Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1814)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna joku taho keräs lapsille joulukalentereita. Itselle kertynyt partiolaisten kalentereita vuosien varrella, joten ajattelin antaa ne pois jos niistä olisi iloa jollekin. Sain aika ivallisen sävyisen vastauksen, ettei kuvakalentereita oteta vastaan vaan pitäis olla suklaa- tai karkkikalentereita tai sit jotain leluja sisältäviä. Nuorisolle kelpais kuulemma kosmetiikkakalenteritkin. Jäi sitten kalenterit lahjoittamatta.
No olipas ikävä suhtautuminen. On kyllä totta, että isommat lapset haluavat noita muita kalentereita, mutta kyllähän ainakin ihan pikkulapsille kelpaisi kuvakalenteritkin, ja uskon että joku 2-4-vuotias olisi hyvinkin saanut iloa joulun odotukseensa kuvakalenterista.
No on kyllä 'lahjoittajallakin' aikaikävä suhtautuminen - mitäpä köyhän lapsella väliä, mulla olisi tällaisia jätteeksi jääneitä vanhoja partiolaisten kalentereita, saavat luvan olla tyytyväisiä. Väliäkö sillä että adventtikynttilät tulee aika tiistaisin luukuista...
Se suklaakalenteri maksaa jonkun 3€, eiköhän niitä saada kerättyä avokätisemmiltä lahjoittajilta niin isommille kuin pienemmillekin.
Toisaalta, en osta edes omille lapsille mitään Lol-krääsäkalentereita, joten en myöskään niitä lahjoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.
Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.
Mihin se pikkulapsi tarvitsee upouutta hulppeaa puhelinta? Rikki se menee, hukkuu tai varastetaan kumminkin. Itse olen saanut juuri asuntooni maksettua ja käteistä kun on pankkitilillä 30 tuhatta, mutta järkihintainen swappiesin käytetty iPhone 8 tuli hankittua ja ominaisuuksiakin on vähintään riittävästi. Juuri siksi en tykkää lahjoittaa rahaongelmaisille, kun se raha tuntuu usein polttelevan näpeissä kun sitä saa ja se hassataan just johonkin elintasoon nähden yliampuvaan mielitekoon mihin en edes varoissaan ollessa itse sortuisi.
Minä olen opiskeleva äiti, yksinhuoltaja.
Kela maksaa elatustukea 158e kk koska isä ei välitä, eikä maksa mitään vaan juo rahansa mielummin.
Opiskelen omaehtoisella, joten saan sen n. 600e kk.
Tämän lisäksi lapsilisä n. 160e ja asumistuki, josta jää itselle vuokraa maksettavaa 200e.
Pärjäämme kyllä, mutta en ymmärrä miten samassa tilanteessa oleva kaveri, joka ei opiskele, eikä tee työtä, saa huomattavasti enemmän kuukaudessa rahaa, eikä maksa itse edes vuokraa, vaikka asuntonsa on isompi ja kalliimpi kun meidän kaksio.
Minulle sanoivat, että asumistukea ei kelalta tipu, kun kaksioon. Tällä kaverilla on kolmio.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskeleva äiti, yksinhuoltaja.
Kela maksaa elatustukea 158e kk koska isä ei välitä, eikä maksa mitään vaan juo rahansa mielummin.
Opiskelen omaehtoisella, joten saan sen n. 600e kk.
Tämän lisäksi lapsilisä n. 160e ja asumistuki, josta jää itselle vuokraa maksettavaa 200e.Pärjäämme kyllä, mutta en ymmärrä miten samassa tilanteessa oleva kaveri, joka ei opiskele, eikä tee työtä, saa huomattavasti enemmän kuukaudessa rahaa, eikä maksa itse edes vuokraa, vaikka asuntonsa on isompi ja kalliimpi kun meidän kaksio.
Minulle sanoivat, että asumistukea ei kelalta tipu, kun kaksioon. Tällä kaverilla on kolmio.
Näinhän se menee. Suomessa on parasta vain olla tekemättä mitään. Se, joka yrittää nostaa asemaansa, on suurin rikollinen.
SAMAT HARHAISET TÄDIT ANTAA NOITA LAHJOJA JOTKA SOITTELEE HÄKEEN KUN NAAPURISTA KUULUU ”EI” 🤣😂😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne pudotaan? Minulla on vakivirka, paikka ei ole häävi mutta toisaalta oli varaa shampooseen ihan opiskelijanakin, jolloin tt olisi ollut lottovoitto.
Kun on ammatti ja työ, sairastuessaan saa paremman eläkkeen. Koti on jo maksettu, eli ei tarvitse maksaa hulluja vuokria.
Mutta mulle kelpasikin aikanaan monenlaiset paskaduunit, hampurilaisbaarista siivoamiseen ja kaupan kassaan, jo ihan lukioaikana.
Välillä hämmennys ihmisten yksinkertaisuudesta. Koska sinulla menee hyvin, et pysty ymmärtämään niitä, joiden kohdalle köyhyys sattuu. Ihan muutama esimerkki. Talo onkin arvoton hometalo. Parhaimmillaan jää velkaa ei-mistään. Siihen syssyyn menee vaikka työkyky. Palkan mukaan maksettavaa sairaspäivärahaa ei muuten kovinkaan kauaa makseta. Työkyvyttömyyseläkkeelle on aika hankala päästä. Ja jos ei ole ehtinyt tienata tai on tienannut vähän niin se eläke on tosi pieni. Tosi moni muuten tekee niitä paskaduuneja ihan eläkseen muutenkin kuin opiskeluaikana. Tosi hieno juttu tietenkin, että juuri sinua köyhyys ei voi millään tavalla koskettaa :)
Sitten se talo korjataan, otetaan toki remppalainaa mutta päästään asian yli. On kokemusta isosta vesivahingosta, ei siihen elämä lopu ellei itse ryssi kaikkea.
Kyllä palkan ja koulutuksen mukaan maksetaan sairaseläke, jos vaan on tuloja ollut. Kukin voi katsoa oman työeläkefirman sivuilta oman kertymänsä. Toki ellei ole tehnyt töitä koska tuet tippuu ja ei kannata, minimieläkkeelle joutuu. Silloin yhteiskunta maksaa kaiken, ei tarvitse surra hammaslääkäreitä eikä kuravaatteita.
Voi apua. Ihmiselle, jolla ei selkeästi ole ollut isoja ongelmia elämässä, on aika vaikea yrittää selittää. Sattuneesta syystä olen kohdannut useita, joille se oma, rakas talo on paljastunut hometaloksi. En puhu nyt mistään vesivahingosta, joka saadaan korjattua tuosta noin vaan ja jonka parhaimmillaan maksaa vakuutusyhtiö. Sädesienitaloja ei juuri kannata korjailla. Ne poltetaan ellei ole hurjaa määrää massia millä rempata ja voi olla, ettei remontti onnistu kuitenkaan. Voi olla, että taloon ollaan otettu lainaa vaikka 150000 euroa ja remontti maksaisi 150000 euroa. Ei se ole monellekaan työssäkäyvälle sellainen summa, että korjataan tuosta noin vaan. Vakuutus ei korvaa. Oikeuskulut voivat nousta kymmeniin tuhansiin ja vaikka voittaisit myyjän oikeudessa, et saa välttämättä ikinä niitä rahoja. Menet vuokralle, mutta todennäköisesti et saa asumistukea, jos olet työssäkäyvä. Laina juoksee ja sinä maksat ellet halua ikuiseen velkavankeuteen, johon kyllä pahimmillaan joudut, vaikka yrittäisitkin maksaa lainaa. Voi olla, että menetät terveytesi hometalossa ja altistut niin pahasti, että suurin osa käytetyistä vaatteista ja tavaroista tai uusistakaan ei ole enää sellaisia, joita voisit käyttää. Se ei edelleenkään mene niin, että työssäkäyvät menee tuosta noin vaan sossuun ja hakee sieltä mitä tarvitsee, varsinkaan, jos kyseessä on esimerkiksi hometalokeissi. Ei ne sossussa lainoja maksele. Pakko kysyä, että oletko Susanna Koski?
Homesairaidet on jo aikoja sitten todettu pääpipien jutuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne pudotaan? Minulla on vakivirka, paikka ei ole häävi mutta toisaalta oli varaa shampooseen ihan opiskelijanakin, jolloin tt olisi ollut lottovoitto.
Kun on ammatti ja työ, sairastuessaan saa paremman eläkkeen. Koti on jo maksettu, eli ei tarvitse maksaa hulluja vuokria.
Mutta mulle kelpasikin aikanaan monenlaiset paskaduunit, hampurilaisbaarista siivoamiseen ja kaupan kassaan, jo ihan lukioaikana.
Välillä hämmennys ihmisten yksinkertaisuudesta. Koska sinulla menee hyvin, et pysty ymmärtämään niitä, joiden kohdalle köyhyys sattuu. Ihan muutama esimerkki. Talo onkin arvoton hometalo. Parhaimmillaan jää velkaa ei-mistään. Siihen syssyyn menee vaikka työkyky. Palkan mukaan maksettavaa sairaspäivärahaa ei muuten kovinkaan kauaa makseta. Työkyvyttömyyseläkkeelle on aika hankala päästä. Ja jos ei ole ehtinyt tienata tai on tienannut vähän niin se eläke on tosi pieni. Tosi moni muuten tekee niitä paskaduuneja ihan eläkseen muutenkin kuin opiskeluaikana. Tosi hieno juttu tietenkin, että juuri sinua köyhyys ei voi millään tavalla koskettaa :)
Sitten se talo korjataan, otetaan toki remppalainaa mutta päästään asian yli. On kokemusta isosta vesivahingosta, ei siihen elämä lopu ellei itse ryssi kaikkea.
Kyllä palkan ja koulutuksen mukaan maksetaan sairaseläke, jos vaan on tuloja ollut. Kukin voi katsoa oman työeläkefirman sivuilta oman kertymänsä. Toki ellei ole tehnyt töitä koska tuet tippuu ja ei kannata, minimieläkkeelle joutuu. Silloin yhteiskunta maksaa kaiken, ei tarvitse surra hammaslääkäreitä eikä kuravaatteita.
Voi apua. Ihmiselle, jolla ei selkeästi ole ollut isoja ongelmia elämässä, on aika vaikea yrittää selittää. Sattuneesta syystä olen kohdannut useita, joille se oma, rakas talo on paljastunut hometaloksi. En puhu nyt mistään vesivahingosta, joka saadaan korjattua tuosta noin vaan ja jonka parhaimmillaan maksaa vakuutusyhtiö. Sädesienitaloja ei juuri kannata korjailla. Ne poltetaan ellei ole hurjaa määrää massia millä rempata ja voi olla, ettei remontti onnistu kuitenkaan. Voi olla, että taloon ollaan otettu lainaa vaikka 150000 euroa ja remontti maksaisi 150000 euroa. Ei se ole monellekaan työssäkäyvälle sellainen summa, että korjataan tuosta noin vaan. Vakuutus ei korvaa. Oikeuskulut voivat nousta kymmeniin tuhansiin ja vaikka voittaisit myyjän oikeudessa, et saa välttämättä ikinä niitä rahoja. Menet vuokralle, mutta todennäköisesti et saa asumistukea, jos olet työssäkäyvä. Laina juoksee ja sinä maksat ellet halua ikuiseen velkavankeuteen, johon kyllä pahimmillaan joudut, vaikka yrittäisitkin maksaa lainaa. Voi olla, että menetät terveytesi hometalossa ja altistut niin pahasti, että suurin osa käytetyistä vaatteista ja tavaroista tai uusistakaan ei ole enää sellaisia, joita voisit käyttää. Se ei edelleenkään mene niin, että työssäkäyvät menee tuosta noin vaan sossuun ja hakee sieltä mitä tarvitsee, varsinkaan, jos kyseessä on esimerkiksi hometalokeissi. Ei ne sossussa lainoja maksele. Pakko kysyä, että oletko Susanna Koski?
Olen sanaton empatiakyvyttömyydestäsi. Ja suoraan sanoen tyhmyydestäsi.
Mua ei itketä, mua itkettää kun katson omien lasten lahjatoivelistaa, ihan hirveitä vaateita mutta ei loton täysosumaa millä kustantaa ne🤣 jotkut kurahaalarit yms perusjutut nyt saa roskalavoilta ihan ilmaiseksi pyytämällä, ei suomessa todellista kurjuutta ole kuin näennäisesti varakkaiden parissa jossa lapset haluaa samat huipputuotteet mitkä rikkailla pennuilla on ja sit yritetään pysyä kelkass mukana minimi palklö
Meinasin antaa vielä ajanmukaisen ja ehjän puhelimeni vähävaraisten tuttavaperheen lapselle kun tuli hankittua uusi, Kävi kuitenkin ilmi, että koko porukalla on jo hienommat kuin se uusi, jonka ostin,ei kelvannut 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn, lässyn, lää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn, lässyn, lää.
Sellaista se on. Mukama paremman ihmisen elämä. "Kaikilla meillähän on rajoitteemme".
Jos katsotte esim. kouluissa keitä ovat ne joilla on aina uusimmat merkkivaatteet ja uudet, kalliit puhelimet. Pieni osa niistä on rikkaista perheistä, loput on sellaisista perheistä joista voi suoraan sanoa että omaa tuloa ei ole. Eri asia on toki (mielestäni jo lasua tarvitsevat) perheet joissa rahaa valuu ihan muualle.
Työssäkäyvän keskiluokan lapsilla voi olla siistit vaatteet, mutta eivät pröystäile uusilla puhelimillaan. Mistäkö tämä johtuu? Siitä että keskiluokka elättää myös nämä köyhät, joiden ei tarvitse säästää mihinkään ”pahan päivän varalle”, kun ovat jo loputtoman toimeentulotuen piirissä. Keskiluokka tyytyy paljon vähempään ja opettaa samaa lapsilleen.
Ja keitäköhän ovat ne uusimpia IPhoneja tai merkkilaukkuja pyytävät lapset joulukeräyksissä? Kun kaikki pitäisi saada itselle ja lapsillekin, mielellään heti ja ilman omaa vaivannäköä.
Tämä siis vain omakohtaisiin kokemuksiini perustuva näkemys.
Jaa no, mun lapsilla ei ole uusimpia puhelimia tai vempaimia, ei merkkivaatteita tai muutakaan vastaavaa. Miksikö? Ei siksi, että olisimme keskiluokkaisia, vaan siksi, että olemme pienituloisia. Sellaisiin ei ole yksinkertaisesti varaa. Tämä vain omakohtaisena kokemuksena.
Jokseenkin huvittavaa uskotella, että keskiluokka on merkkitietoisuuden yläpuolella ja että köyhät vain tuhlaavat.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin antaa vielä ajanmukaisen ja ehjän puhelimeni vähävaraisten tuttavaperheen lapselle kun tuli hankittua uusi, Kävi kuitenkin ilmi, että koko porukalla on jo hienommat kuin se uusi, jonka ostin,ei kelvannut 😅
Joo, tämä on tuttua. Tuttavaäiti, yksinhuoltaja valittelee aina rahapulaansa (matalapalkkatöissä käyvä) mutta ala-asteikäisten lasten puhelimet ovat viimeisen päälle. Ei tarvitsisi.
Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva täti antaa vinkin: jos haluatte lahjoitus rahanne menevän kohteeseen, kannattaa antaa apua Pelastusarmeijalle. Laitan joka vuosi rahaa joulupataan ja sinne kelpaa myös lelut ym. Näitä voi ensin katsoa netistä ja toimia sen mukaan. Annan vähästäni, koska äitini sai Pelastusarmeijalta vuosia kinkkurahaa (lahjakortti ), hyvä teko tulee aina takaisin jossain muodossa. Rentouttavaa joulualusta ja älkää hyvät ihmiset tällä palstalla nillitäkö. Ihmisille hyvä mieli!
Olen katsellut näitä jouluapua-keräyksen toiveita.
Lapsille toivotaan tietyn sarjan leluja tai tietynlaisia pussilakanoita tms, vauvakin tykkää just jonkun tietyn sarjan vauvalelusta 🙄 ja listan lopuksi toivotaan jouluruokia.
Eikö nämä perheet syö siis jouluna mitään, jos eivät saa ruokia lahjoituksina? Jouluruuat on halpoja, jos ei nyt kylmäsavulohta ja kaviaaria osta valtavaa määrää.
Ja jos tarvitaan lakanoita, eikö tärkeintä ole, että ne ovat ehjiä, eikä se, minkä hahmon kuva niissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna joku taho keräs lapsille joulukalentereita. Itselle kertynyt partiolaisten kalentereita vuosien varrella, joten ajattelin antaa ne pois jos niistä olisi iloa jollekin. Sain aika ivallisen sävyisen vastauksen, ettei kuvakalentereita oteta vastaan vaan pitäis olla suklaa- tai karkkikalentereita tai sit jotain leluja sisältäviä. Nuorisolle kelpais kuulemma kosmetiikkakalenteritkin. Jäi sitten kalenterit lahjoittamatta.
No olipas ikävä suhtautuminen. On kyllä totta, että isommat lapset haluavat noita muita kalentereita, mutta kyllähän ainakin ihan pikkulapsille kelpaisi kuvakalenteritkin, ja uskon että joku 2-4-vuotias olisi hyvinkin saanut iloa joulun odotukseensa kuvakalenterista.
No on kyllä 'lahjoittajallakin' aikaikävä suhtautuminen - mitäpä köyhän lapsella väliä, mulla olisi tällaisia jätteeksi jääneitä vanhoja partiolaisten kalentereita, saavat luvan olla tyytyväisiä. Väliäkö sillä että adventtikynttilät tulee aika tiistaisin luukuista...
Se suklaakalenteri maksaa jonkun 3€, eiköhän niitä saada kerättyä avokätisemmiltä lahjoittajilta niin isommille kuin pienemmillekin.
Toisaalta, en osta edes omille lapsille mitään Lol-krääsäkalentereita, joten en myöskään niitä lahjoittaisi.
Onko sinusta lapselle hyväksi saada joka päivä suklaata?
Sitä paitsi köyhänkin lapsi voi olla suklaalle allerginen.
Lahjoittaisin paljon mieluummin oman alueen vähävaraisille vanhuksille, kun heillä ei ole lahjalistaa uusimmista puhelimista eikä ylihintaisista muovisista muovihärpäkkeistä.
On vain vaikeahkoa löytää sopivaa tahoa, minkä kautta lahjoittaminen onnistuisi. Ketään ei kiinnosta kerätä jouluiloa vanhuksille.
Ketä nämä 'vähävaraiset' edes on? Tuttavani oli vienyt joskus sinne lahjan ja saikin itse lahjakortin jostain neuvolasta, kun on itse kuulemma 'vähävarainen'. Ei vaan ollut tajunnut. Vie sinne joka vuosi lahjan.