Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Noi kuulostaa ihan kaverin toiveilta kummilapselleni. Eivät ole vähävaraisia, keskiluokkaa tulot...
Minunkin rassukka teini haluaa lahjaksi vain sukkia ja suklaata. Ei osaa toivoa enempää. Ei käytä rahaa oikein mihinkään ja isovanhemmilta saadut lahjarahatkin käytti mieluusti lukiokirjoihin. En maksa sille viikkorahaa. Elää köyhästi, mutta on kait suht tyytyväinen, kun joskus saa vaatteita tms. Sillä on viisinumeroinen summa rahaa pankissa ja sijoitusasunto, jotta ei sillä ihan huonosti mene. Mutta valtaosa koulukavereista elää paljon materiaalirikkaammin. Nyt korona-aikaan ei pääse edes kuluttamaan elämyksiä. Toiveet voivat olla pieniä, vaikka niitä olisi varaa toteuttaa. Ei kaikki halua paljon kaikkea.
Jos annat lahjan, niin annatko vain taholle, josta on odotettavissa vastavuoroisesti lahjaa takaisin. Tällaista porukkaa näyttää näinä aikoina löytyvän kaikessa auttamisessa. Verukkeita kieltäytymisiin löytyy. Itsensä voi löytää autettavien joukosta minä päivänä hyvänsä. Toivotan onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ei saa sanoa m-kirjaimella alkavaa ryhmää ääneen.
Mutta on "köyhien" perheiden lapsia, joilla on koulussa aina ne merkkivaatteet, iphonet ja ipadit.
Suurperheiden lapsilla on jostain syystä myös näitä keskimääräistä enemmän.
Me muut kuljetaan ihan tavallisissa markettikamoissa ja pelataan äidin vanhalla luurilla jne.
Kirppareita suositaan ihan egologisistakin syistä suomalaisissa ja tavallisissa keskituloisissa perheissä.Suurperheen äidin on ihan pakko tähän kommentoida.
Senhän pitäisi olla täysin yhdentekevää sinulle mihin me rahaa käytämme, mitä merkkiä lastemme vaatteet ovat ja onko heillä millainen luuri?
Ymmärrätkö yhtään sitä asiaa että suurperheellä joilla monta suuta ruokittavana on talous todella paljon tiukemmalla. Kulut kasvavat mutta pakka/ tulot eivät. Ei se lapsilisä kata murto-osaakaan sen lapsen kuluista. Sillä ei saa edes kuukausittaisia ruokailuja mitä lapset syövät.
Työttömyyskorvaukseen tulee lapsikorotus portaittain kolmeen lapseen saakka, ei suurperheille tule yhtään enempää kuin muillekaan lapsiperheille.
Ehkä suurperheessä ollaan rahankäytön kanssa fiksumpia koska on ihan pakko laskea mihin tahansa käyttää.
Mä en ymmärrä miksi pitää tehdä niin paljon lapsia, ettei niitä ole varaa elättää ja kasvattaa ilman jatkuvaa kituutusta tai vierailta ihmisiltä kerjäämistä. Pakostakin tulee fiilis, että asioita ajatellaan tunteella (lapsista on iloa ja ne on ihania) eikä järjellä(niille lapsille pitäisi pystyä tarjoamaan hyvä elämä).
T. Taloudellisista syistä yksilapsinen
Ehdottomasti syy on se että ajatellaan tunteella (lapsista ilo ja ne ovat ihania). Järjellä ajatellen tämähän on selvä taloudellinen itsemurha. Ei tässä taloudellisesti olekaan mitään järkeä.
Valitettavasti elämä on Suomessa sen verran kallista ja kulttuuri on ohjannut elämän siihen ettei taloutta enää pyöritetä yhden työssäkäyvän varassa. Todella harva pystyy jäädä lasten kanssa kotiin niin ettei tiukkaa tule ja jouduta kituuttamaan kaikesta. Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän köyhyysvuosia. Suomessahan alkaa olla jo oma köyhyysluokkansa "lapsiperheköyhyys".
Tilannehan kohenee valtavasti kun lapset kasvaa ja molemmat pääsee työelämään.
Täysin ymmärrän sen miksi on taloudellisista syistä yksilapsinen. Tämä oma polku on kuitenkin se oma valinta jolle on vain lähtenyt tarpomaan. Täysin kiitollinen olen valinnastani, vaikka tätä jatkuvaa raha stressiä en osannut ottaa silloin huomioon vaikka tiesinkin että tiukkaa tulee olemaan.
Mutta se ei pidä paikkansa että rahalla saisi lapsille hyvän elämän! Se "hyvä elämä" kun koostuu niin monesta eri pilarista ettei niitä voi rahalla ostaa. Itse nostaisin tärkeimmäksi sen läsnä olemisen taidon lapsen elämänkaaressa. Siinä tuntuu olevan haastetta jokaisella vanhemmalla niin työssäkäyvillä kuin kotiäideilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus ja kohtuus kirjoitti:
Ottaa kyllä päähän, että joku saa noin paljon rahaa tekemättä yhtään mitään. Ja sitten vielä kehtaa pyytää muita ihmisiä ostamaan hänen lapsille lahjoja :( Missä on ihmisten oma vastuu omasta tilanteesta ja oikeanlainen asenne?
Itselleni jää suurin piirtein tuon verran rahaa. Työni on aika hetkistä, viikonloppunakin joudun välillä tekemään töitä ilman erillistä korvausta, ihan sen takia, että saan pidetty kiinni omasta työpaikastani. Yksi lapsi on, enempää ei ole tullut hankittu myös rahallisista syistä. Välillä itken työpäivän päätteeksi kun olen työstäni niin uupunut. Mitään apua en saa mistään, en edes lastenhoitoapua. Ja minunko pitää olla vielä rahallisesti tukemassa ihmistä, joka saa olla päivät kotona lepäämässä ja nauttimassa elämästä?
Tämäpä juuri. Ei meistä purnaajista suurin osa ole mitään sydämettömiä moukkia. Vaan pienituloisia työtä tekeviä ihmisiä, jotka kokevat epäreiluna sen, että toiset saavat eväänsä heilauttamatta saman ja silti se ei riitä.
Olin just tulossa kirjoittamaan lähes samaa,, Suomessa mahdollistetaan se et työttömät, mielenterveys, alkoholistit yms saa paljon rahaa ja vielä lisää, vaikka ei olisi elämänhallinta kunnossa, me pienituloiset, köyhät, joilta otetaan palkasta verot, päivärahamaksut yms olemme kärsijöinä, meille ei jää todellakaan mihinkään ylimääräiseen, esim jos multa nyt hajoais kännykkä en pystyis noin vaan ostamaan uutta
Kuten logged in Patrick nauroi et rahat riittää ns ylimääräiseen paskaan, menee sitten vasta töihin kun alkaa laihtumaan
Kun me pienituloiset joudutaan katsomaan joka centti tarkkaan, - 30% tuotteita
Suomessa ei ole mahdollista sellainen, että työssäkäyvä saa vähemmän rahaa kuin työtön. Jos luulet, että näin on tai näin on, siihen on kaksi mahdollista syytä: et ole ymmärtänyt hakea yhteiskunnan tukia palkan lisäksi tai kuvittelet, että työtön saa enemmän rahaa kuin saakaan. Ei minullakaan minimieläkeläisenä ole varaa ostaa kertamaksuna montaakaan asiaa, jos hajoavat. Kännykkä oli pakko ottaa osamaksulla, kun ilman sitä ei voi olla ja onneksi korottomalla osamaksulla sai.
Kyllä saa! Ystäväni, joka on neljän lapsen yh saa ihan järkyttävät määrät rahaa. On varaa asua uudessa saunallisessa neliössä. Minulla jää palkasta käteen 1200 e ja asun kaupungin vuokratalossa, koska rahat eivät muuhun riitä.
Eli sinä yksin elävänä saat nettona 1200€ kuukaudessa?
Mikähän tuo järkyttävä määrä rahaa on jonka VIISI henkilöä saa kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Minunkin rassukka teini haluaa lahjaksi vain sukkia ja suklaata. Ei osaa toivoa enempää. Ei käytä rahaa oikein mihinkään ja isovanhemmilta saadut lahjarahatkin käytti mieluusti lukiokirjoihin. En maksa sille viikkorahaa. Elää köyhästi, mutta on kait suht tyytyväinen, kun joskus saa vaatteita tms. Sillä on viisinumeroinen summa rahaa pankissa ja sijoitusasunto, jotta ei sillä ihan huonosti mene. Mutta valtaosa koulukavereista elää paljon materiaalirikkaammin. Nyt korona-aikaan ei pääse edes kuluttamaan elämyksiä. Toiveet voivat olla pieniä, vaikka niitä olisi varaa toteuttaa. Ei kaikki halua paljon kaikkea.
Jep. Mä en jaksa yleensä edes kommentoida, kun täällä pidetään itsestäänselvyytenä, että jokainen lapsi, varsinkin sellaiset 3-12v haluaa vaan mahdollisimman paljon paketteja... mä olin niin tyhmä, että kun lapset oli pieniä, ostin niille kamalasti kaikkea. Mutta ei ne sitä arvostanut. Päin vastoin, muistan kun esikoinen yhtenä jouluna suuttui ahdistuneena, kun oli ihan liikaa paketteja, ei jaksanut eikä halunnut avata.
Nyt joku sanoo, että miksi ei laittaisi niitä vähän piiloon, ja seuraavina päivinä esille. .. MIKSI?????? Mikä idea? Miksi pitäisi olla tolkuttomasti paketteja? Varsinkin jos edes lapsi itse ei halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ei saa sanoa m-kirjaimella alkavaa ryhmää ääneen.
Mutta on "köyhien" perheiden lapsia, joilla on koulussa aina ne merkkivaatteet, iphonet ja ipadit.
Suurperheiden lapsilla on jostain syystä myös näitä keskimääräistä enemmän.
Me muut kuljetaan ihan tavallisissa markettikamoissa ja pelataan äidin vanhalla luurilla jne.
Kirppareita suositaan ihan egologisistakin syistä suomalaisissa ja tavallisissa keskituloisissa perheissä.Suurperheen äidin on ihan pakko tähän kommentoida.
Senhän pitäisi olla täysin yhdentekevää sinulle mihin me rahaa käytämme, mitä merkkiä lastemme vaatteet ovat ja onko heillä millainen luuri?
Ymmärrätkö yhtään sitä asiaa että suurperheellä joilla monta suuta ruokittavana on talous todella paljon tiukemmalla. Kulut kasvavat mutta pakka/ tulot eivät. Ei se lapsilisä kata murto-osaakaan sen lapsen kuluista. Sillä ei saa edes kuukausittaisia ruokailuja mitä lapset syövät.
Työttömyyskorvaukseen tulee lapsikorotus portaittain kolmeen lapseen saakka, ei suurperheille tule yhtään enempää kuin muillekaan lapsiperheille.
Ehkä suurperheessä ollaan rahankäytön kanssa fiksumpia koska on ihan pakko laskea mihin tahansa käyttää.
Mä en ymmärrä miksi pitää tehdä niin paljon lapsia, ettei niitä ole varaa elättää ja kasvattaa ilman jatkuvaa kituutusta tai vierailta ihmisiltä kerjäämistä. Pakostakin tulee fiilis, että asioita ajatellaan tunteella (lapsista on iloa ja ne on ihania) eikä järjellä(niille lapsille pitäisi pystyä tarjoamaan hyvä elämä).
T. Taloudellisista syistä yksilapsinen
Ehdottomasti syy on se että ajatellaan tunteella (lapsista ilo ja ne ovat ihania). Järjellä ajatellen tämähän on selvä taloudellinen itsemurha. Ei tässä taloudellisesti olekaan mitään järkeä.
Valitettavasti elämä on Suomessa sen verran kallista ja kulttuuri on ohjannut elämän siihen ettei taloutta enää pyöritetä yhden työssäkäyvän varassa. Todella harva pystyy jäädä lasten kanssa kotiin niin ettei tiukkaa tule ja jouduta kituuttamaan kaikesta. Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän köyhyysvuosia. Suomessahan alkaa olla jo oma köyhyysluokkansa "lapsiperheköyhyys".
Tilannehan kohenee valtavasti kun lapset kasvaa ja molemmat pääsee työelämään.
Täysin ymmärrän sen miksi on taloudellisista syistä yksilapsinen. Tämä oma polku on kuitenkin se oma valinta jolle on vain lähtenyt tarpomaan. Täysin kiitollinen olen valinnastani, vaikka tätä jatkuvaa raha stressiä en osannut ottaa silloin huomioon vaikka tiesinkin että tiukkaa tulee olemaan.
Mutta se ei pidä paikkansa että rahalla saisi lapsille hyvän elämän! Se "hyvä elämä" kun koostuu niin monesta eri pilarista ettei niitä voi rahalla ostaa. Itse nostaisin tärkeimmäksi sen läsnä olemisen taidon lapsen elämänkaaressa. Siinä tuntuu olevan haastetta jokaisella vanhemmalla niin työssäkäyvillä kuin kotiäideilläkin.
No, joo. Varmasti lapset voi saada turvallisen ja onnellisen elämän myös vähävaraisessa perheessä. Mutta on raskasta olla se teini, joka ei pääse muiden kanssa samoihin rientoihin, koska vanhemmat eivät koskaan pysty antamaan rahaa. Tai se lapsi, jolla on aina ne isompien sisarusten vanhat vaatteet. Tai se lapsi/teini, joka jokaisen loman jälkeen kuuntelee vierestä missä kaikkialla muut on käynyt ja mitä tehneet, kun itse on ollut vain kotona. Siihen hyvään elämään kuuluu myös tietty sosiaalinen hyväksyntä. Myös muilta kuin omalta perheeltä. Harvalla lapsella tai teinillä on niin paksu nahka, että ei haittaisi olla aina se, jolla ei ole tai joka ei pääse. En ymmärrä vanhempia, jotka tahallaan laittavat lapsena tähän asemaan.
Hyvään elämään kuuluu myös isosti se, että saa olla oma itsensä ja toteuttaa itseään. Miten suurperheessä on varaa kustantaa kaikille lapsille edes yksi harrastus, jossa he saavat toteuttaa itseään? Mitä, jos lapsilla on hyvin erilaiset mieltymykset tyylin suhteen ja sisaruksen vanhat vaatteet sotii pahasti vastaan sitä omaa tyyliä, jossa tuntisi itsensä hyväksi ja itsevarmaksi. Eikö hyvään lapsuuteen kuulu, että vanhemmat tulevat lapsen itsetunnon kasvua eri tavoin?
Ja rehellisesti. En vaan usko, että suurperheessä lapset saisi sitä läsnäoloa vanhemmiltaan riittävästi. Ainakaan kahdenkeskistä. Ainakaan silloin, kun molemmat vanhemmat on töissä. Ja ei, sisarusten määrä ei korvaa sitä. Eikä sekään ole mikään lohdutus, että ”sulla on sentään sisarukset, eikö se ole kivaa”, kun lapsi/nuori jää paitsi suurimmasta osasta mitä kaverit tekee. Ei yltäkylläisyyttä tarvitse voida tarjota, mutta sellainen elämä, jossa ei ole aina huonommassa asemassa suhteessa kavereihin. Se ei ole hyvää elämää.
T. Suurperheen lapsi (myös montaa suurperhettä näin aikuisena seurannut ja sama meno siellä)
Huom! Älkää lahjoittako suljettuja lahjapaketteja Pelastusarmeijalle. HE AVAAVAT KAIKKI PAKETIT turvallisuussyistä. Olin heidän kirppiksellä taannoin työkkärin työtoiminnassa joulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä oikein tule itku. Kun katsoo noita vuokrakasarmeissa asuvia yh-mammoja muksuineen niin aina on tekoripset huollettu ja uusimman blingblingit laitettu kynsiin ammattilaisella, ja usemmiten myös rööki palaa.
Joulukeräykset ovat helppo keino säästää rahaa viikonloppujen makusiideriin, johon voi sitten ne tt-tuet ja lapsilisät upottaa. Kylkeen vielä joku nyyhkystoori kun koiran selkäleikkaukseen meni kaikki rahat.
t. itsekin yksinhuoltajana ollut ja ihan työtä tekemällä nuo ap:n mainitsemat asiat kustansin
Niin koska kaikki köyhäthän on samanlaisia. Niillä on ihan varmasti kaikilla ripsienpidennykset ja rakennekynnet ja rahat menee siideriin ja tupakkaan.
Sitä paitsi mistä sinä tiedät, millä ne on rahoitettu, jos et tunne ihmisiä? Oletko varma, etteivät käy töissä? Tai mistä tiedät, ovatko edes yksinhuoltajia? Ihmisestä tulee näköjään joskus julma, jos ei ole joutunut kohtaamaan itse tarpeeksi vastoinkäymisiä.
Ihan oikeasti alapeukuttajat, mua suututtaa tällainen. Oma elämä on vuosikausia ollut taistelua, kun ei pysty tekemään töitä. Ikinä ei ole ollut rakennekynsiä tai muita, enkä todellakaan laittaisi sellaisia, kun se raha menee ruokaan. Ei ole varaa käydä edes kampaajalla, joten älkää jooko tulko puhumaan ylhäältä päin, kuinka kaikki köyhät elää, jos ette asiasta selkeästikään mitään tiedä.
Samaa mieltä ja sama juttu itsellänikin. Ärsyttää, kun jotkut ihmiset päättää millainen joku toinen ihminen tai perhe on, vaikka eivät oikeasti tunne ihmistä ja hänen elämäntilannettaan. Ei se, että tarvitsee apua ja uskaltaa pyytää sitä ole mitenkään paheksuttavaa. Ja tosiaan on paljon ihmisiä, jotka ei voi tilanteelleen mitään. Sairauksiaan ei voi valita eikä sitä voi itse valita, milloin paranee vai paraneeko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
Laitan vielä paremmaksi. Kotihoidontuki + lapsilisä. (Puolisolla pienipalkkaisen osa-aikatyön palkka.) Ei muita tukia.
Kotihoidontuki köyhäinlisällä 450€ kk/netto. (3 päiväkoti-ikäistä.)
Ja lapsille ostamme joululahjat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön suurperheellinen saa hitokseen enemmän rahaa per pää kuin minä työssäkäyvä joka maksaa työmatkat ja päivähoidot ja työvaatteet jne...
Lisäksi lapsilisät vaan kasvaa ja kasvaa ja kyllä niillä lapsen ruokkii
Hitokseen enemmän?
Ymmärrätkö suhteuttaa kuluja? Nehän täytyy suhteuttaa sen mukaan kuinka monta henkilöä taloudessa asuu. Meillä maksetaan myös lapsille ne liittymät/ koulukamat/ harrastustamineet ym. Heidän harrastus/ elämisestä maksamme myös polttoainekuluja.
Niillä ei ole penniäkään tuloja, vain lapsilisät.Tuon lisäksi on myös ne omat työmatkakulut ja työvaatteet.
Eikö tuo "per pää" ole juuri sitä suhteuttamista?
Ohis
Köyhissä on niin paljon erilaisia ihmisiä. Kyllä minäkin haluan auttaa vastuuntuntoisia, vilpittömiä, ahkeria ihmisiä, joilla on selkärankaa. Mut näitä itsekeskeisiä siipeilijöitä, joilla elämänhallinta prakaa oman asenteen ja laiskuuden vuoksi, en todellakaan. Ainoa kipukohta on näiden lapset. Se on todella sääli, millaisen kasvualustan osa lapsista saa.
Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Laitan vielä paremmaksi. Kotihoidontuki + lapsilisä. (Puolisolla pienipalkkaisen osa-aikatyön palkka.) Ei muita tukia.
Jos haluaa mainita kuinka köyhä on niin sitten kerrotaan ne niin kuin ne ovat. Sinä saat kotihoidontuen lisäksi kolmesta lapsesta siis lapsilisät ja miehesi palkkasummakin on takuuvarmasti satasia. osa-aikaiset nyt usein saavat vielä ansiosidonnaista. Enkä mitenkään usko, että noilla tuloilla ette saa asumistukea. Joko asutte omassa tai sitten et kerro kaikkea.
Tarinan voi kertoa niin monesta näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan oltu samanlaisessa tilanteessa eikä koskaan olla kerätty avustuksia. Toki tässä tilanteessa oli helpotus se että tiesi että se on vain väliaikaista, selviän vaikka kuinka pienillä rahoilla jos tiedän että kyse on väliaikaisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikaseinän rahat menee alkoon, lasten vaatteet haetaan kierrätyksestä.
Höpöhöpö! Nyt olis jo aika lopettaa tuo jatkuva pienituloisten syyllistäminen alkoholisteiksi. Meitä pienituloisia yh-äitejä tunnen monen monta eikä yksikään koskaan osta alkoholia tai istu baareissa. Kaikki rahat menee aikuisten oikeasti elämiseen ja lasten tarvikkeisiin, lääkkeisiin ja joskus jopa harrastuksiin. Ihan naurettavaa aina tuomita köyhät juopoiksi ja/tai mt-ongelmaisiksi.
No hyvin harvinaisissa piireissä liikut, jos KUKAAN tuntemasi yh EI KOSKAAN osta alkoholia tai käy baarissa. KAIKKI menee elämiseen (mitä se nyt kenelläkin tarkoittaa sitten...)
Mutta kai voit sen myöntää, et monilla köyhyys johtuu myös asioista, joille voi tehdä jotain? Ja siihen köyhyyteen liittyy myös usein päihteiden käyttöä ja ongelmia elämänhallinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mä en jaksa yleensä edes kommentoida, kun täällä pidetään itsestäänselvyytenä, että jokainen lapsi, varsinkin sellaiset 3-12v haluaa vaan mahdollisimman paljon paketteja... mä olin niin tyhmä, että kun lapset oli pieniä, ostin niille kamalasti kaikkea. Mutta ei ne sitä arvostanut. Päin vastoin, muistan kun esikoinen yhtenä jouluna suuttui ahdistuneena, kun oli ihan liikaa paketteja, ei jaksanut eikä halunnut avata.
Nyt joku sanoo, että miksi ei laittaisi niitä vähän piiloon, ja seuraavina päivinä esille. .. MIKSI?????? Mikä idea? Miksi pitäisi olla tolkuttomasti paketteja? Varsinkin jos edes lapsi itse ei halua?
Meillä on lapset jo teinejä ja toinen on toivonut uutta puhelinta ja toinen vaan rahaa kun aikoo kasata uuden tietokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni vähävarainen ruokkii entisestään sitä olemassaolevaa negatiivista kuvaa itsestään kommenteillaan. Asenne on niin röyhkeä: mulle tänne kaikki heti. Ajatellaan, et yhteiskunta on sen velkaa heille.
Tai kerrotan hyvin valikoivasti oleelliset asiat.
Mulla tuler itku kun kyllästyttää jouluaiheet,varsinkin vähävaraiset.