Jonnet ei muista: makaronilaatikko ja maksalaatikko joulupöydässä
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen tasan kerran vuodessa itse maksalaatikkoa, ja se on jouluna. En missään nimessä kaupan laatikkoa laita joulupöytään, se on arkiruokaa.
Jouluna pitää olla kinkku ja sen lisäksi kaikki neljä laatikkoa, maksa-, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkko.
Ja tiedän kyllä että se lihaton makaroonilaatikko on ns. pitoruoka edelleen, varmasti jonnetkin päässeet sukujuhlissa maistamaan.
En ole koskaan nähnyt makaronilaatikkoa pitoruokana. Palapaistia ja lohikeittoa ym. oikeaan ruokaa kylläkin.
Tuo lohikeitto taitaa olla vähän uudempi tulokas. Mutta mun mielestä se ei kyllä ole just pitopöytään kuuluva ruoka, koska pitopydässä ei ole keittoa, vaan matalalta lautaselta syötäviä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen tasan kerran vuodessa itse maksalaatikkoa, ja se on jouluna. En missään nimessä kaupan laatikkoa laita joulupöytään, se on arkiruokaa.
Jouluna pitää olla kinkku ja sen lisäksi kaikki neljä laatikkoa, maksa-, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkko.
Ja tiedän kyllä että se lihaton makaroonilaatikko on ns. pitoruoka edelleen, varmasti jonnetkin päässeet sukujuhlissa maistamaan.
En ole koskaan nähnyt makaronilaatikkoa pitoruokana. Palapaistia ja lohikeittoa ym. oikeaan ruokaa kylläkin.
Tuo lohikeitto taitaa olla vähän uudempi tulokas. Mutta mun mielestä se ei kyllä ole just pitopöytään kuuluva ruoka, koska pitopydässä ei ole keittoa, vaan matalalta lautaselta syötäviä ruokia.
On muitakin keittoja tullut vastaan, kuten jauhe/lihakeitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muitakin keittoja tullut vastaan, kuten jauhe/lihakeitto.
Mutta mun mielestä silloin ei ole kyseessä pitopöytä, vaikka juhlaruokaa olisikin.
Makaronilaatikkoa olen syönyt vain hämäläisissä pitopöydissä. Ja aina joulun ajan ulkopuolella.
Maksalaatikko on minulle arkiruokaa, vaikka en syökään sitä arjessani.
N38
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko oli muissakin juhlapöydissä tarjolla, ei siis lihamakaronilaatikko. Myös keitetyt kananmunat ovat olleet juhlaruokaa.
Varsinkin hienoimmissa häissä. Voitteko kuvitella hienostohäitä ilman makaronilaatikkoa ja kovaksi keitettyjä kananmunia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä noin? Meillä nimenomaan keittoja siksi, että on helppo tehdä iso annos. Jouluna meillä on vasta silloin ollut porkkana- ja lanttulaatikko, kun olen itse tehnyt niitä. Ei ole edes imellettyä perunalaatikkoa, eikä tule.
Lapsuudenkodissa jouluna syötiin maksalaatikkoa, se oli ainoa kerta vuodessa kun se tehtiin itse alusta alkaen. Muistan myös syöneeni joskus jouluna sellaista hieman makeaa makaronilaatikkoa, joka oli siis lisuke, ei pääruoka. Lapsuudenkodissa se lihaa sisältävä arkiversio oli nimeltään liha-makaronilaatikko, makaronilaatikolla tarkoitettiin tuota lihatonta versiota.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lohikeitto olisi uudempi tulokas kuin joku makaroni? Kalastusta on ollut Suomessa niin kauan kuin täällä on syöty ja kalakeitotkin varmaan paljon ennen kuin missään on keksittykään makaronin valmistusta.
Ja keitot kyllä kuuluu suomalaiseen pitopöytään. Juuri tuo lohikeitto, savuporokeitto, kantarellikeitto jne. esimerkkeinä. Ainakin täällä pohjoisessa Suomessa.
Jouluruuatkin vaihtelee paikkakunnittain.
Monin paikoin on seutuja, joilla tietyt ruuat kuuluvat joulupöytään koska ovat niillä seuduin perinneruokaa.
Joissakin maakunnissa on tavanomaista, että ruoka pidoissa on makaroonilaatikkoa ja joulupöydässä myös.
Siis pelkkä makaroonilaatikkoa joka on hyydetetty munamaidolla, ei siinä siis ole mitään lihaa eikä muuta lisäkettä.
Ja joillakin seuduin kuuluu joulupöytään aina itsetehty sahti eli kalja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lohikeitto olisi uudempi tulokas kuin joku makaroni? Kalastusta on ollut Suomessa niin kauan kuin täällä on syöty ja kalakeitotkin varmaan paljon ennen kuin missään on keksittykään makaronin valmistusta.
Ja keitot kyllä kuuluu suomalaiseen pitopöytään. Juuri tuo lohikeitto, savuporokeitto, kantarellikeitto jne. esimerkkeinä. Ainakin täällä pohjoisessa Suomessa.
Näin on.
Lohikeitto on yleinen ruoka hautajaisissa Pohjois-Suomessa.
No en kyllä muista minäkään ja tuskin olen jonne? N49
Olen länsi-suomesta kotoisin, ja meillä tosiaan oli aina jouluna maksalaatikkoa ja makaronilaatikkoa. Toki myös lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa. Maksalaatikko tehtiin jouluna itse alusta alkaen, muuten sitä syötiin harvoin jos koskaan ja silloin aina eineksenä. Makaronilaatikko taas oli lisuke, vähän niinkuin keitetyt perunat. Myös piimäjuustoa oli aina, usein myös maitojuustoa. Näitä ei ainakaan miehen kotiseudulla tunnettu ollenkaan.
Nykyään en tee maksalaatikkoa, koska sitä ei kukaan syö. Samoin lipeäkala on jäänyt laittamatta omassa kodissa. Makaronilaatikko sen sijaan kuuluu jouluun.
N44
No tuo makaronilaatikko on lisuke joulu-ja pitopöydissä, ei tietenkään pääruoka.
Ja joulu-ja pitopöydässä makaronilaatikko on täysin lihaton.
Eritysesti hämäläisissä maisemissa on tuo makaronilaatikko kuulunut yhdeksi lisukkeeksi pitopöydässä.
Ennen vanhaan kun pitopöytiin ei kuulunut niin monipuolista salaatitarjontaa kuin nykysin, niin pääruuan lisäkkeetkin olivat eriliaisia.
Ei ennen Suomessa ollut saatavilla tuoreita vihersalaatteja talvisiin juhliin.
Niitä oli tarjolla vain kesäisin itse kasvatettuina.
Ei ole ollut ikinä. Olen 42-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut ikinä. Olen 42-vuotias.
Ai niin, olen Porista.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli neljänkymmenen ja luulin otsikkoa vitsiksi.
Niinhän sitä tyhmä luulee, jolla ei ole yleissivistystä.
Erityisesti sellainen joka ei tunne suomalaista ruokakulttuuria.
Luuletko että joka paikassa on samanlainen joulupöytä kuin on ollut sinun lapsuudessasi ja on nykyisinkin.
Hangosta Ivaloon saakka on kaikkilla seutukunnilla omat perinneruokansa, joita nautitaan nykyisin enää usein vain juhlapöydissa ja jouluna.
Perinneruuat perustavat siihen, mitä on ennen syöty. Ja syöminen silloin aikoinaan perustui siihen, mitä sillä omalla seudulla oli saatavana,
Kuten itsekasvatettuun karjaan, metsästykseen, kalastukseen ja itse kasvatettuin juureksiin.
Samoin leipä leivottiin itse kasvatetusta viljasta.
Silloin nuo ruuat olivat arkiruokaa.
Nyt niitä tehdään ja nautitaan harvoin, ja siten kunnioitetaan perinteitä.
Suomalainen juhlaruoka = sunnuntaina ABC:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli neljänkymmenen ja luulin otsikkoa vitsiksi.
Niinhän sitä tyhmä luulee, jolla ei ole yleissivistystä.
Erityisesti sellainen joka ei tunne suomalaista ruokakulttuuria.
Luuletko että joka paikassa on samanlainen joulupöytä kuin on ollut sinun lapsuudessasi ja on nykyisinkin.
Hangosta Ivaloon saakka on kaikkilla seutukunnilla omat perinneruokansa, joita nautitaan nykyisin enää usein vain juhlapöydissa ja jouluna.
Perinneruuat perustavat siihen, mitä on ennen syöty. Ja syöminen silloin aikoinaan perustui siihen, mitä sillä omalla seudulla oli saatavana,
Kuten itsekasvatettuun karjaan, metsästykseen, kalastukseen ja itse kasvatettuin juureksiin.
Samoin leipä leivottiin itse kasvatetusta viljasta.
Silloin nuo ruuat olivat arkiruokaa.
Nyt niitä tehdään ja nautitaan harvoin, ja siten kunnioitetaan perinteitä.
Tästä syystä makaronilaatikko on siis suomalainen perinneruoka.
No oudompaa olisi kyllä syödä sitä jonkun toisen ruoan lisukkeena.
Perunoita ja lihamakaronilaatikkoa
Pihvi lihamakaronilaatikolla
Savulohta ja lihamakaronilaatikkokastiketta
Currykanakeitto höystettynä lihamakaronilaatikolla