Jonnet ei muista: makaronilaatikko ja maksalaatikko joulupöydässä
Kommentit (93)
Mun perheessä nuo olivat arkiruokia. Olen helsingistä. Suku hämeestä ja karjalasta.
50v.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei muuten ole koskaan ollut joulupöydässä perunaa. Toki perunalaatikossa ja rosollissa, mutta ihan keitettyä perunaa ei. Monille se pottu ja karjalanpaisti tuntuu olevan tärkeää, oli juhla kuin juhla.
Meillä on keitetyt potut. Kukaan ei perunalaatikkoa syö, joten sitä ei ole. Lanttulaatikko on, koska minä tykkään todella paljon, muut lähinnä maistelevat. Jotain siis pitää sen kinkun lisäkkeeksi olla, joten olkoon keittopotut.
Syön jouluna, niinkuin muulloinkin, niitä ruokia mistä pidän ja mitä haluan. On aivan sama, ovatko ne perinneruokia vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei muuten ole koskaan ollut joulupöydässä perunaa. Toki perunalaatikossa ja rosollissa, mutta ihan keitettyä perunaa ei. Monille se pottu ja karjalanpaisti tuntuu olevan tärkeää, oli juhla kuin juhla.
Meillä on keitetyt potut. Kukaan ei perunalaatikkoa syö, joten sitä ei ole. Lanttulaatikko on, koska minä tykkään todella paljon, muut lähinnä maistelevat. Jotain siis pitää sen kinkun lisäkkeeksi olla, joten olkoon keittopotut.
Näinhän se toki on, että jokainen laittaa sitä mitä heillä syödään :) Onneksi joulusta voi tehdä just sellaisen kuin haluaa.
Jonnet ja jonnat luulee että makaronilaatikko sisältää lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei muista saarioisen roiskeläppää jouluaaton pääruokana, true story.
Luulet vaan. Joku villi ja vapaa sinkkuvanhus voi tänäkin vuonna nauttia roiskeläpästä omalla jouluaterialla.
Ei taida kuulua itäsuomalaiseen ruokaperinteeseen maksalaatikko tai makaroonilaatikko jouluna, lanttu- ja porkkanalaatikko kuuluvat. Imelletystä perunalaatikosta en välitä, en myöskään joululimpusta. Olen kotoisin Keski-Suomesta ja mulla oli evakkoisovanhemmat (Sortavalan suunnalta). Koskaan ei ollut alussa mainittuja laatikoita joulupöydässä, sitäkin enemmän oli karjalanpaistia, karjalanpiirakoita (mahdollisesti pyöröjäkin oli) ja tölkkiherneitä porkkana- ja lanttulaatikon sekä kinkun lisäksi, rosollia oli myös jne. Peruna taisi olla joko muussia tai keitettyjä perunoita. Täällä Pohjois-Karjalassa jouluruuat ovat samankaltaisia kuin mitä lapsuudessa sain, mitä nyt pyöröt eivät ole ruispyöröjä perunamuussilla (ne oli muuten ihania), vaan vaaleita pyöröjä riisipuurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei muista saarioisen roiskeläppää jouluaaton pääruokana, true story.
Luulet vaan. Joku villi ja vapaa sinkkuvanhus voi tänäkin vuonna nauttia roiskeläpästä omalla jouluaterialla.
Pitäähän sitä säilyttää tuntuma perheellisten onneen, että miltä se maistuu.
Ei ainakaan pohjoi-Suomen jouluun kuulu nuo ruoat. Hyh niin arkista ja harva tykkää.
Onko teillä pohjoisessa makaronilaatikko arkiruokaa? Siis se lihaton.
Jonneille jouluperinne on uusi puhelin.
Mun kaverit harrastaa tuota myös, että laittavat vähän keitettyjä uusia perunoita pakkaseen jouluksi. En tykkää perunasta, enkä varsinkaan uusista, mutta jokainen tavallaan :D
Joulukinkkua voisi kai myös säästellä pakkasessa juhannukseen. Niin, ja tästä tuli muuten mieleen, että meilläpäin, varsinais-suomen ja satakunnan rajoilla, rosolli oli myös loppukesän ruoka. Eli sitä tehtiin uuden sadon porkkanoista, punajuurista ja perunoista. Omppuakin saattoi jo olla siihen aikaan kypsänä. Se oli hyvinkin eri makuista kuin keskitalven rosolli, mutta hyvää molemmat.