Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit tässä tilanteessa? (muutto USAan)

Vierailija
13.03.2014 |

Mun miehelle on tehty hyvä työtarjous USAsta ja nyt pitäisi päättää, ottaako hän sen vastaan. Minä en kyseisellä viisumityypillä saisi tehdä USAssa töitä. Lapsista kaksi olisi innoissaan muuttamassa ja yksi ei ehdottomasti haluaisi muuttaa. (Lapset ovat alakoululaisia.)

Itseäni muutto kyllä houkuttaa mutta lasten puolesta, etenkin tuon yhden vastahakoisen, epäilyttää. Onko täällä palstalla kouluikäisten lasten kanssa ulkomaille muuttaneita? Miten lasten sopeutuminen on mennyt?

Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 23:26"]

Tosi vähän muuttorahaa teille maksettaisiin. Tuosta menee 40% veroja. Päättelen tuosta että palkkaakaan ei tarjota tarpeeksi. Piilaaksossa pitää tienata vähintään 175 000 dollaria/ year että on keskituloinen. Kannattaa ottaa huomioon. Verotussyistä firmat eivät maksa kuin työntekijän kulut. Sisäisen siirron kohdalla joskus voidaan ottaa huomioon myös muu perhe mutta se on aika harvinaista

[/quote]

Te, jotka sanotte, että muuttoraha on vähän. Voisitteko antaa jotain esimerkkejä siitä, mitä esim. kontin lähettäminen Suomesta maksaa? Tuon muuttorahan lisäksi maksaisivat siis myös meidän lennot (koko perheeltä) ja settle in rahaa pikkasen vähemmän kuin tuo muuttosumma. 

Palkka olisi reilusti yli tuon mainitsemasi, joten uskon meidän kyllä tulevan sillä toimeen. 

Vierailija
2/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 07:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 23:26"]

Tosi vähän muuttorahaa teille maksettaisiin. Tuosta menee 40% veroja. Päättelen tuosta että palkkaakaan ei tarjota tarpeeksi. Piilaaksossa pitää tienata vähintään 175 000 dollaria/ year että on keskituloinen. Kannattaa ottaa huomioon. Verotussyistä firmat eivät maksa kuin työntekijän kulut. Sisäisen siirron kohdalla joskus voidaan ottaa huomioon myös muu perhe mutta se on aika harvinaista

[/quote]

Te, jotka sanotte, että muuttoraha on vähän. Voisitteko antaa jotain esimerkkejä siitä, mitä esim. kontin lähettäminen Suomesta maksaa? Tuon muuttorahan lisäksi maksaisivat siis myös meidän lennot (koko perheeltä) ja settle in rahaa pikkasen vähemmän kuin tuo muuttosumma. 

Palkka olisi reilusti yli tuon mainitsemasi, joten uskon meidän kyllä tulevan sillä toimeen. 

[/quote]

Se muuttoraha on tarkoitettu kaikkeen muuttamiseen liittyvään ja sen lisäksi firma maksaa työntekijän lennon paikan päälle. Firmat eivät verotussyistä voi alkaa makselemaan erikseen muita juttuja. Tiedän että aina luvataan hieman ympäripyöreästi mutta itse sopimuksessa juttu menee ihan juuri sääntöjen mukaan eli näihin on firmoilla tiukat säännökset. Työpaikka voi avustaa asunnon löytymisen ja lasten koulun valinnan kanssa mutta eivät he niitä maksa. Edes aluksi. Vakuutusjututkin on ihan itse tsekattava että mitäs se firma oikeasti lupaakaan. 

muuttokontti maksaa helposti sen 8000-12000 ja sekään ei ole vielä paha, lisäksi tulee muun perheen visakustannukset, lennot, auton vuokraus jne.

Koska muuttorahaa miehellesi on luvattu noin nolosti niin on vaikea uskoa että palkka yltää lähellekään edes tuota 175 000 euron summaa vuodessa. Meille muuttorahaa maksetaan nyt 50 000. Sen lisäksi firma maksaa tutustumiskäynnin koko perheelle ennen varsinaista muuttoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te vaaditte paljon. Kymppitonnin muuttokontit? Ihmiset muuttavat jatkuvasti maasta toiseen matkalaukkujen kanssa ja rakentavat uudessa paikassa hyvän elämän paljon vähemmälläkin materiaalisella hyvällä, mitä Suomeen jää. Enkä todellakaan puhu tässä pakolaisista - tämä kommentti siltä varalta, että joku luulee niin. Tarkoitan ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.

Meneekö teidän elämä sekaisin, jos koko vaatevarastoa ei saa mukaan?

First world problems, jos muuttokontin hinta määrittelee sen, voiko lähteä.

En tarkoita, etteikö kannta ottaa kaikkea apua vastaan

Vierailija
4/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muuttoraha in lump sum maksetaan jälkikäteen suunnilleen kuukauden päästä siitä kun miehesi on aloittanut työt eli ensin kaikki on joka tapauksessa maksettava itse. Ainoastaan työntekijän lennot maksetaan suoraan. 

Vierailija
5/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 09:41"]

Kylläpä te vaaditte paljon. Kymppitonnin muuttokontit? Ihmiset muuttavat jatkuvasti maasta toiseen matkalaukkujen kanssa ja rakentavat uudessa paikassa hyvän elämän paljon vähemmälläkin materiaalisella hyvällä, mitä Suomeen jää. Enkä todellakaan puhu tässä pakolaisista - tämä kommentti siltä varalta, että joku luulee niin. Tarkoitan ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.

Meneekö teidän elämä sekaisin, jos koko vaatevarastoa ei saa mukaan?

First world problems, jos muuttokontin hinta määrittelee sen, voiko lähteä.

En tarkoita, etteikö kannta ottaa kaikkea apua vastaan

[/quote]

Sitä ei ole pakko käyttää muuttokonttiin. Jotkut jättävät kaiken omaisuuden ja laittavat tuon rahan esimerkiksi asunnon ja auton vuokraamiseen:) 

Vierailija
6/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 09:42"]

Se muuttoraha in lump sum maksetaan jälkikäteen suunnilleen kuukauden päästä siitä kun miehesi on aloittanut työt eli ensin kaikki on joka tapauksessa maksettava itse. Ainoastaan työntekijän lennot maksetaan suoraan. 

[/quote]

Me muutettiin aikanaan matkalaukkujen kanssa, 20v sitten ja nyt rojua on jo aivan liikaa. Perillä ostettiin kaikki, johon saatiin rahaa, summaa en muista.

Joka tapauksessa kaikki elektroniikka on ostettava uutta, kun ei toimi USA:ssa. Imuri, tv, kahvinkeitin, hiustenkuivaaja jne...

Lakanat / sängyt on eri kokoa kun Suomessa.

Aika halpoja kontteja olette lähetelleet. Meillä muutto täällä osavaltiosta toiseen on maksanut jo $50 000, sisältää pakkakukset ja muut kulut. Siitä meni verot, kun firma maksoi muutot.

Vierailija
7/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 10:25"]

[/quote]

Me muutettiin aikanaan matkalaukkujen kanssa, 20v sitten ja nyt rojua on jo aivan liikaa. Perillä ostettiin kaikki, johon saatiin rahaa, summaa en muista.

Joka tapauksessa kaikki elektroniikka on ostettava uutta, kun ei toimi USA:ssa. Imuri, tv, kahvinkeitin, hiustenkuivaaja jne...

Aika halpoja kontteja olette lähetelleet. Meillä muutto täällä osavaltiosta toiseen on maksanut jo $50 000, sisältää pakkakukset ja muut kulut. Siitä meni verot, kun firma maksoi muutot.

[/quote]

WOW! No nyt tuli yksi nolla liikaa. Ei se onneksi noin kallista ollut. Muutto oli n. $5000.

Anteeksi!

Vierailija
8/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen näissä asioissa vähän valtavirtaa vastaan. Eli minusta (kuten ap:sta) on hyvä harkita tarkkaan, mikä on lapsille hyväksi. Kyse ei ole siitä, mitä lapsi sanoo, vaan siitä, miten vanhemmat uskovat muuton vaikuttavan lapseen. Nuoremmille lapsillehan mitään varsinaista haittaa ei ole siitä, jos ette muuta.

Oma mieheni on muuttanut lapsena ja nuorena muutaman kerran maasta toiseen ja hänelle on jäänyt siitä varmuus, että omille lapsilleen hän ei sitä tee. Kaverien jättäminen oli niin hirveää. Itse olen muuttanut Suomessa koko lapsuuteni ja nuoruuteni, ja se oli myös mulle todella huono juttu. Mä en ole temperamentiltani kovin sopeutuva enkä ulospäinsuuntautunut, ja olin teini-ikäni ja nuoruuteni tosi yksinäinen. Ja meidän esikoinen vaikuttaa tulleen minuun temperamentin osalta.

Tämän takia me olemme päättäneet, että mahdollisuuksien mukaan pidämme lapsilla koko kouluikänsä saman asuinympäristön. Ulkomaille lähdetään kun lapset ovat aikuisia (meidän ammatissa yleensä onnistuu). Olemme molemmat tämän takia jo kerran jättäneet hyvän työmahdollisuuden väliin. Minusta olisi siis nyt todella kiva asua ulkomailla ja uran kannalta se olisi hyväksi, mutta olemme katsoneet, että se ei olisi varsinkaan meidän esikoiselle hyväksi. Joten nyt mennään näin.

Vierailija
9/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 10:25"]

[/quote]

[/quote]

WOW! No nyt tuli yksi nolla liikaa. Ei se onneksi noin kallista ollut. Muutto oli n. $5000.

Anteeksi!

[/quote]

Se on kallista:) Me ei oteta mukaan mitään muuta kuin toisemme ja sen verran matkatavaraa kun saa ottaa. Ihmettelen kyllä ettei ap tähän mennessä ole ottanut selvää kustannuksista. 

Vierailija
10/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parempi elellä Suomessa Kelan tuilla kuin muuttaa työn perässä jenkkeihin? Mun teini saisi luvan lähteä mukaan.

Vierailija
11/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muuttokulut olivat siis noin 30 000 ja siihen sisältyivät myös auton vuokra ja asunnon vuokra?

Auton voi vuokrata, turistikin voi vuokrata auton jenkeissä...

Vierailija
12/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:03"]

Heippa 60!

Menittekö firman sisäisenä siirtona? 

[/quote]

Periaatteessa joo... Siis iso kansainvalinen yritys jossa siirto tapahtui Pulju Oy:sta Pulju Inc:iin eli siis konsernin sisainen. Tyosopimus on toistaiseksi voimassaoleva.

Vierailija
13/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:08"]

Kaikki muuttokulut olivat siis noin 30 000 ja siihen sisältyivät myös auton vuokra ja asunnon vuokra?

Auton voi vuokrata, turistikin voi vuokrata auton jenkeissä...

[/quote]

Vahan vajaat 30000 ja talon vuokra ei sisaltynyt. Auton toki voi vuokrata kuka tahansa en ole sita kiistanytkaan. Se vaan kannattaa neuvotella firman maksettavaksi, koska autoa ei voi ostaa kuka tahansa ja asioiden jarjestely siihen pisteesen etta sen auton voi ostaa kestaa kauan (meilla 3kk). Autoa kuitenkin tarvitsee jatkuvasti. Varsinkin alussa kun kotona ei ole mitaan. On muuten yllattavan aikaa vievaa ostaa esim. perusvarastot keittioon.

Vierailija
14/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä "lapset kyllä sopeutuvat ja kiittävät kyllä sitten myöhemmin" viestejä kirjoittaa? Onko teillä itsellänne asiasta kokemusta. Vaikka lapset eivät päätäkään perheen isoista päätöksistä, niin silti tuollainen muutto maasta toiseen tulee vaikuttamaan lapseen/ lapsiin todella paljon ja pitäisi kait sekin huomioida, jos lapsistaan välittää? Meillä ainakin tää eka puoli vuotta täällä uudessa maassa on ollut melkoisen hankalaa esikoisen takia. Toivottavasti hänkin osaisi meitä vanhempia tästä kokemuksesta joskus " kiittää", mutta epäilen..

Vierailija
15/84 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi lapsena kestänyt tällaista elämänmuutosta.

Vierailija
16/84 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe muutto paljon kun olin lapsi (pk-seudulla pysyttiin kuitenkin). Jos voisin jotain vaihtaa muuten ihanasta lapsuudestani olisi se se, että olisin saanut viettää lapsuuteni yhdessä paikassa. Mutta vielä sitäkin enemmän olisin toivonut, että olisimme muuttaneet ulkomaille ja etenkin jenkkeihin. En tiedä miten introverttinä lapsena olisin siellä lopareissa pärjännyt, mutta eräänlaisena haaveena se on edelleen 25-vuotiaana.

Lapset ystävystyvät tuossa iässä helposti ja sopeutuvat nopeasti! Vielä kun on nykyajan tekniikka ja sosiaaliset kanavat helpottamassa yhteydenpitoa vanhoihin kavereihin.

Vierailija
17/84 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

65: on kokemusta. Kirjoitinkin etta sopeutumiseen meni meilla 1-2v, puolen vuoden kohdalla oli varmasti ankeita ajatuksia. Kaikilla. Minun kokemukseni on myos se, etta toisenlaisessa alkoholikulttuurimaassa on ollut helpompaa 13-18 v kasvattaa. Kokemusta on myos Suomesta. T. 56

Vierailija
18/84 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat aina muuttaneet työpaikkojen perässä lasten siitä sen enempää kärsimättä. Ainoastaan pohjoismaissa sosiaalitukien takia on mahdollista jäädä loisimaan paikoilleen ja muokannut yhteiskunnan ajatusmaailmaa.

Jos töitä ap:n miehelle riittää Suomessakin ja muutto tuntuu hankalalta niin älkää muuttako. Miksi edes mietitte. Toisaalta jos kerran olette menossa noilla faktoilla jota tänne on listattu niin veikkaan että ette pärjää siellä. Koti-ikävä äidille tulee jo muutamassa kuukaudessa. Jos nyt edes pääsette sinne asti. Aika ei oikein anna myöten. Se on eri asia noiden yritysten sisällä paikkaa vaihtavien jotka visaa voivat hakea koska vaan ja lähteä parin viikon varoitusajalla. 

Vierailija
19/84 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 22:41"]

Me muutettiin puoitoista vuotta sitten Atlantaan. Lapset oli silloin 11 ja 9 vuotiaat. Pienemmalla oli alkuun todella hankalaa kielen takia, mutta se helpotti puolessa vuodessa (suuret kiitokset aivan ihanalle ESOL-opetajalle). Vanhempi ei ollut kauhean innostunut muutosta, mutta antoi kuitenkin suostumuksensa. Hanella ensimmainen vuosi oli helpompi, mutta sitten alkoikin murkkuilu ja melkein sanoisin etta vahemmalla kipuilulla han olisi selvinnyt Suomessa. Kaikesta huolimatta ei kaduta. Lapset pitaa yhteytta vanhoihin kavereihin skypella ja facessa.

Ma en ole (viela) toissa, mutta valilla tuntuu etten ma sinne ehtiskaan. Lasten kuljetuksiin menee ihan kiitettavasti aikaa.

Visasta vain sen verran etta me saatiin ne n. kuukaudessa ja haku aloitettiin heinakuussa, mutta meilla on L1 miehella ja meilla muilla L2 (eli mullakin on tyon teko oikeus).

Muttokustannuksista: n.20 kuution kontti maksoi n. 20000 euroa ja matkalla se oli 6 viikkoa, lisaksi meille maksettiin hotelli kahdeksi viikoksi (asunto oli vuokrattu valmiiksi jo ennen kuin saavuimme maahan, mutta tayty sita hiukan varustella ennenkuin sinne pystyi muuttamaan), auto oli vuokralla 3,5kk firman piikkiin (ostaakseen auton taytyy olla paikallinen ajokortti, saadakseen paikallisen ajokortin taytyy olla social security number ja sen saaminen kestaa tuhottoman kauan) ja lisaksi muuttobudjettiin oli varattu rahaa siihen etta ostamme taalta huonekaluja. Kokonaisuudessaan meidan muuttobudjetti oli muistaakseni 30000, mutta ei ihan kaikkea kaytetty.

Kysella saa, kerron mielellaan.

[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta ja konkreettisista esimerkeistä muuton hinnoista! 

Meillä viisumi olisi H1B, kun tämä ei ole firman sisäinen siirto. L1 viisumi on helpompi saada. Itse uskoisin viihtyväni kotona ja saisin varmaan aikani kulumaan kaiken byrokratian ja lasten kuljetuksen kanssa. En saisi tehdä töitä tuon H1B:n puolisoviisumilla. 

Ja jos nyt jollain muulla on sama tilanne, niin älkää uskoko noita aiempia kirjoituksia viisumin hakemisesta. H1B viisumia ei voi hakea henkilö itse vaan sitä hakee aina työnantaja. 

Jos tämä tästä jossain vaiheessa konkretisoituu muutoksia, niin kysymyksiä varmaan tulee. Puhutaan nyt ensin kunnolla koko perheen kanssa ja katsotaan, miten tuon viisumin kanssa käy, jos mies ottaa paikan vastaan. 

Kiitos myös kaikille muille kokemuksiaan jakaneille!

Vierailija
20/84 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 09:47"]

Sitä ei ole pakko käyttää muuttokonttiin. Jotkut jättävät kaiken omaisuuden ja laittavat tuon rahan esimerkiksi asunnon ja auton vuokraamiseen:) 

[/quote]

Et tainnut ymmärtää pointtiani? Täällähän pohditaan sitä, voiko muuttaa, jos firma ei maksa tarpeeksi. Joku sanoo summan ja siihen toinen perään, että "onpa vähän ja itse miettisin, lähtisinkö, jos en enempää saa". Kärjistetysti noin. 

Oma lapsuudenperheeni muutti toiselle puolelle maapalloa vanhempien opiskeluiden perässä ja voit uskoa, ettei ulkopuolisia maksajia löytynyt. Meidän perhe otti sen seikkailuna ja kivana kokemuksena vastaan. Täällä vaan rahankiilto silmissä lasketaan, voiko lähteä vai ei. Näyttää olevan aivan mahdoton ajatus, että elintaso laskisi hiukankin.

Minua kiinnostaisi tietää ap:n oma mielipide, siis ihan oma, eikä vain se, miten hän heijastelee muiden perheenjäsentensä ajatuksia. Tuossa joku sanoi, että ap taitaa olla se, jolle tulee ensimmäisenä koti-ikävä. Luulen vähän samaa. Hän ehkä alintajuntaisesti yrittää estää matkan vetoamalla lapseen, vaikka kyse on omasta vastustuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi