Matka 5km, aika 40min. Taidan olla aika paskassa jamassa
En jaksanut ihan koko lenkkiä juosta, mutta kävelyä tuli suurin piirtein +-500m.
Olen ylipainoinen ja vasta-alkaja juoksussa. Mulla ei ole mihin verrata tulostani, niin kertokaa kokeneemmat ihan rehellisesti missä kunnossa olen?
Olen 172/80, 39 v.
En ole pahemmin liikkunut vuosiin... ikinä. Joskus jotain jumppaa, mut esim en ole koskaan harrastanut mitään liikuntalajia.
Niin ja olen entinen tupakoitsija.
Kommentit (35)
miks mä nyt vähän epäilen tota. ilman mitään liikuntaharrastuksia vuosiin, eka lenkki juosten yli neljä kilsaa
Monet ei jaksa juosta edes kahtakymmentä metriä.
Hyvinhän tuo meni! Etkä ole missään rapakunnossa. Itse tein Porin juoksukoulun (katso Googlesta) toissakeväänä, ja ensimmäisen vitoseni juoksin juurikin tuohon 40 minuuttiin. Ja alla oli kuitenkin kuuden viikon treeni, sinä juoksit kylmiltäsi. Itse en jaksanut kylmiltäni juosta viittäkään minuuttia. Nyt treenaan syksyn puolimaratonille.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:34"]
Meillä näille c-junnujääkiekkoilijoille sanottiin, että 7 kilometriä pitäisi mennä puoleen tuntiin, se on riittävä juoksukunto paljon urheilevalle (ei-juoksijalle). Josko tuo nyt sitten jotain suuntaa antaa sinulle?
[/quote] Anteeksi, ei ollut tällä tarkoitus suututtaa ketään, mutta niin vaan miinusta satelee. Tarkoitus oli tosiaan vain antaa pientä vertauspohjaa harrastuneen ja ei harrastavan eroista. Mutta ei olisi siis pitänyt,
[/quote]
14km/h on jo kyllä hemmetin kova vauhti normilenkkeilyyn. Sillä vauhdilla juoksisi 2800m 12min cooperin testissa. Ja vertailuks, että 5km/40min on tietenki semmosta 7,5km/h vauhtia (cooper 1500m), mitä ite kyllä normaalipainosena, säännöllisesti urheilevana oikeesti melkeimpä aina juoksen, vauhit on just siinä 7-9km/h
Ja pitää vielä lisätä edelliseen, että tupakoiva, liikkumaton keski-ikäinen nainen vs. c-junnu ikäinen jääkiekkoileva poika on erittäin huono vertailukohta :D
Toihan olisi tosi hyvä alkajalle!! Itse aloitin 1,5vko sitten ja nyt jaksan hyvällä tuurilla alle 3km juosta. kierrän 4km lenkkiä aikaa menee +/-25min. Ja ennen tätäkin olen kyllä kävellyt aika reilusti, lähes joka päivä n.4-10km ainakin. Juoksen aika vauhdilla, lieköauttaisi jos hölkkäisi rauhallisesti juoksun sijasta?
Ap, ota säärikipuihin magnesiumia, saa apteekista. Ota vaikka tuplamäärä parina päivänä. Auttaa nopeesti jalkakipuihin.
Minä en alkaisi heti popsimaan magnesiumia, koska kyse on vasta-alkaneesta kuntoilijasta. Lihakset eivät luultavasti vielä ole tottuneet kovempaan menoon.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 20:15"]
miks mä nyt vähän epäilen tota. ilman mitään liikuntaharrastuksia vuosiin, eka lenkki juosten yli neljä kilsaa
[/quote]Ei tämä ollut eka lenkki, vaan kerroin olevani vasta-alkaja, eli muutaman kerran olen jo tavoitellut jotain juoksun tapaista, eli en ihan suoraan sohvalta lähtenyt, vaikka aika liki kuitenkin.
Ja se mitä tarkoitin liikuntaharrastuksilla oli että ei mitään säännöllistä treeniä esim 2-3krt viikossa, vaan uin joskus ja pyöräilen joskus, mut ei mitään säännöllistä. Koiran kanssa kävelen, mutta ei siinä syke nouse kun on pappakoira jo <3
AP
Aivan hyvä vauhti on. Itsekään en peruskestävyyslenkeillä juokse paljoa tuota kovempaa. Ja olen kuitenkin maratoonari.
Täällä huomaa, että vastaajista useimmat eivät juuri ymmärrä juoksun päälle.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:50"]
Olen hoikka ja kävelen 6km 40 minuutissa. En ole vielä keksinyt syytä juoksemiseen.
[/quote]
9 km/h kävellen. Tuskinpa kävelet. :D :D
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:50"]
Olen hoikka ja kävelen 6km 40 minuutissa. En ole vielä keksinyt syytä juoksemiseen.
[/quote]
9 km/h kävellen. Tuskinpa kävelet. :D :D
[/quote]
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Taas sama homma ku eilen yhdessä kävely-keskustelussa. Porukka muka vetää kävellen hyvää juoksuvauhtia.
Sain kaverini innostuun juoksusta (180/100) aloitu oli 5 lla 55 muistaakseni. Nyt n puolen vuoden jälkeen ollaan harjoiteltu maltillisesti aika 27 ja -10kg. Paljon tapahtuu pienella aikaa. Mutta myös oma kohtainen kokemus, kengillä on merkitystä. Penikka vaiva tuli huonoista kengistä. Joskus paranee piankin mut toisinaan voi mennä pari vuottakin. Tsemppiä ja jaksamisia sulle, äläkä väkisin yritä. Muista, hymyile lenkin aikana, ei oo mitään taika uskoa.
--ongelmaan pureutuva--
Kengät kuntoon ensimmäiseksi, ettei tule vaivoja tai kulumia! Minusta tuo on ihan hyvä tahti. Aloittelija ei välttämättä juokse juurikaan nopeammin kuin kävelisi, mutta kulutus on aivan toista luokkaa, hapenottokyky paranee ja tekniikka kehittyy pikkuhiljaa.
Itse aloitin juoksuharrastuksen aivan rapakuntoisena ja juoksin aluksi aina noin minuutin ja kävelin sitten kaksi. Kyllä hävetti kun hyväkuntoiset hölköttivät kevyesti rupatellen ohitseni ja itse olin kuoleman kielissä. Kunto kehittyi kuitenkin nopeasti ja jo muutaman kuukauden lenkkeiltyäni juoksin ensimmäisen kymppini ja nimenomaan juoksin enkä vaihtanut vähän väliä kävelyyn.
Tää on taas niin tätä. Mammat kilpaa kertoo kävelevänsä vähintää 10 km tunnissa...