Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
921/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Meillä on lapsilla iPhone 11, ja iWatchit, koska itsellänikin on. En näe mitään syytä pitää lapsia huonommilla “eväillä” kuin perheen aikuisilla on, jos kerran talous sallii.

Nyt kai saa osamaksulla puhelimen ja jotkut ostaa vaikkei olisi varaa kalliisiin puhelimiin. Eriasia ne joilla on varaa ostaa. Tulot miinus menot. Eriasia tarviiko alaikäinen 460 euron puhelinta.

Vierailija
922/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin näin joulun alla auttaa näitä vähävaraisia lapsiperheitä, joten mikä on se hyväntekeväisyysjärjestö, joka toimittaa avun heille perille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen lastenavun tili.

Mestari kiinnää.

Vierailija
924/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hmm, 158 euroa pyykkikoneen asennuksesta on meille paljon, koska olemme vähävaraisia. Onneksi muutamme taloon, jossa on pesutupa. Ei tartte pihan yli pyykkiä roudata, kuten nykyisessä talossa. Me emme toivo keltään mitään, mutta JOS toivoisin itse jotain niin kulutustavaraa: d-vitamiineja ja maskeja. Eikä ne maskitkaan niin ehdoton must ole, koska olen ommellut kangasmaskeja jonkin verran.

Tuntuuhan se jossain, sen verran harvoin joutuu asennuttamaan, ettei kirvele.  Oli niin hankalaa kuljetella pyykkiä eestaas että helpotus sen väärti.  Ja eikö lapsiperheet saa tukea pesukoneeseen?

Vierailija
925/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.

En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.

Tammi-lokakuun palkoista et sitten saanut mitään sukanvarteen ? Edes 10 egee/kuukausi + marraskuu = 110 egee ? Vähän myöhäistä yrittää säästää joululahjarahat marraskuun palkasta+lapsilisistä.

Oletko siinä yksi niistä urpåista, jotka neuvoo säästämään 5egee kuukaudessa hiihtolomaan, sitten 5egee luokkaretkeen, sitten 5egee kesäreissuun, 5 egee syyslomareissuun ja loppuviimeksi 5egee jouluun? Tuossa on jo 25 egee säästettävää per kuukausi. Unohdinpas muuten 5egee milloin mihinkin urheiluvälineeseen yms. Ymmärrätkö miten mahdotonta se on? Varsinkin jos perheessä on useampi hlö.

Ilmeisesti olen, mutta pointtini ( mitä et ymmärtänyt ) olikin se, että ne rahat on mahdoton säästää marraskuun palkasta !  Eikä se ole mahdotonta, jos talouden-/elämänhallinta on kunnossa !

Ei ne pienet tulot, vaan ne (usein turhat) menot ! Yh olen ollut itsekkin, pienillä tuloilla, mutta kyllä aina jotain jäi säästöön, kun suunnitteli talous- ym. muut menot tulojen mukaan. Yksi ihan pieni käytännön säästö: ei uusia/ehyitä sukkahousuja talvella housujen alle. No, nykyään ne kait lentää roskiin, kun tulee yksi silmäpako ? Pointti: kaikkista pienistä menoista, jotka eivät ole välttämättömiä, kertyy kuukaudessa monta euroa !

Me oikeasti varattomat emme käytä käytännössä kertakäyttöisiä sukkahousuja, vaan pitkiksiä tai leggareita.

Et huomannut sanaa NYKYÄÄN ?Yh olin 80-luvulla, eipä ollut leggingsejä, eikä pitkiksiä naisille. :-( 

Nykyajan varattomilla/nuorilla kuitenkin toisenlaisia, mainonnan luomia, houkutuksia... Ja jos talouden-/elämänhallinta ei ole kunnossa, sortuu varmasti turhuuksiin.

Eri asia, jos nuo em.asiat kunnossa, eikä ostele turhia,  silloin on paha mistään säästää :-(

Elintarvikkeista pitää katsoa litra-/kilohinnat, se "halpa" 200 gramman paketti voi olla kalliimpi kuin 500 grammaa kilohinnaltaan. No, se kai kaikille itsestäänselvyys, vai onko ?

Tähän sen verran, että monilla vähävaraisilla rahaa tulee tipottain pitkin kuukautta. Kun jostain tulosta maksaa silloin erääntyvät laskut, rahaa ruokaan saattaa olla niin vähän, ettei ei yksinkertaisesti voi ostaa isompia eriä. Seuraavan kerran rahaa saattaa tulla viikon lopulla tai seuraavalla viikolla. Eli jos sun pitää 10 eurolla saada useamman päivän ruuat, sun rahasi ei yksinkertaisesti riitä siihen 500 gramman pakkaukseen, koska on ostettava muutakin kuin sitä. 

On paljon helpompaa tehdä järkeviä ostoksia, jos saa koko kuukauden tulot samana päivänä tai edes vain pari kertaa kuukaudessa. Mutta kun erilaisia tukia tipahtelee pieninä summina kerran viikossa, ei välttämättä ole koskaan sellaista tilannetta, että voisi hyödyntää  tarjouksia tai kilohintoja. Esim joku hyvä tarjous vessapapereista jää käyttämättä, koska ei ole sillä kertaa niin suurta summaa tilillä, että voisi investoida isoon määrään vessapaperia, koska pitäisi saada ostettua myös ruokaakin. Tämä on mun mielestä asia, joka voitaisiin yhteiskunnassamme muuttaa. Kun Kela maksaa nykyisin käytännössä kaikki tuet, miksi kaikkien tukien maksupäivä (asumistuet, sairaspäivärahat, eläkkeet, työttömyyspäivärahat, elatustuet ja lapsilisät) ei voisi olla vaikkapa kuukauden viimeinen pankkipäivä? 

Anteeksi, tuota en tiennyt :-(  Kuka osaisi tehdä tuosta loistavasta ajatuksestasi kansalaisaloitteen ?

Allekirjoitan välittömästi !

Britanniassa on tämä on ollut käytössä sosiaalituissa, ns. Universal Credit. Siinä vain on se ongelma, että kun vähätuloinen ihminen saa kerralla sen koko summan, niin se vaan ei riitä niihin tärkeimpiin menoihin kuten vuokranmaksuun. Ihmiset elävät yli varojensa, mistä taas on ollut seurauksena asunnottomuutta + muita sosiaalisia ongelmia. Eli ihan käytännössä tätä on testattu ja ei toimi. Kun on kysymys toimeentulominimistä, ei niistä vähistä rahoista saa mitenkään enempää vaikka ne antaisi erikseen tai yhdessä. 

Me asutaan Briteissä ja saadaan UC ja siitä voi sopia vuokraosuuden maksettavaksi suoraan vuokranantajalle. Se tietenkään ei auta muihin budjetointivaikeuksiin. Hyvää tässä systeemissä on se että jos tienaat ylimääräistä jostain niin tuet ei katkea koskaan, niistä vain vähennetään tietty määrä en muista mikä se tarkka raja oli mut tyyliin kun menee yli £400 kuussa tulot niin jokaista puntaa kohti vähenee 60 vai 80 penniä en muista kun ei nyt olla tienattu (korona).

Vierailija
926/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jdjdj kirjoitti:

Saa ostettua enemmä kaljaa kun ei mene rahat lasten vaatteisiin.

Kurahaalarin hinnalla saa jo kassillisen Koffia.

Taidat puhua omasta kokemuksesta, kun tiedät? Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.

Vierailija
927/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.

En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.

Tammi-lokakuun palkoista et sitten saanut mitään sukanvarteen ? Edes 10 egee/kuukausi + marraskuu = 110 egee ? Vähän myöhäistä yrittää säästää joululahjarahat marraskuun palkasta+lapsilisistä.

Oletko siinä yksi niistä urpåista, jotka neuvoo säästämään 5egee kuukaudessa hiihtolomaan, sitten 5egee luokkaretkeen, sitten 5egee kesäreissuun, 5 egee syyslomareissuun ja loppuviimeksi 5egee jouluun? Tuossa on jo 25 egee säästettävää per kuukausi. Unohdinpas muuten 5egee milloin mihinkin urheiluvälineeseen yms. Ymmärrätkö miten mahdotonta se on? Varsinkin jos perheessä on useampi hlö.

Ilmeisesti olen, mutta pointtini ( mitä et ymmärtänyt ) olikin se, että ne rahat on mahdoton säästää marraskuun palkasta !  Eikä se ole mahdotonta, jos talouden-/elämänhallinta on kunnossa !

Ei ne pienet tulot, vaan ne (usein turhat) menot ! Yh olen ollut itsekkin, pienillä tuloilla, mutta kyllä aina jotain jäi säästöön, kun suunnitteli talous- ym. muut menot tulojen mukaan. Yksi ihan pieni käytännön säästö: ei uusia/ehyitä sukkahousuja talvella housujen alle. No, nykyään ne kait lentää roskiin, kun tulee yksi silmäpako ? Pointti: kaikkista pienistä menoista, jotka eivät ole välttämättömiä, kertyy kuukaudessa monta euroa !

Me oikeasti varattomat emme käytä käytännössä kertakäyttöisiä sukkahousuja, vaan pitkiksiä tai leggareita.

Et huomannut sanaa NYKYÄÄN ?Yh olin 80-luvulla, eipä ollut leggingsejä, eikä pitkiksiä naisille. :-( 

Nykyajan varattomilla/nuorilla kuitenkin toisenlaisia, mainonnan luomia, houkutuksia... Ja jos talouden-/elämänhallinta ei ole kunnossa, sortuu varmasti turhuuksiin.

Eri asia, jos nuo em.asiat kunnossa, eikä ostele turhia,  silloin on paha mistään säästää :-(

Elintarvikkeista pitää katsoa litra-/kilohinnat, se "halpa" 200 gramman paketti voi olla kalliimpi kuin 500 grammaa kilohinnaltaan. No, se kai kaikille itsestäänselvyys, vai onko ?

Tähän sen verran, että monilla vähävaraisilla rahaa tulee tipottain pitkin kuukautta. Kun jostain tulosta maksaa silloin erääntyvät laskut, rahaa ruokaan saattaa olla niin vähän, ettei ei yksinkertaisesti voi ostaa isompia eriä. Seuraavan kerran rahaa saattaa tulla viikon lopulla tai seuraavalla viikolla. Eli jos sun pitää 10 eurolla saada useamman päivän ruuat, sun rahasi ei yksinkertaisesti riitä siihen 500 gramman pakkaukseen, koska on ostettava muutakin kuin sitä. 

On paljon helpompaa tehdä järkeviä ostoksia, jos saa koko kuukauden tulot samana päivänä tai edes vain pari kertaa kuukaudessa. Mutta kun erilaisia tukia tipahtelee pieninä summina kerran viikossa, ei välttämättä ole koskaan sellaista tilannetta, että voisi hyödyntää  tarjouksia tai kilohintoja. Esim joku hyvä tarjous vessapapereista jää käyttämättä, koska ei ole sillä kertaa niin suurta summaa tilillä, että voisi investoida isoon määrään vessapaperia, koska pitäisi saada ostettua myös ruokaakin. Tämä on mun mielestä asia, joka voitaisiin yhteiskunnassamme muuttaa. Kun Kela maksaa nykyisin käytännössä kaikki tuet, miksi kaikkien tukien maksupäivä (asumistuet, sairaspäivärahat, eläkkeet, työttömyyspäivärahat, elatustuet ja lapsilisät) ei voisi olla vaikkapa kuukauden viimeinen pankkipäivä? 

Anteeksi, tuota en tiennyt :-(  Kuka osaisi tehdä tuosta loistavasta ajatuksestasi kansalaisaloitteen ?

Allekirjoitan välittömästi !

Britanniassa on tämä on ollut käytössä sosiaalituissa, ns. Universal Credit. Siinä vain on se ongelma, että kun vähätuloinen ihminen saa kerralla sen koko summan, niin se vaan ei riitä niihin tärkeimpiin menoihin kuten vuokranmaksuun. Ihmiset elävät yli varojensa, mistä taas on ollut seurauksena asunnottomuutta + muita sosiaalisia ongelmia. Eli ihan käytännössä tätä on testattu ja ei toimi. Kun on kysymys toimeentulominimistä, ei niistä vähistä rahoista saa mitenkään enempää vaikka ne antaisi erikseen tai yhdessä. 

Tämä on tosiaan asian kääntöpuoli eli jos ei ole taitoa tai resursseja toimia järkevällä tavalla, silloin voi "isoon summaan" hurahtaa. Mutta tosiasia kuitenkin on, että monet tarjoukset ja kilohintavertailut jäävät hyödyntämättä, jos ei pysty kerralla investoimaan isompaan pakkaukseen vaan on pakko ostaa se pienempi ja loppupeleissä kalliimmaksi tuleva.

Ja nyt muistin että.UC:n voi valita myös kahden viikon välein maksettavaksi jos siihen on perustelut eli jos tietää ettei onnistu budjetointi könttäsummasta niin s e n voi vaihtaa. Eli aika joustava systeemi!

Vierailija
928/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä elatusmaksut lapsillesi, sekä asumistuki? Noilla tuloilla kolmen lapsen kanssa asumistukesi on valtaisa. Joten kerropa oikeat tukimääräsi.  Ovat n. + 1500 vielä tuohon tonniisi sekä lastesi lapsilisiin.

Vierailija
929/1734 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hmm, 158 euroa pyykkikoneen asennuksesta on meille paljon, koska olemme vähävaraisia. Onneksi muutamme taloon, jossa on pesutupa. Ei tartte pihan yli pyykkiä roudata, kuten nykyisessä talossa. Me emme toivo keltään mitään, mutta JOS toivoisin itse jotain niin kulutustavaraa: d-vitamiineja ja maskeja. Eikä ne maskitkaan niin ehdoton must ole, koska olen ommellut kangasmaskeja jonkin verran.

158€ pelkästä asennuksesta on TÖRKEÄ hinta! Minulla kyllä olis varaa se maksaa mutta en todellakaan maksaisi jostain 10 minuutin työstä tuollaista summaa. Täällä maalla se asennus kuuluu hintaan ja kotiinkuljetukseen. Paitsi onhan näitä yrityksiä jotka laittaa pikkupojat kuljettamaan koneen asiakkaalle ja asennus on sitten sellainen hällä väliä asennus että poistovedet roiskuu pitkin seiniä kun poistoputki lähtee irti. No kyseinen yritys älysi lopettaa viimein kun eivät osanneet oikein mitään eivät ainakaan asiakaspalvelua.

Se asennus kuuluu kyllä hintaan kaupungissakin, kun ostaa kodinkoneliikkeestä.

Vierailija
930/1734 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

158€ pelkästä asennuksesta on TÖRKEÄ hinta! Minulla kyllä olis varaa se maksaa mutta en todellakaan maksaisi jostain 10 minuutin työstä tuollaista summaa. Täällä maalla se asennus kuuluu hintaan ja kotiinkuljetukseen. Paitsi onhan näitä yrityksiä jotka laittaa pikkupojat kuljettamaan koneen asiakkaalle ja asennus on sitten sellainen hällä väliä asennus että poistovedet roiskuu pitkin seiniä kun poistoputki lähtee irti. No kyseinen yritys älysi lopettaa viimein kun eivät osanneet oikein mitään eivät ainakaan asiakaspalvelua.

Se asennus kuuluu kyllä hintaan kaupungissakin, kun ostaa kodinkoneliikkeestä.

Niin. Kuljetuksen hintaan. Mutta ei laitteen hintaan.

-eri

Vierailija
931/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea ymmärtää niitä, joille sosiaalituet ei riitä, kun itse on työmarkkinatuella opiskeleva yh-äiti jolla riittää rahat oikein hyvin eikä ole tullut tarvetta pyytää mitään lisää. Elämänhallintaongelmiahan noissa pyynnöissä taitaa olla takana, ja pieni osa oikeasti niitä tukijärjestelmän väliinputoajia joilla on iskenyt sairaus, talo palanut ja puolison työpaikka mennyt yhtä aikaa.

Ihan keskustelun nimissä ja vertailun vuoksi itse olen siis alle 10-vuotiaan lapsen äiti ja saan nämä:

Lapsilisä n.150€

Minimielarit 160€

Työmarkkinatuki verojen jälkeen 622€

Asumistuki 600€

Toimeentulotukea 150€

Menot on seuraavat per kuukausi:

Sukulaisen reilusti markkinanhinnan alle vuokraama kerrostaloasunto 800€

Sähkö 30€

Koti- ja sairasvakuutukset yht. 60€

Puhelinliittymä 20€

Nettiyhteyden lisänopeus 5€/kk

Netflix 9€

Luottokortin lyhennyserä 100€/kk (voisin maksaa vähemmänkin mutta haluan velattomaksi, muutamassa kuukaudessa on maksettu)

Bussilippu 60€/kk

Loput ruokaan, vaatteisiin jne. Lääkkeitä ei käytetä, mutta jos tulisi tarve niin toimeentulotuesta korvattaisiin. Juon jonkun kaupasta ostetun siiderin silloin tällöin, en tupakoi, huolehdin ulkonäöstäni ihan tavallisesti enkä näytä miltään resupetteriltä sodanaikaisissa vaatteissa kun ostan kerralla laadukkaita vaatteita tarvittaessa enkä shoppaile kompulsiivisesti koko ajan. Sama lapsella, vaatteita ja tavaroita on sopivasti mutta asunto ei pursua krääsää. Lahjoihin säästyy rahat ihan omasta taskusta, ja myös sukulaiset niitä antavat koska heillä on parempi rahatilanne.

Kyllä mä uskon että ei tukien korottaminen olisi ratkaisu tähän köyhyyteen josta täällä puhutaan, kun ongelma on ihan muualla, ja siihen voisi parhaiten auttaa joku elämänhallinnan kurssi halukkaille tai ihan vaan mielenterveyspalveluiden paremmat resurssit.

Vierailija
932/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marmorikuula, kimppakäyttöön.

Vierailija
933/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea ymmärtää niitä, joille sosiaalituet ei riitä, kun itse on työmarkkinatuella opiskeleva yh-äiti jolla riittää rahat oikein hyvin eikä ole tullut tarvetta pyytää mitään lisää. Elämänhallintaongelmiahan noissa pyynnöissä taitaa olla takana, ja pieni osa oikeasti niitä tukijärjestelmän väliinputoajia joilla on iskenyt sairaus, talo palanut ja puolison työpaikka mennyt yhtä aikaa.

Ihan keskustelun nimissä ja vertailun vuoksi itse olen siis alle 10-vuotiaan lapsen äiti ja saan nämä:

Lapsilisä n.150€

Minimielarit 160€

Asumistuki 600€

Toimeentulotukea 150€

Sähkö 30€

Puhelinliittymä 20€

Netflix 9€

Luottokortin lyhennyserä 100€/kk (voisin maksaa vähemmänkin mutta haluan velattomaksi, muutamassa kuukaudessa on maksettu)

Bussilippu 60€/kk

Loput ruokaan, vaatteisiin jne. Lääkkeitä ei käytetä, mutta jos tulisi tarve niin toimeentulotuesta korvattaisiin. Juon jonkun kaupasta ostetun siiderin silloin tällöin, en tupakoi, huolehdin ulkonäöstäni ihan tavallisesti enkä näytä miltään resupetteriltä sodanaikaisissa vaatteissa kun ostan kerralla laadukkaita vaatteita tarvittaessa enkä shoppaile kompulsiivisesti koko ajan. Sama lapsella, vaatteita ja tavaroita on sopivasti mutta asunto ei pursua krääsää. Lahjoihin säästyy rahat ihan omasta taskusta, ja myös sukulaiset niitä antavat koska heillä on parempi rahatilanne.

Kyllä mä uskon että ei tukien korottaminen olisi ratkaisu tähän köyhyyteen josta täällä puhutaan, kun ongelma on ihan muualla, ja siihen voisi parhaiten auttaa joku elämänhallinnan kurssi halukkaille tai ihan vaan mielenterveyspalveluiden paremmat resurssit.

Sidukkaa, kohta katkolla.  -Hävittäkää luotto ja etukortit.

Vierailija
934/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä n.150€

Minimielarit 160€

Asumistuki 600€

Toimeentulotukea 150€

Sähkö 30€

Puhelinliittymä 20€

Netflix 9€

Bussilippu 60€/kk

Luuletko että kaikki saa tukia yli 1600e.

Vierailija
935/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä n.150€

Minimielarit 160€

Asumistuki 600€

Toimeentulotukea 150€

Sähkö 30€

Puhelinliittymä 20€

Netflix 9€

Bussilippu 60€/kk

Itse saan laissa määritellyn minimin, joten kyllä jokaisella samassa tilanteessa olevalla tulee jäädä pakollisten asumismenojen jälkeen sama summa käteen. Jos on säästöjä tai puoliso elättämässä (elatusvelvollisuus avioliitossa) on tilanne eri.

Vierailija
936/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut itku mutta oksetti kyllä kun listalla pyydettiin pokkana uutta kånkenia ja jopoja. Siis ei moni vanhempi osta omallekaan lapsilleen noita ylihinnoiteltuja massatuotteita.

Vierailija
937/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on aloitettu viime vuoden puolella. Nyt on hyvä aika aloittaa pieni jemmaaminen ensi joulun lahjoihin. Esim 50/kk olisi hyvä summa.

Vierailija
938/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mihin rahat on käytetty jos perustarpeita ei löydy? Tupakkaan ja pelaamiseen?

Vierailija
939/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä n.150€

Minimielarit 160€

Asumistuki 600€

Toimeentulotukea 150€

Sähkö 30€

Puhelinliittymä 20€

Netflix 9€

Bussilippu 60€/kk

Itse saan laissa määritellyn minimin, joten kyllä jokaisella samassa tilanteessa olevalla tulee jäädä pakollisten asumismenojen jälkeen sama summa käteen. Jos on säästöjä tai puoliso elättämässä (elatusvelvollisuus avioliitossa) on tilanne eri.

Minä saan 500e, mies 1000e ja lapsilisät 199e.

Vierailija
940/1734 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on aloitettu viime vuoden puolella. Nyt on hyvä aika aloittaa pieni jemmaaminen ensi joulun lahjoihin. Esim 50/kk olisi hyvä summa.

Oon yrittänyt, mutta ei onnistu. En tosin noin huikealla summalla. 40 euroa oli säästössä, mutta se meni hammaslääkäriin, eikä piisannutkaan. Silmälääkärille 115 euroa, koska en pääse julkiselle puolelle ennen kuin silmäsairaus on todettu. No, nyt se on ja yritän säästää "ilmaisen" sairaanhoidon polimaksuun. Tt-tuessa ei huomioida yksityislääkärin käyttöä. Kengät on rikki mutta uusiin ei ole varaa. Rahareikiä vain tulee koko ajan ja säästöt tulee syötyä sitä myötä, kun niitä syntyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän