Matka 5km, aika 40min. Taidan olla aika paskassa jamassa
En jaksanut ihan koko lenkkiä juosta, mutta kävelyä tuli suurin piirtein +-500m.
Olen ylipainoinen ja vasta-alkaja juoksussa. Mulla ei ole mihin verrata tulostani, niin kertokaa kokeneemmat ihan rehellisesti missä kunnossa olen?
Olen 172/80, 39 v.
En ole pahemmin liikkunut vuosiin... ikinä. Joskus jotain jumppaa, mut esim en ole koskaan harrastanut mitään liikuntalajia.
Niin ja olen entinen tupakoitsija.
Kommentit (35)
Kävelylenkille tuo olisi ollut hyvä aika :-). Tosin sä olet vasta-alkaja ja läski, joten sun sietää alottaa varovasti. Siinä kun on aina se loukkaantumisriski. Paikat paskana sä vaan makaa sängyssä.
No ei tuo kovin huonolta kuulosta ja kuntohan kohoaa nopeasti.
No jos et ole liikkunut etkä harrastanut juoksua niin eikai ole ihme jos se juoksu ei mihinkään huippuvauhtiin suju? Treeniä treeniä vaan.. suosittelen että otat netistä jonkun aloittelijoiden juoksuohjelman. Idea ei siis ole se että nyt yrität juosta mahdollisimman kovaa vaan rakennat sitä peruskuntoa jos siis tarkoitus harrastaa juoksua..
Multa menee toi aika, kun kävelen sen koht reippaasti. Älä välitä vauhdista. Joku 50-kiloinen ehkä heittää sen hetkessä, mutta sulla on painoa ja sama vauhti ei ehkä onnistu ollenkaan. Mun kuntoluokka on asteikolla 1-7, 6. Juoksumatolla juoksen vauhtia 7,4 km tunnissa. Vieressä joku hipsukka vetelee 11 km/ h. Valitin tästä mun pt:lle ja hän sanoi juuri ton, että painokin vaikuttaa vauhtiin. Tietty sulla vaikuttaa myös tupakka. Älä ota stressiä juoksemisesta. Reipas tunnin sauvakävely kohottaa hyvin kuntoa. Älä kato matkoja äläkä mittaa aikoja, tunnin vaan liikut sykkeellä 120-140. Se riittää, ei tarvi riuhtoo. Joku parempikuntoinen vetelee samalla sykkeellä hurjat vauhdit, älä mieti sellaisia. Pääasia että liikut. Aloita vaikka 2 kertaa viikko sauvakävely ja kerran viikko jotain muuta, vaik vesijuoksu. Mä aloitin aikoinaan nollakunnosta puolen tunnin kävelyllä ja sauvakävelyllä. Kunto kohoaa pukkuhiljaa, sit yhtäkkiä vaan tulee halu juosta ja liitelet vaan kevyesti eteenpäin :-)
Ei tuo huono aika ole. 5km puoleen tuntiin on tosi hyvä ja jos olet aloittelija vasta, pääset siihen helposti pari kuukauden harjoittelulla
No ei tuo nyt paha ole! Mutta ei siitä vielä kuntoa voi päätellä. Yleensä aluksi jaksaakin, mutta esim. viikon kun on lenkkeillyt, tulee seinä vastaan. Kun kunto kasvaa, niin lenkit ei rasita enää samalla lailla. Tosin silloin pitää kiristää tahtia, että kunto myös jatkaa kasvua.
Ihan reipas kävelyvauhtihan tuo. Itse olen ihan hyvässä (lihas)kunnossa, mutta en jaksa juurikaan juosta. 35 min menee viitosen lenkkiin, ja välillä on pakko kävellä. se on rankkaa. :(
Mä olen normaalipainoinen, nuori ja kuljen samaa vauhtia hölkkälenkeilläni. Joilla käyn kerran kuussa...
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:36"]Kävelylenkille tuo olisi ollut hyvä aika :-). Tosin sä olet vasta-alkaja ja läski, joten sun sietää alottaa varovasti. Siinä kun on aina se loukkaantumisriski. Paikat paskana sä vaan makaa sängyssä.
[/quote]
Ap ei todellakaan ole läski! Pyöreä ehkä, muttei läski. Toi on kiva paino 4-kymppiselle. Kaikkien ei tarvi olla bmi 20. Pääasia, että liikkuu ja syö terveellisesti.
Olen hoikka ja kävelen 6km 40 minuutissa. En ole vielä keksinyt syytä juoksemiseen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:34"]
Meillä näille c-junnujääkiekkoilijoille sanottiin, että 7 kilometriä pitäisi mennä puoleen tuntiin, se on riittävä juoksukunto paljon urheilevalle (ei-juoksijalle). Josko tuo nyt sitten jotain suuntaa antaa sinulle?
[/quote] Anteeksi, ei ollut tällä tarkoitus suututtaa ketään, mutta niin vaan miinusta satelee. Tarkoitus oli tosiaan vain antaa pientä vertauspohjaa harrastuneen ja ei harrastavan eroista. Mutta ei olisi siis pitänyt,
Ja mä olen hoikka ja kävelen 40 minuutissa vain 4 kilometriä. Mutta mulla onkin paha lonkan nivelrikko ja jokainen askel sattuu. Ap, sä vedät hyvin ja suunta on ylöspäin!
Kiitos vastauksista. Hölkkävauhtini on hidas, mutta kävellessä alkaa sattumaan säären etuosa, siis ei penikat vaan ulkosyrjällä olevat lihakset. Pitäis satsata uusiin lenkkareihin, mut katson nyt tuleeko hurahdus.
Lenkin jälkeen tulee ihana olo ja tykkään kun hiki lentää. Yllätyin että jaksoin noinkin pitään juosta ilman veren makua suussa tai maksapistosta. Vielä kun sais ruokavalion kuntoon... :)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:50"]
Olen hoikka ja kävelen 6km 40 minuutissa. En ole vielä keksinyt syytä juoksemiseen.
[/quote]
Kokeile, se on oikeasti hauskaa! Minäkin vastustin aikaisemmin, kunnes päätin kokeilla. Aivan huippu tunne!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:36"]Kävelylenkille tuo olisi ollut hyvä aika :-). Tosin sä olet vasta-alkaja ja läski, joten sun sietää alottaa varovasti. Siinä kun on aina se loukkaantumisriski. Paikat paskana sä vaan makaa sängyssä.
[/quote]
Kerropa minulle, miksi olet noin ilkeä? Onko sinulla paha olla?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:57"]
Kiitos vastauksista. Hölkkävauhtini on hidas, mutta kävellessä alkaa sattumaan säären etuosa, siis ei penikat vaan ulkosyrjällä olevat lihakset. Pitäis satsata uusiin lenkkareihin, mut katson nyt tuleeko hurahdus.
Lenkin jälkeen tulee ihana olo ja tykkään kun hiki lentää. Yllätyin että jaksoin noinkin pitään juosta ilman veren makua suussa tai maksapistosta. Vielä kun sais ruokavalion kuntoon... :)
[/quote]
Mulla teki saman säärikivun, kun ei ollut kunnon kenkiä. Juoksukengät kun ostin, niin helpottui heti. Sitten tulikin jalkaterät kipeiksi. Kahteen viikkoon ei pystynyt kävelemään kivuitta. Se oli tuskallista! Nyt jalat on jo onneksi tottuneet juoksuun.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:57"]
[/quote]
Mulla teki saman säärikivun, kun ei ollut kunnon kenkiä. Juoksukengät kun ostin, niin helpottui heti. Sitten tulikin jalkaterät kipeiksi. Kahteen viikkoon ei pystynyt kävelemään kivuitta. Se oli tuskallista! Nyt jalat on jo onneksi tottuneet juoksuun.
[/quote]
Niin ja minäkään en mikään keijukainen ole:160/64
No monet ei edes jaksa juosta kahta kilometriä putkeen, että ihan hyvä suoritus jos olet vasta aloittanut juoksun! Kyllä se vauhti kummasti alkaa kasvaa, ja kävelyaskelia ei tarvi enään ottaa :)
Meillä näille c-junnujääkiekkoilijoille sanottiin, että 7 kilometriä pitäisi mennä puoleen tuntiin, se on riittävä juoksukunto paljon urheilevalle (ei-juoksijalle). Josko tuo nyt sitten jotain suuntaa antaa sinulle?