Autattehan joulun alla myös vähävaraisia perheitä?
Hope yhdityksen kautta voi auttaa pieniä lapsia ja vähävaraisia perheitä mm lahjoittamalla vanhat ehjät vaatteet ja lelut niitä tarvitsiville. Viimevuonna itäkeskukseen tuli joulun alla Hopen lahjakeräys jossa sai auttaa lapsia vaatimattomissakin lahjatoiveissa. Auttamalla näitä pieniä lapsia he saavat edes pientä toivoa.
Kommentit (153)
Kyllä. Annan lahjaksi erilaisia hyödyllisiä kirjoja, kuten esim. "Nainen ja rikastumisen taito" ja Marttojen keittokirja.
Perheet sitä ja perheet tätä. Joka hemmetin keräys on suunnattu holtittomasti poikineille mammolle mukuloineen vaikka heillä on jo lapsilisät ja ansiosidonnaisen korotukset ja kaikenmaailman ilmaiset perseil- siis perhelomat. Jos olisi ylimääräistä rahaa, auttaisin yksinäisiä, vähävaraisia aikuisia ja vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nope. Jos on varaa perustaa perhe, nii ei tarvii anella ylimääräistä rahaa, etenki työttömältä. Ja jos ei oo sitä rahaa, nii miks perustaa perhe, jos ei siitä pysty huolehtimaan? Jouluna annan rahaa niille, jotka sitä oikeesti tarvitsee (pieni paikallinen yhdistys), enkä niille, jotka sitä haluaa. :) M25
Mitäpä jos se perhe on perustettu silloin kun oli rahaa ja terveyttä?
Eikö tuo oo sellane asia, jota mietitään ennen niitä lapsien tekoo? :o Luulis et tollane kävis mieles ja sitä varten tehtäs suunnitelma… M25
Valaise meitä, oi M25. Millainen suunnitelma sinulla on terveyden menettämisen ja rahojen menettämisen varalle?
Säästämine, sijoittamine ja vaatimattomasti elämine. Mie oon työtön, nii ei puhuta suurista summista, mut rahaa sekin on. :) Valaistuitko? :D M25
Vierailija kirjoitti:
Kutsun kotiini ruokailemaan sellaisia vanhuksia, joita kukaan ei jouluna muuten muista. En ole kysellyt heidän varallisuuttaan.
Mistä haalit heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nope. Jos on varaa perustaa perhe, nii ei tarvii anella ylimääräistä rahaa, etenki työttömältä. Ja jos ei oo sitä rahaa, nii miks perustaa perhe, jos ei siitä pysty huolehtimaan? Jouluna annan rahaa niille, jotka sitä oikeesti tarvitsee (pieni paikallinen yhdistys), enkä niille, jotka sitä haluaa. :) M25
Eikö tuo oo sellane asia, jota mietitään ennen niitä lapsien tekoo? :o Luulis et tollane kävis mieles ja sitä varten tehtäs suunnitelma… M25
Valaise meitä, oi M25. Millainen suunnitelma sinulla on terveyden menettämisen ja rahojen menettämisen varalle?
Säästämine, sijoittamine ja vaatimattomasti elämine. Mie oon työtön, nii ei puhuta suurista summista, mut rahaa sekin on. :) Valaistuitko? :D M25
Melkein! Mites sitten, kun säästöt ja rahastot on syöty? Ja miten sen terveyden laita?
Valitettavasti en pysty auttamaan muita tai sitten olisin jo itse autettavien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
En auta. Minusta jokainen on vastuussa itsestään ja perheestään ilman almuja.
Sosiaaliturva on riittävä Suomessa jos rahaa ei käytetä päihteisiin ja muuhun turhuuteen. Jos se ei riitä, on typerää syyllistää elämänsä paremmin järjestäneitä.
No kierrätys on kuitenkin hyvä idea. Täälläkin useat vinkuu kun kaapit tursuaa kamaa. Lastenkirjat ja hyväkuntoiset vaatteet on ihan fiksua laittaa eteenpäin. Ja lelut ja pehmoeläimet ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein! Mites sitten, kun säästöt ja rahastot on syöty? Ja miten sen terveyden laita?
Omalla kohdallani, edelleen, kuntoilen, syön oikein enkä tupakoi tai käytä alkoholii. Työttömyysetuus ja sit jos käy huonommi, nii toimeentulotuki ovat aina auttamassa. Siinä o miun suunnitelma. Pitää tosin tietää, et mie en ikinä haluu lapsii, nii siinä säästyy paljon rahaa. :) M25
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Annan lahjaksi erilaisia hyödyllisiä kirjoja, kuten esim. "Nainen ja rikastumisen taito" ja Marttojen keittokirja.
Toivoisin oikeastaan että perintösysteemiä ei olisi ollenkaan ja että tukien sijaan olisi kansalaispalkka. Nähtäisiin kellä se "rikastumisen taito" oikeasti on, kun edes suunnilleen samalta viivalta lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Kutsun kotiini ruokailemaan sellaisia vanhuksia, joita kukaan ei jouluna muuten muista. En ole kysellyt heidän varallisuuttaan.
Tämä on ihana idea <3
En lahjoita eikä lahjoita mieskään osittain jo täälläkin mainituista syistä. Maksamme vuodessa yhteensä kahden keskituloisen bruttovuosiansioiden verran veroja, joten näihin talkoisiin on jo osallistuttu ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole M25 mutta tässä oma suunnitelma. On velaton okt josta saa myydessä kuusinumeroisen summan. Se myyntiin ja asumaan vuokralle. Asumistukeen ei vaikuta tietty määrä omaisuutta joten omaisuus alle sen. Tulen vähällä toimeen ja kun pääsee sossun pitkäaikaiseksi asiakkaaksi niin kaikki maksetaan. Siihen tähtään jos menee terveys ja rahat.
N49
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna en valitettavasti pysty. Osallistuin aiemmin tänä vuonna kahteenkin kertaan ruokakassikeräykseen, mutta olen yksinhuoltajana sen verran vähävarainen, että tänä vuonna en pysty ostamaan mitään lahjoituslahjaa. Aiempina vuosina olen osallistunut. Olen ollut itsekin köyhyydessä ja avustusten varassa, niin tiedän mitä se on. Mieluummin antaisin suoraan rahaa tai lahjakortin, jotta jokainen voisi ostaa juuri sitä, mitä tarvitsee ja valita itse. Meille ainakin monenmoista tavaraa kyllä kulkeutui, mutta sitten vaelsin kaupassa ja itkin, kun ei ollut varaa ostaa porkkanoita.
Niin. Vähävaraisilla on usein myös pieni asunto, joten on väärin työntää heille ihan mitä vain itselleen tarpeettomaksi käynyttä. Ja sitten vielä kitistään siitä, jos köyhä myy tai antaa sen eteenpäin. Ei tulla ajatelleeksi, että se tavara saattaa olla myös käyhälle tarpeeton, eikä se mahdu hänen pieneen asuntoonsa tai edes varastoon (jos sellainen on). Itse olen vähävaraisenakin ollut tarkka siitä, mitä otan vastaan. Meidän koti ei ole mikään rikkaiden ylijäämätavaran loppusijoituspaikka.
Ei ole varaa tai aikaa sellaiseen.
Ajattelin ostaa yhden lahjan siihen keräykseen, missä lapsille ostetaan joululahjoja. En ole itsekään mitenkään kamalan varakas, joten mitään isoa en pysty ostamaan, mutta monesti näkyy toivottavan esimerkiksi ulkoiluvaatteita, joita itse ainakin lahjoittaisin mielelläni. Tuntuu pahalta ajatella, että joku lapsi on joko koko talven sisällä tai sitten palelee ulkona. Kyllä pitää lapselle olla lämpimät vaatteet, että pääsee ulos leikkimään vuodenajasta riippumatta.
Minä en lahjoita rahaa, mutta toimin yhdistyksessä joka jakaa näitä avustuksia ja teen työtä vuoden ympäri ilmaiseksi, että saamme rahaa avustuksiin.
Suurin osa avustuksista menee tarpeeseen ja itse pyrin panostamaan apua perheisiin jotka eivät ole sossunpiirissä vaan kitkuttelee vähällä rahalla.
Se mikä on alkanut ärsyttämään on nämä "köyhät" avunpyytäjät joilla on mopot ja moottorikelkat joululahjoina sekä lapset pelaa jääkiekkoa ja äiti nautiskelee omasta ajasta Facebookissa viinipullon kanssa.
Onneksi näitä on vähän, mutta vievät mainetta äkkiä monelta muulta.
Vierailija kirjoitti:
Perheet sitä ja perheet tätä. Joka hemmetin keräys on suunnattu holtittomasti poikineille mammolle mukuloineen vaikka heillä on jo lapsilisät ja ansiosidonnaisen korotukset ja kaikenmaailman ilmaiset perseil- siis perhelomat. Jos olisi ylimääräistä rahaa, auttaisin yksinäisiä, vähävaraisia aikuisia ja vanhuksia.
Kuten myös. Mutta yksinäiset ovat ilmeisesti jotain roskaluokan sakkia, kun kukaan ei viitsi edes laittaa keräystä pystyyn heidän avukseen. Poikineet mammat ovat niin paljon parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En auta. Minusta jokainen on vastuussa itsestään ja perheestään ilman almuja.
Sosiaaliturva on riittävä Suomessa jos rahaa ei käytetä päihteisiin ja muuhun turhuuteen. Jos se ei riitä, on typerää syyllistää elämänsä paremmin järjestäneitä.
No kierrätys on kuitenkin hyvä idea. Täälläkin useat vinkuu kun kaapit tursuaa kamaa. Lastenkirjat ja hyväkuntoiset vaatteet on ihan fiksua laittaa eteenpäin. Ja lelut ja pehmoeläimet ja kaikki.
Paitsi että käytetyt tavarat eivät lainkaan kelpaa näihin joulukeräyksiin, esim. Hope haluaa vain upouusia. Köyhät vaativat vain parasta.
Mun tuttavaperhe on olevinaan vähävarainen ja aina pummimassa sitätätätota muilta. Silti on varaa ylläpitää 2 autoa, monia lemmikkieläimiä ja ennen kaikkea kitata kaljaa joka ikinen viikonloppu ja viikollakin. En näe mitään tarvetta syytää heille tai kaltaisilleen enempää rahaa vaikka on sitä pyydetty ihan suoraankin joskus.