Mitä tarkoittaa "vakka kantensa valitsee"?
Siis parinmuodostuksessa. Antakaa esimerkkejä! Millainen on vakan kansi!
Kommentit (22)
ööö... Kyllä kavereillani on ollut ihan omituisia miehiä, vaikka kaverini eivät sitä ole.... Eli missä tilanteissa tämä vakka ja kansi pitää paikkansa?
Esimerkkinä vaikka Matti Nykänen ja Mervi Tapola. Tosin nythän vakka ja kansi ovat eksyneet jo erilleen. Näyttää kuitenkin siltä ettei Matin tarvitse yleensä kauaa ilman vakkaansa olla.
Vahva persoona löytää puolisokseen harmaan hiirulaisen. Vahva ihminen saa (ehkä tiedostamatta) pahimmillaan vallan tunnetta suhteessa toiseen, parhaimmillaan tämä vastaa huolenpitävään puoleen. Hiirulainen puolestaan pysyy tyytyväisenä, koska on pohjimmiltaa epävarma ja alistuva ja haluaa, että joku muu määrää, koska ei itse pysty, osaa.
Epävakaasta persoonasta kärsivä valitsee kumppanikseen päihteitä käyttävän kovakouraisen kumppanin, koska ei kestä tasaista ja tavallisen normaalin tunne-elämän omaavaa kumppania. Elämässä pitää olla säpinää ja draamaa, kuten hänen omassa tunne-elämässäänkin!
Esimerkkejä löytyy kyllä. Jokaisella on syynsä, miksi tietynlainen kummpani viehättää kerta toisensa jälkeen. Yleensä valinta on tiedostamatonta. Varsinkin patologisissa parisuhteissa.
No sehän tarkoitta vain että löytää itselleen sopivan. Että sopivat hyvin yhteen, täydentävät toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 08:59"]
Samantyyppiset ihmiset löytävät toisensa. Usein negatiivisessa mielessä.
[/quote]
Onko negatiivinen? Mä olen aina ajatellut, että se on aika neutraali sanonta.
Ja vakka ja kansihan täydentävät toisiaan hyvin, mitä on kansi ilman vakkaa? :)
Negatiivinen on ainakin "pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin".
Kutonen selvensi asiaa hyvin.
Lisään vielä, että lapsuudenkodin mallit vaikuttavat myös. Vaikka itse ei olisi harmaa hiirulainen, mutta on kotoa saanut mallin, että vaimon pitää alistua, niin sitä itse myös alistuu.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 08:59"]
[/quote]
näin juuri
Saisinko vielä muita esimerkkejä! Siis yhtä konkreettisia kuin 5 ja 6 ovat antaneet.
ap
Se nimenomaan EI tarkoita samanlaisuutta, koska eihän rasia ja sen kansi ole samanlaisia (Kuin äärimmäisen harvoin jossain1970-luvun sarvisdesignissa). Set arkoittaa, että valitsee šllaisen parin. Jonka kanssa jotenkin sopii yhteen, ja jota jotenkin tarvitsee. Kyllä sanontaa käytetään tapauksissa, joissa tuo tarvitseminen ei ole kovin täydentävää jaan ehkä lähinnä läheisriippuvaista, mutta sen tarkoitus on kuitenkin huomauttaa, että joku sellainen kohta on, minkä takia on kokenut tarvitsevansa parikseen juuri tätä.
Höh, miten teistä ei irtoa KONKREETTISIA esimerkkejä enempää??
ap
Bb-Henna ja Bb-Antti
Super-Marjo ja Ari
voisiko 13 antaa esimerkkejä? kuka tarvitsee mitäkin?
No on siinä minustakin sellainen pahantahtoinen sävy usein. Jos joku "saa mitä ansaitseekin", niin silloin vakka on löytänyt kantensa.
Vakkahan on vanhalla hyvällä tekniikalla valmistettu säilytysrasia tai -astia. Se valmistettiin taivuttamalla puuta tai tuohea muotissa. Kansi tehtiin samassa muotissa taivuttamalla, joten se sopi vakkaan just eikä melkein. Siitä se sanonnan merkitys: kuin toisilleen luodut.
Ehkä selventävä esimerkki on käännös ruotsiksi lika barn leka bäst?
Nordinin pariskunta. Kukaan muu ei niitä kestäisi.