Mistä kumpuaa viha kauniita koteja kohtaan?
Kysynpä vaan mistä kumpuaa viha/halveksunta kauniita koteja kohtaan?
Itselläni on mielettömän kaunis, pääasiassa valkoinen sisustus, löytyy ryijymattoa, lasia ja kiiltovalkoista, modernia taidetta yms.
Kotini on silmäteräni ja koko elämäni. Olen pistänyt käsittämättömät määrät rahaa ja ennen kaikkea aikaa sen laittamiseen. Viihdyn kotona.
Tällaista täydellistä kotia mielelläni myös siivoan ja laitan, tavaraa on vähän joten siistinä pitäminen ei ole edes vaikeaa. Varsinkin näin kotiäitinä on ihanaa "työskennellä" päivät viihtyisässä ympäristössä.
Ihanko oikeasti olisin onnellisempi ja teidän mielestä jotenkin parempi ihminen jos kotona odottaisi likaiset, kuluneet sohvat, kellertävät mäntyiset puolipaneelit ja auringossa haalistuneet unikko-verhot + kamala siivo? Tavarapinot ja pölypallerot?
Saisinko asiaan edes jotakin perusteluja? Kateus?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 20:56"]
Kysynpä vaan mistä kumpuaa viha/halveksunta kauniita koteja kohtaan?
Itselläni on mielettömän kaunis, pääasiassa valkoinen sisustus, löytyy ryijymattoa, lasia ja kiiltovalkoista, modernia taidetta yms.
[/quote]
Kuulostaa vain sellaiselta kodilta, joita on nykyään kolmetoista tusinassa. Etenkin "sisustusblogit" ovat järjestään täynnä tuollaisia. Pohjattoman tylsää - yksi ja sama, onko kiiltovalkoinen sisustus ostettu Ikeasta vai tilattu joltain v*tun kalliilta italalaiselta design-merkiltä. Ei herätä kateutta, halveksuntaa eikä vihaa. Korkeintaan siinä tapauksessa, että joku idiootti menee kalliilla rahalla pilaamaan kauniin vanhan jugend-asunnon vetämällä kaikki väliseinät matalaksi ja maalaamalla pinnat kiiltovalkoisiksi, hakkaan otsaa pöytään ja ihmettelen, MIKSI helvetissä pitää ihmisen tuhota jotain niin kaunista.
Itselläni sisustusihanteena - jos sellaista käsitettä voi käyttää - on 1900-luvun alun porvariskoti. Täyspuiset antiikkihuonekalut, raskaat samettiverhot, jugendtyyliset tapetit, kirjastohuone. Keittiö, joka ei näy eikä etenkään haise muun huoneiston puolelle. Jos joku markopaananen tulisi yllärinä muuttamaan kotini minimalistisen kiiltovalkoiseksi (avokeittiöllä tietysti) niin mieluummin tappaisin itseni kuin eläisin sellaisessa painajaisessa.
Mutta jokainen taaplaa tyylillään... jos kiiltovalkoisessa tavarattomassa leikkaussalissa asuvia tyydyttää, niin kaikin mokomin voitte kuvitella kaikkien eri tyylisessä kodissa elävien ihan kadehtivan itseänne.
Hienoa, että olet tyytyväinen kotiisi ja se tuottaa sinulle iloa. Mutta jäi kiinnostamaan tuo, että mistä ajattelet ihmisten vihan? Onko sinulle sanottu se suoraan?
Se mitä näin aikuisena monen mutkan kautta oppinut olen on se, että mitä ei ääneen sanota on pelkkää oman pään kuvitelmaa. Eli jos jotenkin aistit joitakin tunnelmia ihmisistä kotiasi kohtaan, niin se on ihan omia ajatuksiasi ja luulojasi. Kuvitelmia ja projisointia siitä mitä ihmiset mahtaakaan päässään käydä. Oikeasti et voi tietää. Vai onko joku sanonut, että vihaan kotiasi?
Minä taidan olla aika harvinainen ihminen, koska en osaa olla kateellinen tai vihainen oikein mistään. Jos kävisin kotonasi, saattaisin tuntea oloni hieman epämukavaksi ja se saattaa ehkä näkyä ilmeissä, mutta se ei ole kateutta, eikä vihaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:23"]
Mä en vihaa kenenkään kotia, en vaan itse viihtyisi ja ihmettelen tätä palstalaisten vihaa.
Vietin oman lapsuuteni "modernissa" uudessa ok-lähiössä; joka talo oli punaista tiiltä, kaikissa, siis kaikissa naapuruston taloissa oli mäntypaneelia! Sohvat oli ruskeaa ja verhot sitä unikkoa. Silloin se menestys näytettiin täyttämällä avohyllyt romppeella, naapurissa oli viuhkat seinillä, meillä oli taistelevat metsot-juliste kehystettynä, uh huh.
Jokainen päivä modernissa kerrostalokodissa tekee minut käsittämättömän onnelliseksi. Betonia, valkoista, lasia, kiiltävää, ei pölyä, ei tavaraa. Ihanaa. Todellakin olen ylpeä kodistani.
Väriyrjö-kodissa en olekaan koskaan käynyt :D Ap.
[/quote]
Lievää vainoharhaisuutta ilmasa kenties :)
Vai vihaa jonkun kotia *reps*
Varmaan kateus on suurin syy, ja joskus se ettei monilla "sisustajilla" ole omaa makua, vaan mennään sisustuslehtien ja ohjelmien talutusnuorassa.
Meillä on melko pieni asunto ja lehtipinoja ja muita kertyy helposti. On meillä ihan kodikasta ja persoonallinen koti, taidetta omia tauluja ja paljon valokuvia seinillä jne. En kylläkään ole kateellinen muiden kauniista kodeista, enkä yleensä arvostele muuten kuin sanomalla että jokin, vaikkapa sisustusohjelman koti ei ole omaan makuuni. Lemppari sisustusohjelmani on Grand Designs, siellä on niin hurjia takoprojekteja ettei tosikaan! Suomen kaunein koti-ohjelmassa mulle jäi eniten mieleen Nilsiän vesitorni-koti, se oli huikea, vaikkei ollutkaan yleisen sisustustrendin mukainen.
Kauneus on katsojan silmässä. Minun mielestäni kaunein koti on edelleen kummitädilläni, vanha maalaishirsitalo jossa on vuosikymmeniä vanhoja huonekaluja, eikä hän ole niitä uusinut. 50-luvun ompelukone, joka on nykyään vain koriste, pirttikalusto, kaappikello, räsymatot, keinutuoli, kaikki samat kuin silloin kun olin vielä lapsi. Matot taitaa olla ainoa, mitä on uusittu, koska ne kuluu. Erikoista, että hänellä on aina ollut useita kissoja, kummisedän eläessä koirakin (ei koko aikaa sama) joka oli yöt sisällä, ja silti huonekalut on säilyneet kauniina. Se on rauhoittavaa ja haaveilen salaa sellaisesta, mutta en taida koskaan saada.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:11"]en minä nyt ala valehdella että tykkään maalaisromanttisesta kiekuratyylistä tai itämaisesta väriyrjöstä.
[/quote]
Miksi pitää käyttää tällaisia termejä?
Kuulut epäilemättä niihin, jotka kuvittelevat olevansa "rehellisiä" ihmisiä, kun eivät kykene satunnaiseen valkoiseen valheeseen. On niin kiva möläytellä omia totuuksia, muiden tunteista välittämättä.
[/quote]
Siinä meillä kanssa yksi mielensäpahoittaja... kuten ehkä huomaisit, jos lukisit kommentteja, joku ihmetteli mikseivät tietynlaiset sisustajat tykkää muista tyyleistä. Vastasin siihen että miksi pitäisi tykätä? Se ei tarkoita, ettenkö osaisi kehua vaikkapa kavereiden sisustusta vaikkei se olisikaan makuni mukainen. Sisustukseni on hillitty ja niin olen minäkin, ei kuulu tapoihini paukauttaa kenellekään että sun sisustus on muuten ihan karsee.
Mitä tulee käyttämiini termeihin, ne eivät tee elämästäni ollenkaan hankalaa - koitat nyt lukea rivien välistä jotain ihan mitä sattuu :D tuo tekemäsi aasinsilta oli melko pitkä!
[/quote]
En minä henk.koht. ole pahoittanut mieltäni, joten koitapa itse olla lukematta rivien välistä mitä sattuu. Mutta sinä käytät toisten ihmisten sisustuksista sanoja kuten "väriyrjö". En muuten sanonut, että termien käyttäminen tekee elämästäsi hankalaa, vaan asenteesi.
Anna esimerkkilause, jolla kehut ystäväsi sisustusta, joka on mielestäsi karsea. Tämä kiinnostaa kovin, koska kerroit, ettei tapoihisi kuulu valehdella, jos et jostain tykkää.
[/quote]
Voi hyvänen aika... väriyrjöhän kuvaa hyvin tietynlaista sisustustyyliä, ihan turha vetää hernettä nenään sellaisesta. Samoin kuin oma kotini näyttää jonkun mielestä steriililtä sairaalalta. Simple as that.
Väännän nyt vielä rautalangasta. Menen ystäväni kotiin ja sisustus on vaikkapa futuristista muovihöttöä täynnä. Sanon että onpa erikoista ja ihan sinun näköistä, oletpa yhdistellyt hienosti eri juttuja jne. Ei kai hän edes odota että alan julistaa rakkautta kyseistä tyyliä kohtaan :D tietysti kiinnitän huomiota niihin asioihin mitkä minua ko sisustuksessa miellyttävät, enkä niihin mitkä eivät.
Ohoh, täällähän on yön aikaan avauduttu :)
En mä itse vihaa kenenkään koteja, lähinnä ahdistun romumäärästä.
Suomen kauneimmassa kodissa oli yksi ainoa kämppä josta tykkäsin, se oli se betonia oleva talo jossa oli lasiset ikkunat ja kallioinen piha avautui merelle (?). Ihana!
Ap
En mä "vihaa" tuollaista sisustusta mitenkään, ihan hyvältähän sellainen näyttää siisteillä ihmisillä (itse en ole riittävän siisti asumaan valkoisessa kodissa). Olen vain tosi kyllästynyt katselemaan niitä esim. sisustuslehdissä, kun ovat olleet muodissa nyt jo niin monta vuotta. Kaipaan jo vaihtelua.
Makuasia. Ei sen kummempaa. Toisten kotien kritisoiminen on epäkohteliasta.
En ole kyllä koskaan kuullut kenenkään vihaavan toisen kotia, ainakaan jos ei ole kyse jonkun narkkarin kämpästä jossa on paskaa pitkin seiniä :)
En minäkään tykkää kokonaan valkoisesta, mutta en voi sietää myöskään marimekkoa, en unikkoa enkä muutakaan, enkä voi sietää minkään väristä puuta, en mäntypaneeleja ym. Jos olisin miljonääri, asuisin kartanossa jossa olisi kauniit romanttiset koristeelliset kalusteet, ihanaa taidokasta käsityötä ja kauniita koriste-esineitä ja tauluja. Ei vanhoja kulahtaneita asioita, vaan uuden veroisia vaikka olisi vanhojakin, sellaisia kuin ne olivat silloin kartanojen kulta-aikoina.