Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kumpuaa viha kauniita koteja kohtaan?

Vierailija
15.03.2014 |

Kysynpä vaan mistä kumpuaa viha/halveksunta kauniita koteja kohtaan?

Itselläni on mielettömän kaunis, pääasiassa valkoinen sisustus, löytyy ryijymattoa, lasia ja kiiltovalkoista, modernia taidetta yms.

Kotini on silmäteräni ja koko elämäni. Olen pistänyt käsittämättömät määrät rahaa ja ennen kaikkea aikaa sen laittamiseen. Viihdyn kotona.

Tällaista täydellistä kotia mielelläni myös siivoan ja laitan, tavaraa on vähän joten siistinä pitäminen ei ole edes vaikeaa. Varsinkin näin kotiäitinä on ihanaa "työskennellä" päivät viihtyisässä ympäristössä.

Ihanko oikeasti olisin onnellisempi ja teidän mielestä jotenkin parempi ihminen jos kotona odottaisi likaiset, kuluneet sohvat, kellertävät mäntyiset puolipaneelit ja auringossa haalistuneet unikko-verhot + kamala siivo? Tavarapinot ja pölypallerot?

Saisinko asiaan edes jotakin perusteluja? Kateus?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:11"]en minä nyt ala valehdella että tykkään maalaisromanttisesta kiekuratyylistä tai itämaisesta väriyrjöstä.

[/quote]

Miksi pitää käyttää tällaisia termejä?

On sinun elämäsi varmaan tosi vaikeaa, kun maailma on värejä pullollaan. Minusta tosi monet tyylit ovat kivoja, vaikken kaikkia niitä kotiini haluakaan.

Kuulut epäilemättä niihin, jotka kuvittelevat olevansa "rehellisiä" ihmisiä, kun eivät kykene satunnaiseen valkoiseen valheeseen. On niin kiva möläytellä omia totuuksia, muiden tunteista välittämättä.

[/quote]

Siinä meillä kanssa yksi mielensäpahoittaja... kuten ehkä huomaisit, jos lukisit kommentteja, joku ihmetteli mikseivät tietynlaiset sisustajat tykkää muista tyyleistä. Vastasin siihen että miksi pitäisi tykätä? Se ei tarkoita, ettenkö osaisi kehua vaikkapa kavereiden sisustusta vaikkei se olisikaan makuni mukainen. Sisustukseni on hillitty ja niin olen minäkin, ei kuulu tapoihini paukauttaa kenellekään että sun sisustus on muuten ihan karsee.

Mitä tulee käyttämiini termeihin, ne eivät tee elämästäni ollenkaan hankalaa - koitat nyt lukea rivien välistä jotain ihan mitä sattuu :D tuo tekemäsi aasinsilta oli melko pitkä!

Vierailija
22/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on monia. Kaikki ei tykkää jos kaikki on valkoista, tai on rönsyilevää jne. Makunsa kullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus ja erilainen maku tai kyvyttömyys luoda itse kauneutta ympärilleen.

En hlökohtaisesti välitä valkoisesta kodista ("tanskalaistyylistä" kyllä mutta sehän ei ole puhtaanvalkoista) mutta ei se rumakaan ole - turhan kliininen vaan mun makuuni. Meillä on paljon värejä, tummaa puuta ja pehmeitä materiaaleja

Vierailija
24/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tämä "viha" kumpuaa siitä, että tietynlaiset ihmiset, kuten ilmeisesti myös ap, pitävät kliinisen valkoista sisustusta ainoana mahdollisena kauniina sisustuksena. Ja jokainen tästä poikkeva tyyli ja omasta sisustuksesta pitäminen tulkitaan vihaksi kaunista=valkoista sisustusta kohtaan.

Minä puolestani olen onnellinen vanhojen, joskin puhtaiden huonekalujen, räsymattojen ja puolipaneelien keskellä. Puhdasta ja siistiä meillä on aina.

Vierailija
25/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisitko ap esimerkkejä miten se kauniita koteja kohti kumpuava •viha• ja halveksunta ilmenee? Minulla on mielestäni kaunis koti, enkä ole havainnut mitään vihaa kenenkään taholta sitä kohtaan. Vai liikunko vain sivistyneemmissä piireissä?

Vierailija
26/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestä KUMPUAA tämä saamarin kumpuaa sana. Voisitko lopettaa !

On niin säälittävän suututtavaa.

Vierailija
27/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tällä palstalla tää viha ilmenee. Jos joku tulee meille ekaa kertaa kylään, on yleensä ensin tosi hiljaista, sitten tulee kommenttia kuten "aaa, olette varmaan muuttaneet hiljattain" tai sitten suosikkini " no sinä se et ainakaan hamstraa" :D

Tää koti on varmaan monen silmiin tosi tyhjä sillä omia silmiäni särkee muiden ihmisten kodeissa eikä oikein tiedä mihin katsella kun ärsykkeitä on vaan liikaa. Ikeassa suorastaan kärsin, herranjumala sitä romumäärää... Tykkään taidegallerioista yms. kun valaistus on sopiva eikä ärsykkeitä ole vierivieressä. Olen vahvasti esteetikko :)

Ap

Vierailija
28/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap lakata kumpuamasta kun se ei ole edes suomenkieltä ja tekee sinusta todella typerän oloisen, kun yrität olla hieno tyhminen sanavalintoinesi.

Kiitos.

Vierailija
29/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 22:17"]

Tää koti on varmaan monen silmiin tosi tyhjä sillä omia silmiäni särkee muiden ihmisten kodeissa eikä oikein tiedä mihin katsella kun ärsykkeitä on vaan liikaa. Ikeassa suorastaan kärsin, herranjumala sitä romumäärää... Tykkään taidegallerioista yms. kun valaistus on sopiva eikä ärsykkeitä ole vierivieressä. Olen vahvasti esteetikko :)

Ap

[/quote] Mun silmiin särkee valkoisessa sisustuksessa! Silmä ei saa mistään "kiinni". Miksi ap kuvittelet,että kotiasi vihataan kauneuden takia? Ehkä mä vihaan sitä siksi ettei se ole kaunis...

(Tuskin vihaisin,mutta tuskin viihtyisinkään...)

Vierailija
30/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:11"]en minä nyt ala valehdella että tykkään maalaisromanttisesta kiekuratyylistä tai itämaisesta väriyrjöstä.

[/quote]

Miksi pitää käyttää tällaisia termejä?

Kuulut epäilemättä niihin, jotka kuvittelevat olevansa "rehellisiä" ihmisiä, kun eivät kykene satunnaiseen valkoiseen valheeseen. On niin kiva möläytellä omia totuuksia, muiden tunteista välittämättä.

[/quote]

Siinä meillä kanssa yksi mielensäpahoittaja... kuten ehkä huomaisit, jos lukisit kommentteja, joku ihmetteli mikseivät tietynlaiset sisustajat tykkää muista tyyleistä. Vastasin siihen että miksi pitäisi tykätä? Se ei tarkoita, ettenkö osaisi kehua vaikkapa kavereiden sisustusta vaikkei se olisikaan makuni mukainen. Sisustukseni on hillitty ja niin olen minäkin, ei kuulu tapoihini paukauttaa kenellekään että sun sisustus on muuten ihan karsee.

Mitä tulee käyttämiini termeihin, ne eivät tee elämästäni ollenkaan hankalaa - koitat nyt lukea rivien välistä jotain ihan mitä sattuu :D tuo tekemäsi aasinsilta oli melko pitkä!

[/quote]

En minä henk.koht. ole pahoittanut mieltäni, joten koitapa itse olla lukematta rivien välistä mitä sattuu. Mutta sinä käytät toisten ihmisten sisustuksista sanoja kuten "väriyrjö". En muuten sanonut, että termien käyttäminen tekee elämästäsi hankalaa, vaan asenteesi.

Anna esimerkkilause, jolla kehut ystäväsi sisustusta, joka on mielestäsi karsea. Tämä kiinnostaa kovin, koska kerroit, ettei tapoihisi kuulu valehdella, jos et jostain tykkää.

Vierailija
31/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se viha ei kohdistu valkoista kotia vaan sen omistavaa idioottia :) Jösses mikä itserakas ääliö!

Vierailija
32/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 22:17"]

Tää koti on varmaan monen silmiin tosi tyhjä sillä omia silmiäni särkee muiden ihmisten kodeissa eikä oikein tiedä mihin katsella kun ärsykkeitä on vaan liikaa

Ap

[/quote]

Tässä siis suoraan myönnät, että elämäsi on hankalaa.

Vierailija
33/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikenlainen kotien arvosteleminen on junttia, epäkohteliasta, tahditonta ja suorastaan häijyä. 

Koti on sentään koti, jokaisen oma henkilökohtainen tila. Se pitäisi pyhittää arvostelulta. 

Itseasiassa, en ole eläissäni rumaa kotia nähnytkään. Ap:n koti on varmasti kaunis, koti on aina kaunis. 

Vierailija
34/50 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juntti, enkä oikeasti tiedä sisustuksesta paljoakaan, mutta: mielestäni sisustuksen pitää sopiaa aina kyseessä olevaan taloon. Onhan se nyt naurettavaa, jos kliinistä valkoista laitetaan 1900-luvun alkupuolen mummon mökkiin tai shabby chiciä vuoden 2010 kerrostalokämppään. Eikö se ole tärkeintä? Tai ainakin niin olen ollut ymmärtävinäni.

Ap taitaa olla mimosan kukka joka kokee vihaksi sen, että joku ei tykkää hänen tyylistään. Samaan aikaan hän voi rauhassa vihata kaikkia muita tyylejä, eikä se "kumpua" mistään, vaan on ihan ok.

Voi olla, että ap voisi meillä pahoin. Meillä on korkeakiiltoinen täysvalkoinen keittiö. Lopputalo ja keittiön tekstiilit onkin sitten sitä värioksennusta, joka on 70% punaista, lout violettia, ruskeaa, limeä, harmaata ja mustaa :)

Vierailija
35/50 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35: Minun mielestäni sisustuksessa ei ole tärkeintä talon ulkokuori. Toki tuollainen hifistely sopii rikkaille, mutta aika moni suomalainen joutuu asumaan siinä talossa, mihin rahat riittävät ja joka on siedettävän matkan päässä työpaikalta. Ei oikein voi vaatia, että kalusteet on oltava talon tyylin mukaan.

Monelle betonikolossissa asuvalle on varmasti tärkeää, että voi edes siellä oman kodin seinien sisäpuolella elää kuin haluaa.

Siksi laitoin sinulle miinuspeukun (vähän turhaan tosin), mutta muuten olen kanssasi samaa mieltä.

Vierailija
36/50 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:23"]

Mä en vihaa kenenkään kotia, en vaan itse viihtyisi ja ihmettelen tätä palstalaisten vihaa.

Vietin oman lapsuuteni "modernissa" uudessa ok-lähiössä; joka talo oli punaista tiiltä, kaikissa, siis kaikissa naapuruston taloissa oli mäntypaneelia! Sohvat oli ruskeaa ja verhot sitä unikkoa. Silloin se menestys näytettiin täyttämällä avohyllyt romppeella, naapurissa oli viuhkat seinillä, meillä oli taistelevat metsot-juliste kehystettynä, uh huh.

Jokainen päivä modernissa kerrostalokodissa tekee minut käsittämättömän onnelliseksi. Betonia, valkoista, lasia, kiiltävää, ei pölyä, ei tavaraa. Ihanaa. Todellakin olen ylpeä kodistani.

Väriyrjö-kodissa en olekaan koskaan käynyt :D Ap.

[/quote]

Hm, sinun lapsesi sitten aikanaan muistelevat, miten asuivat kerrostalossa, jossa jokainen asunto oli ajan hengen mukaan sisustettu kiiltovalkoisella ja lasilla, uh huh - niin se historia vain toistaa itseään.

Vierailija
37/50 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tulen käsittämättömän onnelliseksi siitä, että saan olla terve, minulla on ihanat, terveet lapset ja rakastava mies. Koti on myös aivan rakas ja hyvä, toimiva ja nätti, mutta se mitä en näe siellä silmin, se tekee minut käsittämättömän onnelliseksi. Siis rakkaus, onni, ilo, arki. Kyl käy sääkiksi tommoset pintaliitäjät!

Vierailija
38/50 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 22:12"]

Kenestä KUMPUAA tämä saamarin kumpuaa sana. Voisitko lopettaa !

On niin säälittävän suututtavaa.

[/quote]

Täh? Ihan oikea sana ja oikeassa tilanteessa käytössä?

Vierailija
39/50 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kurkannut sisustusblogeja ja olen niistä huomannut, että valkoinen, minimalistinen sisustus on nyt in ja hip ja pop ja aivan huikeeta. Minä en ymmärrä ihmisiä, joita ei miellytä ko. blogeista kopioitu asuntoni sisustus. Ehkä minun pitäisi matkustella enemmän, jotta avartaisin maailmankuvaani ja ymmärtäisin erilaisia ihmisiä. 

Vierailija
40/50 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmasti ihana koti. Olisi mukava nähdä kuvia kauniista kodistasi.

toisaalta puhut halveksuvaan sävyyn erilaisesta kodista, jossa tavara on vanhempaa ja se on esillä. Oletko varma että sinun kotiasi vihataan? Entä jos halvekksuntasi toisten koteja kohtaan saa aikaan kiukkua ?

Itselläni on enemmän tuollainen koti mistä kirjoitat halveksuvaan sävyyn mutta minusta monet kodit ovat kauniita ja viihtyisiä, sinun tyyli kuulostaa ihanalta myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan