Miksi oikeasti työkyvyttömät ei pääse eläkkeelle?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Näyttää kyllä siltä, että siima on kiristymässä eläkkeissäkin. Vaikuttaa todennäköiseltä, ettei lievemmillä mt-ongelmilla, kuten masennuksella tai ahdistuksella jatkossa heru eläkkeitä.
No ei kyllä pitäisikään. Ihan jokaisen tunnetilan sanoittamisesta ei yhteiskunnan pidä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina valitetaan en pääse eläkkeelle. Et pääse ennenkuin olet yrittänyt kuntoa takaisin työelämään tavalla tai toisella. Jos ja Kun kuntoutuminen ei ole onnistunut, sitten pääsee eläkkeelle.
vuodesta toiseen sama valitus. Ei niillä diagnooseilla saa eläkettä, vaan huonolla työkyvyllä.
Tilanne on juuri päin vastoin. "Oikeilla" diagnooseilla pääsee eläkkeelle, käytännön työkyky on ihan toissijainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Mulla on ollut nyt 11 vuotta katkeamaton sairausloma enkä saa eläkettä enkä enää näköjään kuntoutustukea
Lähdin töihin 14 vuotiaana, yhtäjaksoisesti ilman yhtään työttömyyttä 43 vuotiaaksi, sitten hajosi kroppa ja pää.
Olen pitkäaikaistyötön ja työkkärissä ne ehdotti että siirryn eläkkeelle. Sanoin ettei eläkkeelle pääse mutta ne sanoi että ne hoitaa kaiken sosiaalityöntekijän kanssa. Pääsin eläkkeellle 46 vuotiaana 4 vuotta sitten vaikka olen täysiin terve.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja työkkärissä ne ehdotti että siirryn eläkkeelle. Sanoin ettei eläkkeelle pääse mutta ne sanoi että ne hoitaa kaiken sosiaalityöntekijän kanssa. Pääsin eläkkeellle 46 vuotiaana 4 vuotta sitten vaikka olen täysiin terve.
Tyhmä provo. sosiaalityöntekijät eivät järjestä eläkehakemuksia, kun niihin tarvitaan lääkärin B- lausunto. Terveenä et olisi eläkkeelle päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke on suurempi kuin työttömän peruspäiväraha. On siis yhteiskunnan talouden kannalta järkevämpää roikottaa työkyvytöntä vaikka 20 vuotta pitkäaikaistyöttömänä kuin maksaa joka kuukausi työkyvyttömyyseläkettä.
Työkyvyttömyyseläke kirjoitetaan jos on niin sairas ettei enää kuntoudu. Kela ei esim myönnä terapioita eläkeläisille. Työtön voi hakea terapiaa jos sellaista kokee tarvivansa. Työtön voi vielä kuntoutua normaali elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha hakea mistään fyysisestä syystä. Kehitätte luottolääkärin kanssa masennuksen, niin pääset eläkkeelle.
Minulla on diagnoosilistassa nykyään VAIKEA masennus, sen kanssa sekä fyysisten, parantumattomien sairauksien kanssa en ole päässyt eläkkeelle. Tämä johtunee siitä, että masennukseen ei olla kokeiltu laajalti eri lääkkeitä eli "masennuksen hoitoa voidaan vielä parantaakin" niinkuin kielteisessä päätöksessä luki. Minun pitäisi kai alkaa esittää syöväni lääkkeitä, ja että niitä vaihdettaisiin ja sitten esittäisin uudelleen. Omasta mielestäni en ole kovin
Lääkärit eivät tippaakaan välitä lääkkeiden kontraindikaatioita.
Jolloin lääkettä ei pidä määrätä!
Vierailija kirjoitti:
Aika useinhan käy niin, että ihmisen työkyvyttömyyden taustalla on terveysongelmien lisäksi myös sosiaalinen moniongelmaisuus. On niukkaa työhistoriaa, taloudellisia ongelmia, kouluttamattomuutta tai vääränlainen/vanhentunut koulutus, taloudellista ongelmaa, alhainen sosioekonominen tausta ja sen mukanaan tuoma kehno henkinen perintö ja näköalatyomuus, lieviä mt-ongelmia tai kehityksellisiä vaikeuksia, osalla myös jaksottaista tai jatkuvaa päihdepulmaa, perheen tai parisuhteen ongelmia, yksinhuoltajuutta, osalla erityislapset, heikot elinolot tai rauhaton asuinympäristö, elämänhallinnan ongelmat ym. ym. Lienee selvää, että tällaisten ongelmien valitessa terveysongelmat ovat vain jäävuoren huippu.
Kaikkien edun mukaista olisi, että moniongelmaisille myönnettäisiin jokin etuus sosiaalisin perustein, koska lääketieteelliset kriteerit täyttyvät harvoin.
Fiksuin viesti mitä hetkeen vauvapalstalla lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Aika useinhan käy niin, että ihmisen työkyvyttömyyden taustalla on terveysongelmien lisäksi myös sosiaalinen moniongelmaisuus. On niukkaa työhistoriaa, taloudellisia ongelmia, kouluttamattomuutta tai vääränlainen/vanhentunut koulutus, taloudellista ongelmaa, alhainen sosioekonominen tausta ja sen mukanaan tuoma kehno henkinen perintö ja näköalatyomuus, lieviä mt-ongelmia tai kehityksellisiä vaikeuksia, osalla myös jaksottaista tai jatkuvaa päihdepulmaa, perheen tai parisuhteen ongelmia, yksinhuoltajuutta, osalla erityislapset, heikot elinolot tai rauhaton asuinympäristö, elämänhallinnan ongelmat ym. ym. Lienee selvää, että tällaisten ongelmien valitessa terveysongelmat ovat vain jäävuoren huippu.
Kaikkien edun mukaista olisi, että moniongelmaisille myönnettäisiin jokin etuus sosiaalisin perustein, koska lääketieteelliset kriteerit täyttyvät harvoin.
Moniongelmaiset voisi laittaa siviilipalvelukseen ja heille myönnettäisiin etuutena päiväraha. Siinä voisi päästä elämään kiinni.
Lääkäri ei suostu kirjoittamaan mitään lausuntoa työkyvyttömyys eläkettä varten ja TE-toimisto pakottaa hakemaan töitä ja osallistumaan turhanpäiväisiin työnhaku valmennuksiin! Kela ei myönnä minkäänlaisia etuuksia tai tukia ja käskevät vaan menemään töihin! Ei näytä kela, Te-toimisto tai lääkäri ymmärtävän et en ole työkykyinen nyt, enkä tulevaisuudessakaan. Yrittäjänä saan edes jotain tuloa (Noin 500-600€/kk) ja nyt tämäkin on päättymässä kun ei ole voimavaroja, eikä oikein kiinosta kuunnella asiakkaiden päänaukomisia päivästä toiseen. Eli kohta ollaan täysin tuloton, eikä jää varmaan muuta vaihtoehtoa kuin hankkiutua valtion elätettäväksi linnaan!
Vierailija kirjoitti:
Koska et ole vielä saanut kasaan sitä sinun eläkettäsi. Ei yhteiskunnalla ole vara maksaa jokaiselle sohvankuluttajalle elämistä.
He ovat olleet töissä maksamassa veroja. Täällä elätetään somppuja ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et ole vielä saanut kasaan sitä sinun eläkettäsi. Ei yhteiskunnalla ole vara maksaa jokaiselle sohvankuluttajalle elämistä.
Kerran sossussa käyneenä kuulin vahingossa sen mitä ei minun korvilleni tarkoitettu. Somali sukulaisineen kehui toisilleen kuinka hyvin täältä saa rahaa ja vilautteli jotain lapua millä saa hakea yhteiskunnan piikkiin elektroniikka, sisustus tuotteita ja elintarvikkeita. Tais olla jopa se uuden karhea autokin hankittu yhteiskunnan piikkiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran sossussa käyneenä kuulin vahingossa sen mitä ei minun korvilleni tarkoitettu. Somali sukulaisineen kehui toisilleen kuinka hyvin täältä saa rahaa ja vilautteli jotain lapua millä saa hakea yhteiskunnan piikkiin elektroniikka, sisustus tuotteita ja elintarvikkeita. Tais olla jopa se uuden karhea autokin hankittu yhteiskunnan piikkiin!
Missä olet opiskellut somaliaa kun ymmärsit keskustelun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä taida suoraa päätä uskoa...
Tämä yhteiskunta on pahasti sairas. S mpuille Vuittonit ja uudenkarheat lastenvaunut. Voit saada asunnon jos olet päihteistä tai mt-toipuja. Tai entinen vanki. Jos olet perheellinen yh ja on velkaa, mistään ei saa vuokra-asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Aina valitetaan en pääse eläkkeelle. Et pääse ennenkuin olet yrittänyt kuntoa takaisin työelämään tavalla tai toisella. Jos ja Kun kuntoutuminen ei ole onnistunut, sitten pääsee eläkkeelle.
vuodesta toiseen sama valitus. Ei niillä diagnooseilla saa eläkettä, vaan huonolla työkyvyllä.
Miten voi yrittää paluuta työelämään kun töitä ei löydy. Osa-aikatyötä ei voi ottaa vastaan kun muuten ei tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä taida suoraa päätä uskoa...
Et kai voi uskoa kun olet varmaankin itse so.ali tai n.kik.ppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen mielensäpahoittaja ilmaantui... Ettet vaa ole itse n.kike.pi tai so.ali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen mielen
Joo olen. Olen myös maleskeluluvalla ja Kela Goldilla opiskellut kaikki Suomen murteet. Että suatanpi ollannii vuan suatanpi olla olemattannii!