Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (611)

Vierailija
41/611 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla vanha täti paukutti tamburiinia, jonka tahdissa marssittiin erilaisissa kuvioissa. Muistojeni mukaan tätä oli huomattavan suuri osuus liikuntatunneista. Kun täti pääsi eläkkeelle, uuden liikunnanopettajan kanssa alettiin pelata pesäpalloa ja lentopalloa ja koripalloa, voimistella ja kaikkea muutakin. Nyt aikuisena siitä tamburiinitouhusta tulee mieleen lähinnä 30-luvun touhut, ja itse olin koulussa sentään 80-luvulla.

Meillä oli tätä vielä 90-luvullakin. Pojat saivat pelata milloin mitäkin, yleensä ulkona jääkiekkoa, kun tytöt sipsuttivat tamburiinin tahdissa sisällä. Kaihoisasti vilkuilin ikkunasta ulos. "Rivien avaus" oli erityinen kauhistus.

Vierailija
42/611 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla vanha täti paukutti tamburiinia, jonka tahdissa marssittiin erilaisissa kuvioissa. Muistojeni mukaan tätä oli huomattavan suuri osuus liikuntatunneista. Kun täti pääsi eläkkeelle, uuden liikunnanopettajan kanssa alettiin pelata pesäpalloa ja lentopalloa ja koripalloa, voimistella ja kaikkea muutakin. Nyt aikuisena siitä tamburiinitouhusta tulee mieleen lähinnä 30-luvun touhut, ja itse olin koulussa sentään 80-luvulla.

Meillä oli 90-luvulla 3 ekaa luokkaa liikuntatunnit lähes pelkästään tuota tamburiinin tahtiin muodostelmissa hyppimistä ja marssimista! Nelosella se vaihtui pesikseen, jota oli sitten jokaikinen kerta, paitsi talvella hiihtoa. Yläasteella oli lähes pelkkää aerobicia, jota inhosin. Sählyä tai futista ei meillä tytöillä ollut ikinä, lukiossa pääsin ensimmäistä kertaa potkaisemaan jalkapalloa.

Ala-asteella jos joku teki tyhmyyden eikä tunnustanut, koko luokka joutui jälkkäriin seisomaan pulpettien viereen pitkiksi ajoiksi. Samalla opettaja paasasi, kuinka typerän väärintekijän vuoksi kaikki joutuvat kärsimään. Ei saanut kannella, mutta seuraavalla välitunnilla yleensä väärintekijä joutui kärsimään kun muut olivat hiilenä jälkkäriin joutumisesta ja sitä katsottiin läpi sormien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/611 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen liikuntatunneilla pistettiin palloa eniten pelkäävät tytöt niihin paikkoihin, joita he eniten pelkäsivät, siis kun pelättiin pesistä. Idea oli se, että piti tunnistaa, mitä siinä paikassa (esim. takakenttä) pelkää ja sitten mennä rohkeasti sinne ottamaan palloa kiinni. P*skat housussahan siinä porukka pelasi ja moni oppi vihaamaan niin pesistä kuin liikuntaa ylipäätään.

Vierailija
44/611 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin sain miinusta kotitaloudessa, koska leikkasin keitettyä kananmunaa siivuiksi leipäveitsellä. Meillä kotona kun ei ollut niin nuukaa millä veitsellä leikkaa mitäkin, niin ei tullut mieleen että leipäveitsi on varattu vain leivän leikkuuseen :D

Hei ihan sama juttu! Meillä oli kotona tasan kaksi veistä, leipäveitsi ja sitten sellainen yleisveitsi, jolla leikattiin kaikki muut. Köyhiä oltiin, enkä tiennyt ennen kotitaloutta, että joka asialle pitäisi olla veitsi.

Ei mulle olisi tullut ikipäivänä mieleen ettei leipäveitsellä saa leikata kananmunaa. Parempi kysymy on kyllä mitä virkaa näillä kotitalouden opettajilla on? Voin vastata itsekin ei yhtään mitään. Suoraan sanottuna pelkkiä isopalkkaisia suojatyövirkoja. Mutta mitä tohon kananmunaan ja leipäveitseen tulee niin kai siinä pää pehmenee kun elämänurana on opettaa itsestään selvyyksiä jota ovat jokaiselle tuttuja jo kotoa.

Vierailija
45/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi naisope kyttäsi ruokailussa possuastian lähellä ja jos joku vei ruokaa pois alkoi hirveä saarna ja kuulustelu että kenenkäs luokalla sinä olet?  Rehtorikin  vissiin kyllästyi tähän kun sanoi kerran kys opelle, että anna nyt olla jo :D

Vierailija
46/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellojen soidessa tunnille edessäni ollut kaverini heitti toista kaveriani lumipallolla. Jäätiin kaikki kolme jälki-istuntoon. Mun jälkän syy oli se, että olin tullut heidän perässään viimeisenä sisälle. Olisi ilmeisesti pitänyt kiilata kaikki muut, eikä mennä kohteliaasti jonossa. Ja opettaja kyllä näki, etten osallistunut lumipallojen heittelyyn, koska sanoi tämän ääneen kertoessaan jälkästä.

Kolmannella luokalla musiikin opettaja kielsi meitä tuomasta luokkaan hajukumeja ja tuoksuvia huulirasvoja, koska hänellä tulee pää kipeäksi. Meillä oppilailla sen sijaan tuli pää kipeäksi hajupilvestä, jonka hänen hajuvetensä jätti. Sitä oli niin paljon, että se haju kulki hänen edellään ja leijui pitkään perässä.

Vierailija
47/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöt eivät saaneet mennä puutöihin, koska muuten heistä ei olisi tullut hyviä vaimoja. Pojat saivat mennä tyttöjen käsitöihin, jos halusivat. Eivät koskaan hallunneet.

Meidän koulussa oli myös tämä. Joka oli mielestäni väärin koska edellisessä koulussani oli tytöt saaneet mennä puutöihin jos halusivat.

Onko kyse kansakouluajasta? Peruskoulussa valinta piti tehdä kirjallisesti, yleensä 3. luokan keväällä, huoltajan allekirjoituksella. Jos noin ei ole toimittu, on kyseessä ollut virkavirhe ja lainvastainen toimintatapa.

Itselläni ja monella muullakin koulumme tytöllä oli tekniset työt 80-luvulla.

Vierailija
48/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ensin ottamaan ruokaa!

Vierailija
49/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen kuvaamataidontunnilla oli sääntönä, ettei punaista ja vihreää saanut laittaa vierekkäin, mustaa ei saanut käyttää ja aurinkoa ei saanut piirtää. Voi elämän kevät.

Vierailija
50/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta yhdestä ysin yhteishakukertomuksesta mieleen, että myös meidän piti laittaa hakuvaihtoehdoiksi niin lukioita kuin ammattikouluja. Vaikka olisi siis ollut aivan varma siitä, että ei halua jompaan kumpaan tai ei keskiarvon vuoksi pääsisikään. Minä olin jo aikoja sitten päättänyt, mihin lukioon halusin, ja pistin vain näön vuoksi toissijaisiksi vaihtoehdoiksi muita lukioita. Opo alkoi sitten kahdenkeskeisessä tapaamisessamme tiukata, että miksi en hae amikseen, kun minulle todellakin sopisi parturikampaajan tai leipurikondiittorin koulutus oikein hyvin. Ärsytti tuollainen pakottaminen, tuntui ettei omaan arviointikykyyn ja mielipiteisiin luotettu.

Samoin lukiossa opo yritti viimeiseen asti taivutella kaikkia hakemaan kaupungin ammattikorkeakouluun, vaikka eräskin kaverini tiesi jo haluavansa nimenomaan lääkäriksi.

Vierailija
51/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kouluun mennessä hyvin kiinnostunut matematiikasta ja ensimmäisellä luokalla sainkin nelosluokan matikankirjan ratkottavaksi kun sain tehtyä ensimmäisen luokan tehtävät suunnilleen sitä mukaa kun opettaja niitä luokalle antoi. Sitten lopputunnin sai pähkäillä vaikeampia laskuja.

Toisella luokalla opettaja vaihtui enkä saanutkaan enää vaikeampia tehtäviä ihmeteltäväksi. Tylsyyksissä täytin koko kirjan kannesta kanteen omaa tahtia. Tästä uusi opettaja suuttui ja laittoi kumittamaan kaikki vastaukset pois ja jatkamaan muiden mukana. Ei enää laskeminen innostanut ja amikseen on koulutus jäänyt. Näin 90-luvun puolivälissä

Vierailija
52/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisellä luokalla meille opetettiin, että oikea kenkä laitettiin jalkaan ensin ja vasen kenkä seuraavaksi. Kukaan ei selittänyt miksi, mutta tästä säännöstä muistutettiin aina.

Oli myös kiellettyä tehdä kengännauhoihin rusetti "lapsellisella tavalla" eli muodostamalla ensin nauhoista kaksi lenkkiä ja solmimalla ne yhteen.

Miten ne sitten sidotaan oikein :'D? Olen aikuinen ja aina tehnyt noin, kun kukaan ei ole kertonut mikä on se ei-lapsellinen tapa.

Vierailija
53/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 90-luvulla 3 ekaa luokkaa liikuntatunnit lähes pelkästään tuota tamburiinin tahtiin muodostelmissa hyppimistä ja marssimista! Nelosella se vaihtui pesikseen, jota oli sitten jokaikinen kerta, paitsi talvella hiihtoa. Yläasteella oli lähes pelkkää aerobicia, jota inhosin. Sählyä tai futista ei meillä tytöillä ollut ikinä, lukiossa pääsin ensimmäistä kertaa potkaisemaan jalkapalloa.

Ala-asteella jos joku teki tyhmyyden eikä tunnustanut, koko luokka joutui jälkkäriin seisomaan pulpettien viereen pitkiksi ajoiksi. Samalla opettaja paasasi, kuinka typerän väärintekijän vuoksi kaikki joutuvat kärsimään. Ei saanut kannella, mutta seuraavalla välitunnilla yleensä väärintekijä joutui kärsimään kun muut olivat hiilenä jälkkäriin joutumisesta ja sitä katsottiin läpi sormien.

Muistan kanssa aerobicin liikunnassa. Olimme paljain jaloin:D

Vierailija
54/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon juominen!

Meidän opettaja pakotti juomaan sen kamalan maidon, sen mikä oli siinä kertakäyttömukissa!

Tänä päivänä en maitoa juo, en vaan saa sitä alas.

Vierailija
55/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin sain miinusta kotitaloudessa, koska leikkasin keitettyä kananmunaa siivuiksi leipäveitsellä. Meillä kotona kun ei ollut niin nuukaa millä veitsellä leikkaa mitäkin, niin ei tullut mieleen että leipäveitsi on varattu vain leivän leikkuuseen :D

Hei ihan sama juttu! Meillä oli kotona tasan kaksi veistä, leipäveitsi ja sitten sellainen yleisveitsi, jolla leikattiin kaikki muut. Köyhiä oltiin, enkä tiennyt ennen kotitaloutta, että joka asialle pitäisi olla veitsi.

Kansakoulussa tuli iso punanen viiva, kotitalouskoe minun arpa lapusta osui munakokelia,paiston kanamunat.Opettaja huusi pää punasena, nyt tulee sinulle punainen viiva ja veti sen vihkoonsa.Ylensä köksä tunnit jotka oli perjantait.Muut tekivät ruuat ymm.4 oli pöydässä.Minä tein opetajalle kotiin kuiva kakkuja.Tai pesin hänen työ takinsa kotitalous luokan pesuhuonessa.Lisäksi kun orpona asuin siskojeni koti.Valmiisen pöytään istuen.Miten sitä oppi ruokaa silloin tekee,edes munakokelia?Kun leipoli vain kuiva kakuja opetajalle ja pesi opetajan työtakkeja?Keväisin keräsin kukia opetajan pyynöstä koulun alue,kuin kävin kaupassa. Ei mitään traumaa kuitenkaan noista!Naurataa muistellessa aikaa.

Vierailija
56/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koulun edessä olevan bussipysäkin vieressä kioski, jossa ei saanut käydä. Koulun aikana tämän olisi ymmärtänytkin, mutta se oli kiellettyä myös koulun jälkeen, jos itse oli jo lähtenyt, mutta koulupäivä jatkui toisilla vielä. Kävimme silti, tosin jos välituntivalvoja sattui huomaamaan, niin merkintä tuli.

Vierailija
57/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylästeella 2010-luvulla oli ruokalassa rajoitus siitä, paljonko sai ottaa tiettyä ruoka-ainetta kerralla. Tyyliin maksimissaan 4 lihapullaa/oppilas. Kaikille oli samat ykkösistä yseihin ja rajoitukset olivat yleensä juuri tuollaisia. Ysiluokkalainen nuori mies ei jaksa 2dl rasvaton maitolasi+4 pientä jauholihapullaa+kauhallinen muusia+näkkileipä-yhdistelmällä kovinkaan pitkään.

Koulussa oli eläkkelle siirtyvä naisopettaja, joka laski jokaikisen lautasen lihapullat tai kalapuikot ja noukki ylimenevät lautaselta takaisin vuokaan. (Olisi pitänyt kieltää jo pelkästään sen takia, jos esimerkiksi lihapulla on ollut kosketuksissa jonkin allergeenin kanssa ja se päätyy seuraavaksi jonkun allergisen lautaselle).

Hän myös vahti, että ruokajonoon ei mennyt kukaan santsaamaan, ennen kuin kaikki oppilaat olivat päässeet ruokalan ovella olleesta jonosta aina linjaston jonoon ja sen päähän.

Urheiluseurassani oli tämän vanha työkaveri ja kun mainitsin tämän lihapullanlaskijan nimen, tämä vahvisti että hän laski lihapullien määrää jo 70-luvulla.

Vaikka tuon opettajan vahtiminen menee jo liiallisuuksiin, niin olisi se hyvä, että niitä rajoituksia seurattaisiin. Vai painon mukaanko ne lihapullat pitäisi jakaa. Se ysiluokkalainen poika voi ottaa enemmän muusia, leipää ja muita lisäkkeitä jos jää nälkä. Allergiset ottavat yleensä omat ruokansa erillisestä linjastosta, eivät yleisestä, jossa ruoka on tosiaan voinut "saastua". Ihmettelen, jos näin ei sinun koulussasi ollut.

Vierailija
58/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pienellä paikkakunnalla ihmeellinen sääntö, että alle 2km:n matkan päässä asuvat eivät saa tulla pyörällä kouluun. Meiltä matkaa oli 1900m ja tästä olen ollut rehtorinkin puhuttelussa, kun toistuvasti ajoin pyörällä kouluun.

Meillä oli sama sääntö. Ilmeisesti vain siksi että kaikkien dollarille ei ollut tilaa. Koulussa on usein myös määräyksiä poistumisestankoulun alueelta yms mutta se taas johtunee vakuutuksesta

Vierailija
59/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella koulun portailla ei saanut istua, ei edes ihan reunassa, missä ei ollut kenenkään tiellä. No, kai se oli siksi, että tuollaiset asiat on helpomman hallinnan vuoksi parempi kieltää kokonaan kuin osittain. Jäänyt vain vitosluokalta mieleen harmitus, kun minulla oli aika pahat menkkakivut, eikä välkällä voinut istuutua mihinkään. Oli sitten kykittävä loskaisessa maassa. 

Ala-asteella ei myöskään saanut lukea välkällä kirjaa, ei koulukirjoja tai omia. Ylä-asteella sitten onneksi sai.

Vierailija
60/611 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloustuntimuisto: perunat piti pestä jääkylmällä vedellä, jotta vitamiinit eivät katoaisi. Sitten potut pantiin kiehumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi