Maastopyöräilijät ajaneet metsäpolut mudikoksi. En osannut varoa ja nyt on nilkka hajalla
Olin ulkoilemassa koiran kanssa metsässä kun liukastuin mutaan. Maastopyöräilijät ajaneet polun ihan velliksi kosteimmista kohdista.
Nilkka vääntyi pahasti ja on nyt polvea myöden musta.
Oi miksi tuota lajia ei voida komentaa vain merkityille alueille harrastettavaksi
Kommentit (52)
Voi voi, et sitten osannut katsoa eteesi, mihin astuit? Vastauksen löydät varmaan peilistä, katso sinne.
Sitä se on kun ylipainoa eikä ole koskaan harrastanut mitään, nivelsiteet ei ole koskaan kehittyneet kunnolla.
Metsässä oli mutaa ja tämä yllätti sinut? Asfalttitiekö sinne pitäisi vetää?
Meilläpäin ihan sama homma. Yli 10 vuotta olen lenkkeillyt samoja polkuja tuossa meren rannalla. Koskaan ei polut ole ollut tuossa kunnossa. Tänä vuonna ne on rällätty läskipyörillä aivan pilalle. Ei olisi uskonut, että pyöräilijät saa tuollaista tuhoa aikaan. Ei niille kävellen ole mitään asiaa.
Onks tämä vähän samaa kuin uimahallissa joku joutuu vedellä roiskituksi?
Liukastuin koiranpaskaan jalkakäytävällä ja nenä vääntyi , onko niitä pakko kävelyttää jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun ylipainoa eikä ole koskaan harrastanut mitään, nivelsiteet ei ole koskaan kehittyneet kunnolla.
Mistä päättelet että minulla on ylipainoa tai että en ole harrastanut mitään?
Koska se polku oli kirjattu vain ja ainoastaan sinun käyttöösi? Kylläpä elämä kohteleekin sinua kovasti. Hali-pusi-jaksamisia.
Kannattaisi varmaan kävellä varovaisemmin siellä metsässä, siellä voi loukata nilkkansa muutenkin.
Mutta onhan se ärsyttävää, että maastopyörien renkaat sotkevat polut mutakuopille, ja sitten kun jalankulkijat tekevät uuden polun, joka kiertää nuo kuopat, niin maastopyöräilijätkin alkavat kiertää sieltä ja sotkevat sen samanlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin ihan sama homma. Yli 10 vuotta olen lenkkeillyt samoja polkuja tuossa meren rannalla. Koskaan ei polut ole ollut tuossa kunnossa. Tänä vuonna ne on rällätty läskipyörillä aivan pilalle. Ei olisi uskonut, että pyöräilijät saa tuollaista tuhoa aikaan. Ei niille kävellen ole mitään asiaa.
Sama täällä. Viime vuonna pystyi vielä kävelemään noilla poluilla nyt on täynnä mutaisia liukumiinoja osa paikasta suditettu niin mutaiseksi että varmaan nilkkaan asti holahtaisi jos jalan laittaisi tuollaiseen kohtaan. Pitää ruveta kävelemään polkujen viestiä kun jalka tulee kuntoon.
Tämä loppuvuosi ollut tavallista vetisempi ainakin Uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin ulkoilemassa koiran kanssa metsässä kun liukastuin mutaan. Maastopyöräilijät ajaneet polun ihan velliksi kosteimmista kohdista.
Metsässä voi kävellä muuallakin kuin nimen omaan noilla velliksi muuttuneilla alueilla. Siellä on kaikenlaista, kuivia kankaita, kosteita rämeitä, kivikkoja, kallioita, puroja joiden yli pitää päästä ja vaikka mitä.
Olen itseasiassa huomannut saman ilmiön, eli nyt kun maastopyöräily on muotia, on kaikki vanhat kinttupolut muussaantuneet mutaisiksi, mitä ne eivät ennen olleet :(
Mutta ei kai tuolle mitään voi, eipä sitä maastopyöräilyä poluilla voi oikein kieltääkkään tai vaikka voisikin, niin ei kukaan ehtisi sellaista kieltoa valvomaan kuitenkaan.
Meidän lähimetsä on pilattu, siellä ei uskalla enää liikkua, kun nämä pyöräilijät syöksyvät miten sattuu. Ihme muotivillitys tuo maastopyöräily, niin trendikästä olevinaan.
Yksityismetsässä voi onneksi sulkea polut kokonaan ns. sähkönauhalla. Eläimet pääsevät liikkumaan niistä huolimatta, mutta pyöräilijöille tulee ongelmia, kun liikkuminen estetään. Kaikenlainen muu kuin jalkaisin tehtävä liikkumien pitäisi ehdottomasti kieltää, ei jokamies tarvitse pyörää, hevosta tai mönkijää liikkumiseen muiden mailla.
Maastopyöräilijät on ärsyttäviä ja vaarallisia, tulevat vaikka pitkospuilla vastaan tuhatta ja, sataa ja itse pitää hypätä jorpakkoon pois alta. Jos on pakko painaa täysiä niin eikö voi pyöräillä maantiellä autojen seassa? Siinä vauhdissa ei ehdi kuitenkaan nauttia luonnosta.
Puhumattakaan hevostelijoista jotka jauhavat ulkoilupolut perunapelloiksi.
Täällä ovat maastopyöräilijät tehneet polulle alamäkeen hyppyreitä. Olin vähällä saada tällaisen pyörällä hyppääjän niskaani, en ehtinyt väistää mihinkään suuntaan, kun en tajunnut olevani jonkun pahuksen hyppyrin alapuolella ja tämä pyöräilijä kiisi alamäkeen tuhatta ja sataa.
Enhän mä teidän poluista tiedä, mutta täällä on kurakkoa myös paikoissa, joissa ei ole ajettu pyörillä. Pitäisi kieltää polulla liikkuminen kaikilta niin pysyisivät kunnossa.
Itse tykkään maastopyöräilystä, mutta ärsyttää kun meidän lähimetsään on tehty maastopyörärata/polku. Jokainen pieni polku merkitty maastopyörille. Risteilee vielä suht pienellä alueella. Ennen oli ihana kävellä niitä pieniä polkuja pitkin ja lenkkeillä siellä, nyt saa varoa niitä maastopyöräilijöitä, ketkä omineet kaikki polut.
Ja auta armias jos kävelet HEIDÄN maastopyöräradalla. Tulee pyörä päälle. Ja talvella saa taas varoa niitä hiihtäjiä. Ja varmaan ne pyöräilijät ajelee siellä talvella eli lähimetsään ei ole mitään asiaa ilman pyörää tai suksia.
Kyllä sapettaa. 😡
Mudikko.. Jassoo.