Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 prosenttia suomalaisista ei osaa yhtään englantia

Vierailija
13.03.2014 |

HS kertoo, että reilut 10 prosenttia nykysuomalaisista ei osaa yhtään englantia. Tunnetko tällaista ihmistä? Miksi hän ei osaa?

Itse tunnen kaksi sukulaistani, mutta heillä on ilmiselvänä syynä korkea ikä. 83-vuotias ja 81-vuotias tekivät työuransa metsurina ja mielisairaanhoitajana ja pärjäsivät ilman kielitaitoa, jota heidän aikanaan ei koulussa saanut.

Minulla on kuitenkin kolme muutakin iäkästä (86, 84 ja 80) sukulaista, jotka osaavat englantia ainakin sen verran, että ovat hyvin pärjänneet esimerkiksi ulkomaanmatkoillaan. Nuoremmat tutut ja sukulaiset osaavat kaikki englantia, nuoriso jopa ihan loistavasti.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suomalainen taitaa väittää, ettei "osaa" englantia siksi, että ääntäminen ja intonaatio ovat huonoja. Mutta kun katsotaan tarkemmin, niin lukee ja kirjoittaa kieltä aika sujuvasti ja tuottaa myös ymmärrettävää puhetta, vaikka sitten sitä tankero-englantia.

Toisaalta jos osaa ääntämyksen ja intonaation, muuttuu todella sujuvaksi puhujaksi, vaikka esimerkiksi kielioppi olisi hyvinkin puutteellinen,  kuten nyt vaikka Ville Haapasalolla venäjä, tai sanasto ihan hatusta vedettyä, kuten tällä youtube-ilmiö Saralla. Joka on ihan fantastinen kielellinen lahjakkuus puheentuottajana, 19-vuotias kaupan kassa :D

Vierailija
42/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen vanhemmat eivät osaa ollenkaan, ovat yli 80-vuotiaita. Mun oma 81-vuotias isä on opiskellut englantia kansalaisopistossa ja osaa kohtalaisen hyvin matkailijan englantia. Äiti ei osannut yhtään. Mulla on myös sellaisia 60:n molemmin puolin olevia työkavereita, jotka eivät osaa ollenkaan englantia. He ovat käyneet keskikoulun, jossa opetettiin saksaa. Englanti olisi tullut vasta lukiossa, mutta koska eivät menneet lukioon, niin eivät osaa englantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:11"]

Minä en saanut paljoakaan selvää mitä Olli Rehn tuossa puhui. Enemmän tajusin siitä ekan ukkelin puheesta. Olen 30-v tukion ja amiksen käynyt. En oikein osaa puhua englantia ja tipahdan kärryiltä heti kuuntelussakin jos toinen ei oikein hitaasti rautalangasta väännä. Vituttaa kun olen ollut niin herkkä toisten naureskeluille ja nöyryyttämisille, etten uskalla keskustella ja kehittää kielitaitoani.

Up yours "myötähäpeilijät" You should be shame about your selves, or something.

[/quote]

Paljonko vaivaa siitä olisi, jos opettelisi englannin kunnolla? Vaivaa siihen rehn-englannin opiskeluun menee, joten mielestäni voisi kerralla opiskella kunnolla. Toisekseen itse en ikinä naureskelisi ns. tavisten huonolle kielitaidolle, koska ei kukaan ole täydellinen. Jos ihminen on kuitenkin valittu tärkeään kv-tehtävään, jossa englannin puhuminen on aika keskeisessä roolissa, minusta olisi kohtuullista odottaa edes keskinkertaista kielitaitoa.

Vierailija
44/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo olisi pitänyt arvata, olisin sanonut että 20-25% suomalaisista ei osaa englantia.

Nämä myötähäpeilijät ovat ihan suomalainen ilmiö, Olli Rehn on korkeassa asemassa poliittisista syistä, osaamisensa ja pätevyytensä vuoksi ja tuollainen tankeroenglanti on yllättävän hyvä kieli, jos haluaa tulla ymmärretyksi kun kuulijat ovat espanjalaisia, kreikkalaisia, italialaisia, saksalaisia, ranskalaisia tai ties mitä kroatialaisia. 

Puhutun kielen tärkein funktio on kommunikaatio, siis että kuulija ymmärtää, mitä puhuja haluaa sanoa. Jos mykkänä tietää koska tulee have ja koska has, niin siinä voi rauhassa myötähäpeillä, samalla tavalla kuin tekisitte jonkun puhuessa suomea väärin (hehee, sanoi telkkarissa että "kissat on vauhkoja" vaikka olisi pitänyt sanoa" kissat ovat vauhkoja")

Vierailija
45/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:14"]

Moni suomalainen taitaa väittää, ettei "osaa" englantia siksi, että ääntäminen ja intonaatio ovat huonoja. Mutta kun katsotaan tarkemmin, niin lukee ja kirjoittaa kieltä aika sujuvasti ja tuottaa myös ymmärrettävää puhetta, vaikka sitten sitä tankero-englantia.

Toisaalta jos osaa ääntämyksen ja intonaation, muuttuu todella sujuvaksi puhujaksi, vaikka esimerkiksi kielioppi olisi hyvinkin puutteellinen,  kuten nyt vaikka Ville Haapasalolla venäjä, tai sanasto ihan hatusta vedettyä, kuten tällä youtube-ilmiö Saralla. Joka on ihan fantastinen kielellinen lahjakkuus puheentuottajana, 19-vuotias kaupan kassa :D

[/quote]

Niinpä. Ketään ei kiinnosta muistatko mikä on 'ylitsepääsemätön este' englanniksi, jos puhenopeutesi on normaali, katsot puhujaa silmiin, pidät puhetta yllä ja käytät ystävällistä intonaatiota ja kohteliaisuusfraaseja. Viestinnälle tulee kuitenkin ylitsepääsemätön este jos puhut ankealla monotoonilla viisi sanaa minuutissa seiniä tuijotellen.

Vierailija
46/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nykyinen presidenttimmekään ole mikään intonaation mestari, tuottaa aika kökköä englantia ja ruotsia.

Olen ymmätänyt että, ainakin Eduskunnassa saavat ilmaista opetusta kielissä. Ihmettelen, miksi eivät käytä hyväkseen tätä.

Ainakin Niinistöllä on ollut kova pyrky Pressaksi toistakymmentä vuotta, olisi ollut aikaa valmistautua. Koivisto aikanaan opetteli venäjän kielen virkaa silmälläpitäen, tämä on hyvä esimerkki kunnollisessta suunnittelusta.

Vierailija
47/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut paljoakaan selvää mitä Olli Rehn tuossa puhui. Enemmän tajusin siitä ekan ukkelin puheesta. Olen 30-v tukion ja amiksen käynyt. En oikein osaa puhua englantia ja tipahdan kärryiltä heti kuuntelussakin jos toinen ei oikein hitaasti rautalangasta väännä. Vituttaa kun olen ollut niin herkkä toisten naureskeluille ja nöyryyttämisille, etten uskalla keskustella ja kehittää kielitaitoani.

[/quote]

Myönnän olevani niitä, joille tulee Olli Rehnin puhuessa englantia vähän vaivaantunut olo. En tiedä miksi, ajattelen ehkä, että Rehn nyt tuossa edustaa kaikkia meitä suomalaisia ja nyt meistä ajatellaan, että me puhutaan kökköä englantia...

Mutta yhtään en tunne myötähäpeää enkä ajattele mitään pahaa, kun joku sinun kaltaisesi tai kuka tahansa tavis-suomalainen puhuu englantia vaikka sitten vähän kankeamminkin.

Kysymys on varmaan siitä, että Rehn on niin korkeassa asemassa, että hänelle asetetaan vähän korkeammat vaatimuksetkin kuin tavalliselle tallaajalle.

Mutta puhutaan me tavikset jokainen omalla tyylillämme, pääasia että puhutaan! Ei mitään kieltä ilman harjoitusta opi puhumaan, sitkeästi vaan jokainen yrittämään!

Vierailija
48/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:14"]

[/quote]

Niinpä. Ketään ei kiinnosta muistatko mikä on 'ylitsepääsemätön este' englanniksi, jos puhenopeutesi on normaali, katsot puhujaa silmiin, pidät puhetta yllä ja käytät ystävällistä intonaatiota ja kohteliaisuusfraaseja. Viestinnälle tulee kuitenkin ylitsepääsemätön este jos puhut ankealla monotoonilla viisi sanaa minuutissa seiniä tuijotellen.

[/quote]

Itse pidän itseäni suhteellisen englanninkielitaidottomana, mutta puhun kuitenkin ilmeisen hyvää englantia. Yhdysvaltalaisilta olen saanut kuulla, että kuulostan enemmän amerikkalaiselta kuin keskiverto vierasmaalaiset ja se on ollut itselleni suuri kunnioitus.

Kirjallisen englannin kanssa olen kusessa, silloin se kongretisoituu, pitäisi osata kieliopillisesti asiat, kirjoittaa sanat oikein jne. Puhuminen on vaan niin paljon helpompaa.

Sanottakoon tähän vielä, että koulusta päästyäni en osannut yhtään, minun ei olisi kuulunut saada edes sitä peruskoulun päästötodistusta. Englannin, siis sen jota tällä hetkellä puhun, olen jälkeen päin opetellut itsekseni ja opettelen yhä, luen joka päivä englanninkielistä tekstiä (kirjoja, netissä jne.), kun luen, luen ääneen ja ehkä siinä on ollut itselleni se oikea opettelutapa ainakin ääntämisen kannalta?

Nykyisin käytän englantia työpaikalla, silloin kun meillä on ulkomaisia vieraita/projektityöläisiä, minua pyydetään tulkkaamaan ja työskentelemään heidän kanssaan. Samoin käytän harrastusten parissa englantia, olen ollut opettamassa harrastusteni puitteissa usein ulkomailla ja hyvin on mennyt.

Sanoisin silti, että en osaa englantia kuin välttävästi, juuri sen kieliopin sääntöjen vuoksi, siltikin olen itseeni tyytyväinen, saan tehtyä itseni ymmärretyksi ja ymmärrän.

Vierailija
49/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:52"]

Kaikkien pitäisi osata. Ja englanti kaikkiin EU maihin toiseksi kieleksi!

[/quote]

Voi luoja tuota sinun alenmuudentuntoasi! Miksi pitäisi osata? Suomessa kaikkien pitää osata suomea, ja mielestäni kaikissa Suomessa myytävissä tuotteissa tulisi olla suomenkieliset käyttöohjeet, minua ihmetyttää, että tätä ei lainsäätäjä vaadi!

Muita kieliä jokainen opiskelkoot halunsa ja taitojensa mukaan! Kaikille ei ole edes mahdollisuutta opiskella, esim. vanhukset jne. Jokaisella paikkakunnalla ei ole esim kansalaisopistoa joka opintoja järjestäisi.

Ja kyllä, itse puhun englantia ja ruotsia suomen lisäksi.

Vierailija
50/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:17"]

[/quote]

Paljonko vaivaa siitä olisi, jos opettelisi englannin kunnolla? Vaivaa siihen rehn-englannin opiskeluun menee, joten mielestäni voisi kerralla opiskella kunnolla. Toisekseen itse en ikinä naureskelisi ns. tavisten huonolle kielitaidolle, koska ei kukaan ole täydellinen. Jos ihminen on kuitenkin valittu tärkeään kv-tehtävään, jossa englannin puhuminen on aika keskeisessä roolissa, minusta olisi kohtuullista odottaa edes keskinkertaista kielitaitoa.

[/quote]

Olli Rehnillä on itse asiassa paljon parempi kuin keskinkertainen englannintaito, suorastaan erittäin hyvä. Hänen - ja monen muun - ongelma on se puheen tuottaminen. Se on todella vaikea laji, eikä moni opi vieraan kielen ääntämystä ja intonaatiota vaikka kuinka yrittäisi ja vuosia opiskelisi. Siinä tarvitaan sitä niin sanottua kielikorvaa, ja sitä ei kaikilla ole, vaikka muuten olisi kuinka fiksu.

Mutta tärkeintä on silti kommunikaatio. Pääasia että ylipäätään puhuu ja että toinen ymmärtää viestin. Sivuseikka on se, tuliko joku äänne prikulleen oikein. Intonaatio on kyllä tärkeä(mpi); suomalaisen tasaisen monotoninen puhevirta kuulostaa monen ulkomaalaisen korviin hieman, no, tylsämieliseltä :).

Vierailija
51/96 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä keskustelut, joissa puhutaan täydestä englannin osaamattomuudesta, kääntyvätkin aina myötähäpeilyyn toisen ääntämiselle.

Juuri tuollaisten myöthäpeilykommenttien takia moni englannissa huonompi jättää sitten mielummin puhumatta. Koko kielestä on tehty "sallittu" kiusaamiskeino, jolla saadaan helposti nolattua ihminen, joka ei osaa sitten ääntää niin täydellisesti.

Itse yritin teini-ikäisenä opetella englantia ja ääntämistä mm. lauleskelemalla englannin kielisiä lauluja. Aika nopeasti sain kommentin (ihan kotonakin) "ole hiljaa kun et kerran osaa ääntää".

Surullisena siinä sitten mietin, miten minä muka opin sitten ääntämään jos ei saa harjoitella? Olisiko pitänyt mennä keskelle metsää harjoittelemaan, jotten olisi kiusannut ketään osaamattomalla ääntämiselläni?

Ylipäätään kiusattiin koko kielestä niin paljon, etten sitä oppinut. Eteen tuli vakava henkinen este, koko kielen mainitseminenkin aiheuttaa voimakkaan kielteisen reaktion, koska niin paljon on naljailtu, vittuiltu ja annettu "älä puhu kun et kerran osaa" -kommenttia.

No, nyt minä en sitten puhu. Tämähän on nyt sitten se lopputulos, mitä haluttiinkin. Töissä joudun myyjänä silloin tällöin kohtaamaan ulkomaalaisen asiakkaan, jonka kanssa mennään tönköllä alkeisenglannilla.

Asiakkaalta ei yleensä saa mitään moitteita, hänelle on tärkeää vain että kommunikaatio pelaa ja saadaan jotenkin homma hoidettua. Keskustelun kuulevat suomalaiset taas hymyilevät pilkallisesti ja luovat merkitseviä katseita toisilleen, tai sitten myötähäpeävää facepalmia. Joskus tullaan jopa tarjoamaan tulkkausapua, kun näyttää kuulema niin hankalalta.

Mitä ihmettä te nyt siis haluatte? Kun en saa harjoitella puhumista missään, kun en sitä täydellisesti osaa ja muut häiriintyvät tästä.

Mutta sitten en saa olla osaamattakaan.

Vierailija
52/96 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kielten harrastaja, mutta minusta ei kenenkään tarvitse osata englantia jossei tarvitse sitä töissä. Minulla nousee karvat pystyyn Molky Malones'ssa kun tarjoilija ei puhu suomea edes lukusanojen verran. Ärsyttää heidän asenteensa. Eivät osaa myöskään iirin kieltä. Irkku pubi Suomessa johon on työllistetty ylimielisiä britti m...lkkuja.

Vierailija
53/96 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:03"]

Itse olen kielten harrastaja, mutta minusta ei kenenkään tarvitse osata englantia jossei tarvitse sitä töissä. Minulla nousee karvat pystyyn Molky Malones'ssa kun tarjoilija ei puhu suomea edes lukusanojen verran. Ärsyttää heidän asenteensa. Eivät osaa myöskään iirin kieltä. Irkku pubi Suomessa johon on työllistetty ylimielisiä britti m...lkkuja.

[/quote]

Ei ehkä tarvitse. Mutta kyllä nykymaailmassa on paljon helpompi elää, jos osaa edes vähän englantia. Ja mistä sitä voi ihminen tietää kaikki tulevat työpaikkansa, kun asiat muuttuvat niin hurjaa vauhtia. Jos en tässä työpaikassa englantia tarvitsisikaan, seuraavassa voin hyvinkin tarvita.

Vierailija
54/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:21"]

Ei se nykyinen presidenttimmekään ole mikään intonaation mestari, tuottaa aika kökköä englantia ja ruotsia.

Olen ymmätänyt että, ainakin Eduskunnassa saavat ilmaista opetusta kielissä. Ihmettelen, miksi eivät käytä hyväkseen tätä.

Ainakin Niinistöllä on ollut kova pyrky Pressaksi toistakymmentä vuotta, olisi ollut aikaa valmistautua. Koivisto aikanaan opetteli venäjän kielen virkaa silmälläpitäen, tämä on hyvä esimerkki kunnollisessta suunnittelusta.

[/quote]

Koivistolla on selvästi kielellistä lahjakkuutta enemmän kuin keskivertoihmisellä. Ihan hämmästelin, kuinka hyvää venäjää hän puhui, vaikka oli kieltä opiskellut ihan vain sivutöinään ja aikuisiällä. Niinistö ei siinä mielessä tunnu olevan kieli-ihmisiä, mutta kyllä mielestäni hänenkin kielitaitonsa on vuosien varrella petraantunut.

Vierailija
55/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:52"]

Kaikkien pitäisi osata. Ja englanti kaikkiin EU maihin toiseksi kieleksi!

[/quote]

Voi luoja tuota sinun alenmuudentuntoasi! Miksi pitäisi osata? Suomessa kaikkien pitää osata suomea, ja mielestäni kaikissa Suomessa myytävissä tuotteissa tulisi olla suomenkieliset käyttöohjeet, minua ihmetyttää, että tätä ei lainsäätäjä vaadi!

Muita kieliä jokainen opiskelkoot halunsa ja taitojensa mukaan! Kaikille ei ole edes mahdollisuutta opiskella, esim. vanhukset jne. Jokaisella paikkakunnalla ei ole esim kansalaisopistoa joka opintoja järjestäisi.

Ja kyllä, itse puhun englantia ja ruotsia suomen lisäksi.

[/quote]

Kyllä minustakin olisi hienoa, jos ihan kaikki suomalaiset osaisivat englantia. Se on (ainakin toistaiseksi) maailman tärkein ja keskeisin kieli. Mitä paremmin osaamme sitä, sen paremmin pärjäämme.

Ei se silti sitä tarkoita, että englannin pitäisi jotenkin syrjäyttää suomi. Suomi on tietysti maan sisällä tärkein kieli, jonka asemaa englanti ei saa uhata.

Vierailija
56/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:39"]

[/quote]

[/quote]

Olli Rehnillä on itse asiassa paljon parempi kuin keskinkertainen englannintaito, suorastaan erittäin hyvä. Hänen - ja monen muun - ongelma on se puheen tuottaminen. Se on todella vaikea laji, eikä moni opi vieraan kielen ääntämystä ja intonaatiota vaikka kuinka yrittäisi ja vuosia opiskelisi. Siinä tarvitaan sitä niin sanottua kielikorvaa, ja sitä ei kaikilla ole, vaikka muuten olisi kuinka fiksu.

Mutta tärkeintä on silti kommunikaatio. Pääasia että ylipäätään puhuu ja että toinen ymmärtää viestin. Sivuseikka on se, tuliko joku äänne prikulleen oikein. Intonaatio on kyllä tärkeä(mpi); suomalaisen tasaisen monotoninen puhevirta kuulostaa monen ulkomaalaisen korviin hieman, no, tylsämieliseltä :).

[/quote]

Tätä on vaikeata ymmärtää. Ilmeisesti tiedät miltä Rehnin sinänsä hyvin suomalainen englanti kuulostaa ja silti jaksat väittää, että hänen kielitaitonsa on itse asiassa erinomainen! Käsittämätöntä. No, kaipa minunkin ruotsin ja saksan taitoni ovat itse asiassa erinomaiset, vaikka pöljemmästä vaan kuulostaa, että raiskaan ja murhaan noita kieliä raakasti kun yritän niitä puhua. Oikeasti kielitaitoni on mahtava!

Vierailija
57/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tätä on vaikeata ymmärtää. Ilmeisesti tiedät miltä Rehnin sinänsä hyvin suomalainen englanti kuulostaa ja silti jaksat väittää, että hänen kielitaitonsa on itse asiassa erinomainen! Käsittämätöntä. No, kaipa minunkin ruotsin ja saksan taitoni ovat itse asiassa erinomaiset, vaikka pöljemmästä vaan kuulostaa, että raiskaan ja murhaan noita kieliä raakasti kun yritän niitä puhua. Oikeasti kielitaitoni on mahtava!

[/quote]

Rehn hallitsee englannin kieliopin aika lailla täydellisesti ja hänellä on laaja sanavarasto. Hän lukee vaikeaakin tekstiä vaivatta ja myös kirjoittaa sujuvaa, monipuolista englantia (jopa niin hyvin, että on kirjoittanut englanninkielisen väitöskirjan Oxfordin yliopistoon). Hän ilmiselvästi ymmärtää hyvinkin vaikeaa puhuttua kieltä. Hänen heikkoutensa on, että hänen tuottamansa puhuttu englanti on ääntämykseltään ja intonaatioltaan kömpelöä. Mutta kyllä hänen kielitaitonsa on kokonaisuutena katsoen erittäin hyvä.

Vierailija
58/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka mietin, en taida tuntea ketään joka ei oikeasti yhtään osaisi englantia. Kyllä meidän mummut ja papatkin sentään vähän osaavat, perussanoja ja perusfraaseja jos ei muuta. Ja luulen että se syrjäkylän vanhuskin on telkkaria katsoessaan jotakin väkisinkin oppinut, vaikka ei itse sitä edes tajuaisi.

Katoava luonnonvara ovat ne jotka eivät osaa yhtään. Kysykääpä vaikka keneltä tahansa 5-vuotiaalta, mitä hän osaa sanoa englanniksi. Varmasti tulee jokaiselta jotakin.

Niin että tuo 10 prosenttia on varmaan ihan paikkansapitävä luku, korkeintaan sen verran on Suomessa ihmisiä jotka eivät tosiaan osaa sanaakaan.

Vierailija
59/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Rehn hallitsee englannin kieliopin aika lailla täydellisesti ja hänellä on laaja sanavarasto. Hän lukee vaikeaakin tekstiä vaivatta ja myös kirjoittaa sujuvaa, monipuolista englantia (jopa niin hyvin, että on kirjoittanut englanninkielisen väitöskirjan Oxfordin yliopistoon). Hän ilmiselvästi ymmärtää hyvinkin vaikeaa puhuttua kieltä. Hänen heikkoutensa on, että hänen tuottamansa puhuttu englanti on ääntämykseltään ja intonaatioltaan kömpelöä. Mutta kyllä hänen kielitaitonsa on kokonaisuutena katsoen erittäin hyvä.

[/quote]

Onpa se harmi, että se näkyvä kielitaito on niin heikko, että tuon perusteella en ottaisi edes kaupan kassalle töihin.

Vierailija
60/96 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:06"]

Vanhempi ikäpolvi on heikoilla kielitaitonsa vuoksi, heidän koulunkäyntiaikaan ei kouluissa opetettu englantia. Maatalojen lapset jatkoivat useimmiten vanhempiensa jalanjäljillä ja koulutus viitottui sille tielle jossa edelleenkään ei opetettu englantia. Vain herrasmukulat opiskelivat lukiossa ja sen jälkeen yliopistoissa ym.

Pelto- ja metsähommissa oli ihan yksi ja sama osasiko englantia vaiko ei, puu kaatui ja vilja kasvoi, lehmätkin ymmärsi suomenkieltä :)

Itseäni hämmästyttää lähinnä suomalaisten englanninkielentaidossa se, että valtaosalla on äärettömän hyvä kirjallinen kielitaito, mutta auta armias kun saa kuulla sitä puhetta, huh huh.

Lähes poikkeuksetta se on todellista kapulakieltä, maailmaa kaikki kerjäläisetkin puhuvat paremmin. Yksi erinomainen esimerkki englantia surkeasti puhuvasta ihmisesta on Olli Rehn, sii voi jessus mitä siansaksaa ja mies kuitenkin merkkipaikalla EU:ssa.

[/quote]

Onpa kiva huomata, että en ole ainoa Olli Rehnin puheita punastellut suomalainen. Miten on edes mahdollista, että komissaariksi pääsee ilman minkäänlaista suullista kielitaitoa? Ehkä se tekee työnsä sähköpostilla... Toinen järkyttävä tapaus oli Henna Virkkunen. Oli se kyllä noloa kuunnella kun hän kehuu suomalaista koulujärjestelmää johonkin PISA-propaganda ohjelmaa eikä osannut edes kolmannen persoonan ässää, joka oli kuitenkin siinä hirveässä mongerruksessa pienin ongelma.

Ja totta puhut kerjäläisistäkin. Ehkä se on suomen kielen rakenne, joka tekee luontevan englanninpuhuminen niin vaikeaksi niin monille suomalaisille.

[/quote]

Parhaiten englantiahan omasta mielestään osaavat ääntää tuoreet ylioppilaat jotka ovat "kosmopoliitteja" oltuaan vuoden vaihto-oppilaana tai kuukauden rinkkamatkalla Thaimaassa:`D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme