Hieveä virhe töissä enkä tiedä miten tästä eteenpäin
Olen sh ja tein todella ison virheen töissä, kahden potilaan lääkkeet menivät sekaisin. Potilas joka kerkesi saada väärät lääkkeet meni todella huonoon kuntoon mutta selviää. Omaiset ja työyhteisö ovat suhtautuneet tosi ymmärtäväisesti mutta olen täysin sekaisin... tuntuu vaikealta jatkaa työssä.
Kommentit (72)
Ap:lle: Tee jälkipuinti, miten sinulle parhaiten sopii, kollegan, puolison, työterveyshuollon jne kanssa. Sitten takaisin hommiin. Ei saikkua, ei unilääkkeitä, eikä varsinkaan tänne postaamista.
Noita sattuu. Onneksi potilas selvisi. Älä soimaa itseäsi turhan paljoa, nyt tästälähin tuplatarkistat kenelle lääkkeet annat.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 07:02"]Vastaukset olisivat täysin eri tyylisiä jos kirjoittaja olisi ilmoittanut olevansa lääkäri ja tehnyt vastaavan mokan. Ei lohdutettaisi ja mietittäisi mitä parannettavaa prosessissa on vaan ko. henkilö olisi jo revitty palasiksi...
[/quote]
Tää on niin totta.
Lukekaapa hyvät besserwisserit koko ketju, ennen kuin tärkeinä neuvotte. Lisätietoa ja tarkennuksia löytyy kyllä.
Myös ketjun aloitusajankohta kannattaa huomioida. Nyt akuutti tilanne ollut päällä maaliskuussa, ja joku vertaistukea googletellut nosti ketjun, ja asiallisesti sen kyllä ilmaisi. Mutta muut vastaajat, vaustauksen luonne olisi erilainen, jos vaivautuisitte olemaan kärryillä.
Ihme miten täällä kaikki kommentit ovat näin ymmärtäväisiä. Tämä erehdys oli paha erehdys ja potilaiden henget olivat vaarassa. Mutta eihän se haittaa kunhan ap saa tukea itsesääliinsä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:31"]Oppia elämä kaikki. Toki iso virhe, mutta mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Ja se, mitä tapahtui, on avoin asia, siitä on puhuttu etkä kanna salaisuuksia asiassa. Rohkeasti eteenpäin opiksi ottaen! Hae työterveyshuollosta apua, ne on myös tällaisia tilanteita varten olemassa.
[/quote] Jos jotain peruuttamatonta olisi tapahtunut ja potilas tai molemmat olisivat kuolleet, miten täällä suhtauduttaisiin? Silitettäisiinkö päätä ja lohdutettaisiin että "virheitä sattuu"? Vaikka tällä kertaa mitään ei tapahtunut, olisi voinut tapahtua ja siksi on tuhmää vedota siihen että tällä kertaa ei mitään käynyt. Yhtä hyvin olisi kuitenkin voinuy.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:56"]Minä olen joskus tehnyt myös ison virheen, ja aloin ajatella,että entä jos jollekin olisi käynyt todella pahasti. Aloin katua ja pelätä niin, että se laukaisi masennuksen. Kärsin myös ahdistuksesta.
Tarkoitukseni ei ollut satuttaa ketään, mutta virheitä sattuu. Lopulta oli pakko hyväksyä tapahtunut, mutta minulla kesti ihan liian kauan antaa itselleni anteeksi. Mennyttä ei voi muuttaa, siitä voi vain oppia. Se, että ymmärrät tehneesi virheen on tärkeää. Älä turhaan rankaise itseäsi liikaa. Se ei auta ketään eikä muuta tapahtunutta. Pyydä anteeksi ja anna anteeksi, opi ja jatka eteenpäin.
[/quote] No voi, sen sijaan että olisit tukenut ja autranut potilasta joka uhriksesi sattui, käännät asian niin päin että itae olet uhri jota masentaa ja ahdistaa.
Voi nyyh, zemppiä sulle :'(
Hommasta selviää jos potilas jää henkiin ilman pysyviä vaurioita. Jos tällainen moka sattuu toisen kerran suosittelen vahvasti luopumaan ammatista.
Voin taaata, etttä jos minun rakkaimpani kuolisi siksi, että saa väärän lääkkeen, tekisin hoitohenkilökunnan elämästä helvetin-varsinkin syyllisen. Emme ole anteeksiantavaa sukua.
On ammatteja, joissa ei ole sijaa erehdyksille, sitä kannattaa ajatella koulutusta valittaessa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:25"]
Olen sh ja tein todella ison virheen töissä, kahden potilaan lääkkeet menivät sekaisin. Potilas joka kerkesi saada väärät lääkkeet meni todella huonoon kuntoon mutta selviää. Omaiset ja työyhteisö ovat suhtautuneet tosi ymmärtäväisesti mutta olen täysin sekaisin... tuntuu vaikealta jatkaa työssä.
[/quote]
Onhan tuo iso virhe mutta kyllä tuosta vielä yli pääsee. Jokaiselle sattuu virheitä. Ollessani psyk.sairaalassa TODELLA huonossa kunnossa ja todella vahvasti lääkittynä (psykoosilääkettä, kahta mielialaa tasaavaa, Lyricaa, Tenoxia, Xanoria...) eräs hoitaja antoi iltalääkkeeni vahingossa toiselle potilaalle. Soppahan siitä syntyi ja lääkehiiltä vaan nopeasti. Ei tälle potilastoverilleni kuitenkaan mitään pahempaa käynyt kun virhe huomattiin heti. Paha, paha virhe mutta sattuuhan sitä. Hoitaja oli todella paniikissa joten ymmärrän sinua.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:13"]Hommasta selviää jos potilas jää henkiin ilman pysyviä vaurioita. Jos tällainen moka sattuu toisen kerran suosittelen vahvasti luopumaan ammatista.
Voin taaata, etttä jos minun rakkaimpani kuolisi siksi, että saa väärän lääkkeen, tekisin hoitohenkilökunnan elämästä helvetin-varsinkin syyllisen. Emme ole anteeksiantavaa sukua.
On ammatteja, joissa ei ole sijaa erehdyksille, sitä kannattaa ajatella koulutusta valittaessa.
[/quote]
Emme ole anteeksiantavaista sukua :D :D sillä lailla! Varmaan hankala elämä kun koko ajan saatte joko varoa suututtamasta muita tai tehdä toisten elämästä helvettiä. Toki itsekin tekisin kaiken laillisuuden piirissä olevan jos läheiseni kuolisi hoitovirheeseen, mutta se että kiusaisin jotakuta koko loppuelämäni... no, ei kuulosta kovin mukavalta tulevaisuudelta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:13"]Hommasta selviää jos potilas jää henkiin ilman pysyviä vaurioita. Jos tällainen moka sattuu toisen kerran suosittelen vahvasti luopumaan ammatista.
[/quote]
Itsariko aloittajan pitäs tehdä? Vai mikä olis sovelias katumusharjoitus mielestäsi?
Eilen itellä sattui myös iso virhe, ja vielä edellisellä viikollakin, olin tallilla töissä ja annoin bäätän ruuan yhdelle ihan suht nuorelle hevoselle ja vanhalle heviselle myös, en yöllä oikeen saanut unta, kun tallin omistaja laittoi viestiä, nyt jatkossa kysyn aina onko oikea ruoka. Pahoittelin omistajalle ja myönsin virheen,en kuitenkaan vaan voi olla hyvällä mielellä
Tsemppiä sulle! Pitää kuitenkin ajatella että virheitä vaan sattuu, ihmisiä me kaikki ollaan
en ymmärrä tätä asennetta, että jos ihminen tekee pahan virheen/vanhingon, silloinko ei saisi olla ymmärtäväinen? kukaan ihminen ei voi olla työssään erehtymätön, tämä ei siis ole ammatinvalintakysymys sillä sellaisia ihmisiä jotka eivät tekisi esim hoitotyössä koskaan virheitä ei ole olemassa. hoitovirheen tehnyt ihminen kyllä tietää, että niin ei saisi tapahtua, mutta kyse on ihmimillisestä erehdyksestä. suututtaa oikeesti tollanen syylistäminen.
Ohjauduin tähän viestiketjuun, kun googletin kirjoituksia virheistä töissä. Tein hiljattain virheen vastuullisessa työssäni ja se tuntui pahalta. Olen saanut tukea asiassa ja koitan ajatella, ettei itsensä ruoskiminen kannata. Asia painaa silti. Vastuullisen työn mukana tulee aina sekä onnistumisen hetkiä, että virheitä - ne ovat inhimillisiä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:13"]
Inhimillinen erehdys, kuuluu ammattiin. Pyri unohtamaan.
[/quote]
kuuluu ammattiin? Ei herra jestas, aika ikävä näkökulma :(
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:09"]
Yksilön virheen parjaamisen sijaan pitää analysoida muut syyt, jotka yksilön virheeseen johtavat. Yleensähän kyse on tapahtumaketjusta, joka johtaa sitten siihen lopulliseen virheeseen? Onko lääkkeidenjakotila rauhallinen? Onko teillä oma huone tai soppi lääkkeenjakoa varten? Tai hihanauha merkkaamaan hiljaisuuden ja keskittymisen tarvetta muille? Onko riittävästi aikaa? Onko lääkepurkit merkitty riittävän hyvin ja estetty samankaltaisten sekoittaminen? Onko tuplatarkistus? Mm. tämänkaltaisiin asioihin pitää kiinnittää huomiota eikä sen kauhisteluun, miten joku voi tehdä virheen. Kuka tahansa voi tehdä sen viimeisen virheen. Työnantajan ja työyhteisön velvollisuus on tehdä kaikkensa, jotta kaikksi siihen varsinaiseen virheeseen johtavat tekijät poistetaan.
[/quote]
Tämä on hyvä pointti. Olen itsekin sairaanhoitaja ja usein joudun kesken lääkkeiden jaon tekemään montaaktin muuta asiaa samaan aikaan. Esim. vastailemaan puhelimeen, ohjaamaan opiskelijoita (muissakin kuin lääkkeisiin liittyvissä asioissa), käymään toimittamassa asioita osaston puolella, vastailemaan potilaille, jotka huutelevat kanslian ovelta yms...
[/quote]
siitä huolimatta täytyy varmistaa, että lääkkeet menevät oikein. Lääkkeiden jaossa ei saa tapahtua virheitä - jos ei tähän kykene niin on syytä vaihtaa alaa. Kyllähän tälläkin palstalla näkee näitä "auta mua lääkelaskuissa, tentti tulossa" -ketjussa, samaiset ihmiset sitten valmistumisen jälkeen ovat vasuussa lääkkeiden jaosta ja annostuksesta. Joskus toivoisi edes alkeellista itsekritiikkiä, kaikista ei ole kaikkeen.
Samoin on käynyt itselleni, vasta koulusta valmistuneena. Itseäni lohdutti 40 vuotta hoitajana ollut kollegani, joka sanoi minulle, että kaikille jossain vaiheessa käy näin, sitä ei pidä jäädä murehtimaan, vaan ottaa opiksensa ja se on opetus, että tällä alalla kukaan ei ole koskaa valmis. Hän sanoi myös, että jos on liian rutinoitunut, silloin tekee virheitä. En koskaan unohda tämän viisaan hoitajan neuvoja. Tsemppiä sinulle ja pää pystyyn, kaikille meille joskus käy samoin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 01:11"]
Ohjauduin tähän viestiketjuun, kun googletin kirjoituksia virheistä töissä. Tein hiljattain virheen vastuullisessa työssäni ja se tuntui pahalta. Olen saanut tukea asiassa ja koitan ajatella, ettei itsensä ruoskiminen kannata. Asia painaa silti. Vastuullisen työn mukana tulee aina sekä onnistumisen hetkiä, että virheitä - ne ovat inhimillisiä.
[/quote]
Oletko töissä Finnairilla Twitter-vastaavana?
Kaikki tekevät töissä virheitä, joskus isompiakin. Ei kannata ruoskia itseään niistä liikaa, virheestä on luultavasti oppinut kirkkaasti jotain uutta ja on jatkossa taas vähän fiksumpi.
Virheitä sattuu kaikille. Varmasti olet tämän tapauksen takia entistä parempi ja tarkempi hoitaja jatkossa.
Ja onni onnettomuudessa - ei käynyt tuon pahemmin, ja potilas sekä omaiset ovat ymmärtäväisiä.
Ap vaikuttaa mielestäni vastuunsa kantavalta, empaattiselta hoitajalta. Joku, joka ei välittäisi ja tekisi välinpitämättömyyttään samanlaisia virheitä tuon tuosta ei reagoisi noin.
Ap, kunhan pystyt antamaan itsellesi armoa ja käsittelemään asian, pystyt jatkamaan eteenpäin yhtä oppituntia rikkaampana ja täysin varmasti entistä tarkempaa. Uskon siihen että olet hyvä hoitaja. Niin monet vain vähättelisivät ja yrittäisivät syyttää toisia. Sinä et.