Autattehan joulun alla myös vähävaraisia perheitä?
Hope yhdityksen kautta voi auttaa pieniä lapsia ja vähävaraisia perheitä mm lahjoittamalla vanhat ehjät vaatteet ja lelut niitä tarvitsiville. Viimevuonna itäkeskukseen tuli joulun alla Hopen lahjakeräys jossa sai auttaa lapsia vaatimattomissakin lahjatoiveissa. Auttamalla näitä pieniä lapsia he saavat edes pientä toivoa.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nope. Jos on varaa perustaa perhe, nii ei tarvii anella ylimääräistä rahaa, etenki työttömältä. Ja jos ei oo sitä rahaa, nii miks perustaa perhe, jos ei siitä pysty huolehtimaan? Jouluna annan rahaa niille, jotka sitä oikeesti tarvitsee (pieni paikallinen yhdistys), enkä niille, jotka sitä haluaa. :) M25
Mitäpä jos se perhe on perustettu silloin kun oli rahaa ja terveyttä?
Mistä syystä alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Autoin viime jouluna erästä perhettä, joka pyysi apua roskalavan kautta. Kerroin mitä tarjoan ja kysyin voinko ostaa lapsille joululahjat. Ensimmäinen toive oli iPhone!! Kerroin etten osta noin kalliita lahjoja edes läheisille, ostin leffa-&herkkuliput. Kun tuli aika noutaa ruokakassi ja lahjat, alkoi vääntäminen hausta. Kerroin, että haet silloin kun on sovittu tai et hae (yllättäen oli tullut joku meno). Kun hakija tuli paikalle, haistoin vahvan tupakanlemun ja mieleeni juolahti, että vähentämällä tupakointia saa rahaa säästöön ja ostettua tarpeellisia juttuja perheelle. Ei mieli tee enää auttaa. Lahjakeräykseen vien silloin tällöin lahjan ja roskalavan kautta olen lahjoittanut tavaroita niitä tarvitseville.
7€ tupakka-aski päivässä, mitäs tekeekään hintaa vuodessa?
Ei ole varaa auttaa. Jos olisin itse hyvätuloinen niin voisin auttaa.
Minua todella epäilyttää, ettei lahjoitukseni menisi oikeaan osoitteeseen, oli se sitten Jouluapua tai Joulupuukeräys tai Hope. Sen sijaan autan sillä tavalla, että ruokin kaikki lapset joita meillä käy leikkimässä, eli lasteni luokkakaverit tästä lähistöltä. Meillä siis kaikki lapsivieraat saavat lämpimän ruoan (käytännössä 1-2 lasta per päivä koska eivät leiki isolla porukalla). Tiedän, että parissa perheessä on todella tiukkaa ja välillä ruoka kokonaan loppu, joten tämä on tällaista käytännön sosiaalityötä. Ympäri vuoden.
"Autamme" tänä vuonna sillä tavalla, että emme ota itse apua vastaan, koska olemme tällä kertaa sen verran hyvissä varoissa, että pärjäämme kyllä. Jätämme siis avustukset niille, joilla tilanne on vaikeampi kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
En auta, koska me olemme vähävarainen lapsiperhe. Emme kuitenkaan saa miltään taholta lahjoituksia, enkä sellaisia ole hakenutkaan.
Kerran kysyin Hopelta mahdollisuuksia lasten virkistystoimintaan kesällä, kun olin kuullut, että jakavat mm. huvipuistolippuja. Vastaus oli, että ne ovat vain "vanhoille asiakkaille". Eli ilmeisesti samat perheet roikkuvat vuositolkulla yhdistyksen etuuksissa kiinni, eikä tilapäistä apua tarvitseville heru mitään? En tiedä.
Ostin tänä vuonna käytettynä lapsilleni Nintendo Switchin, ihan vaan säästämällä.
Tämä on oikeasti totta. Hopelle ilmoittaudutaan. Ei tarvitse viedä tuloista tai menoista tositteita. Käytännössä ainoa "este" on omatunto. Ilmoittauduin eron jälkeen Hopelle ja olin todella kiitollinen, kun sain hakea varastolta ilmaiseksi vaatetta, luistimia jne. Tilanne oli tosin niin hämmentävä, etten uskaltanut aluksi ottaa mitään. Samaan aikaan varastolla oli ilmeisen tuttu perhe. Vauva, monta lasta ja molemmat vanhemmat. Esittivät listan siitä mitä tarvitsisivat, esimerkiksi ratti stiga ja sukset. Silloin jäi suoraan sanottuna vähän p*skanmaku suuhun, kun kuulosti siltä, että tultiin vaan hakemaan mitä tarvitaan listan kera. Tuona vuonna sain Hopelta myös joululahjat. Vielä seuraavan vuoden alussa ilmoitin perheemme tiedot sinne, mutta en muistanut ottaa niitä pois tilanteen parantuessa. Joulun alla tuli viestejä lahjoista, kuusista, peleistä, lahjakorteista, teatteriesityksistä jne jne. Eli tarjolla on monenlaista mitä nyt ihmiset sinisilmäisyydessään "köyhille" lahjoittavat. Paikkaa pyörittää vapaaehtoiset ja niin valitettavaa kuin se onkin, hyväksikäyttö on todella helppoa. Tuo on todellakin totta, että vain "vanhat" perheet hyötyvät. Kun sinne ilmoittautuu, menee hyväksynnässä aikaa ja voi jo olla, että loppuvuoden lahjoitukset ja avut on annettu ennen kuin uutta tulee. Osa myös hakee kaupan ylijäämäruokaa vuodesta toiseen, vaikka itsellä olisi isotkin tulot. Näitä ei kukaan tarkista, joten kusettaminen on liiankin helppoa :/
Siksi en lahjoita Hopelle ja toisekseen omatkin rahat on niin vähissä, ettei edes pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nope. Jos on varaa perustaa perhe, nii ei tarvii anella ylimääräistä rahaa, etenki työttömältä. Ja jos ei oo sitä rahaa, nii miks perustaa perhe, jos ei siitä pysty huolehtimaan? Jouluna annan rahaa niille, jotka sitä oikeesti tarvitsee (pieni paikallinen yhdistys), enkä niille, jotka sitä haluaa. :) M25
Mitäpä jos se perhe on perustettu silloin kun oli rahaa ja terveyttä?
Eikö tuo oo sellane asia, jota mietitään ennen niitä lapsien tekoo? :o Luulis et tollane kävis mieles ja sitä varten tehtäs suunnitelma… M25
Minä laitan vain Joulun Lapsi-keräykseen. Nyt tein kolme laatikkoa. Enemmän Romanian ja Moldovan lapset tarvitsevat apuani kuin suomaliset sossun asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että takerruit siihen. Siskoni ei saanut harrastaa, minä sain käydä ratsatustunneilla, jotka maksoivat 20e viikko. äitini oli työtön yh. jooh.. miks ees yrittää. tää palsta on nii vihane
Meillä molemmat töissä, toinen vaan osa-aikaisesti, mutta kumminkin. Lapsi käy ratsastamassa kerran viikossa eikä todellakaan olisi varaa useampiin kertoihin, koska myös varusteet maksavat. Siihen nähden tuntuu aika hassulta, kun joku valittaa köyhää lapsuuttaan ja on käyttänyt melkein saman verran harrastukseen työttömänä...
Laitan joka vuosi 80€ siihen keräykseen, joka lahjoittaa ruokalahjakortteja vähävaraisille. Ostan joulupuukeräykseen 2 50€ lahjaa, 15-16v tytölle ja pojalle. Lahjoitan myös Pelastusarmeijan joulupataan.
Tämän teen niin kauan kun minulla on töitä ja säännöllinen palkkatulo.
Kysyn niiltä, jotka aina ruikuttaa, että mut ne lapset miks niiden pitää kärsiä. Miksi syyllistät muita siitä mitä vanhemmat ovat tehneet? Missä on vanhempien vastuu omista lapsistaan? Ei voi mennä niin, että muut tekee töitä ja tekee lapsia vain sen verran, kuin pystyy itse elättämään ja sitten kaverille pitäis saada kans kaikki samat ilman mitään vastiketta vain siksi koska ovat olemassa? Juu ei.
N30
Johan ne loiset elää verorahoillani ympäri vuoden. Vieläkö pitäisi lisää antaa. En todellakaan anna
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ihmiset ovat täällä kateellisia sellaisille, joilla on elämänhallinta- tai rahankäyttöongelmia? Ja ehkä vielä mielenterveysongelmia siihen päälle? Ei kaikille ole opetettu miten rahaa kannattaa käyttää eikä kaikilla ole energiaa ja henkisiä resursseja miettiä sellaista.
Tällaisilläkö perusteilla pitäisi pumpata rahaa pohjattomaan kaivoon?
Tänä vuonna en valitettavasti pysty. Osallistuin aiemmin tänä vuonna kahteenkin kertaan ruokakassikeräykseen, mutta olen yksinhuoltajana sen verran vähävarainen, että tänä vuonna en pysty ostamaan mitään lahjoituslahjaa. Aiempina vuosina olen osallistunut. Olen ollut itsekin köyhyydessä ja avustusten varassa, niin tiedän mitä se on. Mieluummin antaisin suoraan rahaa tai lahjakortin, jotta jokainen voisi ostaa juuri sitä, mitä tarvitsee ja valita itse. Meille ainakin monenmoista tavaraa kyllä kulkeutui, mutta sitten vaelsin kaupassa ja itkin, kun ei ollut varaa ostaa porkkanoita.
Kutsun kotiini ruokailemaan sellaisia vanhuksia, joita kukaan ei jouluna muuten muista. En ole kysellyt heidän varallisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on niin HIRVIÖITÄ
KÖYHIÄ PITÄÄ AUTTAA
Eihän ne ole köyhiä vaan tuhlaa rahansa turhuuksiin. Oikeita köyhiä on Suomesta vaikea löytää.
En auta. Autan paikallista ravintolayrittäjää sekä kahta pitkäaikaistyötöntä alkoholiongelmaista ravintolan kanta-asiakasta. Ostan ravintolasta kaksi ruokalahjakorttia, jotka ravintolayrittäjä voi antaa näille kahdelle kanta-asiakkaalle.