Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vanhoillislestadiolainen ja käytän ehkäisyä. Mitä haluat kysyä?

Vierailija
13.03.2014 |

Avoimia kysymyksiä vain tuleen :)

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:51"]ei kysymyksiä, mutta totean vain ettet ole oikealla tavalla uskomassa jos käytät ehkäisyä.

[/quote]

Heh, sinäkö sen määrittelet? Vai kuka?

-ap-

[/quote]

Hyvä kysymys! Vositko kertoa kuka määrittelee mikä on oikea raamatuntulkinta? Jos se on vanhoillislestadiolaiset, niin silloin 2,1 miljardia muuta kristittyä on väärässä heidän tulkinnoissaan. Toisaalta, jos jonkun muun ryhmittymän tulkinta on oikea, silloin ainakin lestadiolaiset ovat väärässä heidän uskossaan. Eli kummin päin homma toimii; ovatko lestadiolaiset oikeassa ja kaikki muut täten väärässä, vai joku muu oikeassa ja lestadiolaiset täten väärässä?

[/quote]

Hyvä kysymys. Jätetään Jumalalle tuomitseminen :) Itse uskon, että kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kans, niin pääsee taivaaseen. Kyllä oon kuullu seuroissakin, että monia on päässyt taivaaseen, vaikkei ole nimenomaan vl. Esim afrikan nälkään kuolleet lapset yms.

[/quote]

Voi olla että vain jumala voi tuomita, mutta varmuuden vuoksi kannattaisi elinaikanansa ottaa selvää mikä on totta ja mikä ei jottei jumala tuomitsisi epämieluisaan suuntaan kuoleman jälkeen.

Ja sitähän minä vähän hainkin takaa. Eli miten otan selvää mikä kanta on oikea ja mikä väärä. Jos osun vahingossa väärään mutta kuitenkin itsepäisesti uskon sen olevan oikea, silloin jumala tuomitsee minut vääräuskoisena. Sinä sanot että sinä uskot niin ja näin, eli onko sinun uskosi oikea vai väärä? Jos se on oikea, niin onneksi olkoon, jos taas väärä, niin kuka tietää oikeat vastaukset? Oletan ettet varmaan uskoisi asioihin jos kuvittelet niiden olevan epätosia, joten päättelen että olet varma uskosi paikkansapitävyydestä. Mutta silloinhan ne jotka uskovat toisin kuin sinä ovat väärässä. Jos jumala palkitsee sinut koska uskoit oikein, hän ei palkitse niitä jotka uskovat väärin, eli toisin kuin sinä.

Vierailija
2/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:59"]

Tää oli muuten aika pelottava ketju : o

Huh huh! 

[/quote]

Kerro mullekkin, mikä tässä niin hirveästi pelottaa? Tule syliin, anna ku halaan, ei ole mitään hätää *halaa ja silittää hiuksiasi*...

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 44, hyviä pohdintoja. Olen itekki miettiny samaa... Itseasiassa tuo on ihan mahottoman monimutkasta :) Mulle itelle henk.koht. vaan riittää se, että mulla itellä on tää usko, mä pidän tätä oikeana ja ei oo multa mitenkään pois jos joku toinen pitää jotain toista uskoa oikeana, fanaattisestikki... Se on vaan sen oma henkilökohtanen usko, eihän me loppupeleissä voida vaikuttaa siihen mihin kukaki uskoo. Jokaisen oikeus on tällä planeetalla uskoa mihin haluaa. 

Vierailija
4/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:20"]

Tervemenoa helvettiin

[/quote]

Sinäkö siitä päätät? Eikö teillä uskovaisilla ollut jotain uskonkappaleita, jotka käsittelevät ihmisten halua tuomita muita, ellen aivan väärin muista?

Vierailija
5/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:20"]

Tervemenoa helvettiin

[/quote]

Sinäkö siitä päätät? Eikö teillä uskovaisilla ollut jotain uskonkappaleita, jotka käsittelevät ihmisten halua tuomita muita, ellen aivan väärin muista?

[/quote]

Juu, kyselin samaa tuolta helvettiin toivottelijalta ;) Ite muistan vaan sen, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi... Ja jos joku haluaa ottaa vastaan joka ikisen lapsen, mitä suodaan, se on heidän asiansa ja usein uskonnollinen vakaumus, mutta mulla nyt, niinkun sanottu, tää ehkäisy on käytössä terveydellisistä syistä, enkä tosiaankaa ala leikkiin omalla terveydellä (ja hengellä!?). 

Mukavaa päivää kaikille! :) 

-ap-

Vierailija
6/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos samoin, kaikkea hyvää elämääsi! 

Vierailija
7/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap suhtaudut siihen, että "omat" ovat kärkkäimmin tuomitsemassa sinut?

Tarkoitan sitä, että mitä näin ulkopuolelta olen vanhoillislestadiolaisia seurannut, niin yhteisö vaikuttaa olevan erittäin tiivis. Niin hyvässä kuin pahassa (kateellisena seuraan naapureiden turvaverkostoa, mutta toisaalta muistelen kouluaikoja ja luokkakavereiden supatteluja jostain ulkopuolisesta ja siitä onko hän enää uskomassa jne).

Vierailija
8/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, missä päin suomea asutte? Olen myöskin VL ja käytän ehkäisyä.

No se kysymys: Mikä asia "ajoi" teidät päätymään ratkaisuun?

Vierailija
9/83 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:51"]ei kysymyksiä, mutta totean vain ettet ole oikealla tavalla uskomassa jos käytät ehkäisyä.

[/quote]

Heh, sinäkö sen määrittelet? Vai kuka?

-ap-

[/quote]

Hyvä kysymys! Vositko kertoa kuka määrittelee mikä on oikea raamatuntulkinta? Jos se on vanhoillislestadiolaiset, niin silloin 2,1 miljardia muuta kristittyä on väärässä heidän tulkinnoissaan. Toisaalta, jos jonkun muun ryhmittymän tulkinta on oikea, silloin ainakin lestadiolaiset ovat väärässä heidän uskossaan. Eli kummin päin homma toimii; ovatko lestadiolaiset oikeassa ja kaikki muut täten väärässä, vai joku muu oikeassa ja lestadiolaiset täten väärässä?

[/quote]

Hyvä kysymys. Jätetään Jumalalle tuomitseminen :) Itse uskon, että kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kans, niin pääsee taivaaseen. Kyllä oon kuullu seuroissakin, että monia on päässyt taivaaseen, vaikkei ole nimenomaan vl. Esim afrikan nälkään kuolleet lapset yms.

[/quote]

No kiva juttu että afrikan nälkään kuolleet lapseet pääsevät taivaaseen. Mitenkäs ne vääräuskoisen naapuritalon lapset, ne joiden vanhemmat eivät ole lestadiolais-lahkon jäseniä mutta muuten väittävät uskovansa Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään henkeen? Eli lestadiolaisten mukaan siis usko LAHKOON pelastaa, ei usko Jeesukseen?!

Vierailija
10/83 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, mutta en osaa vastata missä menee raja. Jokainen syntyy lapsen uskossa, vartuttuaan päättää itse mitä arvoja pitää tärkeänä ja mihin uskoo. Jokaisella ihmisellä on etsikonaika elämässä, jolloin Jumala tulee lähelle ja puhuttelee ihmistä. Jumala on hyvän tahdon Jumala ja on antanut ihmiselle vapauden valita. T. Eräs VL

Vierailija
11/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:30"]

Miten ap suhtaudut siihen, että "omat" ovat kärkkäimmin tuomitsemassa sinut?

Tarkoitan sitä, että mitä näin ulkopuolelta olen vanhoillislestadiolaisia seurannut, niin yhteisö vaikuttaa olevan erittäin tiivis. Niin hyvässä kuin pahassa (kateellisena seuraan naapureiden turvaverkostoa, mutta toisaalta muistelen kouluaikoja ja luokkakavereiden supatteluja jostain ulkopuolisesta ja siitä onko hän enää uskomassa jne).

[/quote]

No, täytyy sanoa, että kyllä on aivotonta sakkia, jos minut tuomitsee, että ehkäisen (syyt jo edellä). Kaikki ystävät, joille olen puhunut, ovat tukeneet ja ymmärtäneet. Ei ole vielä niin vanhoillista ja sairasta tullut eteen joka olisi tuominnut minut helvettiin. (paitsi siis täällä palstalla pari, mut en jaksa välittää, loppujen lopuksi mulle on ihan sama mitä muut ajattelee :) ) 

Vierailija
12/83 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:55"]

AP, missä päin suomea asutte? Olen myöskin VL ja käytän ehkäisyä.

No se kysymys: Mikä asia "ajoi" teidät päätymään ratkaisuun?

[/quote]

Terveydelliset syyt. En olis millään jaksanu enää tulla raskaaksi, synnyttää ja hoitaa uutta lasta: sairauteni vie voimat, fyysiset ja henkiset. Etelä-Suomessa asutaan... :) 

Vierailija
13/83 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap uppailee :)

Vierailija
14/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:27"]

Onko ap oikeasti vl? Mun tuntemat vl:t ei käytä tuollaista kieltä.

[/quote]

Etsiskelin tässä oman vanhahkon ketjuni, ja tännehän oli tullu lisää juttuja... Joten vastailenpa niihin nyt. :) Kyllä olen ihan aikuisten oikeasti vl, miksi epäilet?? Mikä kielenkäytössäni nyt "jurppii"? Ai tuo kohta jossa sanoin et oon saanu munaa pesäkoloon? :D Heh...naurattaa...eiköhän se ole ihan luonnollinen asia... Vai onko sulle seksuaalisuus ja kaikki siihen liittyvä tabu ja niistä ei sais puhua ääneen tai edes kirjoittaa netissä? En yhtään ihmettelisi... Niin nää asiat oli minunkin lapsuudessani tabuja, mutta ONNEKSI olen kasvanut ja eheytynyt naiseksi ja äidiksi joka suhtautuu terveellä tavalla kaikkeen luonnolliseen. 

Terveisin ap.

Vierailija
15/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 01:06"]Hienoa, että käytät ehkäisyä. En ole lestadiolainen, mutta seuraan aika paljon teidän asioita. Onhan suhtautuminen ehkäisyyn paljon lientynyt aikaisemmasta, joten et ole ollenkaan yksin.

[/quote]

Tiedän 2 muuta vl-naista, joilla kierukka. Ehkä näistä ei hirveesti vielä nykypäivänä huudella... Toivottavasti ajat muuttuu.

-ap-

[/quote]

Mitä arvelet, onko ehkäisyyn suhtautuminen erilaista eri puolilla Suomea? Miten esim. Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa? Tunnen alueen hyvin ja siellä on joitakin kuntia, joissa yleensäkin vl on ollut hyvin ankaraa. Se voisi näkyä vielä nykyisinkin ahtaana käsityksenä ehkäisystä. 

[/quote]

Mulla ei ole käytännön käsitystä alueellisista eroista. Usko on sama joka puolella Suomea ja maailmaakin. Toki kulttuuri jo itsessäänkin on ihan eri esim. jossain pohjoisen pienellä paikkakunnalla kuin esim. Helsingissä. Uskoisin että pienellä ry:llä voisi olla enemmän paineita kuin isossa massassa, tehdä esim. ehkäisyratkaisu miehen kanssa. Mutta kun se asia vain ei ole niin, että se kuuluu muille, niinkuin jo aiemmin sanoin tässä ketjussa. Kenelläkään ei ole oikeutta tuomita muita mistään, oli se sitten se että ehkäisee, tai laittaa vaikka huulipunaa. Elävä aito usko ei ole tuomitsemista. Voin rehellisesti sanoa, että tässä yhteisössä moni asia tökkii, vaikka itse sanoma oliskin Jumalan sanan mukaista. Ihmiset on keksiny ajan saatossa joitain näitä tän yhteisön säännöistä. 

T.ap

Vierailija
16/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:28"]Heippa! Meillä kans 3 lasta ja ehkäistään.kaksi lapsista vaikeasti sairaita, useampaa ei jakseta hoitaa vaikka ollaan vielä nuoria <25. Mä olen salaa kateellinen niille joilla on voimaa ja mahdollisuus ottaa kaikki lapset vastaan. Täytyy vain yrittää tyytyä osaansa.

[/quote]

Haaveiletko suurperheestä vai miksi tunnet kateutta? Muistathan että emme elä lain alla: usko riittää, ulkoiset puitteet ovat vain meitä ihmisiä varten.

T. Ainokaisen (vl) äiti

Vierailija
17/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:28"]

Heippa! Meillä kans 3 lasta ja ehkäistään.kaksi lapsista vaikeasti sairaita, useampaa ei jakseta hoitaa vaikka ollaan vielä nuoria <25. Mä olen salaa kateellinen niille joilla on voimaa ja mahdollisuus ottaa kaikki lapset vastaan. Täytyy vain yrittää tyytyä osaansa.

[/quote]

Rohkaisen tyytymään osaasi ja elämääsi. Kyllä Jumala tietää mikä sinulle on parasta. Teillähän on jo kolme lasta, ole heistä kiitollinen ja keskitä voimasi heidän hoitamiseen. Ei se iso sisarusparvi aina ole ihan niin mukava juttu kuin annetaan ulospäin ymmärtää. Kolme lasta on sellainen määrä, että sulla todellakin on äitinä aikaa kaikille myös henkilökohtaisesti ja lapsista kasvaa täyspäisiä kun saavat äidin huomiota. Pieni lapsi todella tarvitsee jakamatonta huomiota, päivittäin. Se on tosi suuri tarve, johon valitettavasti monikaan vl-äiti ei kykene eikä ehdi eikä jaksa. Itse olen tuntenut rikkinäisyyttä juuri sen takia nyt aikuisena, kun en ikinä saanut äidiltä enkä isältäkään sitä mitä oikeasti olisin tarvinnut ja halunnut pienenä tyttönä. Kun itketti, hätisteltiin jaloista pois tyyliin ole nyt hiljaa siinä jne... Äidin sylissä en ikinä muista olleeni. Tuo on todellakin asia joka vaikuttaa paljon ihmisen itsetuntoon ja aikuisella iällä vielä ihmissuhteisiin ja omakuvaan. Ole onnellinen että sulla jää aikaa ja huomiota sun lapsille, se on suurinta mitä voit tehdä niille kolmellesi. Kun mietit näitä negatiivisia puolia, voit olla todella onnellinen ja lapsesikin varmasti aikuisina tajuaa sen, että ovat onnellisessa osassa, että saivat äidiltä aikaa ja huomiota. Turhaan siis minun mielestä kadehdit isojen lapsilaumojen äitejä. 

ap

Vierailija
18/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sairaus sulla on?

Vierailija
19/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 16:57"]

mikä sairaus sulla on?

[/quote]

Anteeksi, mutta en halua vastata tähän tarkasti. Sairaus joka vie voimia paljon.

ap

Vierailija
20/83 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

et pysty olla edes av:lla rehellinen. Luulotauti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän