Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paikalla joku, joka olisi opiskellut hoitotieteitä?

Vierailija
16.03.2014 |

Luen tässä pääsykokeisiin ja selaan samalla vanhoja koekysymyksiä. Mua kuitenkin hämää vanha pääsykoekysymys: "määrittele hoitotieteellisen tiedon sisältöalueet". Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Onko oikea vastaus "metateoreettinen, teoreettinen, tekninen ja taidollinen" vai sittenkin "kuvaileva tieto, selittävä tieto, ennustava tieto ja todellisuutta muuttava tieto"? 

Mitä eroa noilla on? Kirjan mukaan kun ne on molemmat otsikoitu yhtä epäselvästi.. Help me? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan vielä liittyen, kysymys "nimeä hoitotieteen tiedon tyypit ja kuvaa niiden sisältö" ? On nimittäin vielä kolmaskin jaottelu, joka sotkee; "kokemuksellinen tieto, intuitiivinen tieto,kehittämisestä saatava tieto ja tieteellinen tieto". 

Voisko joku nyt nimetä mulle nämä kolme ryhmää, mä oon ihan pää sekaisin täällä :( 

Vierailija
2/21 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

NOSTO

Vierailija
4/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä kysymys koko hoito"tieteen" tasosta aika paljon.

Terv lekuri

Vierailija
5/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:31"]

Kertoo kyllä kysymys koko hoito"tieteen" tasosta aika paljon. Terv lekuri

[/quote]

Kertoo kyllä eniten sinusta tuo kommenttisi. Suomalainen hoitotiede on arvostettua ja kansainvälisestikin tunnustettua. Mulla on lisäksi HSE:ltä KTM:n tutkinto ja kummatkin tutkinnot ovat mielestäni omaan alaansa pätevöittäviä. Koskaan en ole live- elämässä tavannut vastaavia kommentteja, vaikka aika paljon lääkäriseurassa liikun, onhan mun mieskin sellainen.

Vastauksena aloittajan kysymykseen: Kumpikin vastaus on oikein ja vastaisin kaikki edellä mainitut.

t. Ttm vuodelta 2009

Vierailija
6/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä sinä muka hoitotieteestä ymmärrät. Pysy lestissäsi, suutari : D

Vierailija
7/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole alaa opiskellut, mutta halusin kommentoida, että akateemiseen käytökseen ei kuulu toisen tieteenalan arvostelu. Tuskinpa on oikea lääkäri kyseessä.

t. FM

Vierailija
8/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:44"]

[/quote]

Kertoo kyllä eniten sinusta tuo kommenttisi. Suomalainen hoitotiede on arvostettua ja kansainvälisestikin tunnustettua. Mulla on lisäksi HSE:ltä KTM:n tutkinto ja kummatkin tutkinnot ovat mielestäni omaan alaansa pätevöittäviä. Koskaan en ole live- elämässä tavannut vastaavia kommentteja, vaikka aika paljon lääkäriseurassa liikun, onhan mun mieskin sellainen.

Vastauksena aloittajan kysymykseen: Kumpikin vastaus on oikein ja vastaisin kaikki edellä mainitut.

t. Ttm vuodelta 2009

[/quote]

Haha kaks diibadaabatutkintoa :DD saako terveystieteessäkin yhtä helposti opintopisteitä?

Vierailija
9/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun väitöskirjani aihe koski aikanaan potilaiden kokemuksia hyvästä hoidosta( tarkemmin en halua eritellä, mutta hyvin tavallisellekin ihmiselle aukeava aihe). Eräs lääkärikollega totesi, ettei ymmärtänyt siitä mitään. Totesin, että mitäs se haittaa, en mäkään ymmärrä sun genetiikan väikkäristä :D. Päädyttiin yhteisymmärryksessä siihen, että toisen tieteenalaa ja saavutuksia voi arvostaa, vaikkei itse sen tieteenalan harjoittaja olisikaan.

T.Hoitotyön opettaja, TtT

Vierailija
10/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suomessa ole mitään hoitotiedettä. Suomessa vallitsee sama ilmapiiri kun DDRssä. Muuta ei hyväksytä ainoastaan se mitä vallassa olevat määrää. 

Vierailija
11/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:46"]

[/quote]

t. Ttm vuodelta 2009

[/quote]

Haha kaks diibadaabatutkintoa :DD saako terveystieteessäkin yhtä helposti opintopisteitä?

[/quote]

Mikä sun tutkintonimikkeesi on? Lääketieteelliseen kolmatta kertaa yrittävä? Ekonomin paperit sulla selkeästi on, kun osaat kertoa, miten helposti noppia tuli.

Vierailija
12/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:49"]

Mun väitöskirjani aihe koski aikanaan potilaiden kokemuksia hyvästä hoidosta( tarkemmin en halua eritellä, mutta hyvin tavallisellekin ihmiselle aukeava aihe). Eräs lääkärikollega totesi, ettei ymmärtänyt siitä mitään. Totesin, että mitäs se haittaa, en mäkään ymmärrä sun genetiikan väikkäristä :D. Päädyttiin yhteisymmärryksessä siihen, että toisen tieteenalaa ja saavutuksia voi arvostaa, vaikkei itse sen tieteenalan harjoittaja olisikaan.

T.Hoitotyön opettaja, TtT

[/quote]

Eiväthän ne ymmärrä käytännössäkään usein mitään siitä, miten potilaan saisi kokemaan positiivisia tunteita vastaanotolla. Siksi ei ihmetytä lainkaan tuo lääkärin kommentti. On ihan kuvaavaa, ja kovin surullista, ettei lääketieteessä juurikaan tutkita potilaita tuosta näkökulmasta. Se on selkeästi hoitotieteen alaa. 

Vierailija
13/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:46"]

[/quote]

t. Ttm vuodelta 2009

[/quote]

[/quote]

Mikä sun tutkintonimikkeesi on? Lääketieteelliseen kolmatta kertaa yrittävä? Ekonomin paperit sulla selkeästi on, kun osaat kertoa, miten helposti noppia tuli.

[/quote]

TkT. Ei ole ekonomin papereita, mutta luin yhden opintokokonaisuuden hesestä. Helpoimmat nopat ikinä

Vierailija
14/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:11"]

Luen tässä pääsykokeisiin ja selaan samalla vanhoja koekysymyksiä. Mua kuitenkin hämää vanha pääsykoekysymys: "määrittele hoitotieteellisen tiedon sisältöalueet". Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Onko oikea vastaus "metateoreettinen, teoreettinen, tekninen ja taidollinen" vai sittenkin "kuvaileva tieto, selittävä tieto, ennustava tieto ja todellisuutta muuttava tieto"? 

Mitä eroa noilla on? Kirjan mukaan kun ne on molemmat otsikoitu yhtä epäselvästi.. Help me? 

[/quote]

En enää muista mitä kirjoissa sanottiin, kun aikaa on jo niin paljon. Katsoin esimerkkikysymyksen ja siinä sisältöalueet oli kysytty Kimin mukaan.  Se tarkoittaisi keskeisten käsitteiden mukaan: ihminen, ympäristö, hoitotyön toiminnot

Vierailija
15/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kokenut kyllä HSE:tä helppona, mutta tietysti kiva, jos itse koit :). En myöskään terveystieteellistä, joskaan en myöskään vaikeana. Luin pääaineena laskista ja ainakin mulle se oli ihan tarpeeksi haastavaa. Toisaaöta arvostan kyllä kaikkia tutkintoja eikä tulisi mieleenikään anonyyminä nettipalstalla irvailla toisille. Pointsit sulle silti, selkeästi oot fiksumpi kun minä ;)

Vierailija
16/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato niitä kysymyksiä tarkasti. Kävin uteliaisuuden vuoksi katsomassa ja aina sanottiin mistä kirjasta kysymys on ja kenen mukaan määritellään. Osassa luki vastauskin

Onnea sinulle! Itse pääsin sisään 1996. Edelisellä kerralla en päässyt. Sai ihan kauheesti lukea!

Vierailija
17/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:11"]

[/quote]

En enää muista mitä kirjoissa sanottiin, kun aikaa on jo niin paljon. Katsoin esimerkkikysymyksen ja siinä sisältöalueet oli kysytty Kimin mukaan.  Se tarkoittaisi keskeisten käsitteiden mukaan: ihminen, ympäristö, hoitotyön toiminnot

[/quote]

... ja terveys...

Vierailija
18/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:16"]

Samaan vielä liittyen, kysymys "nimeä hoitotieteen tiedon tyypit ja kuvaa niiden sisältö" ? On nimittäin vielä kolmaskin jaottelu, joka sotkee; "kokemuksellinen tieto, intuitiivinen tieto,kehittämisestä saatava tieto ja tieteellinen tieto". 

Voisko joku nyt nimetä mulle nämä kolme ryhmää, mä oon ihan pää sekaisin täällä :( 

[/quote]

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO
Hoitotieteen laitos
PÄÄSYKOE 2011
Kysymykset ja arviointikriteerit
Eriksson K. ym. Hoitotiede,WSOY, 2008.
(kirjan sivut 35–37)
Kysymys 1. Nimeä hoitotieteen tiedon
tyypit ja kuvaa niiden sisällöt
. (5 pist.)
Arviointikriteerit:
1.
Hoitotieteen tiedon tyypit ja niiden sisällöt 4,5 p
1.1. Metateoreettinen 0,5 p
a) tavoitteena kehittää hoito
tiedettä tieteenalana 0,25 p
b) käsittelee tieteenalan perusteita ontol
ogisten, epistemologisten ja loogisten
kysymysten kautta/otetaan kantaa
hoitotieteen paradigmaan 0,25 p
1.2. Teoreettinen tieto 0,5 p
a) tavoitteena ottaa hoita
misen ilmiöitä teoreett
iseen tarkasteluun 0,25 p
b) tavoitteena rakentaa kokona
isvaltaisia teorioita/
tavoitteena kuvata hoitotie
teen peruskäsitteitä ja niiden
välisiä suhte
ita kattavasti
ja kokonaisvaltaisesti 0,25 p
c) etsitään tarpeelli
sia tutkimuskohteita 0,25 p
d) kehitetään hoitamista tutkimustiedon avulla 0,25 p
a–d kolme oikeaa mainintaa riittä
ä antamaan täydet pisteet, 0,75 p
1.3. Tekninen tieto 0,5 p
a) tavoitteena kehittää
teknistä tietoa 0,25 p
b) tavoitteena selvittää hoito
tieteen käytännön osaamista 0,25 p
c) pyritään ymmärtämään niitä tapoja, joil
la voidaan yltää hoitamisen tavoitteisiin
erilaisissa ympäristöissä 0,25 p
d) kartuttaa konkreettisia toimintatapoja ja
menetelmiä, joilla tutkimustieto saadaan
osaksi hoitotyötä 0,25 p
a–d kolme oikeaa mainintaa riittä
ä antamaan täydet pisteet, 0,75 p
1.4. Taidollinen tieto 0,5 p
a) tavoitteena kerätä tietoa
hoitamiseen liittyvistä ainu
tlaatuisista ilmiöistä 0,25 p
b) yhdistää teoreettisen ja
teknisen tiedon, näkyy ainutlaat
uisissa hoitotilanteissa 0,25
p

Vierailija
19/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Menikö lääkäriltä yli hilseen?

Vierailija
20/21 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:44"]

[/quote]

t. Ttm vuodelta 2009

[/quote]

[/quote]

Kovasti nyt kateus puskee läpi.....