Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Näillä perheillä on niin paljon etuuksia ja apuja, että moni teistä yllättyisi. Ongelma on rahankäyttö, ei rahan määrä.
Sossu
Tuo rahankäyttö on varmasti se suurin ongelma monilla vähävaraisilla, jos tuntuu, että rahat eivät meinaa riittää. Ei ilmeisesti osata suunnitella ja jakaa sen vähän rahan käyttöä oleellisimpiin kohteisiin ja luopua vähemmän tärkeistä rahareijistä. Itsekin olin todella vähissä rahoissa opiskellessani, mutta pärjäsin, kun laitoin sen vähän rahan vain opiskeluun, asumiseen ja ruokaan. Ei kulunut rahaa päihteisiin/tupakkaan yms turhaan, niin pystyi joskus pinnistämään vähän säästöönkin ja näin oli joskus varaa ostaa edullisia vaatteita tai pistää jopa johonkin harrastukseen ja huvituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihana lukea tälläistä kun joku ymmärtää, ettei kaikki köyhät ole em ongelmaisia. Meidän pikku perheemme köyhyys johtuu siitä, kun olen yh ja opiskelen. Eli emme edes saa toimeentuotukea, mikä olisi jo suuri summa elää. Tulomme puolet siitä. Lainaa en ole ottanut, kituutan mieluummin. En ostele materiaa eikä minulla ole mt ongelmia tms. Koulun takia vain köyhä ollut viimeiset vuodet.
Hope ei tänä vuonna lahjoita joululahjoja ollenkaan mutta onneksi olen tarjouksesta lähinnä jo kesästä lähtien lapselle haalinut lahjoja, joten oikein mukava joulu tulossa. Toivon saavani kirkolta lapsiperheille tarkoitetun ruokalahjakortin, se auttaisi joulun järjestämisessä.
Sinulta en kerjää mitään, halusin vain tuoda esille, että on hienoa kun jotkut näkevät asian noin. Itsekin haluan joskus tulevaisuudessa auttaa toisia lapsiperheitä, mutta en lahjoittaa keräyksiin. Niin sitten kun alan joskus tienaamaan kunnolla. Ainakin hyvä ammatti tulossa vielä jonain päivänä.
SQ kirjoitti:
Minä auttaisin niin mielellään vähävaraisia perheitä, mutta tiedän että siellä on todella usein taustalla joko peliriippuvuutta, alkoholismia tai materialismia, eli ostellaan uusia hienoja vaatteita ja tavaroita viimeisillä rahoilla, ja sitten valitetaan kun ei ole rahaa. Tämän takia en osallistu keräyksiin, rahat menee järjestön keräyksiin ja pahimmillaan jonkun alkoholismin tai peliriippuvuuden ruokintaan.
Lahjoittaisin heti jos löytyisi sellainen perhe joka yrittää kaikkensa mutta silti rahat ei riitä.
Myös opiskelija on oikeutettu täsmälleen samaan toimeentulotukeen kuin kaikki muutkin. Opiskelijalla toisin lasketaan opintolaina tuloksi. Jos todellakin saat vain puolet vähemmän, niin et ole nostanut opintolainaa, sinulla on säästöjä tai myytävää omaisuutta. Vain taloudellisesti paremmassa tilanteessa ei saa toimeentulotukea, joka siis myönnetään aivan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että mitä voisin lahjoittaa mutta jäljellä ei ole mitään. Saan kelasta 600€ kuukaudessa työmarkkinatukea ja kiinteät menot on 1000€. Olen myynyt kaiken liikenevän omaisuuteni, paitsi polkupyöräni, joten se tie on käyty loppuun. Kolme valitustani kelaan eivät ole tuottaneet tulosta, "emme voi tarkistaa tietojanne". Eipä ollut ongelma silloin kun tekivät kielteisen päätöksen. Olisin lahjoittanut luistimeni mutta ne on menneet ihan säpäleiksi vuosien saatossa. Muovia.
Sinun pitää toimittaa pyydetyt liitteet. Tiedäthän, että tiliotteet kaikista tileistä pitää toimittaa ja sen lisäksi muitakin liitteitä säästöistä ja omaisuudesta.
Toimeentlotuessa ei välttämättä hyväksytä 1000 eurolla kiinteitä kuluja vaan se on kohtuulliset asumiskulut ja talouden kullekin henkilölle määräytyvät perusosat. Toimeentulotuki lasketaan aina koko taloudelle, jolloin asuinkumppanin palkka, tulot, säästöt ja omaisuus vaikuttaa, vaikka asuinkumppani ei suostu elättämään avio- tai avopuolisoa.
Pidä rahasi kokonaan itse kirjoitti:
v-mäinen akka kirjoitti:
Suomessa on varmaan väliinputoajia, joilla on vaikeaa ilman, että olisivat itse aiheuttaneet ongelmansa, mutta niitä on vaikea löytää elämäntapapummien joukosta. On ihan karsea lukea Jouluapua.fi:stä juurikin noita tarinoita, joissa vanhemmat ovat jo vuosia eläneet etuuksien varassa, velkaa on ja uutta lasta pukkaa tähän tilanteeseen. Lahjaksi pyydetään mm. joulukoristeita. Ei todellakaan herätä mitään sääliä. Lähinnä v-tuttaa, että on vanhempia, jotka eivät yhtään ajattele, että millaista on elää lapsena tuollaisessa perheessä. Putket tukkoon tai kondomeita joululahjaksi. Omat avustusrahat menevät ulkomaille, niille, jotka niitä oikeasti eniten tarvitsevat.
Muuten komppaan mutta ulkomaille? Saat olla varma että rahoillasi rakennetaan joku viikon toimiva, sotten hajoava romu kaivo viidakkokylään ja toimittajana järjestön omien työntekijöiden salaa omistama firma.
Joo, ja noihin "ulkomaille" meneviin rahankeräyksiin kannattaa suhtautua varauksella ja ottaa kunnolla selvää niistä kohteista, ettei mene rahat vaan jonkun ahmatin taskuun. Itse haluaisin avustaa täällä Suomessa ihan tavallisia suomalaisia lapsiperheitä, joilla päihteettömyydestä huolimatta on rahat tiukilla, mutta miten heidät löytäisi?
Olen itse hyvätuloinen ja maksan avustukseni veroina. En osallistu näihin keräyksiin koskaan, mutta olisin valmis auttamaan elämänhallinnan konsultoinnissa. Kun näitä Jouluapua.fi tapauksia lukee niin monista tapauksista näkee heti, että kyseessä on elämänhallinnan vaikeudet. Vaikkapa perhe 246:
Perheeseen kuuluu vanhemmat ja kahdeksan lasta.
Äiti on juuri jäänyt työttömäksi työnhakijaksi kuopuksen täytettyä kolme vuotta ja kodinhoidontuen päätyttyä. Isoin lapsista täytti puolestaan juuri 17 vuotta ja lapsilisä loppui. Mies on myös työtön sairautensa vuoksi ja hakenut eläkettä. Perhe elää tukien varassa, mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Tukiverkostoa on sukulaisia ja ystäviä, mutta he asuvat etelässä. Perheessä käy myös perhetyöntekijä, joka auttaa lasten lääkärikäynneissä yms. Lapsista neljä on erityislasta. Perhe on joutunut taistelemaan vammaistukiasioissa.
Ensinnäkin, lapsien määrä pitää suhteuttaa elatuskykyyn. Aika harvassa ovat ne perheet, joilla on varaa kasvattaa 8 lasta muuten kuin yhteiskunnan tuilla. Lasten teon olisi voinut lopettaa viimeistään kolmannen lapsen kohdalla ja synnytyksen yhteydessä tehdä sterilisaatio. Mikä esti tämänkin? Neljä erityislasta yhteen perheeseen on vaan liikaa. Ei sitä kukaan jaksa.
Kuvauksen mukaan perhene äiti "jäi työttömäksi" kun kuopuksen kotihoidontuki loppui lapsen täytettyä 3v. Eli äidillä ei ole ollutkaan työpaikkaa odottamassa perhevapaan jälkeen. Tämäkin äiti olisi voinut mennä vaikka lähihoitaja-oppisopimuskoulutukseen kun kuopus täytti 1v. Nyt olisi sitten viitta vaille valmis lähihoitaja ja 100% työllisyys tiedossa.
Sen sijaan äiti siirtyi tuelta tuelle (kotihoidontuki -> peruspäiväraha) ja kohta varmaan sitten työkyvyttömyyseläkkeelle kun masentaa. En vaan tunne empatiaa lapamatoja kohtaa, sorry.
Täytyy muistaa että on monia Afrikan maita, joissa lapsilla ei ole kurahaalareita, saati rukkasia. Minä ainakin aion antaa vähävaraisille aineettoman lahjan, ostan vuohen. Maksaa sekin 30 euroa, eli ihan hyvä lahja sekin.
Minua ihan oikeasti ihmetyttää täällä monen kommentit. Ovatko provoilijoita, tietämättömiä vai kenties pokkeuksellisen askeettisesti eläviä puolimasokisteja vai mitä?
Toimeentulotuen perusosa on oikeasti pieni! Vertailun vuoksi esim. velkajärjestelyssä huomioon otettaviin ns. välttämättömiin elinkustannuksiin (asumisen ja terveysmenojen jälkeen) lasketaan yksineläjälle 538€/kk. Se on n. 36 euroa enemmän kuin tt-tuen perusosa. Ja velkajärjestelyyn ei kyllä laiteta mitään "löysiä".
Kun minulle, pitkäaikaistyöttömälle tt-tukiasiakkaalle laskettiin ns. maksuvara (eli mitä voisin velkoja maksaa) velkajärjestelyyn hakiessani, se näytti noin 100 euroa miinusta. Eli vaikka olisin saanut satasen enemmän vaikkapa sitä tt-tukea, minulta ei olisi kohtuuden nimissä edellytetty yhdenkään "ylimääräisen" laksun tai velan maksamista välttämättömien kulujen jälkeen.
Ja silti moni maksaa esim. opintolainaa tai jotain muuta velkaa siitä tt-tuesta, vaikka se on siis jopa pienempi kuin tuo velkajärjestelyssä huomiotava määrä. Tällaiset ihmiset ovat tosi tiukilla.
Törkeää siis automaattisesti olettaa ja väittää, että useimmilla on ongelmia rahankäytössä tai elämänhallinnassa.
Itkettää minuakin, mutta eri syystä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö tulee töpselistä? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ajatus kumpuaa että köyhät on köyhiä koska ne ryyppäävät tai pölläyttävät rahansa tupakansavuna ilmaan? Tiedän minä toki TTT juoppoja, mutta ei ne mitään jouluapua osaa pyytää. Saati mitään lasten legginssejä. En tiedä yhtään köyhää joka ostaa viinaa tai tupakoi, ei oikeasti köyhällä ole varaa. Ihan näistä pelkistä tukiaiseläteistä en tiedä, ehkä heistä pidetään huoli vaikka asioisi vain Alkossa. Mutta normaalit minipalkkaiset..
Mummo oli köyhä. Pieni eläke, ei tupakoinut, joi jouluisin kaksi lasia viiniä.
Täti on köyhä. Siivooja. Ei polta eikä juo.
Eli köyhyys on aina jonkun muun syy? Köyhyyteen ei voi vaikuttaa käymällä koulua, koulutuksella ei voi saada kohtuupalkkaista työtä, siipaksi on pakko valita juoppo jonka kanssa on pakko tehdä lapsi ja sitten vasta todeta että siitä yhteiselämästä ei tulekaan mitään? On pakko tehdä huonoja valintoja kerta toisensa jälkeen, aina voi vain epäonnistua ja muiden on pakko omastaan antaa verojen kautta?
Minä olen köyhä opiskelija, en polta enkä juo.
No tuo on kyllä täysin totta, että oikeasti köyhällä ei ole varaa tupakkaan ja viinaan (ja muihinkaan riippuvuuksiin), eli eivät siis tarvitse avustuksia. Mutta miten erottaa ne oikeasti köyhät, raittiit ihmiset? Siinä pulma. Itse haluaisin auttaa heitä, mutta en kenenkään tupakalla tai viinalla läträämistä.
Ja tuossa tietenkin tarkoitin, että siis nämä tupakan ja viinan läträäjät eivät tarvitse rahallisia avustuksia, vaan apua riippuvuusongelmaansa. -Sama
Tänne on nyt sivukaupalla spämmätty tätä "rahat menee viinaan ja tupakkaan" siksi en auta. No älä auta. Mutta on todella väärin nyt laittaa nämä avunhakijat kaikki samaan kategoriaan. Tiedetään että sinua häiritsee se, että joku saa jotain ilmaiseksi. Tiedetään, että että sinua häiritsee että vähävaraisille on luotu tällainen foorumi, jossa voi pyytää apua. Tiedetään, että sinua häiritsee että nämä ihmiset tukeutuvat ja hakevat apua.
Tiedetään myös että sinä et ikipäivänä tai koskaan anna kenellekään yhtään mitään muuta kuin pahaa mieltä täällä, kun se valitettavasti ei maksa mitään.
Mutta tee kaikille ja myös itsellesi palvelus ja lopeta tuo taukoamaton urputus. Et sinä sillä mitään sädekehää saa pääsi päälle. Ole hyvä ja lopeta.
Vanhuksille pitäisi kerätä. Mutta ei heistä edes jouluna kukaan välitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka 6-vuotias käyttää vaatekokoa 158-164cm 😳. Meidän 9v käyttää 134-140cm vaatteita ja osa 128 senttisistäkin menee.
Minä ostin omalle 10 vuotiaalle kokoa 170. Housut. Lahkeista käärin ja ompelin ns. Kasvu varat, samoin ompelin sisään sivuista ja vyötäröltä nelosen tikin pituudella sivu kasvu varat. Ne housut menee ylä asteella sitten myös, kun purkaa kasvuvarat.
Lapsellani oli myös huppari 9 vuotiaana, josta käärittiin hihat rullalle. Samaa pitää myös nyt lukiossa.
Kasvuvara. Se on meidän perheessä aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille pitäisi kerätä. Mutta ei heistä edes jouluna kukaan välitä.
Kukaan ei estä sinua tekemästä lahjoitusta vaikka paikallisen vanhainkodin asukkaille. Ostat 20 levyä fazerin sinistä. Ai niin mutta sehän maksaa...
Köyhä ostaa kasvuvaraa lapsien vaatteisiin.
Jännästi se elämänhallinta ei parane syyllistämällä köyhyydestä. Mielenterveysongelmien, adhd ym. kanssa olis paljon helpompi pärjätä, jos ei tarviis stressata turhista asioista, kuten luistimista kouluun. Mutta kun koko ajan pitää pähkäillä, että mikä on seuraava iso menoerä, se vie henkistä kapasiteettia, se raha säästetään perusmenoista. Asunto on jo halvin mikä seudulta löytyy, harrastuksia ei ole. Onneks lapsi alkaa olla niin iso, ettei enää kasva, ei tarvii ostaa kenkiä ja vaatteita monta kertaa vuodessa. Voi myös käyttää äidin kanssa samoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihana lukea tälläistä kun joku ymmärtää, ettei kaikki köyhät ole em ongelmaisia. Meidän pikku perheemme köyhyys johtuu siitä, kun olen yh ja opiskelen. Eli emme edes saa toimeentuotukea, mikä olisi jo suuri summa elää. Tulomme puolet siitä. Lainaa en ole ottanut, kituutan mieluummin. En ostele materiaa eikä minulla ole mt ongelmia tms. Koulun takia vain köyhä ollut viimeiset vuodet.
Hope ei tänä vuonna lahjoita joululahjoja ollenkaan mutta onneksi olen tarjouksesta lähinnä jo kesästä lähtien lapselle haalinut lahjoja, joten oikein mukava joulu tulossa. Toivon saavani kirkolta lapsiperheille tarkoitetun ruokalahjakortin, se auttaisi joulun järjestämisessä.
Sinulta en kerjää mitään, halusin vain tuoda esille, että on hienoa kun jotkut näkevät asian noin. Itsekin haluan joskus tulevaisuudessa auttaa toisia lapsiperheitä, mutta en lahjoittaa keräyksiin. Niin sitten kun alan joskus tienaamaan kunnolla. Ainakin hyvä ammatti tulossa vielä jonain päivänä.
SQ kirjoitti:
Minä auttaisin niin mielellään vähävaraisia perheitä, mutta tiedän että siellä on todella usein taustalla joko peliriippuvuutta, alkoholismia tai materialismia, eli ostellaan uusia hienoja vaatteita ja tavaroita viimeisillä rahoilla, ja sitten valitetaan kun ei ole rahaa. Tämän takia en osallistu keräyksiin, rahat menee järjestön keräyksiin ja pahimmillaan jonkun alkoholismin tai peliriippuvuuden ruokintaan.
Lahjoittaisin heti jos löytyisi sellainen perhe joka yrittää kaikkensa mutta silti rahat ei riitä.
Lapset tulisi hankkia sitten, kun on omat puitteet kunnossa. Ei ole yhteiskunnan vastuulla nämä yksilön valinnat. Tämä pitää nyt saada ihmisten ymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Oletuksia,oletuksia ja oletuksia.Kaikki perheet EIVÄT saa tt-tukea.Jos on velkaa/perintää,niin ei todellakaan oteta näitä tt-tuessa huomioon. Työmarkkinatuki on 689e.kk.lapsilisä 199e. Siinä nettotulot 5 henk.perheelle.Miehen palkka menee lainaan,ulosottoon ja laskuihin.Hyvin harvoin mitään jää yli.Äidinkin rahasta maksellaan vielä laskuja,jonka jälkeen jää elämiseen 400-600e.kk.Kuusta riippuen.Emme kuitenkaan ole jouluapu-listalla,koska ostamme ruokamme jouluna itse.Samoin lahjat.Joskus on diakonissa ehdottanut meille tuota hyvä joulumieli-keräystä lahjakorttia.Kiitos siitä kaikille osallistuneille.Kiitollisena otettiin vastaan. Sinä voit kuitenkin nyt tunkea sen kultalusikan jonnekin vielä vähän syvemmälle.Se on mukavaa kun itsellä on kaikki.Ja OMASTANI en jaa,NIH. Siunattua joulua kaikille.
Toimeentulotuessa ei oteta huomioon niitä varoja, jotka ulosottaja vie eli kaikilla on sama oikeus toimeentulotuen miniminormiin.
Mikäli taas vapaaehtoisesti makselee velkoja, niin ei toimeentulotukea niiden rahojen tilalle saa. Tämähän johtaisi sellaiseen tilanteeseen, että jokaisella toimeentulotukea hakevalla olisi kymppitonnien velat, joiden maksamiseen pitäisi saada toimeentulotukea.
z kirjoitti:
Jännästi se elämänhallinta ei parane syyllistämällä köyhyydestä. Mielenterveysongelmien, adhd ym. kanssa olis paljon helpompi pärjätä, jos ei tarviis stressata turhista asioista, kuten luistimista kouluun. Mutta kun koko ajan pitää pähkäillä, että mikä on seuraava iso menoerä, se vie henkistä kapasiteettia, se raha säästetään perusmenoista. Asunto on jo halvin mikä seudulta löytyy, harrastuksia ei ole. Onneks lapsi alkaa olla niin iso, ettei enää kasva, ei tarvii ostaa kenkiä ja vaatteita monta kertaa vuodessa. Voi myös käyttää äidin kanssa samoja.
Pitäisikö sitä lasten hankkimista miettiä riittävästi. Ei lapset ole mikään perusoikeus siinä mielessä, että muiden on maksettava heidän elätys. Jos päätät hankkia lapsia, itse heidät elätät.
Sairastuminen tai vammautuminen jälkikäteen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihan oikeasti ihmetyttää täällä monen kommentit. Ovatko provoilijoita, tietämättömiä vai kenties pokkeuksellisen askeettisesti eläviä puolimasokisteja vai mitä?
Toimeentulotuen perusosa on oikeasti pieni! Vertailun vuoksi esim. velkajärjestelyssä huomioon otettaviin ns. välttämättömiin elinkustannuksiin (asumisen ja terveysmenojen jälkeen) lasketaan yksineläjälle 538€/kk. Se on n. 36 euroa enemmän kuin tt-tuen perusosa. Ja velkajärjestelyyn ei kyllä laiteta mitään "löysiä".
Kun minulle, pitkäaikaistyöttömälle tt-tukiasiakkaalle laskettiin ns. maksuvara (eli mitä voisin velkoja maksaa) velkajärjestelyyn hakiessani, se näytti noin 100 euroa miinusta. Eli vaikka olisin saanut satasen enemmän vaikkapa sitä tt-tukea, minulta ei olisi kohtuuden nimissä edellytetty yhdenkään "ylimääräisen" laksun tai velan maksamista välttämättömien kulujen jälkeen.
Ja silti moni maksaa esim. opintolainaa tai jotain muuta velkaa siitä tt-tuesta, vaikka se on siis jopa pienempi kuin tuo velkajärjestelyssä huomiotava määrä. Tällaiset ihmiset ovat tosi tiukilla.
Törkeää siis automaattisesti olettaa ja väittää, että useimmilla on ongelmia rahankäytössä tai elämänhallinnassa.
Töihin meno auttaa kummasti ;).
t. Opiskelijana ja työttömänä jopa säästänyt, ottanut vastaan työtä kuin työtä, maisteri koulutukselta
Meillö myös lasten kengät on ostettu aina 2-3 numeroa isommat, kasvuvaralla. Kärkiin olen laittanut 'vällyjä', eli paperi nenäliinoja, vessapaperia tai esim. Vanhasta t paidasta leikattua kangasta.
Emme siis ole ostaneet joka vuosi uusia.
Noloja tilanteita on syntynyt, jos myyjä mittaa lapsen jalan ja kertoo koon. Ja sitten tuo kenkäpaketin. Mutta reippaasti olen sanonut esim. 3 numeroa isommat otetaan.
Myös kirpputoreilta olen ostanut kenkiä, vaikka sitä kai ei suositella.
Ei me muuten olisi pärjätty.
Tietysti jos olisi ollut varaa, niin olisin ostanut sopivat....
Kuka 6-vuotias käyttää vaatekokoa 158-164cm 😳. Meidän 9v käyttää 134-140cm vaatteita ja osa 128 senttisistäkin menee.