Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (620)

Vierailija
101/620 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistuksena oppilas joutuu keittiöön. Omituista, kun se on monen työpaikka.

Vierailija
102/620 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei ole paha, mutta eräällä ala-asteen englannin opettajalla oli omituinen tapa. (Hän ei koskaan edes opettanut minua). Minulla oli sama etunimi kuin hänellä ja kaikki kuusi vuotta tuo opettaja tervehti minua AINA ( päivittäin monta kertaa) kun näki minut jossain tervehdyksellä ”Hellou kaima”. Ja minun piti aina vastata ”Hellou”. Jossain kohtaa muuttui melko rasittavaksi.

Hitsi kun repesin tälle. Hellou kaima!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/620 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa kiellettiin purkan syönti ettei niitä syötyjä purkkia tallautuisi lattioille ja asfalttipihalle. Sinänsä ihan ok mutta asia vääntyi kummallisesti koululaisten jutuissa. Kaikki alkoivat puhua siitä että saa tunnin jälkkää jos syö sokeritonta purkkaa ja kaksi tuntia jos purkassa on sokeria. Olikohan ainoa lapsi joka mietiskeli että kuinka opettajat saavat selville onko syöty purkka sokeritonta vai ei. Maistamalla oppilaan suussa olevaa purkkaa?

Tämä vähän aiheen vierestä. En tiedä saiko kukaan purkan takia jälkkää. Tämä 70-luvulla.

Vierailija
104/620 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos istumapaikkoja ei riittänyt kaikille esim. bussissa, aamunavauksessa tai vastaavassa, niin poikien piti antaa tytöille paikkansa.

Vierailija
105/620 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen 5. ja 6. luokalla mulla oli opettaja, joka antoi "hyvien" oppilaiden puuhailla omiaan siitä syystä, että "te osaattekin tämän jo". Muistaakseni tilanne oli sellainen, että luokassa oli useampi vähän hitaampi oppija, joihin opettajan piti keskittyä, joten hän tavallaan ajoi osan oppilaista luokasta ulos. Tämä hillitön vapaus tuntui väärältä ja vaaralliselta, mutta houkuttelevalta. En muista, mihin muut "hyvät" menivät, mutta minä hipsin koulun yhteydessä olevaan kirjastoon ja luin sarjakuvia.

Vierailija
106/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sai läksyjä niin niitä ei olisi saanut tehdä tunnilla tai välitunnilla vaan vasta kotona

Vierailija
107/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöistä en nyt muista, mutta rangaistuksista jäi mieleen yksi ala-asteella. En edes enää muista, mitä oli tehty, mutta opettaja uhkasi jättää kaikki luokan pojat jälki-istuntoon, jos syyllinen ei tunnusta. Kun pojat sitten protestoivat, että miksei myös tyttöjä, niin opettaja sanoi suoraan, ettei usko, että kukaan tyttö olisi syyllinen.

No muistaakseni kukaan ei sitten istunut sitä jälkkäriä.

Vierailija
108/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla vanha täti paukutti tamburiinia, jonka tahdissa marssittiin erilaisissa kuvioissa. Muistojeni mukaan tätä oli huomattavan suuri osuus liikuntatunneista. Kun täti pääsi eläkkeelle, uuden liikunnanopettajan kanssa alettiin pelata pesäpalloa ja lentopalloa ja koripalloa, voimistella ja kaikkea muutakin. Nyt aikuisena siitä tamburiinitouhusta tulee mieleen lähinnä 30-luvun touhut, ja itse olin koulussa sentään 80-luvulla.

En enää edes muistanut, mutta nyt kun luin tuon, niin meillä oli samanlaista peruskoulussa 70-luvun lopussa 1-2 luokalla. 3. luokalle vaihdoin koulua ja sitten alkoi normaalit juoksut, jalka- ja koripallot yms. Ja tosiaan se 1-2 luokan opettaja jäi eläkkeelle kesken toisen lukuvuoden.

Vierailija
109/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli ap:n kertomuksesta mieleen, että itse sain köksäntunnilla merkinnän, kun en siivilöinyt jauhoja tehdessäni kääretorttua :D Tuo ei siis vaikuttanut valmiiseen lopputulokseen millään tavalla. Numeronikin laski, ilmeisesti juurikin tuon hirveän virheen vuoksi.

Mulla taas jäi köksäntunnilta mieleen, että siellä ei opetettu niitä käytännön asioita lainkaan, vaan pelkkää teoriaa. Sitten tuli huono arvosana, jos et osannut tehdä jotain asiaa ilman opetusta.

Vähän sama kuin kävisi autokoulun teoriatunnit ja sitten laitettaisiin suoraan inssiajoon ilman sinuttakaan ajotuntia.

Vierailija
110/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen jumppa aina vain sitä tamburiini-tätiä, joka oli     mun mummon näköinen. Oltiin varmaan samassa koulussa. Sama opetti myös terveysoppia. hän käski välttämään miehiä sitten pysyy  terveenä.

Vierailija
111/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöistä en nyt muista, mutta rangaistuksista jäi mieleen yksi ala-asteella. En edes enää muista, mitä oli tehty, mutta opettaja uhkasi jättää kaikki luokan pojat jälki-istuntoon, jos syyllinen ei tunnusta. Kun pojat sitten protestoivat, että miksei myös tyttöjä, niin opettaja sanoi suoraan, ettei usko, että kukaan tyttö olisi syyllinen.

No muistaakseni kukaan ei sitten istunut sitä jälkkäriä.

Meillä oli samanlainen tilanne ala-asteella, ihan ekalla luokalla. Jonkun tikkari (iso musta jossa oli keskellä iso keltainen tähti, muistan elävästi) oli kadonnut, ja syyllistä etsittiin. Kukaan ei suostunut kantelemaan, joten koko luokka joutui jälki-istuntoon. Muistan myös, että melkein kaikki tiesivät, kuka tikkarin vei, mutta silti kukaan ei sanonut mitään. Olen aikuisena ihmetellyt, mistä tuollainen yhteen hiileen puhaltaminen johtui. Yleensä porukassa oli vähintään yksi ns. kantelupukki, joka halusi opettajalta lisäpisteitä.

Vierailija
112/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynän "väärin" pitämisestä tuli joskus kolmannella luokalla kamala haloo. Siihen asti asiasta ei oltu mainittu sanallakaan. Hetken aikaa opettaja jaksoi nalkuttaa ja piti käydä jollain kuraattorin tapaisellakin. Onneksi hössötys loppui.

Luokan vasenkätinen jouti istumaan vasemman kätensä päällä opetellakseen kirjoittamaan oikealla. Tämä siis 90-luvulla :D

Siis 1890-luvulla?

Vierailija
113/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen jumppa aina vain sitä tamburiini-tätiä, joka oli     mun mummon näköinen. Oltiin varmaan samassa koulussa. Sama opetti myös terveysoppia. hän käski välttämään miehiä sitten pysyy  terveenä.

Ja kaikilla tytöillä on täsmälleen samanlainen tummansininen jumppapuku ja paljaat sääret sekä jumppatossut.

Vierailija
114/620 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta yhdestä ysin yhteishakukertomuksesta mieleen, että myös meidän piti laittaa hakuvaihtoehdoiksi niin lukioita kuin ammattikouluja. Vaikka olisi siis ollut aivan varma siitä, että ei halua jompaan kumpaan tai ei keskiarvon vuoksi pääsisikään. Minä olin jo aikoja sitten päättänyt, mihin lukioon halusin, ja pistin vain näön vuoksi toissijaisiksi vaihtoehdoiksi muita lukioita. Opo alkoi sitten kahdenkeskeisessä tapaamisessamme tiukata, että miksi en hae amikseen, kun minulle todellakin sopisi parturikampaajan tai leipurikondiittorin koulutus oikein hyvin. Ärsytti tuollainen pakottaminen, tuntui ettei omaan arviointikykyyn ja mielipiteisiin luotettu.

Samoin lukiossa opo yritti viimeiseen asti taivutella kaikkia hakemaan kaupungin ammattikorkeakouluun, vaikka eräskin kaverini tiesi jo haluavansa nimenomaan lääkäriksi.

Lukiossa ammattikorkeaan hakemattomuus voi vaikuttaa työttömyystukeen alle 25-vuotiaan. Jos hakee vaan yliopistoon ja ei pääse (tai valmistuu alle 25-vuotiaana), niin muistaakseni 5 kk ylimääräistä karenssia, ellei ole hakenut lukion viimeisenä keväänä myös ammatilliseen koulutukseen. Näin oli ainakin vielä 10 vuotta sitten. Nykyisistä säännöistä en tiedä.

Vierailija
115/620 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ala-asteen rehtori jäi kerran "kiinni" tupakanpoltosta. Kaikki tiesivät, että hän käy välitunneilla ja välillä tunninkin aikana tupakalla, mutta kerran yksi lapsista meni rehtorin huoneen eteiseen jostain syystä kesken tunnin, muistaakseni meni hakemaan jotain tunnilla tarvittavaa esinettä (kartta?) ja näki rehtorin polttavan huoneessaan. Rehtori hermostui tästä niin, että lapsi joutui jäämään jälki-istuntoon. Muistan epäoikeudenmukaisuuden tunteen vieläkin hyvin.

Vierailija
116/620 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tämä miten älytön, mutta silloin lapsena tuntui siltä. Jos ulkona oli -30c tai kireämpikin pakkanen (jep, asun täällä pohjoisemmassa), ulos mentiin silti ja joo, vaikka leikki siellä (mitä en paljoa tehnyt, kun ei ollut kavereita) ni olisihan se lämmin varmasti tullut, mutta ne jotka eivät edes välittäneet leikeistä, yritettiin vain hyppiä paikoillamme kun varpaat paleltui kenkien sisällä, sormista ja kasvoista puhumattakaan. 

Koulu, jossa opiskelin silloin koostui kahdesta isosta rakennuksesta ja niitä yhdisti lasikäytävä, monta kertaa kysyttiin välituntivahdilta, että saisiko mennä sinne käytävään edes hetkeksi lämmittelemään ja aina kuului jyrkkä ei.. Ei siinä, mutta vuotta vanhemmat opiskelijat kyllä saivat mennä sinne lämmittelemään edes pieniksi hetkiksi ja meitä uhkailtiin jälki-istunnolla jos oltaisiin menty sinne vaikka luvan kanssa.. :D

Vierailija
117/620 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipä kerran näin 5. luokalla:

Eräs kaverini, kiusaaja ja opettaja selvittelivät jotain riitaa, täysin rauhassa. Kun kiusaaja valehteli, kerroin hyvin lyhyesti miten asia oikeasti oli. Opettaja vastasi minulle täysin rauhallisella äänellä, että älä nyt sekaannu tähän. Tähän vastasin vitsillä että olen kaverini asianajaja, jonka jälkeen menin paikalleni. Parin minuutin kuluttua opettaja kutsui minut käytävään, ja sitten alkoi huutamaan niin kovaa kuin kurkusta lähti. Huusi noin minuutin, sitten melkein itkien pyysi anteeksi. En tajua.

Vierailija
118/620 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitunnilta luokkiin palattiin ohjatuissa jonoissa. Kerran jonossa kuljettaessa minulta putosi rukkanen kädestä, mikä alkoi huvittaa minua. Tämän nähdessään johtajaopettaja huusi: ”Mitäs täällä nauretaan!” ja vei minut kansliaansa puhutteluun. 😄

Vierailija
119/620 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta yhdestä ysin yhteishakukertomuksesta mieleen, että myös meidän piti laittaa hakuvaihtoehdoiksi niin lukioita kuin ammattikouluja. Vaikka olisi siis ollut aivan varma siitä, että ei halua jompaan kumpaan tai ei keskiarvon vuoksi pääsisikään. Minä olin jo aikoja sitten päättänyt, mihin lukioon halusin, ja pistin vain näön vuoksi toissijaisiksi vaihtoehdoiksi muita lukioita. Opo alkoi sitten kahdenkeskeisessä tapaamisessamme tiukata, että miksi en hae amikseen, kun minulle todellakin sopisi parturikampaajan tai leipurikondiittorin koulutus oikein hyvin. Ärsytti tuollainen pakottaminen, tuntui ettei omaan arviointikykyyn ja mielipiteisiin luotettu.

Samoin lukiossa opo yritti viimeiseen asti taivutella kaikkia hakemaan kaupungin ammattikorkeakouluun, vaikka eräskin kaverini tiesi jo haluavansa nimenomaan lääkäriksi.

Lukiossa ammattikorkeaan hakemattomuus voi vaikuttaa työttömyystukeen alle 25-vuotiaan. Jos hakee vaan yliopistoon ja ei pääse (tai valmistuu alle 25-vuotiaana), niin muistaakseni 5 kk ylimääräistä karenssia, ellei ole hakenut lukion viimeisenä keväänä myös ammatilliseen koulutukseen. Näin oli ainakin vielä 10 vuotta sitten. Nykyisistä säännöistä en tiedä.

Pakkohaun tekemättä jättämisestä ei seurannut 5 kk karenssi vaan karenssi jatkui siihen asti kunnes täytti työssäoloehdon tai 25 vuotta. Sääntö on kai vieläkin voimassa.

Vierailija
120/620 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rangaistuksena oppilas joutuu keittiöön. Omituista, kun se on monen työpaikka.

Meillä sama. Oletettavasti siksi, että missään muualla ei ollut ketään aikuista juuri sillä hetkellä, kun rangaistus piti suorittaa. Aikuisen piti varmistaa, ettei rangaistava oppilas lähde hipsimään omin luvin pois.