Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
881/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.

Missä kohtaa täällä köyhät vaativat itselleen asioita? Luetaanko me edes samaa keskustelua? En näe täällä köyhiä pyytelemässä almuja, mutta näen rikkaita painamassa alas köyhiä, jotka ovat heikommassa asemassa. Ettekö varmaan edes osaa hävetä.

Ei ilmeisesti lueta. Minä luin täältä ketjusta paaaaaaaaljon valituksia siitä kuinka toimeentulotuesta vähennetään sitä sun tätä. Tosiasia, et toimeentulotuki tulee vielä ekstrana tukien lisäksi viimesijaisena tukimuotona, kun katsotaan et ihmisen tuet eivät riitä elämiseen. Tämä näkökulmaero kertoo jo monen asenteesta ihan tarpeeksi!

Entäpä jutut kusettavista avun pyytäjistä, joita täällä on useita? Menny ohi sulta? Ei olis mennyt, jos luettais samaa ketjua.

Ei tule ekstrana se koko 500 euroa toimeentulotukea niin kuin täällä väitetään. Vaan toimeentulotukea saa sen verran, että yksin asuvalle jää asumis- ja terveyskulujen jälkeen 500 euroa, kahdestaan asuvalle 420 euroa. Työssäkäyväkin saa toimeentulotukea, jos palkka on pieni, ja kuten Kelan sivulta on nähtävissä, palkasta 150 euroa saa pitää ilman, että sitä lasketaan tuloksi, eli työssä käyvä saa toimeentulotukea saadessaan 150 euroa enemmän kuin työtön.

Missä täällä kukaan kusettaa ja pyytää apua? Näytätkö mulle sen kohdan, kun en ole huomannut? Mikä sivu ja mikä kusetus? Käyn käynkin sitten katsomassa, kun en tosiaankaan ole huomannut. Sen sijaan täällä on sivukaupalla köyhien haukkumista. Se köyhyys kun voi tulla teille haukkujille milloin tahansa, joten en olisi noin ylimielinen.

Vierailija
882/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.

Missä kohtaa täällä köyhät vaativat itselleen asioita? Luetaanko me edes samaa keskustelua? En näe täällä köyhiä pyytelemässä almuja, mutta näen rikkaita painamassa alas köyhiä, jotka ovat heikommassa asemassa. Ettekö varmaan edes osaa hävetä.

Ei ilmeisesti lueta. Minä luin täältä ketjusta paaaaaaaaljon valituksia siitä kuinka toimeentulotuesta vähennetään sitä sun tätä. Tosiasia, et toimeentulotuki tulee vielä ekstrana tukien lisäksi viimesijaisena tukimuotona, kun katsotaan et ihmisen tuet eivät riitä elämiseen. Tämä näkökulmaero kertoo jo monen asenteesta ihan tarpeeksi!

Entäpä jutut kusettavista avun pyytäjistä, joita täällä on useita? Menny ohi sulta? Ei olis mennyt, jos luettais samaa ketjua.

Kaikki eivät saa toimeentulotukea. Itse olen minimieläkkeellä ja mies työmarkkinatuella. Sen lisäksi saadaan asumistukea, mutta oikeutta toimeentulotukeen ei ole. Yhteenlasketut kuukausitulomme ovat noin 1680 euroa kahdelle. Nyt varmaan joku kauhistelee, miten paljon rahaa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä me lapset toivoo? Kyllä on selvää että ei köyhäksi syntynyt saa samaa kuin rikkaan perheen muksu. Ei tavislapsilla ole iphoneja vaan androidit. Eikä reissata tai harrasteta erityisen kalliisti. Miksi tavallinen elämä ei kelpaa?

Vierailija
884/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos moisten toivelistojen lukeminen itkettää, niin silloin niitä ei kannata lueskella.

Vierailija
885/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule ekstrana se koko 500 euroa toimeentulotukea niin kuin täällä väitetään. Vaan toimeentulotukea saa sen verran, että yksin asuvalle jää asumis- ja terveyskulujen jälkeen 500 euroa, kahdestaan asuvalle 420 euroa. Työssäkäyväkin saa toimeentulotukea, jos palkka on pieni, ja kuten Kelan sivulta on nähtävissä, palkasta 150 euroa saa pitää ilman, että sitä lasketaan tuloksi, eli työssä käyvä saa toimeentulotukea saadessaan 150 euroa enemmän kuin työtön.

Missä täällä kukaan kusettaa ja pyytää apua? Näytätkö mulle sen kohdan, kun en ole huomannut? Mikä sivu ja mikä kusetus? Käyn käynkin sitten katsomassa, kun en tosiaankaan ole huomannut. Sen sijaan täällä on sivukaupalla köyhien haukkumista. Se köyhyys kun voi tulla teille haukkujille milloin tahansa, joten en olisi noin ylimielinen.

Kukaan ei ole täällä väittänyt et toimeentulotuki on joku 500 vakiosumma. Toimeentulotuki toki lasketaan perheen mukaan mitä tuloista jää uupupaan.

En ala etsimään 45 sivun seasta jokaista kokemusta (vai etsitkö sinä minulle tuollaisen kpmmentin, jossa väitetään tuota mitä sanoit 500 eurosta?) Mut yks oli sellanen jossa joku lähetti paketin, jota ei vastaanotettu, eikä viesteihin vastattu ja kun tää lähettäjä kertoi et mukana oli 100 euron lahjakortti, ni yllättäen tuliki vastaus ja pyydettiin lähettää uudelleen...

Onhan niitä kusetuksia vaikka millä mitalla. Täällä on ollut paljon juttua. Kerjätään joka paikasta ja viedään muilta köyhiltä. Ja hirveesti ehtoja ja vaatimuksia auttajalle.

Vierailija
886/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä me lapset toivoo? Kyllä on selvää että ei köyhäksi syntynyt saa samaa kuin rikkaan perheen muksu. Ei tavislapsilla ole iphoneja vaan androidit. Eikä reissata tai harrasteta erityisen kalliisti. Miksi tavallinen elämä ei kelpaa?

Mitä on mielestäsi tavallinen elämä?

En tiedä, mistä näkökulmasta itse tarkastelet asiaa, mutta kyllä ainakin omat lapseni ovat päässeet matkustamaan, vaikka olen pienituloinen.

Vierailija
887/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kerrotan hyvin valikoivasti oleelliset asiat.

Mitä täällä kerrotaan valikoivasti. Itse olen nähnyt ihan työssäkäyvien tässä keskustelussa valittavan, kun saadaan vähemmän rahaa kuin työttömät saavat. Sitten unohdetaan kertoa, että heillä on omistusasunto ja säästöjä.

Itse en ajattele, että yhteiskunta on minulle velkaa mitään. Köyhä olen. Älkää jooko yleistäkö? Mielestäni ihan oikeutetusti köyhät tässä hermostuvat, koska onhan tämä ketju tärkeää arvostelua heitä kohtaan.

Vierailija
888/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käynyt niin huono tuuri noiden jouluauttamisten kanssa, ettei mitään rajaa. Viime jouluna esim. yksi yh lähialueelta oli saanut läpi niin surkean tarinan lapsen lahjattomasta joulusta, että tähän vastasin ja investoin useita lapsen toiveita joulukassiin. Sattuikin olemaan tutuntuttu ja tyttäreni (joka myös piti vähävaraiselle lahjoittamista hienona asiana) bongasi ko. tytön joulukuvat ig:stä. Oli perheen lahjaröykkiö  monin verroin isompi kuin omillani. Kyllä vtutti… Nuo pässinpäät pilaavat koko vähävaraisten auttamisen idean. Olisivat sitten hiljaa jos saavat huijattua ihmiset hyvää hyvyyttään hankkimaan lahjoja. 

Tässä yks kokemus myös!

Vierailija
889/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helkkarissa toimeentulotuen "päälle" voisi edes mitään lisätä, kun toimeentulotuki määräytyy juuri sen tarpeen mukaan, mikä erotus syntyy tuloista ja menoista? Eli ei. Kukaan ei ole sanonut mitään sellaista et ttt:n päälle tulee erikseen lapsilisät ym.

Jestas miten pihalla ihmiset on omista tukimuodoistaan. Ja jos joku ihmettelee, et sama asiahan se on missä muodossa sen rahan saa. Onko se vähemmän ttt + lapsilisä, vai onko lapsilisän verran enemmän ttt:a, niin ei se kyllä ihan niinkään ole.

On aivan eri asia alkaako joku inisemään mitä kaikkea häneltä viedään vastikkeetta saaduista rahoista, kuin se et osaa tajuta et yhteiskunta tulee vielä viimesijaisellakin keinolla apuun kun kaikki muut tuet on saatu.

Tämä leimasi vahvasti alkukeskustelua.

Vierailija
890/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuin siitä 500 eurosta. Tarkoitin sillä että toiset saavat ainoastaan sen 500e eikä mitään muuta.

Vierailija
891/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on mielestäsi tavallinen elämä?

En tiedä, mistä näkökulmasta itse tarkastelet asiaa, mutta kyllä ainakin omat lapseni ovat päässeet matkustamaan, vaikka olen pienituloinen.

Sama. Ja toisella on iPhone ja toinen harrastaa ratsastusta. Ja kaukana ollaan rikkaista. 

Vierailija
892/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole täällä väittänyt et toimeentulotuki on joku 500 vakiosumma. Toimeentulotuki toki lasketaan perheen mukaan mitä tuloista jää uupupaan.

En ala etsimään 45 sivun seasta jokaista kokemusta (vai etsitkö sinä minulle tuollaisen kpmmentin, jossa väitetään tuota mitä sanoit 500 eurosta?) Mut yks oli sellanen jossa joku lähetti paketin, jota ei vastaanotettu, eikä viesteihin vastattu ja kun tää lähettäjä kertoi et mukana oli 100 euron lahjakortti, ni yllättäen tuliki vastaus ja pyydettiin lähettää uudelleen...

Onhan niitä kusetuksia vaikka millä mitalla. Täällä on ollut paljon juttua. Kerjätään joka paikasta ja viedään muilta köyhiltä. Ja hirveesti ehtoja ja vaatimuksia auttajalle.

No itse asiassa sivulla 33 olen lainannut tällaista kommenttia:

"Onhan sosiaalituki muutakin kuin se 500 e. Ensin tulee ensisijaiset tuet kuten asumistuki ja työttömyystuki, ja sitten vasta jos ne ei riitä asumis- ja elinkustannuksiin, voi lisäksi tulla tuo 500e."

Eli kyllä vaan on väitetty. Toisessa ketjussa sain oikaista samaista asiaa, että toimeentulotuki ei ole erillinen viisisatanen muiden etuuksien päälle.

Selasin ketjua taakse päin, mutta en todella löytänyt köyhien vaativan itselleen mitään. Mitä ne täällä vaatii ja keneltä? Muilta palstalaisilta? En edes löytänyt kommentteja, että täällä kirjoittelevat köyhät olisivat osallistuneet näihin keräyksiin. Missä täällä ja miten ollaan oltu haluamassa asioita kaikkimulleheti?

Kohdistakaa vihanne heille, joille se kuuluu eli näille vähävaraisille, jotka huijaavat keräyksissä. En kiellä, etteikö sitäkin tapahtuisi. Aina on näitä, jotka käyttävät ihmisten hyväntahtousuutta hyväksi, muttei ole oikein leimata kaikkia vähävaraisia tuon vuoksi. Ovat kuitenkin marginaalinen, vaikkakin se räikein ja näkyvin joukko köyhiä.

En minäkään itse köyhänä ala kohdistaa vihaani kaikkiin hyvin toimeentuleviin vaan siksi, että täällä osa rikkaista hakkuu heikompia. Ei ole koskaan reilua leimata ihmistä jonkin yhden ominaisuuden perusteella. Nuo asenteet tuntuvat oikeasti todella pahalta.

Vierailija
893/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulot lasketaan yhteen ja siihen kuuluu myös lapsilisä"tuloina"naurettavaa tiedän tämän koska olen itsekkin joskus hakenut tukirahoja ja asumistukikin katsotaan tuloiksi ym.ym. on niin kiemuraisia lakeja ettei voi olla tottakaan mutta kyllä lapsilisät pitäisi jättää tulkinnoista pois tuloina ja antaa ne rahat kokonaismääräisinä jotta vaatteita voi ostaa tai ruokaakin.Sitten onkin ainoa vaihtoehto mennä vielä leipäjonoon miten nöyryyttävää päättäjiltä tehkää jo jotakin muuttakaa koko systeemiä kyllä valtiolla ja kunnilla on rahaa!Muissa Pohjoismaissa ei varmasti ole näin voisin vaikka vakuuttaa!!!Työttömyys ei ole leikin asia en edes tiedä mitä on olla työtön nykyään kun itse olen eläkkeellä mutta ilmeisesti työttömyyspäivärahakin on tuloa???Herranjestas sentään.Nuorempana minäkin pyörin kirppareilla ostamassa kurahousuja,sadetakkeja,saappaita,talvikenkiä ja keväisin kevätjuhlavaatteita lapsillemme ja joskus löytyikin aivan uusia ja ihania asuja.Ei yhtään hävettänyt myöntää mistä vaatteet olivat ostettu!

Vierailija
894/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Meillä on lapsilla iPhone 11, ja iWatchit, koska itsellänikin on. En näe mitään syytä pitää lapsia huonommilla “eväillä” kuin perheen aikuisilla on, jos kerran talous sallii.

Muista tuo sitten, kun lapset alkavat kinuta omaa auto, taloa ja mökkiä.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä minä ihan mielelläni ostaisin lapsille autot, jos vain rahaa olisi. Ja mitä mökkiin ja taloon tulee, niin kyllähän moni auttaa lasta esim. takaamalla asuntolainan tai antamalla alkupääoman, tai sitten luopuu omasta perinnöstään lastensa hyväksi, mikä voi auttaa heitä saamaan talon tai mökin. Ja niin itsekin olen ajatellut tehdä.

Kyse ei ollut mielellään ostamisesta, vaan siitä, että lapsille pitää kirjoittajan mukaan kustantaa sama elintaso kuin itselläkin on.

Tarkoitti kotona asuvia lapsia. Yleensä perheenjäsenillä on sama elintaso. Se ei tietysti tarkoita sitä, että joka ikisen asian on pitänyt maksaa täsmälleen yhtä paljon. Mutta hänhän alunperin puhui vaan puhelimista ja mainitsi ostaneensa lapselle tämän toivoman puhelimen, koska ei nähnyt mitään syytä olla ostamatta sitä, ja kun itselleäänkin oli samanlainen. Useinhan ihmiset tekevät niin, että ostavat lapsilleen suunnilleen samanlaisen laitteen jota itsekin käyttävät. Ja jos kerran rahasta ei ole kiinni, ja tuo oli lapsen toive, niin minusta on ihan asiallinen perustelu se, että no mikä ettei, jos kerran haluaa ja muillakin perheenjäsenillä on.

Sun mielestä ”eväät” tarkoittaa siis vain puhelimia? Ja kyllä ne ekat mopot, moottoripyörät ja autot usein ostetaan vielä kotona asuville. Parempi siis ajella mahdollisimman halvalla kotterolla, ettei koita konkurssi, kun samoihin eväisiin tottunut jälkikasvu alkaa vaatia uudenkarheaa citymaasturia alle.

Vierailija
895/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Meillä on lapsilla iPhone 11, ja iWatchit, koska itsellänikin on. En näe mitään syytä pitää lapsia huonommilla “eväillä” kuin perheen aikuisilla on, jos kerran talous sallii.

Muista tuo sitten, kun lapset alkavat kinuta omaa auto, taloa ja mökkiä.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä minä ihan mielelläni ostaisin lapsille autot, jos vain rahaa olisi. Ja mitä mökkiin ja taloon tulee, niin kyllähän moni auttaa lasta esim. takaamalla asuntolainan tai antamalla alkupääoman, tai sitten luopuu omasta perinnöstään lastensa hyväksi, mikä voi auttaa heitä saamaan talon tai mökin. Ja niin itsekin olen ajatellut tehdä.

Kyse ei ollut mielellään ostamisesta, vaan siitä, että lapsille pitää kirjoittajan mukaan kustantaa sama elintaso kuin itselläkin on.

Tarkoitti kotona asuvia lapsia. Yleensä perheenjäsenillä on sama elintaso. Se ei tietysti tarkoita sitä, että joka ikisen asian on pitänyt maksaa täsmälleen yhtä paljon. Mutta hänhän alunperin puhui vaan puhelimista ja mainitsi ostaneensa lapselle tämän toivoman puhelimen, koska ei nähnyt mitään syytä olla ostamatta sitä, ja kun itselleäänkin oli samanlainen. Useinhan ihmiset tekevät niin, että ostavat lapsilleen suunnilleen samanlaisen laitteen jota itsekin käyttävät. Ja jos kerran rahasta ei ole kiinni, ja tuo oli lapsen toive, niin minusta on ihan asiallinen perustelu se, että no mikä ettei, jos kerran haluaa ja muillakin perheenjäsenillä on.

Sun mielestä ”eväät” tarkoittaa siis vain puhelimia? Ja kyllä ne ekat mopot, moottoripyörät ja autot usein ostetaan vielä kotona asuville. Parempi siis ajella mahdollisimman halvalla kotterolla, ettei koita konkurssi, kun samoihin eväisiin tottunut jälkikasvu alkaa vaatia uudenkarheaa citymaasturia alle.

Ei se puhelin-aiheinen viesti ollut alunperin minun. Tässähän oli kyse siitä, että jonkun lapsi halusi iPhonen, ja hän ajatteli, että voi ihan hyvin ostaa lapselleen sen, kun itselläänkin on. Ja siitä alkoi tällainen hirveä vääntö mökeistä, autoista ja mopoista.

Vierailija
896/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole mitään luotettavaa tahoa, joka antaisi hyväkuntoisia käytettyjä vaatteita eteenpäin lapsiperheille?

Miksi esim. seurakunnat eivät ota vastaan vaateapua ja jaa sitä tarvitseville?

Monissa perheissä jää pieneksi todella siistejä vaatteita, joista olisi iloa vielä seuraavillekin käyttäjille.

Jos vaatekassi pitäisi jättää kasvotusten toiselle ihmiselle (vaikka sille diakoniatyöntekijälle) niin eiköhän likaisten ja rikkinäisten tavaroiden vieminen vähenisi.

Minullakin on läjäpäin tyttäreltä jääneitä siistejä vaatteita. Ihan varmasti niistä voisi jokusia kääräistä joulupakettiinkin, ovat uudenveroisia.

Vierailija
897/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikoneita saa muutamalla kympillä käytettynä.[/quote]

Se pyykkikone ei kävele itsekseen kotiin, vaan kuljetuksen hinta tulee tuohon päälle, todennäköisesti paljon enemmän kuin muutaman kympin. Myös vanha kone pitää kuljettaa pois ja maksaa siitä. Todella köyhällä ei ole yleensä autoa. Ja jos puhutaan tiskikoneesta, pitää maksaa erikseen vielä ammattilaisen asennuksesta ja vuotosuojasta, tai ei vakuutus korvaa. Ja sitten pitää maksaa vielä se vakuutus...[/quote]

Me lahjoitettiin just pesukone ja vietiin se vielä ilmaiseksi yhdelle mamulle. Samoin sohva on viety aiemmin. Miksi et kysele? Ilmaista tavaraa on netti pullollaan ja moni on valmis kuskaamaankin. Siksi on vähän vaikeaa niellä näitä "ei ole varaa siihen ja tähän" varsinkin jos asuu isossa kaupungissa.

Vierailija
898/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikoneita saa muutamalla kympillä käytettynä.

Se pyykkikone ei kävele itsekseen kotiin, vaan kuljetuksen hinta tulee tuohon päälle, todennäköisesti paljon enemmän kuin muutaman kympin. Myös vanha kone pitää kuljettaa pois ja maksaa siitä. Todella köyhällä ei ole yleensä autoa. Ja jos puhutaan tiskikoneesta, pitää maksaa erikseen vielä ammattilaisen asennuksesta ja vuotosuojasta, tai ei vakuutus korvaa. Ja sitten pitää maksaa vielä se vakuutus...

Me lahjoitettiin just pesukone ja vietiin se vielä ilmaiseksi yhdelle mamulle. Samoin sohva on viety aiemmin. Miksi et kysele? Ilmaista tavaraa on netti pullollaan ja moni on valmis kuskaamaankin. Siksi on vähän vaikeaa niellä näitä "ei ole varaa siihen ja tähän" varsinkin jos asuu isossa kaupungissa.

Juurihan täällä on sivukaupalla haukuttu, kun köyhät kehtaavat pyytää lapsillensa lahjoja toisilta. Jos sekin näin jyrkästi tuomitaan, kuinka kukaan kehtaa enää pyytää itselleen ilmaiseksi mitään vielä kotiin tuotuna tämän jälkeen?

Vierailija
899/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa sivulla 33 olen lainannut tällaista kommenttia:

"Onhan sosiaalituki muutakin kuin se 500 e. Ensin tulee ensisijaiset tuet kuten asumistuki ja työttömyystuki, ja sitten vasta jos ne ei riitä asumis- ja elinkustannuksiin, voi lisäksi tulla tuo 500e."

Eli kyllä vaan on väitetty. Toisessa ketjussa sain oikaista samaista asiaa, että toimeentulotuki ei ole erillinen viisisatanen muiden etuuksien päälle.

Selasin ketjua taakse päin, mutta en todella löytänyt köyhien vaativan itselleen mitään. Mitä ne täällä vaatii ja keneltä? Muilta palstalaisilta? En edes löytänyt kommentteja, että täällä kirjoittelevat köyhät olisivat osallistuneet näihin keräyksiin. Missä täällä ja miten ollaan oltu haluamassa asioita kaikkimulleheti?

Kohdistakaa vihanne heille, joille se kuuluu eli näille vähävaraisille, jotka huijaavat keräyksissä. En kiellä, etteikö sitäkin tapahtuisi. Aina on näitä, jotka käyttävät ihmisten hyväntahtousuutta hyväksi, muttei ole oikein leimata kaikkia vähävaraisia tuon vuoksi. Ovat kuitenkin marginaalinen, vaikkakin se räikein ja näkyvin joukko köyhiä.

En minäkään itse köyhänä ala kohdistaa vihaani kaikkiin hyvin toimeentuleviin vaan siksi, että täällä osa rikkaista hakkuu heikompia. Ei ole koskaan reilua leimata ihmistä jonkin yhden ominaisuuden perusteella. Nuo asenteet tuntuvat oikeasti todella pahalta.

Eihän tässä ole yleistetty koskemaan kaikkia köyhiä, mistä niin päättelit. Tässä alun alkaen oli puhe tietyistä köyhistä, jotka antaa itsestään huonoa kuvaa omalla käytöksellään ja asenteella ja siihen sinä heti hyökkäsit.

Vierailija
900/1734 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikoneita saa muutamalla kympillä käytettynä.

Se pyykkikone ei kävele itsekseen kotiin, vaan kuljetuksen hinta tulee tuohon päälle, todennäköisesti paljon enemmän kuin muutaman kympin. Myös vanha kone pitää kuljettaa pois ja maksaa siitä. Todella köyhällä ei ole yleensä autoa. Ja jos puhutaan tiskikoneesta, pitää maksaa erikseen vielä ammattilaisen asennuksesta ja vuotosuojasta, tai ei vakuutus korvaa. Ja sitten pitää maksaa vielä se vakuutus...

Juurihan täällä on sivukaupalla haukuttu, kun köyhät kehtaavat pyytää lapsillensa lahjoja toisilta. Jos sekin näin jyrkästi tuomitaan, kuinka kukaan kehtaa enää pyytää itselleen ilmaiseksi mitään vielä kotiin tuotuna tämän jälkeen?

Kaikkia ei todellakaan ole haukuttu, mut ihmisillä on ikäviä kokemuksia auttamisesta. Totuus on, et facebookin roskalava ryhmätki on täynnä todella epäkiitollista porukkaa, jolle ei kelpaa mikään, valitetaan kaikesta ja toimitaan törkeästi, varaillaan eikä haeta tai sit pyydetään antajaa kuskailemaan tavaroita. Onhan tämä nyt ihan oikea, olemassaoleva ilmiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi