Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vanhoillislestadiolainen ja käytän ehkäisyä. Mitä haluat kysyä?

Vierailija
13.03.2014 |

Avoimia kysymyksiä vain tuleen :)

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi alkuperäinen tulit ylipäätään kysymyksesi kanssa tälle palstalle? Ja itse pidän tuota ehkäisyasiaa ihan järkevänä ratkaisuna, mutta miksi olet edelleen VL? 

Vierailija
22/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:06"]et pysty olla edes av:lla rehellinen. Luulotauti.

[/quote]

Tarkennatko hieman, mikä oli pointtisi? Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljet yhteisön mukana, vaikka moni asia mättää mielestäsi. Mielestäni on itsepetosta esittää uskovaista, mutta täällä kertoa mihin ei usko. Ihan vapaasti saat elää miten tahdot. Ehkäisy ok, jos henkeä uhkaava sairaus tms. Mutta kyllä luulotautisia ihan vilisee - vaikka oikeasti vaan vois sanoa ettei jaa samoja arvoja ja samaa uskoa.

Vierailija
24/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:55"]

AP, missä päin suomea asutte? Olen myöskin VL ja käytän ehkäisyä.

No se kysymys: Mikä asia "ajoi" teidät päätymään ratkaisuun?

[/quote]

Terveydelliset syyt. En olis millään jaksanu enää tulla raskaaksi, synnyttää ja hoitaa uutta lasta: sairauteni vie voimat, fyysiset ja henkiset. Etelä-Suomessa asutaan... :) 

[/quote]

Täällä vähän sama juttu mut meillä onkin ennestään jo 5 lasta. 

Vierailija
25/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:30"]

Miten ap suhtaudut siihen, että "omat" ovat kärkkäimmin tuomitsemassa sinut?

Tarkoitan sitä, että mitä näin ulkopuolelta olen vanhoillislestadiolaisia seurannut, niin yhteisö vaikuttaa olevan erittäin tiivis. Niin hyvässä kuin pahassa (kateellisena seuraan naapureiden turvaverkostoa, mutta toisaalta muistelen kouluaikoja ja luokkakavereiden supatteluja jostain ulkopuolisesta ja siitä onko hän enää uskomassa jne).

[/quote]

No, täytyy sanoa, että kyllä on aivotonta sakkia, jos minut tuomitsee, että ehkäisen (syyt jo edellä). Kaikki ystävät, joille olen puhunut, ovat tukeneet ja ymmärtäneet. Ei ole vielä niin vanhoillista ja sairasta tullut eteen joka olisi tuominnut minut helvettiin. (paitsi siis täällä palstalla pari, mut en jaksa välittää, loppujen lopuksi mulle on ihan sama mitä muut ajattelee :) ) 

[/quote]

Kiitos :-) Kaikella ystävyydellä kysyin, sillä tiedän joukkoon mahtuvan niin monenlaista porukkaa, ihan samalla tavalla kuin meissä ei-lestadiolaisissa (tunnen monia aivan ihania lestadiolaisia, mutta toisaalta on pakko sanoa, että kaikista en ole ihan samaa mieltä. Mutta tämä ei eroa mitenkään siitä, millaisia ei-lestadiolaisia tunnen.).

Lähinnä vaan mietin sitä, että kun joukko on tiivis, niin varmasti herkemmin ollaan myös kiinnittämässä huomiota toisten asioihin (hyvässä ja pahassa, edelleen). Tällöin he, jotka juoruilla tai paheksua haluavat, saavat siihen helpommin ehkä aihetta.

Ehkä toisaalta täällä Pohjois-Pohjanmaalla, jossa lestadiolaisia on suurempi osuus kuntien/kaupunkien asukkaista nuo yhteisöt muodostuvat tiiviimmäksi kuin esimerkiksi Etelä-Suomessa.

Vierailija
26/83 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:20"]

kuljet yhteisön mukana, vaikka moni asia mättää mielestäsi. Mielestäni on itsepetosta esittää uskovaista, mutta täällä kertoa mihin ei usko. Ihan vapaasti saat elää miten tahdot. Ehkäisy ok, jos henkeä uhkaava sairaus tms. Mutta kyllä luulotautisia ihan vilisee - vaikka oikeasti vaan vois sanoa ettei jaa samoja arvoja ja samaa uskoa.

[/quote]

Itse ajattelen, että ikinä ei asiat muutu, jos joku ei niistä uskalla ääneen puhua. Ehkä juuri siksi tämän aloituksen tein... Että ennakkoluulot kaventuis, asia ei olis mikään tabu. Että käsitykset selventyis, ei olla enää missään 50-luvulla, saati aiemmilla vuosikymmenillä ja -sadoilla :) Toki jaan samat arvot kuin tässä yhteisössä jaetaan, en sitä väittänyt missään kohtaa. Usko on sama. Mutta kyllä sen voin ihan avoimesti tässä ja nyt sanoa, että valitettavasti joillekkin ehkäisykysymys esimerkiksi voi koitua "kohtaloksi" ja sitten lähdetään koko liikkeestä, koska paine on niin valtava. Sanoin aiemmin jo tässä ketjussa, että toivottavasti ajat muuttuu ja muuttaa tätä yhteisöä, se vain on niin että tämmöisessä isossa tiiviissä yhteisössä kehitys on todella todella hidasta, mutta mielestäni välttämätöntä näinä aikoina. Tämän tiedostan, mutta se ei siltikään ole este sille, että elän niinkuin tahdon - tämän joukon mukana uskoen että pääsen taivaaseen kun syntini on anteeksi ja rauha sydämessä. Kaikkea hyvää sinulle elämääsi nro 78. Eletään ihmisiksi ja kunnioitetaan toisiamme :) 

Ap. 

Vierailija
27/83 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus yrittänyt kysyä VL kavereilta (on paljonkin noita mutta en ketään hyvin tunne) että miksi ehkäisy on kielletty? Tiedätkö syytä siihen.

Samoin olen ihmetellyt muita kieltoja, eli miksi ei TV:tä, meikkausta tai alkoa. Onko ne vaan joskus joku keksinyt koska raamattuhan ei noita ymmärtääkseni kiellä mitenkään.

Vierailija
28/83 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:32"]Jotenkin jännää. Aina kun lestadiolainen sanoo mitä ajattelee, siitä kimpaannutaan kilpaa. Jos joku muu "uskovainen" avaa suunsa, se on ok ja hyväksyttävää, hänen mielipiteensä.

[/quote]Siksi koska on ainoasta oikeasta uskosta kysymys. T.VL

Vierailija
29/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:04"]Ap uppailee :)[/quote]

Peesaan!

Vierailija
30/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:04"]Ap uppailee :)[/quote]

Peesaan!

[/quote]

Mitäh? :D

Vierailija
31/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että käytät ehkäisyä. En ole lestadiolainen, mutta seuraan aika paljon teidän asioita. Onhan suhtautuminen ehkäisyyn paljon lientynyt aikaisemmasta, joten et ole ollenkaan yksin.

Vierailija
32/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 01:06"]Hienoa, että käytät ehkäisyä. En ole lestadiolainen, mutta seuraan aika paljon teidän asioita. Onhan suhtautuminen ehkäisyyn paljon lientynyt aikaisemmasta, joten et ole ollenkaan yksin.

[/quote]

Tiedän 2 muuta vl-naista, joilla kierukka. Ehkä näistä ei hirveesti vielä nykypäivänä huudella... Toivottavasti ajat muuttuu.

-ap-

Vierailija
33/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap oikeasti vl? Mun tuntemat vl:t ei käytä tuollaista kieltä.

Vierailija
34/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Meillä kans 3 lasta ja ehkäistään.kaksi lapsista vaikeasti sairaita, useampaa ei jakseta hoitaa vaikka ollaan vielä nuoria <25. Mä olen salaa kateellinen niille joilla on voimaa ja mahdollisuus ottaa kaikki lapset vastaan. Täytyy vain yrittää tyytyä osaansa.

Vierailija
35/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Meillä kans 3 lasta ja ehkäistään.kaksi lapsista vaikeasti sairaita, useampaa ei jakseta hoitaa vaikka ollaan vielä nuoria <25. Mä olen salaa kateellinen niille joilla on voimaa ja mahdollisuus ottaa kaikki lapset vastaan. Täytyy vain yrittää tyytyä osaansa.

Vierailija
36/83 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 01:06"]Hienoa, että käytät ehkäisyä. En ole lestadiolainen, mutta seuraan aika paljon teidän asioita. Onhan suhtautuminen ehkäisyyn paljon lientynyt aikaisemmasta, joten et ole ollenkaan yksin.

[/quote]

Tiedän 2 muuta vl-naista, joilla kierukka. Ehkä näistä ei hirveesti vielä nykypäivänä huudella... Toivottavasti ajat muuttuu.

-ap-

[/quote]

Mitä arvelet, onko ehkäisyyn suhtautuminen erilaista eri puolilla Suomea? Miten esim. Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa? Tunnen alueen hyvin ja siellä on joitakin kuntia, joissa yleensäkin vl on ollut hyvin ankaraa. Se voisi näkyä vielä nykyisinkin ahtaana käsityksenä ehkäisystä. 

Vierailija
37/83 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sinua.

Vierailija
38/83 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla huono omatunto ja yrität hiljentää sen äänen hakemalla hyväksyntää täältä palstalta? Jumala näkee sydämeen asti.

Vierailija
39/83 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:49"]En usko sinua.

[/quote]

Ahaa. Asia selvä :)

-ap-

Vierailija
40/83 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kysymyksiä, mutta totean vain ettet ole oikealla tavalla uskomassa jos käytät ehkäisyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän