Olen vanhoillislestadiolainen ja käytän ehkäisyä. Mitä haluat kysyä?
Kommentit (83)
Jos joku kysyy lisälapsista, aion vastata että heti kun kerrot omista makuuhuonepuuhista minulle niin minä voin kertoa sinulle. Tai jotain tuonne päin. Tuo asia ei kuulu kellekkään siionissa. Ei kenellekään.
-ap-
Noin sitä voidaan Raamattuakin tulkita oman mielensä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:37"]Noin sitä voidaan Raamattuakin tulkita oman mielensä mukaan.
[/quote]
Ja oliko muuta asiaa?
-ap-
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:48"]
Avoimia kysymyksiä vain tuleen :)
[/quote]
Ei kysymys, vaan toteamus: olet oikealla tiellä kohti normaalia yhteiskuntaa. Vielä kun tajuat/uskallat tehdä sen viimeisen askeleen kohti itsenäisesti ajattelevaa ihmistä, niin hyvä tulee, etkä taatusti tule katumaan.
Jokainen voi valita, joko oikein tai väärin.
Ap taitaa olla puutteessa, kun noin kärttyisesti vastaa
Hihhulit taas lässyttää pitäs lestadiolaisilta ottaa lapsi veroa ja lapsilisät pois..
Tää oli muuten aika pelottava ketju : o
Huh huh!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:20"]
Tervemenoa helvettiin
[/quote]
Sitä samaa! Muista viheltää mennessäsi, tietävät että olet tulossa. Lämmintä kyytiä sinulle.
Mikä saatana sinä olet muita syyllistämään?
- en ole ap., muuten vaan vittuuntunut idioottimaisesta vastauksestasi
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:55"]Ap taitaa olla puutteessa, kun noin kärttyisesti vastaa
[/quote]
Missä kohtaa olen kärttyisä? :D Ja ihan kuule tänään oon saanu viimeksi munaa pesäkoloon :D
-ap-
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:16"]Ap paljastukin provoksi
[/quote]
Just just. Olkoonpa se sinun mielipiteesi :)
-ap-
Luin itse vasta Pauliina Rauhalan Taivaslaulun (suosittelen kaikille!) ja aloin sen myötä miettiä lestadiolaiskontaktejani. Kasvoin "lestakaupungissa" ja nykyään monella lapsuuden kaverilla on kasapäin lapsia. Mitä heidän puheistaan olen ymmärtänyt niin ei tuo lestadiolaisuustouhu enää niin mustavalkoista ole, vanhoilliset tietty vähän erikseen. Ehkäisynkinhän saa kyllä perusteltua jos hormoneita tarvii jonkun muun terveydellisen syyn vuoksi.
Ap:lle kannustusta, valinta ei varmasti ole helppo siinä yhteisössä jossa elää. Toivottavasti ette saa miehenne kanssa tästä turhaa paskaa niskaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:48"]
Avoimia kysymyksiä vain tuleen :)
[/quote]
Ei kysymys, vaan toteamus: olet oikealla tiellä kohti normaalia yhteiskuntaa. Vielä kun tajuat/uskallat tehdä sen viimeisen askeleen kohti itsenäisesti ajattelevaa ihmistä, niin hyvä tulee, etkä taatusti tule katumaan.
[/quote]
Ei ole tarvetta minkäänlaisiin muutoksiin. Olen onnellinen tässä uskossa (jos sitä tarkoitit, et pitäis jättää vl-usko ja -yhteisö). Elämäni on hyvä ja rikas näin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:51"]ei kysymyksiä, mutta totean vain ettet ole oikealla tavalla uskomassa jos käytät ehkäisyä.
[/quote]
Heh, sinäkö sen määrittelet? Vai kuka?
-ap-
[/quote]
Hyvä kysymys! Vositko kertoa kuka määrittelee mikä on oikea raamatuntulkinta? Jos se on vanhoillislestadiolaiset, niin silloin 2,1 miljardia muuta kristittyä on väärässä heidän tulkinnoissaan. Toisaalta, jos jonkun muun ryhmittymän tulkinta on oikea, silloin ainakin lestadiolaiset ovat väärässä heidän uskossaan. Eli kummin päin homma toimii; ovatko lestadiolaiset oikeassa ja kaikki muut täten väärässä, vai joku muu oikeassa ja lestadiolaiset täten väärässä?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:23"]Luin itse vasta Pauliina Rauhalan Taivaslaulun (suosittelen kaikille!) ja aloin sen myötä miettiä lestadiolaiskontaktejani. Kasvoin "lestakaupungissa" ja nykyään monella lapsuuden kaverilla on kasapäin lapsia. Mitä heidän puheistaan olen ymmärtänyt niin ei tuo lestadiolaisuustouhu enää niin mustavalkoista ole, vanhoilliset tietty vähän erikseen. Ehkäisynkinhän saa kyllä perusteltua jos hormoneita tarvii jonkun muun terveydellisen syyn vuoksi.
Ap:lle kannustusta, valinta ei varmasti ole helppo siinä yhteisössä jossa elää. Toivottavasti ette saa miehenne kanssa tästä turhaa paskaa niskaan.
[/quote]
Ei oo tullu paskaa niskaan, mitä nyt täällä nuo muutamat yrittää jotain urputtaa :) En suostu ottaan paskaa niskaan ;)
Jotenkin jännää. Aina kun lestadiolainen sanoo mitä ajattelee, siitä kimpaannutaan kilpaa. Jos joku muu "uskovainen" avaa suunsa, se on ok ja hyväksyttävää, hänen mielipiteensä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:51"]ei kysymyksiä, mutta totean vain ettet ole oikealla tavalla uskomassa jos käytät ehkäisyä.
[/quote]
Heh, sinäkö sen määrittelet? Vai kuka?
-ap-
[/quote]
Hyvä kysymys! Vositko kertoa kuka määrittelee mikä on oikea raamatuntulkinta? Jos se on vanhoillislestadiolaiset, niin silloin 2,1 miljardia muuta kristittyä on väärässä heidän tulkinnoissaan. Toisaalta, jos jonkun muun ryhmittymän tulkinta on oikea, silloin ainakin lestadiolaiset ovat väärässä heidän uskossaan. Eli kummin päin homma toimii; ovatko lestadiolaiset oikeassa ja kaikki muut täten väärässä, vai joku muu oikeassa ja lestadiolaiset täten väärässä?
[/quote]
Hyvä kysymys. Jätetään Jumalalle tuomitseminen :) Itse uskon, että kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kans, niin pääsee taivaaseen. Kyllä oon kuullu seuroissakin, että monia on päässyt taivaaseen, vaikkei ole nimenomaan vl. Esim afrikan nälkään kuolleet lapset yms.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 00:37"]
Noin sitä voidaan Raamattuakin tulkita oman mielensä mukaan.
[/quote]
Juu, se näkyy selvästi miten päin prinkkalaa lestadiolaiset puhujat Raamattua lukeavat. Raamattu ei kiellä ehkäisyä. Ehkäisy on huolenpitoa heikommista. Se on vastuuta. Holtitonlisääntyminen ei ole mitään jumalanpalvelusta vaan piittaamattomuutta oman toiminnan seuraamuksista.
Kyllä harrastetaan myös suuseksiä. Kumpikin tykkää. :)
-ap-