aiotko katsoa tänään kun noora karma pysäyttää sydämensä?
Kommentit (98)
Ohjelmassa oli jopa yksi erittäin hyvä ja vapaaehtoisten huolellista etukäteismanipulaatiota vaativa temppu (siunauskappelilla). Siitä korkeat pisteet.
Ihmetyttää, miksi ohjelmaa piti markkinoida niin näkyvästi sen heikoimmalla tempulla. Kameratrikkejä tai sovittuja avustajia ei oikeasti kannattaisi epäillä. Sellainen olisi todella nopeasti iltapäivälehtien tiedossa ja siinä olisi ura heti ohi. Mentalisti huijaa, mutta ei tuolla tavoin. Niin naivi ei kannata olla, että sellaista epäilee.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:05"]
Ihan oikein laitetaan kylkiin sähköä. http://aijaa.com/AEQ2VF
Tv: lääkäri
[/quote]
Elvytätkö sinä vatsasta? O_o
Miten hautuumaatemppu huijataan (ilman etukäteisselvittelyjä)?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:05"]
Ihan oikein laitetaan kylkiin sähköä. http://aijaa.com/AEQ2VF
Tv: lääkäri
[/quote]
Elvytätkö sinä vatsasta? O_o
[/quote] Sullako on vatsa kyljissä? Jakaantunut mahalaukku?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 20:12"]
Mulla oli sormi just arkun päällä :D
[/quote]
Niin oli tytölläkin, kun se kokeili.
[/quote] Mut mulla oli hämiksellä, joten mitäs siihen sanotte?
[/quote]No sitä, että todennäköisyyksillä tossa pelattiin. Reunakorteille jääminen/siellä pysyminen annetuilla liikkeillä ja nopealla harkinnalla olisi vaatinut tiettyä taktiikkaa heti alusta asti.
[/quote]Toi oli kuin shakkipeliä, jossa tajusit vastustajan pian matittavan mutta omilla siirroillasi et sitä enää pystynyt estämään. Ihan hauska temppu.
[/quote]
No siis käykääs kattoon temppu tuolta katsomo.fi:stä muutaman kerran ja kokeilkaa valita eri kortti joka kerta. Riippumatta aloituskortista, jää arkku joka kerta viimeiseksi. Se ei ole mitään taikuutta tai edes shakkipeliä. Tollasia me tehtiin joskus ala-asteella kun jostain taikurioppaista löydettiin.
[/quote]
Mä kokeilin tota kuvatemppua eilen telkkariohjelman aikana ja se meni mun kohdalla ihan mönkään! Ensiksi olin valinnut sen naamion, joka lähti ensimmäiseksi pois. Päätin koittaa vielä ja seuraavaksi olin valinnut muistaakseni lepakon, joka myös lähti heti pois. No jatkoin vielä peliä ja valitsin hämähäkin ja tietty sekin poistettiin. Olin pettynyt! :( mussa on vähän nörtin vikaa ja tykkään tuollaisista todennäköisyyspeleistä ja logiikkajipoista mut toi oli aika huono...
[/quote]
Siirsithän sormeasi vain kortin vierekkäisen kortin suuntaan. Et noudattanut ohjeita jos et muka saanut ruumisarkkua.
Uskomatonta että Noora tiesi mitä korttia osoitin ruudulla.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:18"]
Kuka niihin tauluihin kirjoitti hoitsujen miettimät henkilöt kun rva oli "kuolleena"?
[/quote]
Tää olis kiva tietää.
[/quote]
No tauluissa on piilopinnat, jotka tulevat esiin pienestä napista painamalla. Näihin on jo aiemmin kirjoitettu nuo nimet. Esim. jos hoitsulta olisi kuollut äiti puoli vuotta sitten, niin varmasti se sitä ajattelisi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 22:52"]
Öhöm, luulin, että tuo viestisi nro 63 oli hauska ja sarkastinen, mutta ilmeisesti käsitin väärin? Selvennykseksi, tarkoitin siis itse, että totta, henkilökunta tiesi kyseessä olevan teeskentelyn ja "elvytys" sovitettiin sitten sen mukaan!
Voimakas sähköisku mahaa sattuisi, teeskennelty tai hyvin pieni sähköisku mahaan sen sijaan ei sattuisi.
[/quote]Kun meillä on täällä paikalla hoitotieteen ja taikatemppujen erityisasiantuntija (jonka mielestä 1min=minuuttikaupalla - toivottavasti olet työssäsi hieman tarkempi) niin kerropa millä tekniikalla hän laski ranteista tuntuvan ja antureiden mittaaman pulssin nollaan. Jännittämällä lihaksia ja pidättämällä hengitystä? Oli kuitenkin koko tajuissaan ja läsnä? Oliko vatsaisku sovittu ns. herättelyksi, johon hänen tuli reagoida jotenkin (dramaattisesti) merkiksi siitä, ettei kunnon elvytykselle tarvetta? Onko muuten hoitohenkilökunnan eettisissä ohjeissa tällaisten "leikki-iskujen" antaminen näytösmielessä sallittu? Tekisi mieli itsekin kokeilla :D
[/quote]
En ole hoitotieteen enkä taikatemppujenkaan asiantuntija, mutta vastaan kuitenkin. Joissakin viesteissä täällä on kerrottu, että rannepulssin saa loppumaan puristamalla tiukasti kainaloissa palloja. Se kuulostaa loogiselta, koska jos puristaa yläraajaan verta vievää valtimoa tarpeeksi tiukasti, verenvirtaus valtimossa vähenee niin paljon, ettei syke enää ranteista tunnu. Sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta muun kropan verenkiertoon, eli Nooran sydämessä kiersi koko ajan veri ja syke olisi ihan normaali, jos se olisi mitattu vaikka kaulalta. Kyllähän verenpainetta mitatessakin mansetti puristaa olkavarressa valtimon tukkoon eikä rannesyke silloin tunnu, mutta kukaan ei silti ala elvytellä potilaita verenpaineen mittauksen yhteydessä.
Vatsaisku oli luonnollisesti sovittu juttu, johon Nooran kannatti tempun onnistumisen kannalta reagoida dramaattisesti. Kunnon sähköiskun antaminen ei tietenkään ole eettistä, mutta feikkisähköiskun tai pikkusähköiskun antaminen ei vahingoita. Tosin en kyllä itse olisi mennyt tuollaiseen ohjelmaan ja vähän mietin, saattoivatko nuo olla oikeita terveydenhuollon ammattilaisia. Vaikka onhan meitä moneen junaan joka ammattikunnassa!
On mukavaa, että suomalaisessa ohjelmakattauksessa tulee välillä vähän erilaistakin tyyliä, eikä kaikki ole sitä samaa. Jos ohjelmasta ei tykkää, ei sitä ole pakko katsoa. Mielestäni tämä oli hyvää viihdettä, oli sitten silmänkääntötemppua tai ei. Jäi kyllä hiukan ärsyttämään, kun jakson alussa sanotaan, että mikään ei ole huijausta tms. , mutta jos kerran on huijausta, niin olisivat voineet jättää tuon tekstin kokonaan pois, eikä valehdella päin naamaa.
[/quote]
[/quote]No sitä, että todennäköisyyksillä tossa pelattiin. Reunakorteille jääminen/siellä pysyminen annetuilla liikkeillä ja nopealla harkinnalla olisi vaatinut tiettyä taktiikkaa heti alusta asti.
[/quote]Toi oli kuin shakkipeliä, jossa tajusit vastustajan pian matittavan mutta omilla siirroillasi et sitä enää pystynyt estämään. Ihan hauska temppu.
[/quote]
No siis käykääs kattoon temppu tuolta katsomo.fi:stä muutaman kerran ja kokeilkaa valita eri kortti joka kerta. Riippumatta aloituskortista, jää arkku joka kerta viimeiseksi. Se ei ole mitään taikuutta tai edes shakkipeliä. Tollasia me tehtiin joskus ala-asteella kun jostain taikurioppaista löydettiin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:48"]
En. Koska jos on totta niin on lapsellista tehdä temppuja terveydellänsä, vaikka olisikin tuollaiset kyvyt. Sydämen pysähtymisestä kun voi seurata rytmihäiriöitä yms. eikä se kyllä varmasti voi olla aiheuttamatta mitään haittaa kun verenkierto pysähtyy hetkeksi. Koko ajan tapahtuu vaurioita vaikka ne elvyttäjät olisikin siinä vieressä. No itsehän siitä kärsii..
[/quote]
Töttöröö.
Kait sinä aikuinen ämmä nyt sen tiedät, ettei taikuus ole oikeasti totta ja että tämä kaikki on yhtä kusetusta?
Se joka ei tätä tajua, on valitettavan pihalla.
http://www.secrets-explained.com/derren-brown/stopping-the-pulse
Siinä englanniksi miten temppu tehdään.
Olihan temppu selitetty jo heti tän ketjun alussakin.
Selitettiin vain pulssi, ei sydäntä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä kokeilin tota kuvatemppua eilen telkkariohjelman aikana ja se meni mun kohdalla ihan mönkään! Ensiksi olin valinnut sen naamion, joka lähti ensimmäiseksi pois. Päätin koittaa vielä ja seuraavaksi olin valinnut muistaakseni lepakon, joka myös lähti heti pois. No jatkoin vielä peliä ja valitsin hämähäkin ja tietty sekin poistettiin. Olin pettynyt! :( mussa on vähän nörtin vikaa ja tykkään tuollaisista todennäköisyyspeleistä ja logiikkajipoista mut toi oli aika huono...
Ensinnäkin: mentalisteilla niin kuin "normaaleilla" taikureilla tempun juju on huijaamisessa. Uusia temppuja ei juurikaan keksitä, ne ovat variaatioita aiemmista. Aika monelle niistä on selitys tiedossa - tai löytyy ainakin internetin ahkeralla kaivamisella. Mentalistin / taikurin hyvyys perustuu aika paljon siihen, miten hän onnistuu vanhan temoun esille panossa. Huijausta se silti on. Ihmetyttää, että osa ihmisistä täällä tuntuu todella vaativan, että Noora Karma lukisi oikeasti ajatuksia tai pysäyttelisi sydämiä.
Minusta ohjelma oli hyvä - tyylilajilleen uskollinen ja kansainvälinen, jopa suomalaista ärsyttävään rajaan asti mahtipontisuudessaan. Hyvä lukuunottamatta sydämenpysäytys osuutta. Se oli tehty halvalla ja oli jotenkin mauton. Miksi siihenkin piti ympätä viesti tuonpuoleisesta? Tyylirikko. Kaikki toki tietävät, kuinka pulssin saa katoamaan ja silloin esityksen olisi pitänyt olla vaikuttavampi.