Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1814)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.
Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.
Mihin se pikkulapsi tarvitsee upouutta hulppeaa puhelinta? Rikki se menee, hukkuu tai varastetaan kumminkin. Itse olen saanut juuri asuntooni maksettua ja käteistä kun on pankkitilillä 30 tuhatta, mutta järkihintainen swappiesin käytetty iPhone 8 tuli hankittua ja ominaisuuksiakin on vähintään riittävästi. Juuri siksi en tykkää lahjoittaa rahaongelmaisille, kun se raha tuntuu usein polttelevan näpeissä kun sitä saa ja se hassataan just johonkin elintasoon nähden yliampuvaan mielitekoon mihin en edes varoissaan ollessa itse sortuisi.
7-luokkalainen pikkulapsi?
Mun 8-luokkalaisella on ollut puhelimia nyt 8 vuotta, no 6 vuotta kodin ulkopuolella. Yksikään ei ole mennyt rikki, hävinnyt tai varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittaisin paljon mieluummin oman alueen vähävaraisille vanhuksille, kun heillä ei ole lahjalistaa uusimmista puhelimista eikä ylihintaisista muovisista muovihärpäkkeistä.
On vain vaikeahkoa löytää sopivaa tahoa, minkä kautta lahjoittaminen onnistuisi. Ketään ei kiinnosta kerätä jouluiloa vanhuksille.
Meillä monella vanhemmalla ihmisillä olisi tavaraa,voi olla perittyä kp ja omaa, mitä lahjoittaa huonekaluja,kodin koriste esineitä,vaatteita,kodinkoneita, pienkoneita. Mutta mitä kautta. Pelastusrmeijakaan ei ota vastaan monta vuotta vanhoja pakastimia,pesukoneita..ja voivat olla liian kaukana etteivät halua. Mieluiten suoraan. Käyttökelpoinen tavara on aina rahan arvoinen. Kirppariin en antaisi halvalla tai ilmaiseksi. Netissä kauppaaminen,ilmoitustaulut ei sovi kaikille.
Kansa, Ihminen joka ei arvosta menneisyyttä sillä ei ole vapaata tulevaisuutta.
Näyttää näillä elämänkoululaisilla surkean usein olevan varaa ostaa 8-10 e röökiaski mutta teinille ei sitten saada muka ostettu 4 euron dödöä kun on niin tiukkaa.
Hävetkää saatanan parasiitit jos osaatte !
On myös eronneet, joissa toinen vanhempi saa vain työttömyystukea tai toimeentulotukea, ei saa lapsilisää tai muuta.
Vanhempi viettää joulua lasten kanssa ja haluaa antaa lapsille joululahjan.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Et taida puhua nyt ihan totta. Ja miksi moni peukuttaa virheellistä tietoa?
Hän puhuu täyttä totta. Mikä tuossa muka ei pidä paikkaansa?
Vierailija wrote:
Jaa no, mun lapsilla ei ole uusimpia puhelimia tai vempaimia, ei merkkivaatteita tai muutakaan vastaavaa. Miksikö? Ei siksi, että olisimme keskiluokkaisia, vaan siksi, että olemme pienituloisia. Sellaisiin ei ole yksinkertaisesti varaa. Tämä vain omakohtaisena kokemuksena.
Jokseenkin huvittavaa uskotella, että keskiluokka on merkkitietoisuuden yläpuolella ja että köyhät vain tuhlaavat.
Joo, tuo väittämä ei pidä kyllä ollenkaan paikkansa! Terkkuja keski-hyvätuloisten alueelta pienestä kehyskunnasta. Kyllä täällä isolla osalla lapsista on uudehkot iPhonet ja enemmän tai vähemmän merkkivaatteita sekä kalliit harrastukset. En ole eläessäni tavannut yhtään vähävaraista, joka eläisi niin kuin tällä palstalla väitetään.
Haluaisin jouluna auttaa vanhuksia tai yksinäisiä. Ostaa heille jotain mikä lämmittäisi mieltä. Mitä kautta heille saisi avun niin ettei sitä käytetä väärin
Vierailija wrote:
Haluaisin jouluna auttaa vanhuksia tai yksinäisiä. Ostaa heille jotain mikä lämmittäisi mieltä. Mitä kautta heille saisi avun niin ettei sitä käytetä väärin
Joulun alla kaupoissa voi olla mahdollisuus ostaa yksinäiselle vanhukselle joulukukka. Eli isossa marketissa on sisääntulossa joulukuusi, jonka oksilla on kortteja joissa aina yhdessä lukee vanhuksen etunimi, ikä ja mahdollisesti lempikukka. Siitä voi ottaa kortin, ostaa ja paketoida kaupasta saajalle mieluisen kukan, ja kiinnittää kortin siihen. Kauppias tai vapaaehtoiset toimittavat kukat saajilleen. Esim. vanhainkodissa asuvalle, jota ei käydä katsomassa.
He tarvitsee jonkun apua siitä on kyse!
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
No kaikilla ei vanhemmat todellakaan hoida asioita. Lapset ei ole siihen syyllisiä mitenkään mihin vanhemmat pistävät rahansa. Kyllä itselle tekee pahaa jos 15v teini pyytää esim. hygieniatarvikkeita ja sukkia joululahjaksi esim. Hopen kautta.
Äitini kertoi että joskus hänen ollessa päiväkodissa töissä hän joutui useaan kertaan sanomaan yhdelle äidille että lapsi tarvitsee uudet haalarit kun edelliset ovat olleet jo pitkään liian pienet ja rikki. Äiti oli sitä mieltä että pärjää kyllä vielä tämän vuoden kun hänen piti saada ripset ja kynnet laitettua.
Hyi mikä vanhempi!
Lahjoitin usein tukilapsilleni vaatteita ja kenkiä. Yllättäen niitä parempia ei koskaan näkynyt lapsilla.... niinkuin Converseja yms. Lopputulema oli, että vanhemmat myivät ne
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
No kaikilla ei vanhemmat todellakaan hoida asioita. Lapset ei ole siihen syyllisiä mitenkään mihin vanhemmat pistävät rahansa. Kyllä itselle tekee pahaa jos 15v teini pyytää esim. hygieniatarvikkeita ja sukkia joululahjaksi esim. Hopen kautta.
Äitini kertoi että joskus hänen ollessa päiväkodissa töissä hän joutui useaan kertaan sanomaan yhdelle äidille että lapsi tarvitsee uudet haalarit kun edelliset ovat olleet jo pitkään liian pienet ja rikki. Äiti oli sitä mieltä että pärjää kyllä vielä tämän vuoden kun hänen piti saada ripset ja kynnet laitettua.
Hyi mikä vanhempi!
Näitä oikeasti on. Mun tuttu on opettaja alakoulussa. Kerää välillä saappaita, suksia jne ja jos lapsi tulee kesäkengillä, antaa kaapista lämpimät kengät. Soittelee vanhemmille ja sanoo olisko teillä käyttöä, kun hänen pojalla on jäänyt pieneksi. Lapset muuttaneet kotoa yli 10 v sitten
Ja fassariperskokkareet taputtavat käsiään psykopaattisessa sadismissaan. " Köyhät kyykkyyn ! Menisivät töihin ! Osakesijoittajalla ja työttömällä on samat mahdollisuudet ! "
Vierailija wrote:
Olen ollut välillä köyhä ja toisinaan varakkaampi, mutta aina on ollut varaa elättää lapset jollain tavalla. Syy tähän on se, että olen ollut aina töissä ja mitoittanut kulutuksen kulloisenkin tulotason mukaan. Joskus on varaa joskus ei, mutta kaikkea ei tarvitse saada ja sen olen omillekin lapsille opettanut.
Minä taas olen ollut jo pitkään työkyvytön ja siksi Kelan minimietuuksilla(en tosin toimeentulotuella!), mutta aina saanut hankittua säästämällä tai tinkimällä jostain esim. mieluisat joululahjat.
Täällä joskus haukuttiin, kun kerroin toisessa ketjussa ostaneeni päiväkoti-ikäiselle lähes uudenveroisia poistokirjoja kirjastosta (tunnettua lastensarjaa, meidän kunnassa on hyvätasoinen kirjasto). Että kuka antaa tuollaista "roskaa" lahjaksi. No, minä annan. Annan myös perustarvikkeista vähän parempia/kivempia versioita, esim. Super Mario-fanille aiheeseen liittyvä saippua, aina ovat kelvanneet ja lapset innoissaan. Olen toki onnekas, ettei kumpikaan lapsistani välitä esim. merkkivaatteista (vanhempi jo teini), mutta niitäkin saisin hankittua muutaman jos olisi ns. ihan pakko. Sitten vaan tulisi tinkiä jostain muusta.
Yks ainakin nauttii, nimittäin Purra. Viimeinkin muilla voi olla yhtä kurjaa kuin hänellä lapsena.
Tilanne pahenee, keinoja kyllä löydetään
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perustaa perhe jos ei ole rahaa??? Kannattaa miettiä, mitä tekee ja onko siihen varaa.
Luuletko että nuo porukat suunnittelevat tarkasti lasten tekoa? Niitä vain mystisesti ilmestyy.Rahan käyttöä ei suunnitella nenää pitemmälle ja sitten puuttuu perusvaatteetkin.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäinen voi mennä töihin. Lehdenjakoon ja puhelinmyyntiin pääsee aina.
Mä siivosin 19v. koko kesän.
Mulla on teini (nuori) töissä. Minun mielestäsi lapsen tehtävä ei ole kuitenkaan elättää vanhempia, joten autokoulumaksujen, vaatteiden (osan maksaa itse) ja puhelinlaskun lisäksi en kokisi reiluksi pyytää vielä ruokarahaakin.
Nuori elättää itseään.
Luitko sä minun kommenttiani siitä mihin nuoreni käyttää rahaa? En minä nyt sentään laita ruokia ostamaan itse vaan ihan kotonaan saa syödä.
Aika monessa taloudessa pyydetään ruokarahaa ja yli 18 vuotiailta vuokraa. Harvalla on varaa elättää miltein aikuista ihmistä.
Mitä? On minun tehtäväni elättää lukion loppuun ja maksaa kirjat ja eläminen. Vaikka olin yh niin neljä penskaa kirjoitti ylioppilaaksi ja vasta sen jälkeen muuttivat omilleen
Miksi perustaa perhe jos ei ole rahaa??? Kannattaa miettiä, mitä tekee ja onko siihen varaa.