Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
ehkäsy näille ilmaiseksi kirjoitti:
Miksi köyhät imiset ylipäänsä tekee lapsia. Valitus alkaa heti kaikesta mikä liittyy lapseen. Hyvänen aika olkaa tekemättä niitä mukuloita jos teillä ei ole mitään antaa niille. Ei yhteiskunta ole joku maksuautomaatti , että joka hiton asian on maksettava. En ymmärrä.
Minä oikeastaan ymmärrän, että lisääntyminen on jo biologisista syistä monille sellainen perustarve, jota on vaikea lykätä sivuun. Perheen perustaminen on monille ihmisille kaikkein tärkein asia elämässä, jonka eteen moni on valmis tekemään uhrauksia ja tinkimään muusta. Toki se tuntuu oudolta, jos joku yllättyy hankittuaan lapsen köyhiin oloihin, ettei voikaan ostaa kaupasta ruokaa hintoja miettimättä ja huvipuistoonkin pääsee vain muutaman vuoden välein. Jos lapsen haluaa köyhyydestä huolimatta, on myös mietittävä kriittisesti omia kulutustottumuksiaan ja jo etukäteen suunniteltava, mistä on valmis tinkimään omassa elintasossaan.
Sitä tosin on vaikea ymmärtää, miksi 1-2 lasta ei riitä köyhälle. Keskituloisetkin päätyvät usein jättämään kolmannen tekemättä taloudellisista syistä.
Me akateemiset hyväpalkkaiset halusimme yhden lapsen, koska haljäimme antaa hyvän henkisen ja taloudellisen pohjan hänen elämälleen. Serkut riittävät lähisukulaisiksi. Pakolaisleirit ovat oikeita lapsitehtaita. Vastuu vyörytetään muille. Heille, jotka yrittävät elättää itsensä ja perheensä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat ja lukio on ilmaiset, mihin tarvitaan lainaa? Ja toi sairastuminen, miten se meni? Kirjoitit että koska exä sairastui, niin sitten sairastuit sinä ja lapsikin, jotenkin automaationa. Mihin sairastuit ja mitä se maksoi, korona se ei ainakaan ole, koska ne tulonmenetykset korvataan täysin.
Mun mielestä näihin ei edes kannata vastata. Selkeästi odotetaan vaan vastausta, johon voidaan taas iskeä takaisin pätemällä.
Pätemällä mihin? Hallitus teki juuri uudistuksen ettei lukiokirjat maksaisi enää mitään. Opintolaina on täysin vapaaehtoinen, senkin voi skipata tekemällä hantti-hommia tai sit nostaa lainaa ja maksaa vasta työelämässä.
Sairauteen. Huomaahan tuon asenteellisuuden jo tuosta vastauksesta. Jos kertoo sairastuneensa masennukseen, siihen varmasti keksitään selitys. Jos syöpään niin sekään ei kelpaa jne.
No ei se syöpä kelpaakaan, kun se ei mene niin että kun exä sairastui syöpään, niin saman tien väistämättä sairastuu syöpään äiti ja lukioikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.
Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.
Toimeentulotuen asiakkaanahan sinä saat tukea kaikkiin noihin: uuteen pesukoneeseen, sairaalakäynteihin ym. - siis perustoimeentulotuen lisäksi!
Työssäkäyvillä ei ole tällaista lisätuloa. Ihan samat yllätykset meilläkin on: välillä menee terveysmenoihin enemmän rahaa ja välillä ollaan pahasti miinuksellakin. Jos kodinkone hajoaa eikä siihen ole saatu säästettyä, sitten ollaan ilman.
Toimeentulotuella elävillä on elämä helppoa. Kaikki terveys- ym. laskut suoraan maksettavaksi muille. Itse joudun laskea minä kuukautena on varaa esim. hammashoitoon.
Tässäpä tuli taas todistettua se, miten vähillä tiedoilla täällä pädetään ja haukutaan vähävaraisia. Lapseni ei hae opintolainaa, mutta laina kuitenkin lasketaan hänelle tuloksi. Näin ollen emme saa toimeentulotukea. Kyllä, minullakin on hampaassa reikä, enkä voi sitä mennä paikkauttamaan, vaikkakin se tulisi halvemmaksi nyt, mutta kun yhtään ylimääräistä rahaa ei ole.
Kirjat ja lukio on ilmaiset, mihin tarvitaan lainaa? Ja toi sairastuminen, miten se meni? Kirjoitit että koska exä sairastui, niin sitten sairastuit sinä ja lapsikin, jotenkin automaationa. Mihin sairastuit ja mitä se maksoi, korona se ei ainakaan ole, koska ne tulonmenetykset korvataan täysin.
Niin, lapseni ei kuulu siihen ikäluokkaan, joka saa kirjat ilmaiseksi. Laina täytyisi tässä kohdassa ottaa, koska se lasketaan tässä nuoreni tuloksi, vaikka joudun häntä elättämään vielä. Emme siis saa toimeentulotukea. Jos nuoreni ottaisi lainaa, niin hän pystyisi maksamaan jotain asumisestaan, ruoistaan jne.. Tällä hetkellä elätän nuorta, mutta en saa hänestä/häneltä mitään tuloja.
Niin, exä sairastui vakavasti. Olin hänen omaishoitajansa, paloin loppuun (psykoottistasoinen masennus) ja nyt myös toinen lapsistani on vaikeasti masentunut, johtuu varmasti osaltaan näistä elämäntapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhempien sairaus liittyy lapsiin? Luulisi lasun puuttuneen, mikäli vanhemmat on niin sairaita etteivät kykene huolehtimaan lapsistaan.
Tässähän oli rahasta puhe. Sairastuminen liittyy talouteen aina jollain tavalla.
Raha korreloi kykyyn huolehtia lapsista. Täältä saa sen kuvan ettei vanhemmat kykene liikkumaan kotoota hakeakseen lahjoituksia, täyttämään tukihakemuksia ja ovat jo valmiiksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
Miltä toi kuulostaa?
Aika kova kärjistys. Raha korreloi taloudellista pystyvyyttä, mutta lähipiiristäkin löytyy paljon näennäisesti hyviä perheitä, joissa rahaa riittää, mutta aikaa ei. En ole lukenut koko ketjua, ainoastaan ehkä 10 viimeistä, mutta ainakaan niissä nyt ei mitään tuollaista kuvaa minulle tule. Sairaudet, etenkin vakavat on aina ikäviä ja silloin vähiten kaipaa siihen vielä vanhemmuuden arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa taloudessa pyydetään ruokarahaa ja yli 18 vuotiailta vuokraa. Harvalla on varaa elättää miltein aikuista ihmistä.
Sehän riippuu tilanteesta. Työssäkäyvä, kotona asuva nuori on velvoitettu osallistumaan kuluihin, mutta opiskelevan nuoren kohdalla, jolla on maksettavana jo muutenkin autokoulut, opiskelu- ja työmatkat, kokisin todella ikäväksi periä vielä vuokraa. Kyllä tienatusta rahasta jotain pitää itsellekin jäädä.
Noin toimitaan silloin kun siihen on varaa. Nuorelle tulee kertoa mikä on tilanne. Muussa tapauksessa hän saattaa täytettyään 18v. löytää luotot ja se on menoa se.
Suomessa on jo nyt kasvavana ongelmana luottotietonsa menettäneet nuoret.
Heidän vanhempansa unohtivat opettaa arvoja.
Miten minusta nyt tuntuu, että haluat vääntää tahallaan? En tunne yhtään perhettä, jossa _opiskeleva_nuori joutuu elättämään vanhempia ja minusta olisi karmeaa, jos opiskelevan lapsen pitäisi käyttää kaikki tienestinsä perheeseen, koska vanhemmilla ei ole varaa. Kun maksaa itse autokoulun, vaatteet, puhelinlaskut ja ruoat, jos itselleen jotain erityistä haluaa niin kyllä siinä oppii jo rahankäyttöä. Ja pienestä se pitääkin aloittaa. Jos valmistuttuaan asuu vielä kotona niin sen jälkeen maksaa myös oman osuutensa vastikkeesta, sähköstä ja vedestä. Niin maksaisi vuokrallakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät imiset ylipäänsä tekee lapsia. Valitus alkaa heti kaikesta mikä liittyy lapseen. Hyvänen aika olkaa tekemättä niitä mukuloita jos teillä ei ole mitään antaa niille. Ei yhteiskunta ole joku maksuautomaatti , että joka hiton asian on maksettava. En ymmärrä.
Mitä itse tekisit nyt, jos tipahtaisit jostain syystä köyhyyteen?
Miten sinne pudotaan? Minulla on vakivirka, paikka ei ole häävi mutta toisaalta oli varaa shampooseen ihan opiskelijanakin, jolloin tt olisi ollut lottovoitto.
Kun on ammatti ja työ, sairastuessaan saa paremman eläkkeen. Koti on jo maksettu, eli ei tarvitse maksaa hulluja vuokria.
Mutta mulle kelpasikin aikanaan monenlaiset paskaduunit, hampurilaisbaarista siivoamiseen ja kaupan kassaan, jo ihan lukioaikana.
Olen ollut välillä köyhä ja toisinaan varakkaampi, mutta aina on ollut varaa elättää lapset jollain tavalla. Syy tähän on se, että olen ollut aina töissä ja mitoittanut kulutuksen kulloisenkin tulotason mukaan. Joskus on varaa joskus ei, mutta kaikkea ei tarvitse saada ja sen olen omillekin lapsille opettanut.
Joulun aika on perseestä, koska netti täyttyy kerjääjistä. Joulu yllätti ja tarvitaan kaikenlaista lapsille. Höpö höpö.
Joulu tulee joka vuosi ja voi säästää ja budjetoida KOKO vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.
Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.
Toimeentulotuen asiakkaanahan sinä saat tukea kaikkiin noihin: uuteen pesukoneeseen, sairaalakäynteihin ym. - siis perustoimeentulotuen lisäksi!
Työssäkäyvillä ei ole tällaista lisätuloa. Ihan samat yllätykset meilläkin on: välillä menee terveysmenoihin enemmän rahaa ja välillä ollaan pahasti miinuksellakin. Jos kodinkone hajoaa eikä siihen ole saatu säästettyä, sitten ollaan ilman.
Toimeentulotuella elävillä on elämä helppoa. Kaikki terveys- ym. laskut suoraan maksettavaksi muille. Itse joudun laskea minä kuukautena on varaa esim. hammashoitoon.
Tässäpä tuli taas todistettua se, miten vähillä tiedoilla täällä pädetään ja haukutaan vähävaraisia. Lapseni ei hae opintolainaa, mutta laina kuitenkin lasketaan hänelle tuloksi. Näin ollen emme saa toimeentulotukea. Kyllä, minullakin on hampaassa reikä, enkä voi sitä mennä paikkauttamaan, vaikkakin se tulisi halvemmaksi nyt, mutta kun yhtään ylimääräistä rahaa ei ole.
Niin, lapseni ei kuulu siihen ikäluokkaan, joka saa kirjat ilmaiseksi. Laina täytyisi tässä kohdassa ottaa, koska se lasketaan tässä nuoreni tuloksi, vaikka joudun häntä elättämään vielä. Emme siis saa toimeentulotukea. Jos nuoreni ottaisi lainaa, niin hän pystyisi maksamaan jotain asumisestaan, ruoistaan jne.. Tällä hetkellä elätän nuorta, mutta en saa hänestä/häneltä mitään tuloja.
Niin, exä sairastui vakavasti. Olin hänen omaishoitajansa, paloin loppuun (psykoottistasoinen masennus) ja nyt myös toinen lapsistani on vaikeasti masentunut, johtuu varmasti osaltaan näistä elämäntapahtumista.
Höpö höpö taas, ekan version mukaan myös lapsi sairastui. Nytkö se ajaakin ajokortteja ja voi ihan hyvin?
Nämä paljastuu aina vedätyksiksi. Aina.
Pitäiskö tuon Jouluapua-sivuston jo toimia? Kartta huutaa erroria.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne pudotaan? Minulla on vakivirka, paikka ei ole häävi mutta toisaalta oli varaa shampooseen ihan opiskelijanakin, jolloin tt olisi ollut lottovoitto.
Kun on ammatti ja työ, sairastuessaan saa paremman eläkkeen. Koti on jo maksettu, eli ei tarvitse maksaa hulluja vuokria.
Mutta mulle kelpasikin aikanaan monenlaiset paskaduunit, hampurilaisbaarista siivoamiseen ja kaupan kassaan, jo ihan lukioaikana.
Välillä hämmennys ihmisten yksinkertaisuudesta. Koska sinulla menee hyvin, et pysty ymmärtämään niitä, joiden kohdalle köyhyys sattuu. Ihan muutama esimerkki. Talo onkin arvoton hometalo. Parhaimmillaan jää velkaa ei-mistään. Siihen syssyyn menee vaikka työkyky. Palkan mukaan maksettavaa sairaspäivärahaa ei muuten kovinkaan kauaa makseta. Työkyvyttömyyseläkkeelle on aika hankala päästä. Ja jos ei ole ehtinyt tienata tai on tienannut vähän niin se eläke on tosi pieni. Tosi moni muuten tekee niitä paskaduuneja ihan eläkseen muutenkin kuin opiskeluaikana. Tosi hieno juttu tietenkin, että juuri sinua köyhyys ei voi millään tavalla koskettaa :)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas, ekan version mukaan myös lapsi sairastui. Nytkö se ajaakin ajokortteja ja voi ihan hyvin?
Hmm, meneeköhän sinulla kirjoittajat sekaisin? Tämä, joka kertoi exänsä sairastumisesta ei kai ole puhunut ajokortista? Minä taas puhuin nuoresta, joka maksaa itse ajokorttinsa. Voi toki olla, että jotain jäi minultakin lukematta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäinen voi mennä töihin. Lehdenjakoon ja puhelinmyyntiin pääsee aina.
Mä siivosin 19v. koko kesän.Puhelinmyynnistä ei saa palkkaa joten se ei ole työpaikka.
Takuupalkallisista paikoista saa. Toinen vaihtoehto on lehdenjako, vaan ei niin ei.
En luottaisi tuohonkaan. Puhelinmyyntifirma voi jopa ilmoittaa tuntipalkan työpaikkailmoituksessa vaikka ei oikeasti maksa sitä.
Muutamia vuosia sitten takuupalkka oli 1€/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti sekoittanut minut johonkin toiseen vastaajaan. Minulla on kaksi lasta, toinen voi hyvin, toinen on sairastunut.
Ja valitettavasti moni työssäkäyvä joutuu tekemään sitä pa##akaduunia kaupassa ja kaupan kassalla myöhemminkin kuin opiskeluaikana ja eri syistä. Ja kaupoissa käy valitettavasti myös sellaisia asiakkaita, joitten käytös on todella epäkohteliasta, huonoa ja röyhkeää rehellistä työtä tekeviä asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä hämmennys ihmisten yksinkertaisuudesta. Koska sinulla menee hyvin, et pysty ymmärtämään niitä, joiden kohdalle köyhyys sattuu. Ihan muutama esimerkki. Talo onkin arvoton hometalo. Parhaimmillaan jää velkaa ei-mistään. Siihen syssyyn menee vaikka työkyky. Palkan mukaan maksettavaa sairaspäivärahaa ei muuten kovinkaan kauaa makseta. Työkyvyttömyyseläkkeelle on aika hankala päästä. Ja jos ei ole ehtinyt tienata tai on tienannut vähän niin se eläke on tosi pieni. Tosi moni muuten tekee niitä paskaduuneja ihan eläkseen muutenkin kuin opiskeluaikana. Tosi hieno juttu tietenkin, että juuri sinua köyhyys ei voi millään tavalla koskettaa :)
Sitten se talo korjataan, otetaan toki remppalainaa mutta päästään asian yli. On kokemusta isosta vesivahingosta, ei siihen elämä lopu ellei itse ryssi kaikkea.
Kyllä palkan ja koulutuksen mukaan maksetaan sairaseläke, jos vaan on tuloja ollut. Kukin voi katsoa oman työeläkefirman sivuilta oman kertymänsä. Toki ellei ole tehnyt töitä koska tuet tippuu ja ei kannata, minimieläkkeelle joutuu. Silloin yhteiskunta maksaa kaiken, ei tarvitse surra hammaslääkäreitä eikä kuravaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitenkö pudotaan?
No mulla oli vakipaikka, sitten sairastuin ja jouduin ensin Kelan sairaspäivärahalle ja sitten työttömäksi.
Niin sinne pudotaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi oppisopimuspaikka olisi hyvä lahja monessakin perheessä. Monesti opiskelemisesta sanotaan, ettei ole varaa ryhtyä opiskelijaksi, niin oppisopimuspaikassa saisi samalla rahaa ja ammattitaidon.
Itse katselin joskus eläinklinikanhoitajan paikkoja, niihin pääsee oppisopimuksella.
Sitä mietin kyllä, kun tunnen yhden vastikään leskeksi jääneen miehen, jonka puoliso olikin jättänyt hänelle maksamattomia velkoja, yli satatonnia siis. Mies ei tiennyt näistä mitään eikä hänen tulot ole kovin kummoiset. Että miten voisi häntä auttaa, ilman että ylpeys kolhiutuu ja hänen tilanteensa kuitenkin helpottuisi. En tiedä voiko puolison kaikkia velkoja laittaa aviomiehen maksettavaksi, voidaanko velkoja kohtuullistaa, voiko joku vanhentua tms. mutta iso summa on, että saa maksaa sitä eläkeikään saakka eikä välttämättä riitäkään. Ideoita?
Kannattaa tutustua perintölainsäädäntöön.
1. Jos on rintaperillisiä mies ei peri, saa vain mahdollisen tasingon jos on se yhteenlasketusti köyhempi puolisko.
2. Velat ei periydy. Ne toki otetaan ensin perikunnan omaisuudesta päältä pois, mutta lesken perillisenäkään ei ole mikään pakko "ryhtyä pesään" eli ottaa siitä mitään - tuolloin velkainen kuolinpesä menee konkurssiin ja velkojat eivät saa rahojansa - MUTTA tuolloin perillinen ei voi valita, että 'otan kuitenkin tuon auton, en muuta', vaan silloin ei pesään saa koskea, ei ottaa tililtä rahaa, ei mitään.
Jos sitten taas haluaa periä, niin sitten kyllä ne velatkin lankeaa ihan täysimääräisinä perillisen harteille.
Noita saa ostettua köyhäkin. Toimeentulotuki on sitä varten. Sain kerran maksusitoumuksen Hennesille kun sanoin sossulleni että lapseni tarvitsee vaatteita.
Minä oikeastaan ymmärrän, että lisääntyminen on jo biologisista syistä monille sellainen perustarve, jota on vaikea lykätä sivuun. Perheen perustaminen on monille ihmisille kaikkein tärkein asia elämässä, jonka eteen moni on valmis tekemään uhrauksia ja tinkimään muusta. Toki se tuntuu oudolta, jos joku yllättyy hankittuaan lapsen köyhiin oloihin, ettei voikaan ostaa kaupasta ruokaa hintoja miettimättä ja huvipuistoonkin pääsee vain muutaman vuoden välein. Jos lapsen haluaa köyhyydestä huolimatta, on myös mietittävä kriittisesti omia kulutustottumuksiaan ja jo etukäteen suunniteltava, mistä on valmis tinkimään omassa elintasossaan.
Sitä tosin on vaikea ymmärtää, miksi 1-2 lasta ei riitä köyhälle. Keskituloisetkin päätyvät usein jättämään kolmannen tekemättä taloudellisista syistä.