

T. Eri

Olin taivuttanut nauris-sanan väärin ja joku koki tarpeellliseksi siitä kertoa, itse en sitä ihan kaikkein oleellisimpana juttuna ruokakertomuksessani pitänyt, mutta makunsa kullakin, osaanpa ainakin tästedes sanoa nauriksien sijaan naurista ;D

Naurista on tosiaan harmillisen harvoin kaupoissa, siksi nappaankin niitä aina mukaan, jos sattuu tulemaan vastaan, ovat niin tosi hyviä, etenkin kaskinauriit! :)

Vierailija
37/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut?

Älä välitä, niitä tulee täällä aina, sanoi sitten mitä tahansa, omaankin selostukseeni tuli, mutta hälläväliä, itse tiedän, että oma ruokavalioni sopii mulle ja jos joku ei siitä tykkää, saa onneksi syödä itse jotain ihan muuta :)

Vierailija
38/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja, hedelmiä, banaania ja kasviksia. Rasva ja proteiini kananmunista, kalasta, juustosta, maidosta, lihasta (ja proteiinilisistä), Kuitua ruisleivästä. Juuri muuta en syö.

Vierailija
39/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön  erilaisia papuja, herneitä, kaaleja (parsakaali++), siemeniä. Ituja ja versoja kasvatan itse (auringonkukka, herne+++).

Montakos kiloa sitä parsakaalia ahmit päivässä, että saat edes mainittavan osan tarpeesta täyteen? Tai noita siemeniä? Niitä ei edes suositella syötäväksi kuin ruokalusikallinen päivässä liiallisen raskasmetallipitoisuuden vuoksi. Ai jessus, että vegaanit voivat olla typeriä :D

Vierailija
40/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun listani:

Vihreitä kasviksia, kukkakaalia, tomaattia, avokaadoa, sipulia, harvakseltaan vadelmia tai mustikoita.

Kananmunia, kanaa aina nahkoineen, kalaa, katkarapuja, meetvurstia ja salamia, runsaslihaista makkaraa (esim. Huilun tuhti).

Runsasrasvaisia juustoja, raejuustoa, kuohukermaa, harvakseltaan sokeritonta rahkaa.

Pekaani- ja macadamiapähkinöitä, manteleita, kookosvoita, oliiviöljyä, mct-öljyä.

Punaviiniä 1-2 kertaa/kk, light-juomia kohtuudella, kahvia, teetä, vettä vähintään 2-3 litraa.

Paastoan klo 21-16, eli en syö aamupalaa enkä lounasta.

Näillä eväillä on pudotettu n. 6kk aikana 20kg ja olo on tajuttoman energinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi