Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka koette ruokavalionne sekä terveelliseksi että hyvän makuiseksi, mitä syötte? Mitä ostatte kaupasta?

Vierailija
18.11.2020 |

Kaipaan vinkkejä terveelliseen arkeen! Voidaan keskustella tässä ketjussa terveellisestä elämästä muutenkin :)

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon marjoja maustamattoman jugurtin kanssa, kananmunia silloin tällöin, raejuustoa. Syön joka päivä lounaaksi salaatin ja sitten näin päivällisaikaan jonkun peruskotiruuan, nyt oli riisiä kanaa ja hernemaissipaprikaa. Kaupan pakastevihanneksia tulee käytettyä paljon, ihan vain tehtyä wokki vain niistä ja maustettua tai sitten sekaan jotain kanaa. Peruskotiruokaakin, sellaista ei nyt niin terveellistä, mutta täyttävää, esim, perunamuusi ja lihapullat tai makaronilaatikko. Tomaattia menee paljon ja paprikaa. Hedelmän syön yhden päivässä, en enempää enkä vähempää. Sipulia käytän runsaasti, milloin missäkin muodossa. Suurin herkkuruoka on uunissa paistettu, paljon sipulia sen kanssa paistetaan samalla ja perunamuusi. Salaattia on myös päivällisellä tai sitten jotain yksittäisiä vihanneksia. Syön siis hyvin tavallista suomalaista ruokaa, en mitään erikoista, sekä sitten noita hedelmiä. Myös porkkanat, lantut, ruusukaalit, valkokaalit ja herkkusienet on usein osana ruokavaliota. Olen todella terve ja hyväkuntoinen. 

Vierailija
2/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko ruokavalioni superterveellinen mutta ei ainakaan huonoimmasta päästä. Ja hyvää ainakin on.

Aamupalani on heikkokohtani. Usein en syö ollenkaan tai sitten juon vain teetä tai teen smoothien esim punaviinimarjat, soijajugurtti, mintun lehdet, joskus hunajaa.

Lounas töissä: esim salaatti (proteiini esim halloum tai katkarapu, lehtikaali tai muu vihreä, tomaatti, kurkku, oliivi, feta, siemeniä tai pähkinöitä, oliiviöljy). Ehkä kanaa ja uunijuureksia tai vuohenjuustotomaattikeitto.

Välipalaksi töiden jälkeen: ruisleipä, oivariinija juusto. Tai tomaatti-halloum-basilika -salaatti. Smoothie.

Päivällinen on tuhdein ruoka: kanaa, riisiä ja uunivihanneksia, itsetehtyä pizzaa, wok-vihannekset ja katkarapuja. Uunilohta ja lisuke. Tai pastaa lukuisilla eri variaatioilla. Tai tuhdimpi salaatti.

Iltapalaksi juon teetä ja ehkä joku leipä juustolla jos tekee mieli.

Viikonloppuisin herkuttelen. Usein ostan keskikokoisen sipsipussin, kaksi dippiä ja pilkon vihanneksia. Tämä myös heikko kohtani.

Ruokavalioni koostuu siis pääosin kasviksista ja proteiineista, joka on kana, kala, katkaraput tai halloum. Punaista lihaa syön vain ravintoloissa tai kesällä joskus grillimakkaran muodossa. Hiilareitakin syön, mutta aamupäiväisin yritän välttää niitä. Minulla on ibs ja jostain syystä monet viljat saavat vatsani sekaisin juuri aamupäivisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustamatonta rahkaa ja maustamatonta broileria pääasiassa. Ja puuroa.

Noihin sitten jotain sokeritonta makua tai maustetta.

Vierailija
4/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko ruokavalioni superterveellinen mutta ei ainakaan huonoimmasta päästä. Ja hyvää ainakin on.

Aamupalani on heikkokohtani. Usein en syö ollenkaan tai sitten juon vain teetä tai teen smoothien esim punaviinimarjat, soijajugurtti, mintun lehdet, joskus hunajaa.

Lounas töissä: esim salaatti (proteiini esim halloum tai katkarapu, lehtikaali tai muu vihreä, tomaatti, kurkku, oliivi, feta, siemeniä tai pähkinöitä, oliiviöljy). Ehkä kanaa ja uunijuureksia tai vuohenjuustotomaattikeitto.

Välipalaksi töiden jälkeen: ruisleipä, oivariinija juusto. Tai tomaatti-halloum-basilika -salaatti. Smoothie.

Päivällinen on tuhdein ruoka: kanaa, riisiä ja uunivihanneksia, itsetehtyä pizzaa, wok-vihannekset ja katkarapuja. Uunilohta ja lisuke. Tai pastaa lukuisilla eri variaatioilla. Tai tuhdimpi salaatti.

Iltapalaksi juon teetä ja ehkä joku leipä juustolla jos tekee mieli.

Viikonloppuisin herkuttelen. Usein ostan keskikokoisen sipsipussin, kaksi dippiä ja pilkon vihanneksia. Tämä myös heikko kohtani.

Ruokavalioni koostuu siis pääosin kasviksista ja proteiineista, joka on kana, kala, katkaraput tai halloum. Punaista lihaa syön vain ravintoloissa tai kesällä joskus grillimakkaran muodossa. Hiilareitakin syön, mutta aamupäiväisin yritän välttää niitä. Minulla on ibs ja jostain syystä monet viljat saavat vatsani sekaisin juuri aamupäivisin.

Välipalalla siis tomaatti-mozzarella-basilika -salaatti, ei halloum.

Vierailija
5/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vihannekset, hedelmät, marjat ja salaatit? Ap halusi tietää terveellisestä ruokavaliosta.

Vierailija
6/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lista lyhykäisyydessään: rasvaiset lihat, sisäelimet, luulihaliemi, kananmunat, täysmaito, kuohukerma, voi, juustot, kotimaiset kauden kasvikset, kotimaiset marjat, kotimaiset hedelmät, peruna. Kahvi, tee, kaakao, suklaa. Viinakset pienissä määrin. Yrttimausteet, valkosipuli, pippurit, suola. Siinä se. Noista saa jo vaikka mitä hyvää aikaan.

Vierailija
7/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman alkuperäiset vähän prosessoidut raaka-aineet.

Mulla on normaalit lihat, kalat, kanat ja vihannekset porkkanasta lehtikaaliin. Maukasta tulee kun käyttää aitoa voita ja kermaa, terveellistä tulee kun määrät on kohtuullisia.

Ruokakermat, margariinit, rasvattomiksi prosessoidut tuotteet sekä sokerin jätän hankkimatta.

Vierailija
8/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vihannekset, hedelmät, marjat ja salaatit? Ap halusi tietää terveellisestä ruokavaliosta.

Joo, toki joku pieni hedelmä ja pieni kuppi pakastemarjoja päivässä myös. Erittäin varoen kuitenkin, kun ovat niin täynnä sokeria.

Kasviksia ehkä hemapa-pussi tai pari tomaattia. Näissä ei paljoa hyödyllisiä makroja ole - melkein pelkkää vettä.

Vierailija
9/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain pari kertaa päivässä. Pääasiallisesti jotain papuihin ja linsseihin perustuvaa ruokaa. Kikhernecurrya riisin kera jne. Joskus perunaa ja sen kanssa fetajuustosalaattia. Avokado/kananmuna/kidneypapu -kulho ja vihersalaattia.

Vierailija
10/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää syön noin kilon päivässä luomukasviksia, paljon marjoja, päivittäin kalaa ja luomubroileria, ehkä kerran viikossa myös naudanlihaa, reilusti yrttejä, joskus sieniä, vähän hedelmiä, ei maitotuotteita, gluteenitonta viljaa, juomaksi runsaasti vettä, teetä, kivennäisvettä.

Näistä aineksista teen itse ruokaa, aamupalaksi puuroa, lounaaksi viherpirtelö, päivälliseksi kasviksia + kalaa/broileria, iltapalaksi gluteenitonta peltileipää ja Rooibos-teetä.

Mulla on syömishäiriötaustaa (vuorottelevat ortoreksia ja BED) ja oon käynyt pitkän tien päästäkseni tähän pisteeseen, jossa syön terveellisesti, muttei överitiukasta, vaan ruokavalioon kuuluu terveellisten ruokien ohella myös herkkuja (esim. itse tehtyä pannaria, marjoja ja intiaanisokeria). 80/20 -periaate on itselleni aika hyvä ohjenuora eli - ravitsemusasiantuntija Patrik Borgia lainaten - 80 % syömisestä on terveellistä ja laadukasta ja 20 % ruuasta voi sitten olla sellaista heikompilaatuistakin, jotta elämässä olisi makua ja joustoa kaikenlaisen ruuan syömiseen.

Teen tosi simppeliä ruokaa, missä ei kuitenkaan tingitä mausta, tosin mulle riittää monesti ihan vain ne ravintoaineiden omat maut, enkä kaipaa sen kummempia sörsseleitä tai kastikkeita. Tällä viikolla olen syönyt päivälliseksi esim. kaskinauriksia kera broilerin siipien, uunilohta ja -juureksia, viikonloppuna entrecote-pihviä ja ranskalaisia perunoita.

Vierailija
11/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan vinkkejä terveelliseen arkeen! Voidaan keskustella tässä ketjussa terveellisestä elämästä muutenkin :)

Itse olen enimmäkseen syönyt ruokaa. Paino on ok, samoin kolesteroli, en sitten tiedä mitä muuta vielä tarvittaisiin.

Vierailija
12/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla olisi kasvissyöjille/vegaaneille kysymys: Mitä kaikkia proteiininlähteitä syötte?

Vierailija
13/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla olisi kasvissyöjille/vegaaneille kysymys: Mitä kaikkia proteiininlähteitä syötte?

Vegaanit eivät näytä vastaavan joten pitänee auttaa: Vegaaneilla on proteiinilähteenä kaikenlaista pahan makuista.

Vierailija
14/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nauriksia kera siipien". Naurista :D

Vierailija
15/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös AP kysynyt terveellistä ja hyvänmakuista ruokavaliota? Tuo ei ole kumpikaan...

Vierailija
16/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan leipää! Kunnon jälkiuuniruisleipää tai kauraleipää, nam. Siihen levitteeksi avocado, sydänmerkkileikkele, salaatinlehti, kirsikkatomaattia tai makeaa paprikaa. Kesällä vielä kevätsipulia. On terveellistä ja hyvää. Muina välipaloina just maustamaton jugurtti ja hedelmäpaloja/marjoja. Ja kaurapuuro on ihanaa, kun keittää haudutellen maitoon.

Pääruuiksi normaaleja kotiruokia, tänään esim. kanakeittoa. Kun maustaa hyvin, maistuu ihanalle!

Ja tietenkin salaattia. Jos en jaksa tehdä salaattia ruualle, syön porkkanan. Sekin maistuu hyvälle ihan sellaisenaan.

Vierailija
17/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon kasviksia päivittäin ja lisukkeeksi kalaa tai lihaa. Myös pari täysin kasvisruokapäivää viikossa. 

Vierailija
18/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön lähinnä tofua, tempehiä, linssejä, papuja, pähkinöitä ja siemeniä! Siemenissä ja pähkinöissä vielä se lisäetu, että saa hyviä rasvoja. En käytä muuten oikein mitään rasvoja. 

Soijarouhe ym on mun mielestä pahaa, en vain osaa maustaa sitä. Välttelen myös kaikkia "lihankorvikkeita" (härkiksiä ym prosessoituja tuotteita).

Aloittajan kysymykseen: syön todella paljon kasviksia ja hedelmiä ja noita yllä mainittuja proteiininlähteitä. Itse tykkään ja uskon ruokavalioni olevan keskivertoa terveellisempi. Herkuttelen marjoilla ja hedelmillä. Parasta on vetää blenderissä jäistä vesimelonia ja minttua sekaisin. Se on niin super raikas juoma. Jonkun verran käytän kasvimaitoja, niihin lisätyn d-vitamiinin ja b12-vitamiinin vuoksi. 

Vierailija
19/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki päivän syömisistäni:

Aamupala: Pari ruispalaa, joiden välissä on avokadoa, kurkkua ja tomaattia, 5dl kaakaota (kauramaito+sokeriton tumma kaakaojauhe)

Välipala: Pirtelö, joka sisältää maitorahkan, avokadon, banaanin, pakastemarjoja ja kauramaitoa

Lämmin ateria: Peruna-parsakaalimuusia ja lohta/kanafileetä

Iltapala: Lautasellinen ruispuuroa

Ostoskoristani puolet sisältää aina hevi-tuotteita, loput tuotteet ovat mm. leipää, kalaa/kanaa/tofua, kauramaitoa, maitorahkaa, pastaa/riisiä/linssejä, kananmunia ja pakastemarjoja. Käytän toki myös margariinia, käyttämäni öljy on aina kylmäpuristettua ja sitä menee myös paljon. Syön todella vähän eineksiä tai mitään lisättyä sokeria sisältävää enkä nykyään edes pidä niiden mausta - jos joskus erehtyy ostamaan jotain valmisruokaa tai makeisia niin muistuu aina mieleen miten ällö ja "tunkkainen" olo niistä tulee, miten paljon paremmalta itsetehty, puhtaita raaka-aineita sisältävä ruoka maistuu ja miten siitä tulee niin paljon parempi ja raikkaampi olo.

Vierailija
20/45 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kasviksia ja sen kanssa vähärasvaista lihaa tai kalaa/kananmunia.

Kourallinen pähkinöitä joka päivä.

Syön paljon salaatteja, broileria, tonnikalaa, kananmunia.

Salaatti niin että on mahdollisimman värikäs eri kasviksista ja proteiinia, ruokalusikallinen oliiviöljyä, avocadoa.

Aamupalaksi täysjyväpuuroa, kananmuna ja kotimaisia marjoja.

Lounas salaattiannos tai keittolounas.

Välipala rasvaton maitorahka ja banaani/omena tai ruisleipä jossa salaattia, kurkkua tai paprikaa, kananmuna.

Päivällinen esim kaalilaatikkoa, uunilohta ja wokkivihanneksia, tai esim lohikeitto.

Iltapalaksi hedelmä tai täysjyväleipä. Tai Baby porkkana pussi ja 2 rkl hummusta.

Juon 1-2 L vettä päivässä.

En syö nakkeja, makkaroita, pekonia, metwurstia, teollisesti prosessoitua ruokaa (valmistan ruoan itse aidoista raaka-aineista) en syö sokerimuroja, sokerimyslejä tai sokerillisia jugurtteja/rahkoja (koskee myös proteiinirahkoja/-juomia). En syö valkoista riisiä, valkoista vehnää, roskaruokaa, uppopaistettuja tuotteita nugetit, kalapuikot etc).

Paljon kasviksia, erilaisia proteiinia, täysjyvätuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme