Millä synnyttämään? (Ristiriitaisia ohjeita)
Odotan toista lastani, viikkoja on nyt 39. Ensimmäinen syntyi 41+1 ja synnytys kesti tuolloin alle 2 h. Tämänkin synnytyksen epäillään menevän nopeasti, joten neuvolasta on annettu minulle ohjeeksi soittaa ambulanssi, mikäli (eli kun) synnytys käynnistyy. Äitiyspolilla taas sanottiin, että taksillakin voi hyvin tulla, vaikka minulla onkin Streptokokki-bakteeri, jonka vuoksi tarvitsisin suonensisäistä antibioottia n. 2 h ennen synnytystä.
Mikäli synnytys sattuisi käynnistymään nyt, soittaisin varmaan synnärille, ilmoittaisin olevani tulossa ja kysyisin neuvoa. Vauva ei ollut tänään neuvolassa vielä ihan kunnolla kiinnittynyt vaan pää vielä hölskyi vähäsen, joten vesien mennessä ilmeisesti minulla olisi "oikeus" soittaa ambulanssi?
AV:llähän tunnetusti tiedetään mm. kaikki. Mitä te siis tekisitte?
Kommentit (30)
^Ekana perillä = siis meillä pihassa.
Vaikka soittais molemmat, niin ambulanssi olisi silti ollut parempi vaihtoehto koska saa sitä hoitoa jota ap varmaan tarvitsee tilanteessa, ja matka menee nopeammin. Eli kannattaa soittaa pelkkä ambulanssi.
[quote author="ruusutarha" time="14.03.2014 klo 13:40"]
Vaikka soittais molemmat, niin ambulanssi olisi silti ollut parempi vaihtoehto koska saa sitä hoitoa jota ap varmaan tarvitsee tilanteessa, ja matka menee nopeammin. Eli kannattaa soittaa pelkkä ambulanssi.
[/quote]
Joo, mutta jos se lanssi tulee niin hitaasti? Kun sitä ei voi tietää. Nopempaa se lanssi varmaan ajaa, mutta aika huljakkaasti se taksikin päästelee jos sillä on synnyttävä nainen takapenkillä. Paljonkohan muuten maksaa taksin siivous? Kun sehän voi maksaa tonninkin joskus. Maksaakohan enemmän ku ambulanssin soittaminen turhaan vaikka peruiskin sen soiton?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 13:11"]
Soittaisin ambulanssin. Toinen synnytys menee yleensä nopeampaan kuin ensimmäinen.
Mikä on kohdunsuun ja -kaulan tilanne? Milloin tarkistettu? Paljon sairaalaan matkaa? Onko sinulla joku tukihenkilö mukana? Missä vanhempi lapsi vai joudutko järjestämään vielä hänenkin hoidon? Onko ollut ennakoivia tai oikeita supistuksia jo?
[/quote]
Kohdunsuu 2 cm auki ja kaulaa 2 cm jäljellä tasan viikko sitten. Tänään neuvolassa tosiaan vauva oli vielä tosi korkealla. Kivuttomia harjoitussupistuksia on ollut ja jotain vihlomista kohdunsuulla, mutta ei kunnon supistuksia. Sairaalaan on matkaa alle 20 km ja olen menossa yksin. Mies jää suosiolla esikoisen (2,5 v.) kanssa kotiin. Ei hän viimeksikään nimittäin paikan päälle ehtinyt, kun lähti työpaikalta sairaalaan ajamaan, ja nyt pitäisi ajaa vielä pidempi matka anoppilan kautta (ja viedä lapsi sinne hoitoon siis). :D
Olen pohtinut vähän samaa mitä joku tuossa ehdotteli, että jos käynnistyy supistuksilla, lähden taksilla heti, kun on vähänkään säännöllisiä, ja jos käynnistyy vesien menolla, niin sitten ambulanssilla, koska vauva ei ole kiinnittynyt. Ja tosiaan konsultoin synnäriä sen verran ensin, että tietävät odottaa antibioottitippa valmiina, näin käskettiin äitiyspolilla. :) Siinä samalla voi ehkä vielä kysäistä.
Todellakaan en aio tilata ambulanssia "varmuuden vuoksi", mutta en tahtoisi turhia minuutteja haaskata siihenkään, että hätäkeskukseen soittelen. Vaikka sieltä lanssi lähetettäisiinkin, niin ensihoitajahan voi "parhaassa tapauksessa" vielä päättää, etten ole ambulanssikyydin tarpeessa, ja sitten on tilattava kuitenkin se taksi.
Ja joo, se oma auto olisi kiva, mutta kun sille ei olisi ollut tarvetta edes kerran vuodessa. :D Olisi meillä siihen varmaan varaa, mutta mieluummin maksan taksista satunnaisesti...
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 13:47"]Maksaakohan enemmän ku ambulanssin soittaminen turhaan vaikka peruiskin sen soiton?
[/quote]
Ei ambulanssia voi tilata. Hätäkeskus arvioi tarpeen ja lähettää lanssin jos katsoo tarpeelliseksi.
Käynnistynyt synnytys ei ole varmaankaan kiireellisyysluokaltaan niin kiireinen, joten taksilla voi päästä nopeammin perille. Itse teen kotihoidossa töitä, ja monesti työpäivä menee ihan sekaisin, kun asiakas täytyy lähettää ensiapuun, mutta ei kiireisenä (Eli ei välitöntä hengenvaaraa). Jopa 45min -1,5h saa tuolloin lanssia odotella.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 13:47"]Maksaakohan enemmän ku ambulanssin soittaminen turhaan vaikka peruiskin sen soiton?
[/quote]
Ei ambulanssia voi tilata. Hätäkeskus arvioi tarpeen ja lähettää lanssin jos katsoo tarpeelliseksi.
[/quote]
No jos katsoo, mutta onkin kerennyt mennä jo taksilla. Kun täällä tuntuu olevan käsitys, että lanssin turhaan tilaaminen maksaa jotain enemmän kuin kymppejä/satasia, niin olisipa mukavaa kuulla, että paljonko se sitten oikein on. Kaikki tuntuu tietävän mutta kukaan ei tunnu kertovan. Miksi?
Ambulanssi kutsutaan aina hätäkeskuksen kautta, jos ei ole kiireetön kuljetus. Siksi sinun ei itse tarvitse edes miettiä asiaa, vaan se on hätäkeskuspäivystäjä, joka päättää asian.
Jotenkin mulle olisi itsestään selvää, että tietenkin ambulanssilla, jonka ei tarvitse pysähtyä punaisiin valoihin ja jossa on apua lähellä jos synnytys edistyy odotettua nopeammin.
Käynnistynyt synnytys on kyllä tasan tarkkaan kiireellinen kuljetus. Sen tietää jokainen, joka on istunut kymmeniä kilometrejä autossa kohdunsuu noin 6 cm auki ja kovissa supistuksissa. Kohdunsuun avautumista ja synnytyksen vaihetta on aika vaikea tutkia kotona omin käsin.
Ehdottomasti pidän ambulanssisynnytystä turvallisempana kuin taksisynnytystä.
"Turhaan" tilatun ambulanssin voi kyllä perua, eli ei tule kustannuksia kun ei ole todella turhaan vaan aivan asialliseen tarpeeseen tilattu.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 13:22"]
No siinä ei kyllä muutama kymppi/satanen riitä, jos on ambulanssi tilattu turhaan. [/quote]
Paljonko se sitten on jos kerta tiedät?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 13:22"]Ja mielenkiintoinen logiikka noin muutenkin. Eihän se, kumpi auto on ensin perillä takaa sitä hoidon nopeutta. Ambulanssissa välitön hoito voidaan aloittaa jo heti, hälytysajossa saa ajaa liikennesääntöjen vastaisesti ja sairaalassa vievät potilaan suoraan paareilla hoitohuoneeseen tai minne nyt ikinä. Taksilla ajelet ihan kaiken muunn liikenteen mukana ja menet sinne sairaalaan vastaanoton kautta.
[/quote]
Ohan se kyllä niinki. Mietin vaan sitä, että oon ite oottanut kerran ambulanssia yli puoli tuntia. Ja ihan kaupunkialueella. Puolen tunnin päästä soitettiin uudelleen että missä se viipyy. En viittis ite alottajan tilanteessa jäädä odottelemaan, että tuleeko se viidessä minuutissa vai puolessa tunnissa ja alkaa sitten odottelun päälle soitteleen sitä taksia. Molempi parempi, kyllä mulle äitinä olis se oma persehedelmä todellakin se tärkein. Outoa, että jollekin toiselle ei ole. Tai minusta se on outoa, voihan se muitten mielestä olla ihan normaaliakin. Ja voihan sillä pirssilläkin kestää vaikka kuin kauan tulla perille. Mutta joo, hyppäisin siihen mikä on ekana perillä. Jos se olis taksi, niin kai sitä voi taksistakin soittaa sinne hätäkeskukseen, että ei tarviikkaan sitä autoa?