Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jonnet ei muista: makaronilaatikko ja maksalaatikko joulupöydässä

Vierailija
17.11.2020 |

"Sviidu mit arki ruokaa joulun."

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnet ei muista myöskään makaronilaatikkoa, vaan luulevat, että sillä tarkoitetaan jauheliha-makaronilaatikkoa. Jonnet ei käytä muutenkaan yli kaksitavuisia sanoja.

Makaronilaatikko, joka ei ole jauhelihamakaronilaatikkoa? Mitähän v i t t u a siinä sitten on? Köyhien ruokaa selkeästikin.

Varmaan just sitä.

Vierailija
22/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kumpaakaan koskaan joulupöydässä ollut. N 58 Helsinki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen lihatonta makaronilååtaa?

Mahtaa olla maukasta.

Vai onko tässä nyt joku jenkkien läskiloota kyseessä, makarånia juustolla? Ajatuskin kuvottaa.

Maksalaatikkoa en ole ala-asteen jälkeen syönyt.

Se onkin lisuke, eikä pääruoka. Et kai pelkkää ketsuppiakaan syö?

Vierailija
24/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla maukasta.

Vai onko tässä nyt joku jenkkien läskiloota kyseessä, makarånia juustolla? Ajatuskin kuvottaa.

Googlaa. Lihattomassa makaronilaatikossa on vain makaronia ja munamaitoa, ei jauhelihaa. Mun käsityksen mukaan tuo lihaton versio on vanhempi kuin lihallinen, ja luulen, että aloittaja myös viittaa tähän lihattomaan versioon. Olen myös maistanut sellaista hieman makeaa lihatonta makaronilaatikkoa.

Onko sulla ylipäätään pitopöydän ruuat tuttuja?

Vierailija
25/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnet ei muista myöskään makaronilaatikkoa, vaan luulevat, että sillä tarkoitetaan jauheliha-makaronilaatikkoa. Jonnet ei käytä muutenkaan yli kaksitavuisia sanoja.

Makaronilaatikko, joka ei ole jauhelihamakaronilaatikkoa? Mitähän v i t t u a siinä sitten on? Köyhien ruokaa selkeästikin.

Mitäpä jos googlaat sen? Voidaan sitten keskustella aiheesta lisää, jos osaat ilmaista itseäsi vähemmän epäkohteliaasti.

Vierailija
26/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut koskaan kumpaakaan ruokaa joulupöydässä, ei lapsuudessa eikä sitten kun miehen kanssa omaa perhettä pyöritettiin. Karjalanpaistikin oli vaan yhtenä jouluna ja sekin todettiin turhaksi, muutakin syötävää oli ihan tarpeeksi.

Vierailija
27/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut kumpaakaan joulupöydässä, ei lapsuudeperheessä eikä myöhemmin omassa perheessä. Eikä jatkossakaan tule joulupöytään kyseisiä ruokia. T. Nainen 50+

Vierailija
28/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla taitaa nyt mennä sukupolvi ja maantiede sekaisin.

Vierailija
29/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan kuullutkaan mistään makaronilaatikosta joulupöydässä. Maksalaatikkoakaan en muista meillä tai kenellekään olleen ja joulua olen viettänyt viidessä eri perheessä/suvussa. Nainen 29v Helsingistä.

Vierailija
30/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli neljänkymmenen ja luulin otsikkoa vitsiksi.

Vierailija
31/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla maukasta.

Googlaa. Lihattomassa makaronilaatikossa on vain makaronia ja munamaitoa, ei jauhelihaa. Mun käsityksen mukaan tuo lihaton versio on vanhempi kuin lihallinen, ja luulen, että aloittaja myös viittaa tähän lihattomaan versioon. Olen myös maistanut sellaista hieman makeaa lihatonta makaronilaatikkoa.

Mitä noilla pitopöydän ruoilla tarkoitetaan? Minä olen luullut, että pitopöytä on mikä tahansa juhlaruokapöytä, riippumatta siitä mitä ruokia siinä on tarjolla.

Vierailija
32/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa nuo olivat arkiruokaa joten eivät olisi ikipäivänä kelvanneet joulupöytään.

Vierailija
33/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla maukasta.

Mitä noilla pitopöydän ruoilla tarkoitetaan? Minä olen luullut, että pitopöytä on mikä tahansa juhlaruokapöytä, riippumatta siitä mitä ruokia siinä on tarjolla.

Pitopöydän ruuilla tarkoitetaan sellaista perinteisempää suomalaista juhlaruokaa, esim. karjalanpaistia tai vatkulia (tai millä nimellä suurustettua lihapataa nyt missäkin kutsutaan) ja erilaisia juttuja, joita niiden kanssa tarjotaan. Mun lapsuudessa käytiin paljon seurakunnan järjestämillä päivällisillä, ja siellä oli usein noita jompaakumpaa mainitsemaani liharuokaa, rosollia, laatikoita (lihaton makaronilaatikko, lanttu- ja porkkanalaatikko) jne. En enää niin tarkkaan muista. Jälkiruuaksi yleensä kiisseliä ja kermavaahtoa, juomaksi kotikaljaa, vettä, maitoa.

Vierailija
34/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ketsuppiakaan syö nauratti. Olen eri mutta ei meillä sekään joulupöytään kuulu.

Vierailija
35/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä ollut kumpaakaan.

Vierailija
36/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan makaronilaatikko oli juhlaruokaa. Se oli lisäke ja sitä ei tehty sarvimakaroneista, vaan pitkistä putkimakaroneista. Laatikko oli myös hivenen makea, koska siihen lisättiin hieman sokeria.

Vierailija
37/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen tasan kerran vuodessa itse maksalaatikkoa, ja se on jouluna. En missään nimessä kaupan laatikkoa laita joulupöytään, se on arkiruokaa. 

Jouluna pitää olla kinkku ja sen lisäksi kaikki neljä laatikkoa, maksa-, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkko.

Ja tiedän kyllä että se lihaton makaroonilaatikko on ns. pitoruoka edelleen, varmasti jonnetkin päässeet sukujuhlissa maistamaan.

En ole koskaan nähnyt makaronilaatikkoa pitoruokana. Palapaistia ja lohikeittoa ym. oikeaan ruokaa kylläkin.

Vierailija
38/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko on arkiruokaa ja lihatonta makaronilaatikkoa en ole ikinä syönyt.

-vm 75

Vierailija
39/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan syö myöskään pelkkää jauheliha-makaronilaatikkoa pääruokana. Tai sitten on jostain ongelmaisesta taloudesta kyse, ettei vaan jakseta tehdä kunnon päivällistä.

Vierailija
40/93 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo (karjalasta kotoisin) teki jotain samantyyppistä laatikkoa, mutta siihen tuli he-ma-paa. Ja sitä oli paljon. En muista olisiko siinä kuitenkaan ollut sarvimakaronia? Munamaito ainakin.

Ehkä makaroni-hemapa-munamaito? Koska muutenhan se olisi munakas?

Meillä syödään liha-makaronilaatikkoa kerran viikossa enkä halua sitä jouluruokapöytään. Äiti sitä taitaa tehdä. Tekee marraskuussa ja pakastaa. Syödään sitten pakastimen kautta kierrätettyä herkullista makaronilaatikkoa juhlaruokana.

Mistä johtuu että kaikki joululaatikot ovat soseita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän