Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Minunkin rassukka teini haluaa lahjaksi vain sukkia ja suklaata. Ei osaa toivoa enempää. Ei käytä rahaa oikein mihinkään ja isovanhemmilta saadut lahjarahatkin käytti mieluusti lukiokirjoihin. En maksa sille viikkorahaa. Elää köyhästi, mutta on kait suht tyytyväinen, kun joskus saa vaatteita tms. Sillä on viisinumeroinen summa rahaa pankissa ja sijoitusasunto, jotta ei sillä ihan huonosti mene. Mutta valtaosa koulukavereista elää paljon materiaalirikkaammin. Nyt korona-aikaan ei pääse edes kuluttamaan elämyksiä. Toiveet voivat olla pieniä, vaikka niitä olisi varaa toteuttaa. Ei kaikki halua paljon kaikkea.
Älä viitti nyt. Ei kai tarvi mitään toivoa, jos tili on täynnä rahaa :D "En maksa sille viikkorahaa" ja viisnumeroinen summa tilillä. Voi morjens mikä myötähäpeä iski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin rassukka teini haluaa lahjaksi vain sukkia ja suklaata. Ei osaa toivoa enempää. Ei käytä rahaa oikein mihinkään ja isovanhemmilta saadut lahjarahatkin käytti mieluusti lukiokirjoihin. En maksa sille viikkorahaa. Elää köyhästi, mutta on kait suht tyytyväinen, kun joskus saa vaatteita tms. Sillä on viisinumeroinen summa rahaa pankissa ja sijoitusasunto, jotta ei sillä ihan huonosti mene. Mutta valtaosa koulukavereista elää paljon materiaalirikkaammin. Nyt korona-aikaan ei pääse edes kuluttamaan elämyksiä. Toiveet voivat olla pieniä, vaikka niitä olisi varaa toteuttaa. Ei kaikki halua paljon kaikkea.
Älä viitti nyt. Ei kai tarvi mitään toivoa, jos tili on täynnä rahaa :D "En maksa sille viikkorahaa" ja viisnumeroinen summa tilillä. Voi morjens mikä myötähäpeä iski.
Niinpä. Tässä ketjussa on ollut yllättäen taas näitä "rikkaiden lapset haluavat leikkiä vain käpylehmillä, ei ostolelut kiinnosta, ja mitään lahjoja he eivät halua, vaan vaatimattomasti vain uutta pyjamaa pyytävät" ja "merkkivaatteita ja iPhoneja ostavat vain pienituloiset, muilla ei siihen olisi varaakaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tässä ketjussa on ollut yllättäen taas näitä "rikkaiden lapset haluavat leikkiä vain käpylehmillä, ei ostolelut kiinnosta, ja mitään lahjoja he eivät halua, vaan vaatimattomasti vain uutta pyjamaa pyytävät" ja "merkkivaatteita ja iPhoneja ostavat vain pienituloiset, muilla ei siihen olisi varaakaan".
Olen tuo naureskelija, jota lainaat. Itse olen huomannut et kun on mahdollisuus ostaa ja tehdä, niin moni asia kiinnostaakin huomattavasti vähemmän. Köyhänä haikaili monia asioita, jotka tuntuvat nykyään yhdentekevältä. Alan ymmärtämään paremmin tätä ilmiötä. Siksi varmaan moni rikas tavoittelee kaikenlaista ekstreemeäkin, kun ne aiemmat asioista, joista nautti, ei tuota sama nautintoa enää. Mutta itse mielummin annan jollekin toiselle mahdollisuuden nauttia sillä tavalla, jolla itse en enää nauti ja johon hänellä ei välttämättä ole muuten mahdollisuuksia. Se tekee itsenikin onnelliseksi, kun pystyn samaistumaan siihen tunteeseen. Jonkinlaista itsekkyyttä varmaan sekin sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se on totta, köyhä kelpuuttaa vaan uutta ja kallista, jottei häntä luulla köyhäksi. Rikkaat pistää lapset töihin ja ansaitsemaan itse, jos haluaa jotakin ökyä. Silloin lapsi tottuu, että kaikkea ei saa eikä tarvitsekaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
Laitan vielä paremmaksi. Kotihoidontuki + lapsilisä. (Puolisolla pienipalkkaisen osa-aikatyön palkka.) Ei muita tukia.
Kotihoidontuki köyhäinlisällä 450€ kk/netto. (3 päiväkoti-ikäistä.)
Ja lapsille ostamme joululahjat itse.
Minäkin olin kotihoidontuella siihen asti kun nuorempi täytti 3v
T. Se joka saa vain päivärahaa ja lapsilisät.
Aika jännä et tänne tulee kommentoimaan rikkaat, jotka elää kuitenkin kädestä suuhun
Eli rikkaat ei ymmärrä oikeasti köyhän elämää, ei köyhällä ole mitään 5 numeroista lukua pankkitilillä, sijoitusasuntoa, designeä jne jne,, oikeasti köyhä joutuu joka päivä miettimään mitä ostaisi ruoaksi, jos joku tavara esim kännykkä hajoaa, ei ole noin vaan varaa ostaa uutta, eikä jos pesukone hajoaa,, tai talvikengät hajoaa
Siinä joutuu viikkoja ellei kuukausia säästämään ja sekin on kelan, sosiaalitoimistojen mielestä väärin, silloin ei saa edes sitä pienintä mahdollista apua
Minulle jää töiden jälkeen bruttona vaan 800, siihen asumistuki ja soviteltu päiväraha, saan 100 enemmän kuin normi työtön, ei kovin kannattavaa, sillä vuokra, vesi, sähkö, netti, ruoka maksaa,, mitään uutta en ole ostanut vuosiin, kirppareita käytän, jos käytän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Mutta yksi lapsistamme on ollut aina pihi ja nuuka. Elää opintotuella ja asumistuella ja kesätöillä ja sillä on rahaa enemmän tilillä, kuin meillä vanhemmilla.
Toinen taas kulkee töissä ja tili on aina tyhjä. Tupertaa rahaa menemään ihan tyhjänpäiväiseen ja sitten syö viikon kaurapuuroa, kun ei muuta kaapista löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se on totta, köyhä kelpuuttaa vaan uutta ja kallista, jottei häntä luulla köyhäksi. Rikkaat pistää lapset töihin ja ansaitsemaan itse, jos haluaa jotakin ökyä. Silloin lapsi tottuu, että kaikkea ei saa eikä tarvitsekaan saada.
Mitä tarkoitat ökyllä?
Uskallan vähän epäillä, että rikkaat eivät ole laittaneet lapsiaan itse ansaitsemaan kaikkia harrastuksia, älypuhelimia, tietokoneita, merkkivaatteita, pianoja, hienoja polkupyöriä, koruja, kielikursseja, yms. Jos siis nyt tällaisia asioita tarkoitat. Itse en tosin määrittelisi näitä ökyksi, vaan minusta ökyä voisi olla joku huvipursi tms. Mutta ehket tarkoittanut sellaista?
Ei se kyllä niin mene, että rikkaat jatkuvasti kiristäisivät lapsiaan ansaitsemaan työllä jokaisen hankinnan. Kyllä hekin mielellään antavat lapsille lahjoja. On eri asia kannustaa silti lasta menemään vaikka teini-ikäisenä kesätöihin ansaitsemaan myös omaa rahaa.
Ja miten oikein väität tuon menevän - minkä ikäisenä rikkaiden lapset ovat töissä? Mihin töihin menee 7-vuotias, entä 10-vuotias? Kuinka paljon 14-vuotiaan täytyy tehdä töitä ansaitakseen rahat iPhoneen?
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.
Missä kohtaa täällä köyhät vaativat itselleen asioita? Luetaanko me edes samaa keskustelua? En näe täällä köyhiä pyytelemässä almuja, mutta näen rikkaita painamassa alas köyhiä, jotka ovat heikommassa asemassa. Ettekö varmaan edes osaa hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus ja kohtuus kirjoitti:
Ottaa kyllä päähän, että joku saa noin paljon rahaa tekemättä yhtään mitään. Ja sitten vielä kehtaa pyytää muita ihmisiä ostamaan hänen lapsille lahjoja :( Missä on ihmisten oma vastuu omasta tilanteesta ja oikeanlainen asenne?
Itselleni jää suurin piirtein tuon verran rahaa. Työni on aika hetkistä, viikonloppunakin joudun välillä tekemään töitä ilman erillistä korvausta, ihan sen takia, että saan pidetty kiinni omasta työpaikastani. Yksi lapsi on, enempää ei ole tullut hankittu myös rahallisista syistä. Välillä itken työpäivän päätteeksi kun olen työstäni niin uupunut. Mitään apua en saa mistään, en edes lastenhoitoapua. Ja minunko pitää olla vielä rahallisesti tukemassa ihmistä, joka saa olla päivät kotona lepäämässä ja nauttimassa elämästä?
Tämäpä juuri. Ei meistä purnaajista suurin osa ole mitään sydämettömiä moukkia. Vaan pienituloisia työtä tekeviä ihmisiä, jotka kokevat epäreiluna sen, että toiset saavat eväänsä heilauttamatta saman ja silti se ei riitä.
Olin just tulossa kirjoittamaan lähes samaa,, Suomessa mahdollistetaan se et työttömät, mielenterveys, alkoholistit yms saa paljon rahaa ja vielä lisää, vaikka ei olisi elämänhallinta kunnossa, me pienituloiset, köyhät, joilta otetaan palkasta verot, päivärahamaksut yms olemme kärsijöinä, meille ei jää todellakaan mihinkään ylimääräiseen, esim jos multa nyt hajoais kännykkä en pystyis noin vaan ostamaan uutta
Kuten logged in Patrick nauroi et rahat riittää ns ylimääräiseen paskaan, menee sitten vasta töihin kun alkaa laihtumaan
Kun me pienituloiset joudutaan katsomaan joka centti tarkkaan, - 30% tuotteita
Suomessa ei ole mahdollista sellainen, että työssäkäyvä saa vähemmän rahaa kuin työtön. Jos luulet, että näin on tai näin on, siihen on kaksi mahdollista syytä: et ole ymmärtänyt hakea yhteiskunnan tukia palkan lisäksi tai kuvittelet, että työtön saa enemmän rahaa kuin saakaan. Ei minullakaan minimieläkeläisenä ole varaa ostaa kertamaksuna montaakaan asiaa, jos hajoavat. Kännykkä oli pakko ottaa osamaksulla, kun ilman sitä ei voi olla ja onneksi korottomalla osamaksulla sai.
Kyllä saa! Ystäväni, joka on neljän lapsen yh saa ihan järkyttävät määrät rahaa. On varaa asua uudessa saunallisessa neliössä. Minulla jää palkasta käteen 1200 e ja asun kaupungin vuokratalossa, koska rahat eivät muuhun riitä.
Tiedoksi sinulle, että Kelalla on tiukat rajat siihen, minkä hintainen asunto hyväksytään. Omassa kaupungissani raja on kahdelle max. 650 euron vuokra kuussa. Tämän yli jos menee vuokra, sen joutuu itse maksamaan toimeentulotuen perusosasta. Tiedän, koska jouduimme itse juuri tästä syystä muuttamaan kalliimmalta alueelta halvempaan. Kalliimpi asunto hyväksytään ainoastaan poikkeustapauksissa (esim. terveydelliset syyt tai lapsella kaksi kotia lähekkäin). Eli eipä ole itsellä näkynyt mitään "hirveitä rahoja". Ihanko tiedät summan, mitä sun ystävä saa vai tulkitsetko vaan?
Voi pitää paikkaansa pienemmillä paikkakunnilla mutta Helsingissä ja Vantaalla perusosasta ei joudu sitä vuokraa maksamaan vaan sen saa harkinnanvaraisena. Toki kehoitus halvempaan muuttamisesta annetaan mutta kun ei niitä ole tarjolla.
No toki tilanne on silloin eri, jos asuntoja ei ole. Käsittääkseni tällöin kuitenkin Kela pyytää todisteita, että asuntoja on haettu, mutta ei ole saatu.
Sitä ei voi todistaa mitenkään muuten kuin pitämällä jatkuvasti asuntohakemusta Helsingin kaupungille. Kaupungit asunnot on nimittäin käytännössä ainoa taho (muutamaa säätiötä lukuunottamatta), mistä kohtuuhintaisen asunnon voi saada. Ja sieltä taas ei käytännössä saa mitään, jos ei ole asunnottomuusuhkaa. Eli todisteeksi riittää se, että roikkuu turhaan kunnan asuntojonossa. Eihän todistustaakka Helsingin hintatasosta voi olla toimeentulotuen hakijalla - ei monella riittäisi edes osaaminen asuntojen hintapolitiikan selvittämiseen. Naurettava ajatuskin.
Oikeasti Kelassa ja sosiaalitoimistossa tiedetään tämä ihan hyvin, joten tuo kämpän hakeminen kaupungilta on lähinnä muodollisuus, jotta systeemi näyttäisi toimivan.
Vika ei ole niissä köyhissä ihmisissä, vaan vika on Helsingin asuntojen hintatasossa. Ja siihen taas on monia syitä.
Muistaakseni se pitää todistaa juurikin niin, että on ollut hakemus tarpeeksi kauan (muistelen puolta vuotta) ilman alue- ja mukavuusrajoitteita auki eri vuokranantajille mukaan lukien kaupungin. Helsingin tilannehan on tosiaan tuo ja on Kelalla tiedossa varmasti.
Ei, vaan riittää että laittaa sen asuntohakemuksen viimeistään siinä vaiheessa, kun toimeentulotukipäätöksessä sanotaan, että pitää hakea halvempaa asuntoa kaupungilta. Ei ole edellytystä siihen, että olisi puolta vuotta aiemmin osannut ennustaa tulevan toimeentulotuen tarpeen ja siksi tajunnut ilmoittautua asuntojonoon.
No ei tietenkään kenenkään tarvitse mitään ennakoida, mutta jos toimeentulotuen tarve on jatkuva, puoli vuotta täytyy yrittää saada edullisempaa asuntoa, siis siitä hetkestä lähtien, kun Kela käskee sitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä et tänne tulee kommentoimaan rikkaat, jotka elää kuitenkin kädestä suuhun
Eli rikkaat ei ymmärrä oikeasti köyhän elämää, ei köyhällä ole mitään 5 numeroista lukua pankkitilillä, sijoitusasuntoa, designeä jne jne,, oikeasti köyhä joutuu joka päivä miettimään mitä ostaisi ruoaksi, jos joku tavara esim kännykkä hajoaa, ei ole noin vaan varaa ostaa uutta, eikä jos pesukone hajoaa,, tai talvikengät hajoaa
Siinä joutuu viikkoja ellei kuukausia säästämään ja sekin on kelan, sosiaalitoimistojen mielestä väärin, silloin ei saa edes sitä pienintä mahdollista apua
Mistä päättelet, että rikas ei tiedä mitä se on? Luuletko et kaikki rikkaat on aina ollu rikkaita? Moni on ponnistanut pitkälle vaatimattomista olosuhteista. Tässä maassa, jos jossakin se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää töiden jälkeen bruttona vaan 800, siihen asumistuki ja soviteltu päiväraha, saan 100 enemmän kuin normi työtön, ei kovin kannattavaa, sillä vuokra, vesi, sähkö, netti, ruoka maksaa,, mitään uutta en ole ostanut vuosiin, kirppareita käytän, jos käytän
Ja työtön voi saada alennusta eri paikoissa palveluista. Et sekin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ei saa sanoa m-kirjaimella alkavaa ryhmää ääneen.
Mutta on "köyhien" perheiden lapsia, joilla on koulussa aina ne merkkivaatteet, iphonet ja ipadit.
Suurperheiden lapsilla on jostain syystä myös näitä keskimääräistä enemmän.
Me muut kuljetaan ihan tavallisissa markettikamoissa ja pelataan äidin vanhalla luurilla jne.
Kirppareita suositaan ihan egologisistakin syistä suomalaisissa ja tavallisissa keskituloisissa perheissä.Suurperheen äidin on ihan pakko tähän kommentoida.
Senhän pitäisi olla täysin yhdentekevää sinulle mihin me rahaa käytämme, mitä merkkiä lastemme vaatteet ovat ja onko heillä millainen luuri?
Ymmärrätkö yhtään sitä asiaa että suurperheellä joilla monta suuta ruokittavana on talous todella paljon tiukemmalla. Kulut kasvavat mutta pakka/ tulot eivät. Ei se lapsilisä kata murto-osaakaan sen lapsen kuluista. Sillä ei saa edes kuukausittaisia ruokailuja mitä lapset syövät.
Työttömyyskorvaukseen tulee lapsikorotus portaittain kolmeen lapseen saakka, ei suurperheille tule yhtään enempää kuin muillekaan lapsiperheille.
Ehkä suurperheessä ollaan rahankäytön kanssa fiksumpia koska on ihan pakko laskea mihin tahansa käyttää.
Mä en ymmärrä miksi pitää tehdä niin paljon lapsia, ettei niitä ole varaa elättää ja kasvattaa ilman jatkuvaa kituutusta tai vierailta ihmisiltä kerjäämistä. Pakostakin tulee fiilis, että asioita ajatellaan tunteella (lapsista on iloa ja ne on ihania) eikä järjellä(niille lapsille pitäisi pystyä tarjoamaan hyvä elämä).
T. Taloudellisista syistä yksilapsinen
Minä puolestani taas en ymmärrä, kuinka joku ei ymmärrä, että lapset on voitu tehdä vakaassa elämäntilanteessa, mutta sitten voi yllättäen tulla avioero, konkurssi, sairastuminen tai mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.
Missä kohtaa täällä köyhät vaativat itselleen asioita? Luetaanko me edes samaa keskustelua? En näe täällä köyhiä pyytelemässä almuja, mutta näen rikkaita painamassa alas köyhiä, jotka ovat heikommassa asemassa. Ettekö varmaan edes osaa hävetä.
Ei ilmeisesti lueta. Minä luin täältä ketjusta paaaaaaaaljon valituksia siitä kuinka toimeentulotuesta vähennetään sitä sun tätä. Tosiasia, et toimeentulotuki tulee vielä ekstrana tukien lisäksi viimesijaisena tukimuotona, kun katsotaan et ihmisen tuet eivät riitä elämiseen. Tämä näkökulmaero kertoo jo monen asenteesta ihan tarpeeksi!
Entäpä jutut kusettavista avun pyytäjistä, joita täällä on useita? Menny ohi sulta? Ei olis mennyt, jos luettais samaa ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on "köyhien" perheiden lapsia, joilla on koulussa aina ne merkkivaatteet, iphonet ja ipadit.
Me muut kuljetaan ihan tavallisissa markettikamoissa ja pelataan äidin vanhalla luurilla jne.
Kirppareita suositaan ihan egologisistakin syistä suomalaisissa ja tavallisissa keskituloisissa perheissä.Suurperheen äidin on ihan pakko tähän kommentoida.
Senhän pitäisi olla täysin yhdentekevää sinulle mihin me rahaa käytämme, mitä merkkiä lastemme vaatteet ovat ja onko heillä millainen luuri?
Ymmärrätkö yhtään sitä asiaa että suurperheellä joilla monta suuta ruokittavana on talous todella paljon tiukemmalla. Kulut kasvavat mutta pakka/ tulot eivät. Ei se lapsilisä kata murto-osaakaan sen lapsen kuluista. Sillä ei saa edes kuukausittaisia ruokailuja mitä lapset syövät.
Työttömyyskorvaukseen tulee lapsikorotus portaittain kolmeen lapseen saakka, ei suurperheille tule yhtään enempää kuin muillekaan lapsiperheille.
Ehkä suurperheessä ollaan rahankäytön kanssa fiksumpia koska on ihan pakko laskea mihin tahansa käyttää.
Mä en ymmärrä miksi pitää tehdä niin paljon lapsia, ettei niitä ole varaa elättää ja kasvattaa ilman jatkuvaa kituutusta tai vierailta ihmisiltä kerjäämistä. Pakostakin tulee fiilis, että asioita ajatellaan tunteella (lapsista on iloa ja ne on ihania) eikä järjellä(niille lapsille pitäisi pystyä tarjoamaan hyvä elämä).
Minä puolestani taas en ymmärrä, kuinka joku ei ymmärrä, että lapset on voitu tehdä vakaassa elämäntilanteessa, mutta sitten voi yllättäen tulla avioero, konkurssi, sairastuminen tai mikä hyvänsä.
Suurimmalla osalla ei ole kyse tästä. Pakko vetää noita poikkeustapauksia tähän.. Tosin avioerossakin on molemmilla osapuolilla velvollisuus huolehtia jälkikasvustaan. Eli sitä en edes laske mukaan itse.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten h*lvetissä se on totta? Itse olen köyhä ja kyttään alennuksia. Ostan aina halvinta mahdollista. Mistä ihmeestä tämä ajojahti köyhiä kohtaan? Oletteko noin katkeria vai mistä käytöksenne johtuu? Koko keskustelu lähti siitä, että ap kertoo vanhemman toivovan lapselleen kurahousuja. Niilläkö sitä statusta haetaan? Kyllä ihminen osaa olla toiselle hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ei ole kyse tästä. Pakko vetää noita poikkeustapauksia tähän.. Tosin avioerossakin on molemmilla osapuolilla velvollisuus huolehtia jälkikasvustaan. Eli sitä en edes laske mukaan itse.
Ohis
Mistä sinä tiedät, että ovat poikkeustapauksia? Onko kenties antaa jotain statistiikkoja siitä, että useimmat köyhät lisääntyvät holtittomasti?
Käytetty lautapeli 4,5 euroa.
Iloa koko perheelle.
Siinä meidän perheen joululahja. Koko perheelle.
Entä sellaisen lapselle? Eikö sinusta tunnu pahalta se ajatus, että kun lähtökohta on, että lapset eivät valitse olosuhteita, joihin syntyvät ja joissa joutuvat elämään, niin heitä ikäänkuin "rangaistaan" vielä siihen päälle, kun ovat "vääränlaisesta" perhetilanteesta? Hehän enemmän tarvitsevat apua kuin se yrittävä vanhempi, jonka lapsella voi olla parempi tulevaisuus edessä. Vai onko se katkeruus ja kauna tässä nyt oleellisempaa kuin lapsen ilo?