Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
13.03.2014 |

Haluatko kysyä jotain? Tai kertoa omakohtaisia kokemuksia aiheesta, joko persoonallisuushäiriöisen läheisenä tai itse diagnoosin saaneena?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:12"]

Miten ilmenee? Miten arki sujuu?

[/quote]

Ilmenee todella monella tavalla, tässä muutamia mainitakseni: mielialat vaihtelevat jatkuvasti, olen lähes aina todella ärsyyntynyt ja ihan pienetkin vastoinkäymiset otan todella raskaasti, epäilen muiden ihmisten sanoja ja tarkoitusperiä, kuvittelen usein, että ihmiset vihaavat minua tai ajattelevat minusta jotain pahaa, minun on todella vaikea tehdä päätöksiä ja ahdistun helposti tulevista menoista. Muistan tosi paljon asioita, joita minulle on sanottu vuosia sitten ja joista olen loukkaantunut. Mietin usein, että haluaisin elää jonkun muun elämää koska välillä oman pään sisäinen olo käy vaan niin sietämättömäksi ja tuntuu ettei minusta ole mihinkään.

Minusta tuntuu, että mieheni haluaa jollain tavalla hallita elämääni. Innostun helposti uusista asioista ja saan ihmeellisiä päähänpistoja, mutta samalla tavalla myös kyllästyn ja turhaudun nopeasti. Olen masentunut ja välillä tuntuu, että en jaksa eää elää.. ja sitten taas välillä kaikki on niin ihanaa ja tuntuu että pystyn mihin vain.

Arki sujuu vaihtelevasti, mutta koen mielialan vaikuttavan todella paljon elämänhaluuni. Huomaan, että töitä tehdessä olo on kaikin puolin paljon parempi ja nyt kun olet työtön, koen olevani taas paljon masentuneempi ja jollain tavalla epäonnistunut. Olen kuitenkin todella aikaansaava ja pidän tietyn päivärytmin, jotta en jumiudu kokonaan kotiin. Hyvinä päivinä näen ystäviä, käyn ostoksilla ja teen kaikkea kivaa. Joskus taas on päiviä kun mikään ei huvita ja silloin olen kotona ja siivoan, luen, katsellaan elokuvia yms.

[/quote]

Mun äiti on yrittänyt pistää mua puhumaan jollekkin masennuksesta, mutta oon jo pitkään ollut itse sitä mieltä et se masennus ei oo perimmäinen ongelma. Luin lisää tästä epävakaasta persoonallisuudesta kun samastuin niin tähän sun kirjotukseen, ja nyt oon varma että mulla on tää sama homma. Miten sulle kerrottiin sun diagnoosi? Mistä se lähti?

Vierailija
2/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysyn tämän klassisen kysymyksen: Oletko yrittänyt ottaa itseäsi niskasta kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:10"]

No kysyn tämän klassisen kysymyksen: Oletko yrittänyt ottaa itseäsi niskasta kiinni?

[/quote]

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tällä kysymyksellä? Tarkoitatko, että olenko hakenut apua ongelmiini vai mitä? :)

Vierailija
5/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:10"]

[/quote]

No vaikka sitä että oletko yrittänyt olla vakaa ;)

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tällä kysymyksellä? Tarkoitatko, että olenko hakenut apua ongelmiini vai mitä? :)

[/quote]

Vierailija
6/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämäsi yhtä suurta draamaa ja vuoristorataa?

Miten pärjäät ihmissuhteissasi?

Vierailija
7/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sama kuin bipo?

Vierailija
8/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:16"]

Onko se sama kuin bipo?

[/quote]

Ei, kaksi eri asiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Epävakaa_persoonallisuus

Vierailija
9/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisun tietää miten pitää reagoida kun esim alat syyllistää muita ihmisiä pahasta olostasi ja koet ettei kukaan ymmärrä. Juuri toisessa ketjussa kurjoitin väsymyksestäni tunne-elämältään epävakaan kanssa.

Vierailija
10/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilahteleeko tunteesi raivosta nauruun? Miten epävakaa persoonallisuushäiriöinen ihminen eroaa persoonallisuushäiriöisestä ihmisestä eli psykopaatista?

Vierailija
11/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:12"]

[/quote]

Ilmenee todella monella tavalla, tässä muutamia mainitakseni: mielialat vaihtelevat jatkuvasti, olen lähes aina todella ärsyyntynyt ja ihan pienetkin vastoinkäymiset otan todella raskaasti, epäilen muiden ihmisten sanoja ja tarkoitusperiä, kuvittelen usein, että ihmiset vihaavat minua tai ajattelevat minusta jotain pahaa, minun on todella vaikea tehdä päätöksiä ja ahdistun helposti tulevista menoista. Muistan tosi paljon asioita, joita minulle on sanottu vuosia sitten ja joista olen loukkaantunut. Mietin usein, että haluaisin elää jonkun muun elämää koska välillä oman pään sisäinen olo käy vaan niin sietämättömäksi ja tuntuu ettei minusta ole mihinkään.

Minusta tuntuu, että mieheni haluaa jollain tavalla hallita elämääni. Innostun helposti uusista asioista ja saan ihmeellisiä päähänpistoja, mutta samalla tavalla myös kyllästyn ja turhaudun nopeasti. Olen masentunut ja välillä tuntuu, että en jaksa eää elää.. ja sitten taas välillä kaikki on niin ihanaa ja tuntuu että pystyn mihin vain.

Arki sujuu vaihtelevasti, mutta koen mielialan vaikuttavan todella paljon elämänhaluuni. Huomaan, että töitä tehdessä olo on kaikin puolin paljon parempi ja nyt kun olet työtön, koen olevani taas paljon masentuneempi ja jollain tavalla epäonnistunut. Olen kuitenkin todella aikaansaava ja pidän tietyn päivärytmin, jotta en jumiudu kokonaan kotiin. Hyvinä päivinä näen ystäviä, käyn ostoksilla ja teen kaikkea kivaa. Joskus taas on päiviä kun mikään ei huvita ja silloin olen kotona ja siivoan, luen, katsellaan elokuvia yms.

Vierailija
12/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidetaanko sitä lääkityksellä?

Vierailija
13/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:15"]

Onko elämäsi yhtä suurta draamaa ja vuoristorataa?

Miten pärjäät ihmissuhteissasi?

[/quote]

Oi kyllä! Sitä se todellakin on, yhtä vuoristorataa joka helvetin päivä. Yritän kuitenkin parhaani ja minulla on ystäviä ja sukulaisia joiden kaikkien kanssa tulen hyvin toimeen ja kaikki eivät todellakaan edes tiedä koko häiriöstä. Eniten ahdistaa ja harmittaa se, että mielialani vaikuttaa niin paljon parisuhteeseeni.

Vierailija
14/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten epävakaa persoonallisuushäiriö eroaa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä?

Vierailija
15/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsuudessasi tapahtunut jotain traumaattista?

Vierailija
16/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä sait diagnoosin? Missä yhteydessä? (Ts. oliko tapahtunut jotain jonka vuoksi sait diagnoosin).

Vierailija
17/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut hyvä ja turvallinen lapsuus?

Vierailija
18/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
19/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö, että se periytyy mahdollisiin lapsiisi?

Vierailija
20/71 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:30"]

Miten epävakaa persoonallisuushäiriö eroaa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä?

[/quote]

Ap voi keskittyä vastailemaan muihin kysymyksiin, lue tuosta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksisuuntainen_mielialahäiriö

http://fi.wikipedia.org/wiki/Epävakaa_persoonallisuus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän