Huh, meinasin saada jonkun paniikkikohtauksen neuvolan odotushuoneessa
Mulla on ilmeisesti päässyt elimistö menemään jotenkin ylikierroksille. Takana pari hieman lyhyempää yötä, vähän enemmän aikataulutusta, yksi päviä melko tiivistä työskentelyä koneella ja sitten hieman nopeampi lenkki. Tuli ensin kova selkäkipu, sitten supistuksia (kivuttomia, mutta alkoivat heti, kun nousin ylös ja liikuin) ja tänä aamuna neuvolan odotushuoneessa sellainen puolihysteerinen kohtaus. Onneksi olin ainoa asiakas...
Kyllä tämä raskaus vain vaikuttaa ihmeellisesti elimistöön.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:50"]
Siis totta kai paniikkikohtauksen voi saada aikaan fyysisiä juttuja manipuloimalla, mutta silti se on henkistä - kaikki ei reagoi samassa vaiheessa samoihin manipulointeihin vaan sen reagoimisen ratkaisee se henkinen puoli.
Raskauteen kuuluu sydämentykytyksiä ja kaikenlaisia kummallisia oloja. Se, että ne aiheuttaa paniikkikohtauksen, johtuu henkisistä tekijöistä, koska ellei ole oikeasti saamassa sydänkohtausta esimerkiksi, ei raskaudessa fyysiset oireet ole niin isoja, että sitä aiheuttaisi. On epäreilua ap:n väittää ettei henkisellä puolella ole mitään osuutta hänen kokemuksessaan (koska ilmeisesti hänen mielestään ne, joilla on paniikkihäiriö on jotenkin huonompia, koska siinä on kyse henkisistä jutuista) ja epäreilua puhua paniikkikohtauksesta suht. pienestä asiasta, kun on niitä, jotka ihan oikeasti kärsivät niistä.
Monenlainen psyykkinen oireilu alkaa raskauden aikana...
[/quote]
Ilmeisesti sulla on nyt jonkinlainen tarve maalata musta jotenkin inhottava kuva. Sen takia pitää keksiä mm. se, että mulla olisi jotain paniikkihäiriöisiä vastaan. No, ei ole. Tämän halusin sanoa.
Jos sulla on joku tarve jatkaa mun tuntemusten analysointia, niin jatka toki. Jätä kuitenkin pois tuollaiset asiat. Mä en aio nyt kuitenkaan vastata tähän, koska en tosiaan nyt ole oikein vointini kukkuloilla, eikä mun sen(kään) takia tee mieli inttää sun kanssasi tästä asiasta. Pidän kuitenkin tuota halua pakkodiagnosointihalua aika erikoisena.
Ap
Kilpirauhanen saattaa joillain toimia pikkasen haipakkaa raskausaikana. Tuleeko lämpösiä aaltoja ja onko paino noussut hyvin?
Vaahtoat täällä tuntikausia, ei ihme että supistaa! Koita nyt tajuta hyvä ihminen, että täällä inttämällä ei mikään asia ratkea. Eikä supistelu lakkaa. Ota neuvolaan yhteyttää (joo, joo, olit siellä, mutta siltikin) jos asia huolestuttaa. Täältä löytyy yhtä monta ratkaisua kuin on kommentoijaakin, ja kaikki ovat uskoakseni yhtä vanhan oikeassa. Nyt kone kiinni, ihan jo sikiönkin takia!
Paniikkikohtaus EI johdu aina psyykkisistä syistä! Henkiset oireet voivat liittyä oireisiin, mutta asia ei ole todellakaan noin yksioikoinen.
Itselläni on kokemusta elimistön ylikierroksilla käymisestä, mutta en ole ollut raskaana niin en tässä tapauksessa osaa neuvoa. Tärkeintä lienee tuo että tunnistaa tilan eikä ota siitä ylimääräistä stressiä.
Onnea ap tämän yhden jankkaajan kanssa.
Juotko tarpeeksi , itse en juo, ja aina kun huimaa, käyn juomassa vettä, niin helpottaa kummasti . Mä en tajua , miks täällä on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jos meillä esiintyy paniikkikohtaukset raskaudessa , niin emmekö teidän mielestänne antsaitse lapsia , vai? Hyvien neuvojen sijaan tulee vain paskaa niskaan
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:08"]
Kilpirauhanen saattaa joillain toimia pikkasen haipakkaa raskausaikana. Tuleeko lämpösiä aaltoja ja onko paino noussut hyvin?
[/quote]
Paino on noussut normaalisti. En ole ainakaan pannut merkille lämpöisiä aaltoja. On mun välillä ehkä lämpimämpi kuin ei-raskaana, mutta niin oli viimeksikin (vaadin saada nukkua ikkuna auki, ja mies paleli). Tuo kilpirauhanen voi olla kyllä totta, luin joskus, miltä tuntuu kilpparin liikatoiminta, ja tää on vähän samanlainen olo. Mutta saattaa olla kyllä jotain normaalia raskauteen liittyvääkin. Seuraillaan. Terkkari käski soittaa joka tapauksessa maanantaina.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:12"]
Paniikkikohtaus EI johdu aina psyykkisistä syistä! Henkiset oireet voivat liittyä oireisiin, mutta asia ei ole todellakaan noin yksioikoinen.
Itselläni on kokemusta elimistön ylikierroksilla käymisestä, mutta en ole ollut raskaana niin en tässä tapauksessa osaa neuvoa. Tärkeintä lienee tuo että tunnistaa tilan eikä ota siitä ylimääräistä stressiä.
[/quote]
Samaa mieltä, ja tosiaan tuli oikein omalla kokemuksella vahvistettua tuo tänään.
Pitää kai silläkin jotain tekemistä olla? Tosin voisi lakata esittämästä, että on huolestunut mun voinnista, koska jos se olisi, se lopettaisi tuon älyttömän sössötyksen!
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:16"]
Jankkaajia on vain yksi, ap!
[/quote]
Joo, näin mäkin tulkitsin :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:17"]
Juotko tarpeeksi , itse en juo, ja aina kun huimaa, käyn juomassa vettä, niin helpottaa kummasti . Mä en tajua , miks täällä on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jos meillä esiintyy paniikkikohtaukset raskaudessa , niin emmekö teidän mielestänne antsaitse lapsia , vai? Hyvien neuvojen sijaan tulee vain paskaa niskaan
[/quote]
Yritän juoda joo. Elimistö vaatii kyllä hirveästi nestettä raskausaikana!
Jollakulla on nyt vain pakkomielle tästä asiasta, parempi jättää se omaan arvoonsa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:16"]
Jankkaajia on vain yksi, ap!
[/quote]
Joo, näin mäkin tulkitsin :)
Ap
[/quote]
:D aina ilo seurata huumorintajuisen ja -tajuttoman yhteenottoa
64
Mulla on toisinaan ollut kummallisia tuntemuksia ja ihmettelin mikä ihmeen paniikkikohtaus mulle meinaa välillä tulla. Sitten taas välillä olo on ollut ihan hyvä. Mutta nyt kun olen käyttänyt verenpainelääkettä migreenin takia, olen taas saanut niitä "kohtauksia" ja huomannut, että se taitaakin liittyä verenpaineeseen. Lääke alentaa verenpainetta joskus liikaakin ja olisiko se sitten syynä tuntemuksiini? Ehkäpä...
Eli ehkä sullakin on kyse verenpaineesta. Voisiko myös liika väsymys olla syy?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:36"]
Mulla on toisinaan ollut kummallisia tuntemuksia ja ihmettelin mikä ihmeen paniikkikohtaus mulle meinaa välillä tulla. Sitten taas välillä olo on ollut ihan hyvä. Mutta nyt kun olen käyttänyt verenpainelääkettä migreenin takia, olen taas saanut niitä "kohtauksia" ja huomannut, että se taitaakin liittyä verenpaineeseen. Lääke alentaa verenpainetta joskus liikaakin ja olisiko se sitten syynä tuntemuksiini? Ehkäpä...
Eli ehkä sullakin on kyse verenpaineesta. Voisiko myös liika väsymys olla syy?
[/quote]
Ei ollut verenpainetta, sehän aina mitataan neuvolassa. Syynä elimistön stressitila.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:21"]
[/quote]
Samaa mieltä, ja tosiaan tuli oikein omalla kokemuksella vahvistettua tuo tänään.
Pitää kai silläkin jotain tekemistä olla? Tosin voisi lakata esittämästä, että on huolestunut mun voinnista, koska jos se olisi, se lopettaisi tuon älyttömän sössötyksen!
Ap
[/quote]
Voisitteko laittaa jonkun linkin johonkin tutkimukseen tai artikkeliin, jossa todetaan, ettei paniikkikohtaus ole aina henkistä?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:21"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Voisitteko laittaa jonkun linkin johonkin tutkimukseen tai artikkeliin, jossa todetaan, ettei paniikkikohtaus ole aina henkistä?
[/quote]
Voitko sä laittaa jonkun linkin johonkin tutkimukseen tai artikkeliin, jossa todetaan, että paniikkikohtaus on aina henkistä?
No yksi niistä jankkaajista täällä ja kyllä meitä näyttää useampi olevan.
Ap pitää kiinni siitä, että hänellä oli paniikkikohtaus sen sijaan, että kuvailisi vain tuntemuksiaan ja oireitaan. Tässä linkki paniikkikohtaukseen:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00405
lopussa maninitaan myös sairauksia, joissa yhtenä oireena voi olla paniikkikohtaukset. Silti paniikkikohtaukseen kuuluu pelko ym. tuntemukset, jotka ovat henkisiä asioita.
Ap:lla on ollut kurja olo. Ehkä joutunut jopa siitä paniikkiin (väittäisin omien ajatustensa ja tunteidensa eli henkisten ominaisuuksien takia). Mutta se on eri asia kuin paniikkikohtaus. Tai sitten se oli paniikkikohtaus ja ap myöntää, että siinä oli henkinen puoli mukana. Tunnen monia ihmisiä, joilla on oikeita paniikkikohtauksia. He ovat ihan tavallisia, joten sen väittäminen, että paniikkikohtauksiin liittyy henkiset asiat ei ole mitenkään ihmisen mustamaalaamista. Se, että ihmisellä on mielenterveyden ongelmia, ei tee hänestä mitenkään muita huonompaa, joten sekään ei ole mustamaalaamista.
Mulla oli alkuraskaudesta myös jonkinlaisia paniikkikohtauksia! Sydän hakkasi täysiä ja tuntui, etten pysty hengittämään. Seurasi kamala ahdistus. Nuo eivät liittyneet mihinkään erityisiin tilanteisiin kuten paniikkihäiriössä, vaan tulivat miten sattuu.
Elämäni ainoat raskautta edeltävät paniikkioireet mulla on ollut, kun kokeilin hormoniehkäisyä. Uskon, että mun osalta toi liittyi jotenkin hormoneihin. Nyt toisella kolmanneksella noita ei ole enää ollut.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 17:15"]
Ap pitää kiinni siitä, että hänellä oli paniikkikohtaus sen sijaan, että kuvailisi vain tuntemuksiaan ja oireitaan. Tässä linkki paniikkikohtaukseen:
lopussa maninitaan myös sairauksia, joissa yhtenä oireena voi olla paniikkikohtaukset. Silti paniikkikohtaukseen kuuluu pelko ym. tuntemukset, jotka ovat henkisiä asioita.
Ap:lla on ollut kurja olo. Ehkä joutunut jopa siitä paniikkiin (väittäisin omien ajatustensa ja tunteidensa eli henkisten ominaisuuksien takia). Mutta se on eri asia kuin paniikkikohtaus. Tai sitten se oli paniikkikohtaus ja ap myöntää, että siinä oli henkinen puoli mukana. Tunnen monia ihmisiä, joilla on oikeita paniikkikohtauksia. He ovat ihan tavallisia, joten sen väittäminen, että paniikkikohtauksiin liittyy henkiset asiat ei ole mitenkään ihmisen mustamaalaamista. Se, että ihmisellä on mielenterveyden ongelmia, ei tee hänestä mitenkään muita huonompaa, joten sekään ei ole mustamaalaamista.
[/quote]
Mua ärsyttää se, että täällä tuntuu muutamalla ihmisellä olevan halu diagnosoida toinen ihminen jonkun kyökkipsykoligisen pätevyyden perusteella.
Syy, miksi en todellakaan koe tämän paniikkikohtauksen olevan psyykkistä laatua, on se, että mulla ei ollut henkisesti huono olo, vaan ihan normaali, ahdistamaton olo. Olen sairastanut masennuksen, joten luullakseni osaan itse sanoa, ahdistaako mua vai ei.
Me voidaan vaikka sopia, että mulla ei ollut mitään paniikkikohtausta, jos se sua helpottaa. Kuitenkin tuossa linkissä todettiin, että somaattisia laukaisevia tekijöitä on. Yksi niistä oli rytmihäiriöt, joita mulla olikin ennen kuin kohtaus (ei kun anteeksi, mitään kohtausta ei ollutkaan) alkoi.
Pitääkö mun nyt vuorostani yrittää analysoida, mikä ihmeen pakko joillain ihmisillä on kertoa, että kuule sulla on nyt tää ja tää vaiva, välittämättä ollenkaan siitä, miten se ihminen itse asian kokee? Ei kyllä suoraan sanottuna kiinnosta analysoida.
Tässä ketjussa on muutama muukin kertonut raskauteen liittyvistä paniikkioireista, viimeksi viestissä 77, joten ilmeisesti ei ole ainutlaatuista. Ei terkkarinkaan mielestä, joka ammatti-ihmisenä, kohtaukseni nähneenä ja mut tuntevana henkilönä oli myös sitä mieltä, että kohtaukseni (jota siis ei ollut) aiheutui elimistön stressitilasta. Toki ymmärrän, että AV-mamman diagnoosi on parempi ja pätevämpi, ei sitä käy kieltäminen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 17:15"]
[/quote]
Olen ihminen joka saa oikeita paniikkikohtauksia, ja aiemmin minulla on ollut paniikkihäiriö. Paniikkikohtauksissa ei aina ole tunteet mukana, tosin fyysiset oireet helposti aiheuttavat psyykkisiä oireita.
Ei tässä ole mistään henkisten oireiden häpeämisestä kyse, vaan siitä että aiemmin väitettiin että jos on paniikkikohtaus niin silloin on pakko olla henkisiä ongelmia. Näin ei vain yksinkertaisesti aina ole.
Siis totta kai paniikkikohtauksen voi saada aikaan fyysisiä juttuja manipuloimalla, mutta silti se on henkistä - kaikki ei reagoi samassa vaiheessa samoihin manipulointeihin vaan sen reagoimisen ratkaisee se henkinen puoli.
Raskauteen kuuluu sydämentykytyksiä ja kaikenlaisia kummallisia oloja. Se, että ne aiheuttaa paniikkikohtauksen, johtuu henkisistä tekijöistä, koska ellei ole oikeasti saamassa sydänkohtausta esimerkiksi, ei raskaudessa fyysiset oireet ole niin isoja, että sitä aiheuttaisi. On epäreilua ap:n väittää ettei henkisellä puolella ole mitään osuutta hänen kokemuksessaan (koska ilmeisesti hänen mielestään ne, joilla on paniikkihäiriö on jotenkin huonompia, koska siinä on kyse henkisistä jutuista) ja epäreilua puhua paniikkikohtauksesta suht. pienestä asiasta, kun on niitä, jotka ihan oikeasti kärsivät niistä.
Monenlainen psyykkinen oireilu alkaa raskauden aikana...