Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
901/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ostettua enemmä kaljaa kun ei mene rahat lasten vaatteisiin.

Kurahaalarin hinnalla saa jo kassillisen Koffia.

Vierailija
902/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Meillä on lapsilla iPhone 11, ja iWatchit, koska itsellänikin on. En näe mitään syytä pitää lapsia huonommilla “eväillä” kuin perheen aikuisilla on, jos kerran talous sallii.

Muista tuo sitten, kun lapset alkavat kinuta omaa auto, taloa ja mökkiä.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä minä ihan mielelläni ostaisin lapsille autot, jos vain rahaa olisi. Ja mitä mökkiin ja taloon tulee, niin kyllähän moni auttaa lasta esim. takaamalla asuntolainan tai antamalla alkupääoman, tai sitten luopuu omasta perinnöstään lastensa hyväksi, mikä voi auttaa heitä saamaan talon tai mökin. Ja niin itsekin olen ajatellut tehdä.

Kyse ei ollut mielellään ostamisesta, vaan siitä, että lapsille pitää kirjoittajan mukaan kustantaa sama elintaso kuin itselläkin on.

Tarkoitti kotona asuvia lapsia. Yleensä perheenjäsenillä on sama elintaso. Se ei tietysti tarkoita sitä, että joka ikisen asian on pitänyt maksaa täsmälleen yhtä paljon. Mutta hänhän alunperin puhui vaan puhelimista ja mainitsi ostaneensa lapselle tämän toivoman puhelimen, koska ei nähnyt mitään syytä olla ostamatta sitä, ja kun itselleäänkin oli samanlainen. Useinhan ihmiset tekevät niin, että ostavat lapsilleen suunnilleen samanlaisen laitteen jota itsekin käyttävät. Ja jos kerran rahasta ei ole kiinni, ja tuo oli lapsen toive, niin minusta on ihan asiallinen perustelu se, että no mikä ettei, jos kerran haluaa ja muillakin perheenjäsenillä on.

Sun mielestä ”eväät” tarkoittaa siis vain puhelimia? Ja kyllä ne ekat mopot, moottoripyörät ja autot usein ostetaan vielä kotona asuville. Parempi siis ajella mahdollisimman halvalla kotterolla, ettei koita konkurssi, kun samoihin eväisiin tottunut jälkikasvu alkaa vaatia uudenkarheaa citymaasturia alle.

Ei se puhelin-aiheinen viesti ollut alunperin minun. Tässähän oli kyse siitä, että jonkun lapsi halusi iPhonen, ja hän ajatteli, että voi ihan hyvin ostaa lapselleen sen, kun itselläänkin on. Ja siitä alkoi tällainen hirveä vääntö mökeistä, autoista ja mopoista.

Et siis osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tukenut vähävaraisten perheiden eläimiä! Ostanut niille ruokaa ja leluja.

Vierailija
904/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joululahjoiksi pyydetään kurhousuja, niin suuri todennäköisyys saada kylkiäisiki legopaketti, suklaarasia, vähän muutkin vaatetta ja lahjakortti. Jos pyytää legopakettia, niin se mielletään jo kivaksi lahjaksi yksinään, niin siihen ei sitten tee auttajan mieli ostaa niitä kuriksia ja muutasälää enää. Sympatiat on avun pyytäjän puolella kun kurahousutkin kelpaa lahjaksi.

Vierailija
905/1734 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.

Missä kohtaa täällä köyhät vaativat itselleen asioita? Luetaanko me edes samaa keskustelua? En näe täällä köyhiä pyytelemässä almuja, mutta näen rikkaita painamassa alas köyhiä, jotka ovat heikommassa asemassa. Ettekö varmaan edes osaa hävetä.

Ei ilmeisesti lueta. Minä luin täältä ketjusta paaaaaaaaljon valituksia siitä kuinka toimeentulotuesta vähennetään sitä sun tätä. Tosiasia, et toimeentulotuki tulee vielä ekstrana tukien lisäksi viimesijaisena tukimuotona, kun katsotaan et ihmisen tuet eivät riitä elämiseen. Tämä näkökulmaero kertoo jo monen asenteesta ihan tarpeeksi!

Entäpä jutut kusettavista avun pyytäjistä, joita täällä on useita? Menny ohi sulta? Ei olis mennyt, jos luettais samaa ketjua.

Ei tule ekstrana se koko 500 euroa toimeentulotukea niin kuin täällä väitetään. Vaan toimeentulotukea saa sen verran, että yksin asuvalle jää asumis- ja terveyskulujen jälkeen 500 euroa, kahdestaan asuvalle 420 euroa. Työssäkäyväkin saa toimeentulotukea, jos palkka on pieni, ja kuten Kelan sivulta on nähtävissä, palkasta 150 euroa saa pitää ilman, että sitä lasketaan tuloksi, eli työssä käyvä saa toimeentulotukea saadessaan 150 euroa enemmän kuin työtön.

Missä täällä kukaan kusettaa ja pyytää apua? Näytätkö mulle sen kohdan, kun en ole huomannut? Mikä sivu ja mikä kusetus? Käyn käynkin sitten katsomassa, kun en tosiaankaan ole huomannut. Sen sijaan täällä on sivukaupalla köyhien haukkumista. Se köyhyys kun voi tulla teille haukkujille milloin tahansa, joten en olisi noin ylimielinen.

Kukaan ei ole täällä väittänyt et toimeentulotuki on joku 500 vakiosumma. Toimeentulotuki toki lasketaan perheen mukaan mitä tuloista jää uupupaan.

En ala etsimään 45 sivun seasta jokaista kokemusta (vai etsitkö sinä minulle tuollaisen kpmmentin, jossa väitetään tuota mitä sanoit 500 eurosta?) Mut yks oli sellanen jossa joku lähetti paketin, jota ei vastaanotettu, eikä viesteihin vastattu ja kun tää lähettäjä kertoi et mukana oli 100 euron lahjakortti, ni yllättäen tuliki vastaus ja pyydettiin lähettää uudelleen...

Onhan niitä kusetuksia vaikka millä mitalla. Täällä on ollut paljon juttua. Kerjätään joka paikasta ja viedään muilta köyhiltä. Ja hirveesti ehtoja ja vaatimuksia auttajalle.

No itse asiassa sivulla 33 olen lainannut tällaista kommenttia:

"Onhan sosiaalituki muutakin kuin se 500 e. Ensin tulee ensisijaiset tuet kuten asumistuki ja työttömyystuki, ja sitten vasta jos ne ei riitä asumis- ja elinkustannuksiin, voi lisäksi tulla tuo 500e."

Eli kyllä vaan on väitetty. Toisessa ketjussa sain oikaista samaista asiaa, että toimeentulotuki ei ole erillinen viisisatanen muiden etuuksien päälle.

Selasin ketjua taakse päin, mutta en todella löytänyt köyhien vaativan itselleen mitään. Mitä ne täällä vaatii ja keneltä? Muilta palstalaisilta? En edes löytänyt kommentteja, että täällä kirjoittelevat köyhät olisivat osallistuneet näihin keräyksiin. Missä täällä ja miten ollaan oltu haluamassa asioita kaikkimulleheti?

Kohdistakaa vihanne heille, joille se kuuluu eli näille vähävaraisille, jotka huijaavat keräyksissä. En kiellä, etteikö sitäkin tapahtuisi. Aina on näitä, jotka käyttävät ihmisten hyväntahtousuutta hyväksi, muttei ole oikein leimata kaikkia vähävaraisia tuon vuoksi. Ovat kuitenkin marginaalinen, vaikkakin se räikein ja näkyvin joukko köyhiä.

En minäkään itse köyhänä ala kohdistaa vihaani kaikkiin hyvin toimeentuleviin vaan siksi, että täällä osa rikkaista hakkuu heikompia. Ei ole koskaan reilua leimata ihmistä jonkin yhden ominaisuuden perusteella. Nuo asenteet tuntuvat oikeasti todella pahalta.

Eihän tässä ole yleistetty koskemaan kaikkia köyhiä, mistä niin päättelit. Tässä alun alkaen oli puhe tietyistä köyhistä, jotka antaa itsestään huonoa kuvaa omalla käytöksellään ja asenteella ja siihen sinä heti hyökkäsit.

Onko todella niin, että minä olen tässä se, joka hyökkää? Vai voisiko olla niin, että puolustaudun luettuani sivukaupalla paasausta, kuinka köyhille ei anneta mitään, koska rahat menevät viinaan, tupakkaan, irtoripsiin ja ties mihin. Ja että köyhyys johtuu siitä, ettei osata säästää, sijoittaa ym. Tämäkö ei ole yleistämistä? "Lopettakaa se ulina ja menkää töihin", kirjoitti joku.

Lainaan tässä erästä kommenttia:

"Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille."

Sinusta tämäkö ei ole syyllistämistä? Koska minä en näe tässä ketjussa köyhiä, jotka ajattelevat kaikkimulleheti-tyyliin. Itse en ajattele, että yhteiskunta on minulle mitään velkaa.

On ehkä todellinen ongelma, että keräyksissä huijataan, ja tottakai se on väärin. En tiedä tarkemmin. En ole seurannut. Yhtä todellinen ilmiö on kuitenkin se että joka ikinen vuosi täällä haukutaan köyhät lyttyyn joulun alla näissä ketjuissa ja muutenkin ympäri vuoden nimitellään loisiksi. Jos vähävarainen saa jatkuvasti lukea tällaista, ei voi olettaa, että vastaanotto on kovin ymmärtäväinen. Vai kuinka sinä reagoisit, jos jatkuvasti lukisit täältä, että työssäkäyvät ovat itsekkäitä kusettajia tms?

Vierailija
906/1734 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joululahjoiksi pyydetään kurhousuja, niin suuri todennäköisyys saada kylkiäisiki legopaketti, suklaarasia, vähän muutkin vaatetta ja lahjakortti. Jos pyytää legopakettia, niin se mielletään jo kivaksi lahjaksi yksinään, niin siihen ei sitten tee auttajan mieli ostaa niitä kuriksia ja muutasälää enää. Sympatiat on avun pyytäjän puolella kun kurahousutkin kelpaa lahjaksi.

No mutta eikös tämä ole järkevää toimintaa? Saadaan ainakin se tarpeellinen tavara ja hyvällä tuurilla vielä jotain kivaakin bonukseksi. Todistaa ettei kaikki köyhät ole tyhmiä.

Vierailija
907/1734 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noun ja sitten jos on talous tiukilla ei tarvi ostaa pakkollisia kuriksia vaan käyttää rahat johonkin kivaan jonka saa itse valita lapsilleen. Fiksua

Vierailija
908/1734 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä vähävaraiset lapsiperheet on?

Vierailija
909/1734 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianoja saa torista ilmaiseksi

Vierailija
910/1734 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla hyvässä kunnossa?

Vierailija
911/1734 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata itkeä. Tienaavat paremmin, kuin monet työssäkäyvät. Elämän ja rahan hallinta vaan kateissa. Valitettavasti tämä ominaisuus siirtyy sukupolvelta toiselta. T. Ex - sossu

Vierailija
912/1734 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Pitää vaan virittää.

Vierailija
913/1734 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.joko itku on loppunut, kun viikon oot kirjoitellut.

Vierailija
914/1734 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Pitää vaan virittää.

Eikö tarvitse kuljettaa kotiin ollenkaan?

Vierailija
915/1734 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikoneita saa muutamalla kympillä käytettynä.

Se pyykkikone ei kävele itsekseen kotiin, vaan kuljetuksen hinta tulee tuohon päälle, todennäköisesti paljon enemmän kuin muutaman kympin. Myös vanha kone pitää kuljettaa pois ja maksaa siitä. Todella köyhällä ei ole yleensä autoa. Ja jos puhutaan tiskikoneesta, pitää maksaa erikseen vielä ammattilaisen asennuksesta ja vuotosuojasta, tai ei vakuutus korvaa. Ja sitten pitää maksaa vielä se vakuutus...

Me lahjoitettiin just pesukone ja vietiin se vielä ilmaiseksi yhdelle mamulle. Samoin sohva on viety aiemmin. Miksi et kysele? Ilmaista tavaraa on netti pullollaan ja moni on valmis kuskaamaankin. Siksi on vähän vaikeaa niellä näitä "ei ole varaa siihen ja tähän" varsinkin jos asuu isossa kaupungissa.

Pyykkikoneen asennus ei kohtuuttomia maksa. 158 e, siinä vielä balanssi.  Joskus itsekin laitettu mutta nykyään en arvaa.  Toisinaan sama firma vie vanhan pois.

Vierailija
916/1734 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikoneita saa muutamalla kympillä käytettynä.

Se pyykkikone ei kävele itsekseen kotiin, vaan kuljetuksen hinta tulee tuohon päälle, todennäköisesti paljon enemmän kuin muutaman kympin. Myös vanha kone pitää kuljettaa pois ja maksaa siitä. Todella köyhällä ei ole yleensä autoa. Ja jos puhutaan tiskikoneesta, pitää maksaa erikseen vielä ammattilaisen asennuksesta ja vuotosuojasta, tai ei vakuutus korvaa. Ja sitten pitää maksaa vielä se vakuutus...

Me lahjoitettiin just pesukone ja vietiin se vielä ilmaiseksi yhdelle mamulle. Samoin sohva on viety aiemmin. Miksi et kysele? Ilmaista tavaraa on netti pullollaan ja moni on valmis kuskaamaankin. Siksi on vähän vaikeaa niellä näitä "ei ole varaa siihen ja tähän" varsinkin jos asuu isossa kaupungissa.

Pyykkikoneen asennus ei kohtuuttomia maksa. 158 e, siinä vielä balanssi.  Joskus itsekin laitettu mutta nykyään en arvaa.  Toisinaan sama firma vie vanhan pois.

Meillä uusimman pesukoneen tuonut ja asentanut firma naarmutti parketin viedessään vanhaa konetta pois, eivät saaneet koneen jalkoja kunnolla säädettyä, joten ne piti säätää itse ja lisäksi väittivät, että kylpyhuoneen vanhan pesukoneen kanssa täysin toiminut hana oli jo tullessa rikki ja pakottivat vaimon allekirjoittamaan lapun alle. Taisi olla viimeinen kerta, kun ostan pesukoneen kotiinkuljetuksella, jos sen hoitaa kyseinen alihankkija.

Vierailija
917/1734 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hmm, 158 euroa pyykkikoneen asennuksesta on meille paljon, koska olemme vähävaraisia. Onneksi muutamme taloon, jossa on pesutupa. Ei tartte pihan yli pyykkiä roudata, kuten nykyisessä talossa. Me emme toivo keltään mitään, mutta JOS toivoisin itse jotain niin kulutustavaraa: d-vitamiineja ja maskeja. Eikä ne maskitkaan niin ehdoton must ole, koska olen ommellut kangasmaskeja jonkin verran.

Vierailija
918/1734 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata itkeä. Tienaavat paremmin, kuin monet työssäkäyvät. Elämän ja rahan hallinta vaan kateissa. Valitettavasti tämä ominaisuus siirtyy sukupolvelta toiselta. T. Ex - sossu

Tämä on panettelua. Kaikki asiakkaat ei ole tollaisia. Ja jos osa on, tarvitsevat tukea nimenomaan noissa asioissa. Kaikkea voi oppia.

Vierailija
919/1734 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hmm, 158 euroa pyykkikoneen asennuksesta on meille paljon, koska olemme vähävaraisia. Onneksi muutamme taloon, jossa on pesutupa. Ei tartte pihan yli pyykkiä roudata, kuten nykyisessä talossa. Me emme toivo keltään mitään, mutta JOS toivoisin itse jotain niin kulutustavaraa: d-vitamiineja ja maskeja. Eikä ne maskitkaan niin ehdoton must ole, koska olen ommellut kangasmaskeja jonkin verran.

158€ pelkästä asennuksesta on TÖRKEÄ hinta! Minulla kyllä olis varaa se maksaa mutta en todellakaan maksaisi jostain 10 minuutin työstä tuollaista summaa. Täällä maalla se asennus kuuluu hintaan ja kotiinkuljetukseen. Paitsi onhan näitä yrityksiä jotka laittaa pikkupojat kuljettamaan koneen asiakkaalle ja asennus on sitten sellainen hällä väliä asennus että poistovedet roiskuu pitkin seiniä kun poistoputki lähtee irti. No kyseinen yritys älysi lopettaa viimein kun eivät osanneet oikein mitään eivät ainakaan asiakaspalvelua.

Vierailija
920/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

158€ pelkästä asennuksesta on TÖRKEÄ hinta! Minulla kyllä olis varaa se maksaa mutta en todellakaan maksaisi jostain 10 minuutin työstä tuollaista summaa. Täällä maalla se asennus kuuluu hintaan ja kotiinkuljetukseen. Paitsi onhan näitä yrityksiä jotka laittaa pikkupojat kuljettamaan koneen asiakkaalle ja asennus on sitten sellainen hällä väliä asennus että poistovedet roiskuu pitkin seiniä kun poistoputki lähtee irti. No kyseinen yritys älysi lopettaa viimein kun eivät osanneet oikein mitään eivät ainakaan asiakaspalvelua.

Täällä kaupungissa sen pesukoneen voi joutua kantamaan kierreportaita kolmanteen kerrokseen ja vastaavasti vanhan alas. Jo siihen menee se 10 min.

Toisaalta siellä maalla taas voi tulla pitkistä välimatkoista kustannuksia:

30 min ajo asiakkaalle

Asennus:

Vaihtoehto 1 huolellisesti:

5 min uuden laitteen kantaminen sisälle

10 min uuden laitteen purkaminen paketista, kuljetustukien yms poisto

5 min vanhan koneen irrotus ja kantaminen ulos

10 min uuden koneen liittäminen hanaan, jalkojen vaaitus, poistoletkun asennus ja liittäminen sähköverkkoon

5 min jälkien siivous ja roskien kantaminen ulos

Vaihtoehto 2 koska asiakas ei halua, että asennus tehdään huolellisesti eli hutiloidaan koko homma 10 minuutissa:

unohdetaan kuljetustuet paikalleen

vaaitetaan laite vain silmänlumeeksi

liitetään ottovesiletku hanaan huolimattomasti ilman kierteiden tiivistämistä, että hana varmasti vuotaa tai ihan vaan rikotaan se hana kiireessä

vedetään poistoletku väärin, niin että kone pumppaa vettä koko ajan läpi

jätetään uuden koneen pakkausmateriaaleista roskia kohteeseen

30 min ajo vanhan laitteen vienti kaatopaikalle

10 min jonottaminen / käsittelyaika kaatopaikalla

30 min ajo takaisin firmaan

Eli noin 1h40min - 2h15min työaikaa, kaksi miestä ja auton kulut päälle.

Paljonkos luulet, että maksamastasi kuljetus- ja asennusmaksusta jää yrittäjän taskuun? Vinkki: satanen ei vielä ihan riitä em kustannusten kattamiseen.

Lisäksi jos noudatetaan asennusvaihtoehtoa 2, menee joltain ihmiseltä aikaa käsitellä asiakkaan reklamointi ja parhaassa tapauksessa 1-2h työaikaa asennuksen korjaamiseen, minkä jälkeen ollaan jo tappion puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän