Haittaako sinua henkilökohtaisesti, jos jään pois työelämästä
ja ryhdyn "mieheni elätiksi". Siis etten nosta mitään työttömyyskorvauksia tai ala sossun elätiksi, vaan työssäkäyvä mies maksaisi ruokani ja asumiseni ja hieman harrasterahaa (ei mitään suuria summia) ja minä omasta halustani sitä vastaan hoitaisin kotityöt, lasten asiat ja kasvatuksen suurimmaksi osaksi.
Ja tekisin siis tätä niin kauan kunnes lapset ovat muuttaneet pois kotoa. Senkin jälkeen hoitaisin kotia, olisin kotirouva.
Ja siis oletetaan, että meidän perheessä kaikki olisivat tyytyväisiä tilanteeseen.
Mitä sinä henk.koht. rehellisesti ajattelisit tällaisesta, haittaisiko sinua minun kotiinjäämiseni? Jos, niin miksi?
Kommentit (47)
Mä olin muutaman vuoden tietoisesti kotona kun lapset olivat koulussa. Tein pientä sivuhommaa etänä, mistä sain muutaman satasen kuussa. Sen lisäksi harrastin hyväntekäväisyyskäsitöitä. Mutta kyllä se ihmisiä haittasi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:28"]
Juu ei haittaa kunhan et loppuelämäsi ajan käytä mitään mm. seuraavista: julkista terveydenhuoltoa, julkisia vanhainkoteja tai palvelutaloja, kirjastoja, Yle:n palveluja, tieverkostoa, julkisia kaupungin/kunnan uimarantoja, uimahalleja, lenkkipolkua, hiihtolatuja, Julkista liikennettä (yhteiskunta sponssaa), maistraatin palveluja, et äänestä (tästä on kuluja), et sitten koskaan ano asumistukea, toimeentulotukea yms.
Koska et maksa omaa osaasi lasten kouluista, niin järjestätte puolelle lapsistanne yksityiset koulut ja samoin kaikki muutkin yksityiset palvelut kunnes nämä tienaavat itse.
[/quote]
Te, jotka ajattelette kutakuinkin näin kuin lainaamassani viestissä, voiko mielestänne yhteiskunnan pyörittämiseen osallistua muutoin, kuin maksamalla veroja?
Mitä mieltä olette esim. siitä, jos työssäkäymätön/työtön ihminen tekee esimerkiksi vapaaehtoistyötä? Tai hänellä on sijaislapsia? Tai hoitaa naapurin lasta, jotta naapuri pääsee käymään töissä eikä lapsen tarvitse olla yksin iltapäiviä? Tai mitä tahansa muuta lähimmäisen avustamista?
Ihan mielenkiinnosta.
[/quote]
Yhteiskuntaa rakennetaan työtä tekemällä. Ne verot ovat siitä se sivujuonne. Outoa, jos et tätä ymmärrä. Sijaislapsia ollessa ei ole täysi kotirouva. sen verran tu8lee kaikkea byrokratiaa yms. Lisäksi siihen sijaisvanhempana oloon kuuluu (ainakin pienemmillä lapsilla), että toinen vanhemmista on lapsen kanssa kotona esim. puoli vuotta, kun lapsi tulee taloon. JOten se käy kyllä työstä.
Jos teet vapaaehtoistöitä sen 8h päivässä, minkä muut tekevät töissä, niin sitten sinusta on hyötyä, Muista kuitenkin, että suurin osa meistä työssä käyvistä tekee vapaaehtoistyötä sen työpäivänsä lisäksi. Joten sitten teet extrahommia vielä parina iltana 2-3h. Sitten olet samoissa. Pyri myös tekemään aitoja hommia, jotka säästävät yhteiskunnan palveluissa: käy vammaisella henkilökohtaista apulaista tarvitsevalla ilmaiseksi, pidä ilmaiseksi 1-2-luokkalaista, jollen kunnan on järjestettävä iltapäivähoitopaikka, pidä ilmaiseksi hoitolapsia, hoida ilmaiseksi vanhainkotipaikan tarvitsevaa vanhusta jne.
Älä siis auta vain sitä hyväkuntoista vanhusta naapurissa, joka tarvitsee vain kauppa-apua, 3-4-luokkalaista iltapäivisin jne. Nimittäin tuolloin sinusta on kyllä muille iloa, mutta niitä yhteikuunan velvoitteita et yhtään pienennä
[/quote]
Ymmärrän kyllä, että työssäkäymistä ja veroja tarvitaan nykyisenkaltaisen yhteiskunnan toimivuuteen ja "pyörimiseen". Sen sijaan olen eri mieltä siitä, että tämä nykyinen on se ainoa oikea tapa pyörittää yhteiskuntaa.
En myöskään ole ainoa, joka omaa tällaisen eriävän mielipiteen.
Minä tuskin otan sijaislapsia, tuskin teen myöskään vapaaehtoistyötä. Keskityn vain kodinhoitamiseen ja perheeseeni, lasteni kasvatukseen. Kysymykseni sijaislastan ottamisesta tulivat vaan siitä, että olin kiinnostunut kuulemaan lisää ajatustavastasi. Kiitos vastauksestasi siis!
ap
Mutta jos ap on koulutettu alalle, jossa työttömien määrä on suuri, eikö ole parempi että hän antaa halukkaalle mahdollsuuden töihin ja itse ei jää korvauksille? Jännä, että tätä vastustetaan enemmän kuin työttömyyttä. Hän ei tarvitse lapsille hoitopaikkaa, joten pieni säästö siinäkin.
Kuka tekee palkattomia vapaaehtoishommia työpäivän lisäksi? Harva, ja jos jossain yhdistyksessä on, ei kukaan niitä päivittäin tee. Suurin osa tekee, mitä muka?
Perheet, joissa kaksi keskituloista tai pienituloista käy töissä, tienaa yhteiskunnalle vähemmän kuin perhe, jossa yksi todella suurituloinen käy töissä. Suuresta palkasta maksetaan veroja suhteessa enemmän kuin kahdesta pienestä, miksi tämä ei mene jakeluun?
ethän vain ole käyttänyt yhteiskkuna palveluja sen jälkeen kun täytit 18v? et käynyt kallista koulutusta jne?
Ei se mene jakeluun kun joitakin käy niin helvetin paljon kateeksi jos joku on kotirouvana.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:49"]
Mutta jos ap on koulutettu alalle, jossa työttömien määrä on suuri, eikö ole parempi että hän antaa halukkaalle mahdollsuuden töihin ja itse ei jää korvauksille? Jännä, että tätä vastustetaan enemmän kuin työttömyyttä. Hän ei tarvitse lapsille hoitopaikkaa, joten pieni säästö siinäkin.
Kuka tekee palkattomia vapaaehtoishommia työpäivän lisäksi? Harva, ja jos jossain yhdistyksessä on, ei kukaan niitä päivittäin tee. Suurin osa tekee, mitä muka?
Perheet, joissa kaksi keskituloista tai pienituloista käy töissä, tienaa yhteiskunnalle vähemmän kuin perhe, jossa yksi todella suurituloinen käy töissä. Suuresta palkasta maksetaan veroja suhteessa enemmän kuin kahdesta pienestä, miksi tämä ei mene jakeluun?
[/quote]
Minkä takia luulet, että vastaajat ovat niitä pienituloisia? toisekseen moni pienituloinen saa liian vähäistä palkkaa siihen nähden, että muuten ei yhteiskunta pyörisi. Jos heille maksettaisiin kohtuullinen korvaus, niin progressiivista verosta ei tarvitsisi olla. (Ja silti ne toiset saisivat enemmän palkkaa.) Kun yksi maksaa veroja, niin vain yksi antaa työpanoksensa. tämä on se vika. Yhteiskunta ei rakennu, jos joka toinen jäisi vain elätettvaäksi ja perustelisi sitä sillä, että puolet vähemmän tienaavista maksaa vähemmän veroja jne.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:45"]
ja ryhdyn "mieheni elätiksi". Siis etten nosta mitään työttömyyskorvauksia tai ala sossun elätiksi, vaan työssäkäyvä mies maksaisi ruokani ja asumiseni ja hieman harrasterahaa (ei mitään suuria summia) ja minä omasta halustani sitä vastaan hoitaisin kotityöt, lasten asiat ja kasvatuksen suurimmaksi osaksi.
Ja tekisin siis tätä niin kauan kunnes lapset ovat muuttaneet pois kotoa. Senkin jälkeen hoitaisin kotia, olisin kotirouva.
Ja siis oletetaan, että meidän perheessä kaikki olisivat tyytyväisiä tilanteeseen.
Mitä sinä henk.koht. rehellisesti ajattelisit tällaisesta, haittaisiko sinua minun kotiinjäämiseni? Jos, niin miksi?
[/quote]
Ei haittaa pätkääkään, päinvastoin: työllesi on varmasti ottajia.
[/quote]
Öh, kyllä omassa tuttaapiirissäni suurin osa tekee: toimii sijaisvanhempina tai tukiperheinä, mummojen ulkoiluttajina, tarjoaa ilmaiseksi esim. erilaisille naisryhmille lakineuvoja, on Lääkärit ilman rajoja- järjestössä, toimii SPR:ssä, Vapaa Palokunnassa jne.
Itse asiassa tulee mieleen ainoastaan yksi, joka ei tee "virallista vapaaehtoistyötä" eikä auta muutenkaan muita. Arvaapa mitä hän tekee?
Vastaus: On kotirouvana.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Minkä takia luulet, että vastaajat ovat niitä pienituloisia? toisekseen moni pienituloinen saa liian vähäistä palkkaa siihen nähden, että muuten ei yhteiskunta pyörisi. Jos heille maksettaisiin kohtuullinen korvaus, niin progressiivista verosta ei tarvitsisi olla. (Ja silti ne toiset saisivat enemmän palkkaa.) Kun yksi maksaa veroja, niin vain yksi antaa työpanoksensa. tämä on se vika. Yhteiskunta ei rakennu, jos joka toinen jäisi vain elätettvaäksi ja perustelisi sitä sillä, että puolet vähemmän tienaavista maksaa vähemmän veroja jne.
[/quote]
Se oli vain vertauskuvallista, eli ette vastusta kuitenkaan sitä, että perheen jäsenistä kahdella on pienet tulot. Kaikille ei riitä töitä, joten miksi on paha, jos joku, jolla on varaa olla työelämästä pois, jättää työn jollekin muulle nostamatta korvauksia?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:03"]
Tämä yhteiskunta tarvitsee veronmaksajia. Sinun velvollisuutesi on kantaa kortesi yhteiseen kekoon, vaikka hampat irvessä. Minä en ala sinun puolestasi raatamaan kahden edestä ja yksin maksamaan maailmalle tukijaisia. Ei se yhteiskunta pyöri sillä tavalla.
Töihin siitä laiskamato.
[/quote]
Minä olen/olin 10 v kotirouvana, ilman että siis nostin mitään tukia. Nyt olen yli vuoden hakenut töitä aktiivisesti, onnistumatta, siispä nostan työttömyyskorvausta. Eli ei niitä töitä vaan saa, vaikka haluaisi, niin paljon työttömiä - minulla korkeakoulututkinto ja 15 v erittäin hyvää työkokemusta ennen kotirouvuutta.
Jos jollain perheellä on varaa pitää toinen kotona, se on vain positiivista. Ei yksikään työpaikka jää täyttämättä siitä syystä. Päinvastoin, saadaan yksi muuten työttömyyskorvausta nauttiva työelämään. Lisäksi säätyvät lasten päivähoitopaikat. Aikuinen ei yleensä ole kotona lasten kanssa kuin muutamia vuosia, työikä taas kestää kymmeniä vuosia että jää hyvin aikaa maksaa veroja käytetyistä palveluista. Mitä eläkkeeseen tulee, niin niihin on taas enemmän varaa sen jälkeen kun suuret ikäluokat ovat jo poissa.
Minä en ala sinun puolestasi raatamaan kahden edestä ja yksin maksamaan maailmalle tukijaisia. Ei se yhteiskunta pyöri sillä tavalla.
Töihin siitä laiskamato.
[/quote]
Ööö, eiköhän sen ap: n työn saa joku työtön, joka nyt ei veroja maksa, mutta työssä olleessaan maksaa. Pahimmassa tapauksessa tuo nyt työttömänä oleva joutuu nostamaan esim. sosiaalitukia. Sen sijaan ap:n elättäisi hänen oma veroja maksava miehensä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:58"]
[/quote]
Öh, kyllä omassa tuttaapiirissäni suurin osa tekee: toimii sijaisvanhempina tai tukiperheinä, mummojen ulkoiluttajina, tarjoaa ilmaiseksi esim. erilaisille naisryhmille lakineuvoja, on Lääkärit ilman rajoja- järjestössä, toimii SPR:ssä, Vapaa Palokunnassa jne.
Itse asiassa tulee mieleen ainoastaan yksi, joka ei tee "virallista vapaaehtoistyötä" eikä auta muutenkaan muita. Arvaapa mitä hän tekee?
Vastaus: On kotirouvana.
[/quote]
Miksei noita vapaaehtoisia mummojen ulkoiluttajia koskaan näe missään oikeasti? Työllistettyjä nuoria olen joskus nähnyt. Tiedän, että nuo kaikki muut ovat olemassa, osasta tosin saa pienen korvauksenkin, ainakin sijais- tuki- ja vpk-ihmiset. Samat ihmiset toimii päivittäin, eli osa käy eri jutuissa, koska monessa noista ei ole päivittäistä hommaa. Sinun tuttavapiirisi on poikkeus, sillä takuulla suurin osa ei tee mitään ylimääräistä. Pätkätöitä tehneenä pyörin monella työpaikalla, ja ehkä 1/20 ihmisestä teki jotain tuollaista hommaa eikä juuri kukaan toiminut perheensä lisäksi monessa. Itse olen ollut eri yhdistyksissä ja tehnyt käsitöitä, mutta todellakin vain muutaman tunnin viikossa, lähinnä tapahtumien aikaan yhdistyksissä oli hommaa. Luettelit lähinnä kaikkein tunnetuimmat yhdistykset, jostain kumman syystä. Minulla on asiasta omat aavistukseni. Siksi kun tarinasi on keksitty. Jos olisi todellista, olisit kertonut edes yhden joka ei ihan jokainen tiedä.
Juu ei haittaa kunhan et loppuelämäsi ajan käytä mitään mm. seuraavista: julkista terveydenhuoltoa, julkisia vanhainkoteja tai palvelutaloja, kirjastoja, Yle:n palveluja, tieverkostoa, julkisia kaupungin/kunnan uimarantoja, uimahalleja, lenkkipolkua, hiihtolatuja, Julkista liikennettä (yhteiskunta sponssaa), maistraatin palveluja, et äänestä (tästä on kuluja), et sitten koskaan ano asumistukea, toimeentulotukea yms.
Koska et maksa omaa osaasi lasten kouluista, niin järjestätte puolelle lapsistanne yksityiset koulut ja samoin kaikki muutkin yksityiset palvelut kunnes nämä tienaavat itse.
[/quote]
mieheni maksaa veroja varmasti neljän keskituloisen palkansaajan edestä, joten minä käytän ihan just niitä julkisia palveluja jne mitä haluan.
ei ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:58"]
Olennaista on, että päätätte sen yhdessä ja teillä on selvät sävelet siitä, miten tulevaisuutesikin on turvattu (eläke, varautuminen siihen että mies kuolee tai tulee ero).
[/quote]
Eli sinua henkilökohtaisesti haittaisi, jos minä en tulevaisuudessa saisi eläkettä, mieheni kuolisi, tai meille tulisi ero?
ap
[/quote]
Kyllä, koska silloinhan työnnät kätesi syvälle verokukkaroon. Vanhana saat jonkinlaista eläkettä, vaikkei miehesi olisi kerryttänytkään sinulle eläketurvaa, sama juttu. Jos sinulla on tyttäriä ja jos olet pitkälle koulutettu, olet aika huono roolimalli tytöillesi. Pojille myös, jos Se pistää heidätkin ajattelemaan, että naisen tehtävä on olla kotona ja passata muita, etenkin noita luomakunnan kruunuja.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:02"]
Tämä yhteiskunta tarvitsee veronmaksajia. Sinun velvollisuutesi on kantaa kortesi yhteiseen kekoon, vaikka hampat irvessä. Minä en ala sinun puolestasi raatamaan kahden edestä ja yksin maksamaan maailmalle tukijaisia. Ei se yhteiskunta pyöri sillä tavalla.
Töihin siitä laiskamato.
[/quote]
Minä olen/olin 10 v kotirouvana, ilman että siis nostin mitään tukia. Nyt olen yli vuoden hakenut töitä aktiivisesti, onnistumatta, siispä nostan työttömyyskorvausta. Eli ei niitä töitä vaan saa, vaikka haluaisi, niin paljon työttömiä - minulla korkeakoulututkinto ja 15 v erittäin hyvää työkokemusta ennen kotirouvuutta.
[/quote] Se syy miksi et saa työtä ei ole siinä että on niin paljon työttömiä, vaan se että olet loisinut kotona, joten pätevyytesi on vanhentunut ja lisäksi ikääkin alkaa ilmeisesti olla jos miettii että olet hankkinut 15v työkokemusta koulutuksesi jälkeen ja sitten vielä 10v lorvimista..
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:45"]ja ryhdyn "mieheni elätiksi". Siis etten nosta mitään työttömyyskorvauksia tai ala sossun elätiksi, vaan työssäkäyvä mies maksaisi ruokani ja asumiseni ja hieman harrasterahaa (ei mitään suuria summia) ja minä omasta halustani sitä vastaan hoitaisin kotityöt, lasten asiat ja kasvatuksen suurimmaksi osaksi.
[/quote]Ei tod. kosketa mitenkään. Toivottavasti ette tee avioehtoa, miehesi ei lähde litomaan, mies ei kuole eikä sairastu, ette asu homekämpässä, teillä on hyvät keskinäiset henkivakuutukset, miehestä ei sukeudu väkivaltainen narsisti jne jne. Siis, itselläni on omistusasunto omissa nimissäni ja vakituinen työ. Onneksi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:02"]
Töihin siitä laiskamato.
[/quote]
[/quote] Se syy miksi et saa työtä ei ole siinä että on niin paljon työttömiä, vaan se että olet loisinut kotona, joten pätevyytesi on vanhentunut ja lisäksi ikääkin alkaa ilmeisesti olla jos miettii että olet hankkinut 15v työkokemusta koulutuksesi jälkeen ja sitten vielä 10v lorvimista..
[/quote]
no wuhuu, olet varsinainen rakettitieteilijä! Luuletko etten tuota olisi itse tajunnut? Se vaan ei pidä paikkansa, vaan olen tehnyt vuosia freelance hommia kotoa käsin ja mukana useassa reippaasti työllistävässä luottamustehtävässä, kaikki mukana cv:ssä. Joten se ei nyt ihan ole kuen rakettitieteilijä luulee...tosin en mä mihinkään hanttihomminkaan suostu, nostan mielummin työttömyysturvaa, saa sillä aina yhden käsilaukun tai kivat kengät ostettua kuussa lisää.
Provoilun queen taitaa olla taas vauhdissa ..
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:34"]
[/quote]
Te, jotka ajattelette kutakuinkin näin kuin lainaamassani viestissä, voiko mielestänne yhteiskunnan pyörittämiseen osallistua muutoin, kuin maksamalla veroja?
Mitä mieltä olette esim. siitä, jos työssäkäymätön/työtön ihminen tekee esimerkiksi vapaaehtoistyötä? Tai hänellä on sijaislapsia? Tai hoitaa naapurin lasta, jotta naapuri pääsee käymään töissä eikä lapsen tarvitse olla yksin iltapäiviä? Tai mitä tahansa muuta lähimmäisen avustamista?
Ihan mielenkiinnosta.
[/quote]
Yhteiskuntaa rakennetaan työtä tekemällä. Ne verot ovat siitä se sivujuonne. Outoa, jos et tätä ymmärrä. Sijaislapsia ollessa ei ole täysi kotirouva. sen verran tu8lee kaikkea byrokratiaa yms. Lisäksi siihen sijaisvanhempana oloon kuuluu (ainakin pienemmillä lapsilla), että toinen vanhemmista on lapsen kanssa kotona esim. puoli vuotta, kun lapsi tulee taloon. JOten se käy kyllä työstä.
Jos teet vapaaehtoistöitä sen 8h päivässä, minkä muut tekevät töissä, niin sitten sinusta on hyötyä, Muista kuitenkin, että suurin osa meistä työssä käyvistä tekee vapaaehtoistyötä sen työpäivänsä lisäksi. Joten sitten teet extrahommia vielä parina iltana 2-3h. Sitten olet samoissa. Pyri myös tekemään aitoja hommia, jotka säästävät yhteiskunnan palveluissa: käy vammaisella henkilökohtaista apulaista tarvitsevalla ilmaiseksi, pidä ilmaiseksi 1-2-luokkalaista, jollen kunnan on järjestettävä iltapäivähoitopaikka, pidä ilmaiseksi hoitolapsia, hoida ilmaiseksi vanhainkotipaikan tarvitsevaa vanhusta jne.
Älä siis auta vain sitä hyväkuntoista vanhusta naapurissa, joka tarvitsee vain kauppa-apua, 3-4-luokkalaista iltapäivisin jne. Nimittäin tuolloin sinusta on kyllä muille iloa, mutta niitä yhteikuunan velvoitteita et yhtään pienennä