Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ajellut tyttö vauvasi päätä kaljuksi?

Vierailija
18.03.2014 |

Vanhan sanonnan mukaan kun lapsen pään ajelee kaljuksi vauvana, se edes auttaa vanhempana tuuhean tukan kasvua. Pitääkö paikkaansa?

Oletko kuullut tai tekisitko itse moista tempausta vauvallesi?

Milloinhan olisi sopiva ikä? 1-vuotissynttärien jälkeen? :) Vai jo nuorempana ne haituvat pois? Vai 1,5- vuotiaana? Sen jälkeen en ehkä enää ajelisi.

Kertokaa mietteitä. Oletteko kuulleet samaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tältä tyttövauvalta ilmeisesti on ajettu pää kun ei hiuksia ole  http://laepinelamaa.blogspot.fi/2014/02/hei-kaikille-teille-aitini-blogin.html

Vierailija
22/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 10:56"]

Hiuslaatu on siellä Pakistanissa ja Bangladeshissa sellainen geneettisistä syistä, ei siitä, että hiukset ajellaan. Kuten joku tuolla ylempänä selittikin, hiusten ajeleminen ei vaikuta mitenkään hiuslaatuun. Toki voit ajella lapsesi pään, jos haluat, mutta se ei vaikuta mitenkään hiusten kasvamiseen.

[/quote]

Kiitos tämän halusin juuri kuulla, että onko pään ajelulla vaikutusta tuuheuteen. Ilmeisesti ei. En luullut että hiuslaatu muuttuu. Kyse vaan tuuheudesta.

[/quote]

Ei ole, koska ajeleminen ei vaikuta mitenkän karvatuppiin, niiden määrään tai siihen, millaista hiusta niistä tulee. Ja lapsen hiuslaatu voi muuttua vielä murrosiässäkin, mulla oli ohuet hiukset lapsena, kunnes ne alkoi siinä esimurrosiässä vahvistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 11:13"]

tältä tyttövauvalta ilmeisesti on ajettu pää kun ei hiuksia ole  http://laepinelamaa.blogspot.fi/2014/02/hei-kaikille-teille-aitini-blogin.html

[/quote]

Mistäs tuon keksit? Ei tuossa iässä kaikilla vauvoilla ole hiuksia vielä ollenkaan. :) Ja minun silmään tuo on haituvainen.

Vierailija
24/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha " viisus" eli uskomus. Minulle ainakin ihan tuttu suomainen " perinne ".

Voi usko jos tykkää tai olla uskomatta. oi ajella ihan vain vaikka tavanvuoksi--- pelkää uskomukseen kun liittyvät kaikke kristillinenkin hömppä.

Itse en usko , että vaikuttaa hiusten laatuun , mutta jos oikein uskoo sen tuuheuttavan, niin ehkäpä sitä  näkee kasvavan tukan tuuheampana?

Jännä juttu muuten tuo , ettei kaljuksi ajaminen vaikiuta millään tavalla hieus tuppeen. Meidän lapsella muuttu hiusten väri täysin . Alkuun oli tummaa ja uusi kasvava hius aivan vaalea. Toiselta lapselta lähti kiharat leikkuun myötä.uusi tukka on piikkisuora.

Vierailija
25/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt ap järjellä. Jos se puliminen oikeasti auttaisi, siitä varmaan olisi tietopohjaista faktaa, ja neuvolassa asti ohjattaisiin vanhempia näin tekemään. Et voi olla noin tyhmä. Uskot varmaan myös, että ihokarvojen ajelu kiihdyttää ne kasvamaan entistä tummempina ja tuuheampina.

Vierailija
26/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton minkätasoisia juttuja ihmiset nykypäivänäkin uskoo. Masentavaa lähinnä. 

Vierailija
27/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. :) Minulle riitti tämä aiheesta tältä osin. Loput faktat saan poimittua toisaalta. Turhaa minua kiusaatte. En ole teidän lastenne päitä tulossa ajelemaan.

Vierailija
28/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvaa haittaa vaikka tukka turhaan ajeltaisiinkin. Lähinnä surettaa se, että jotkut turvautuvat myös haitallisempiin ja vaarallisempiin kikkavitosiin esim. lapsen terveydenhoidossa, kun yleistieto ihmisen biologiasta on vaatimattomalla tasolla, eikä siten osata erottaa vanhan kansan ohjeista, "ikivanhoista perinteisistä menetelmistä" tai "käänteentekevistä uutuuksista" järkeviä järjettömistä. 

Vierailija
29/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhin poikani oli yksivuotias, miehen vanhemmat jankkasit kokoajan että hiukset pitäisi leikata että tulisi vahvemmat hiukset. Mutta jos poikani olisi ollut tyttö, nii tuskin olisi hiustenleikkuusta puhuttu. Ärsyttävää.

Vierailija
30/36 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhin poikani oli yksivuotias, miehen vanhemmat jankkasit kokoajan että hiukset pitäisi leikata että tulisi vahvemmat hiukset. Mutta jos poikani olisi ollut tyttö, nii tuskin olisi hiustenleikkuusta puhuttu. Ärsyttävää.

Vierailija
31/36 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomukset elävät sitkeässä ja perustuvat yleensä virheellisiin harhaluuloihin. Ei hiukset ole mikään pensas, jota leikkaamalla tuuheutetaan.

Johan olisi miehilläkin mahtavan tuuheat parrat, kun on koko ikänsä ajellut.

Hiukset, kuten muukin ihokarvat, kasvavat siis ihossa olevasta karvatupesta. Ne kasvavat siis juuresta, ei latvasta. Näkyvä hius on kuollutta ainetta, eikä se karvatuppi tiedä mitä hiuksen latvalle tapahtuu. Siihen, miten voimakkaasti ja millaista karvaa karvatuppi työntää, vaikuttavat ihan muut tekijät kuin leikkaaminen. Perintötekijät, ravitsemus, hormonitoiminta jne.

Yhtä älytöntä on ajatella, että Kauko-Idän ihmisillä on tummat ja tuuheat hiukset sen takia kun he vauvoilta ajelevat hiukset, kuin että ajattelisi että suomalaisilla siniset silmät tai vaalea iho siksi kun täällä juodaan paljon maitoa.

Vierailija
32/36 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 10:23"]

Olen tosissani. :D Kertokaa jos joku muukin on kuullut tästä. Itse en yhtään muista että mistä tämän olen kuullut.

[/quote]

Tämä on monessakin maassa tapana. Mutta se tehdään ihan pienelle vauvalle. Mieheni kotimaass Algeriassa ajellaan vauvan pää kaljuksi, mutta itse ei omalta tytöltä näin tehty kun syntyikin kaljuna ja vielä 1vuotiaanakin oli lähes kalju. Nyt on kyllä pitkä paksu kihara tukka, uskon, että geenit siihen vaikuttaa ei niinkään tuo kaljuksi ajeleminen :)

Vierailija
33/36 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 10:25"]

Olen ajanut kaikkien lasten päät kaljuiksi ja lukenut heille mein kampf kirjaa.

[/quote]

Kiitos sinulle, lounaani on nyt kivasti tietokoneen näyttöruudulla, spontaani naurunpurskahdus.

Vierailija
34/36 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään hiustuppi ei tiedä vaikka kaljuksi ajeltais. Se on vaan sen kulttuurin geeneissä että on paksutukka kaikilla.

Vierailija
35/36 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhuh.. olen kuullut että ripsetkin leikellään. Kasvavat sitten kuulemma pidempinä ja tuuheempina. Paskat! Repikää samantien maitohampaatkin. Jos vaikka rautahampaat sitten olis oikeesti rautaa! Hulluja ootte

Vierailija
36/36 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme vähäiset hiukset jouduttiin ajamaaan vastasyntyneenä tehohoidon vuoksi joidenkin antureiden tieltä. Kalju hän oli yli 2-vuotiaaksi eli sellaista vauvan tukkaa olisi ollut se vähä eikä sitä juuri kasvanut tilalle. (Kerran ulkomainen vaateliikkeen myyjä kysyi olinko ajanut hänen hiuksensa, jotta ne vahvistuisivat. Turhaan nolostui kun sanoin, että on luonnonkalju, eihän hän voinut tietää eikä kalju vauva ole minusta tuuheahiuksista yhtään rumempi) Vasta 3-vuotiaana tukka alkoi kunnolla kasvaa ja nyt kouluikäisenä on todella paksu. Sama minullakin, vanhempani olettivat että rotanhännäksi jää, mutta ala-asteelle mentäessä tukka vahvistui ja on nyt todella paksu.

Toisella tytöllä tukkaa oli syntyessään enemmän niinkuin isälläänkin vauvana. Hiuksille ei tehty mitään paitsi latvoja alettiin siistiä 3-vuotiaana. Kaunis ja paksu tukka hänelläkin.

Lapsi perii hiuslaadun jommalta kummalta vanhemmistaan eikä sen paksuuteen voi vaikuttaa paitsi toki monipuolinen ruokavalio on parempi kuin roskaruoka. Kun tukkaa on enempi, näyttää malliin leikattu tukka vahvemmalta/paksummalta kuin kovin epätasainen. Älä turhaan ajele lapsesi päätä jos tukka on ohut. Kaunis lapsi varmasti :)