Olin vähällä kuolla miehen huolimattomuuden takia
Tehtiin tänään miehen kanssa työtä johon liittyy isoja koneita. Kahden työvaiheen välissä mies käynnisti koneen niin, että olin lähellä puristua kuoliaaksi. Mies tiesi, että olen jossain sielä vielä. Selvisin, koska onnistuin viime hetkellä ryömimään pois tieltä.
Nyt ahdistaa, koska miehen asenne on se että mitä enää vauhkoan, kun ei käynyt kuinkaan. Sanoo että minun olisi pitänyt huutaa kovempaa. Ja että minun vikani, kun aloitettiin niin myöhään että oli jo pimeää.
Jos nyt unohtaa senkin, että minä alun perin tarjouduin ajamaan ja olin pyytänyt, että käydään läpi mitä tehdään aina ennen kuin toimitaan mitä mies ei siis tehnyt, niin en nyt vaan pääse yli siitä että meinasin kuolla tai loukkaantua vakavasti, ja toinen ei edes pyydä anteeksi. Eikä tunnu välittävän siitä että olisi oikeasti huomenna voinut olla leskimies.
Mitä tekisitte?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on samanlainen, ei vaan voi myöntää tehneensä väärin tai virhettä. Joko selittää jotain tai alkaa puhua jostain muusta. Meille ei tosin ole meinannut tapahtua mitään vakavaa, mitä nyt meinasi jyrätä ulkopuolisen traktorilla.
Anteeksi suora kysymys, mutta miten kukaan pystyy tai haluaa olla sellaisen miehen kanssa, joka ei helvetti edes tuollaisessa tilanteessa myönnä virhettään tai ole pahoillaan? Suhdehan on täysin yksipuolinen ja alisteinen. Lapset ja raha ei voi eikä saa olla selitys.
Vierailija kirjoitti:
Toi tunne jälkeenpäin on järkky. Tiedän,oon meinannut kuolla pariin kertaan sentakia kun joku muu torsteilee :-0 Pakota miehesi pyytämään a teeksi ja ymmäertämään kuinka vaarallinen tilanne oli. Ihan vaan omaksi lojdutukseksesi,sillä tuollainen tilanne jää alitajuntaan kalvamaan ja voi auheuttaa riitaa tulevaisuudessa. Miehet ei ymmärrä näistä "melkein kuolin" tunteista mitään. Ei silti tarkoita ettei välitä. Voimia,ihanaa että ehdit pois hengissä. <3
Taas näitä miehet ei tajuu -juttuja. Miehet ovat ihmisiä ihan siinä missä naisetkin, ja heillä on kaikki samat tunteet kuin naisilla.
Miksi edes olet missään tekemisissä miesten kanssa, jos pidät heitä aivottomina ameeboina?
Kaadettiin isoja puita miehen kanssa monta peräkkäin.
Yhden kohdalla puu lähtikin kaatumaan minua kohti. Koetin väistää nopeasti mutta liukastuin ja kaaduin. Onneksi pystyin pyörähtämään ajoissa vieressä olevaan ojaan eikä edes oksa hipaissut minua.
Mies tarkisti että olen kunnossa ja jatkettiin kaatamista. Toki entistä tarkemmin. Mutta olin yllättynyt kuinka vähän mies puhui vaaratilanteesta vaikka yleensä on tosi tarkka siitä että asiat tehdään turvallisesti.
No kuukausi tai pari tapahtumasta sanoi muista asioista puhuttaessa niiden yhteydessä että edelleen välillä nousee mieleen se tapahtuma ja pelottaa mitä olisi voinut käydä. Se yllätti minut koska mies ei ollut puhunut minulle asiasta sen tapahtuman jälkeen mitään ja silloinkin vain sovittiin tarkemmin kaatoraudan käyttäminen puun kaato tilanteessa.
Mies voi olla niitä, jotka lukkiutuvat vaaratilanteissa. Siihen päälle vielä samantien kauhea syyttely (ihan aiheesta) niin helposti menee puolustuskannalle. Ota asia puheeksi miehen kanssa näin jälkikäteen, jolloin mieskin on voinut sisäistää asian. Jos vielä vähättelee niin kannattaa miettiä eroa.
Täytyy nyt muistaa että ihmiset reagoi vaaratilanteisiin eri tavalla. Jos muistat, niin lukion psykologian tunnilla puhuttiin defensseistä.
Kyllä tapahtunut kannattaa käydä läpi, jotta osaatte välttää vastaavat jatkossa. Mutta ottakaa tänään asiaan hiukan etäisyyttä ja hemmotelkaa toisianne kun nyt molemmat olette hengissä. Puhukaa sitten kun olette päässeet tuosta paniikkivaiheesta hiukan eroon.
Muista myös että tapahtunut on ollut vahinko. Miehesi tuskin tarkoitti tappaa sinua, joten hän on varmasti asiasta ihan yhtä kauhuissaan kuin sinäkin. Hänellä vaan on nyt defenssit päällä koska asia on liian iso käsiteltäväksi
No eihän tuossa mikään vaihtoehdoista ole hyvä.
- mies on niin urvelo, ettei nyt vaan edes ymmärrä, että olisi saattanut tappaa sinut
- mies ymmärtää, että olisi voinut tappaa sinut, mutta se ei herätä hänessä mitään tunteita
- mies ymmärtää, että olisi voinut tappaa sinut, mutta ei pysty käsittelemään asiaa joten vähättelee ja sitten varmaan suuttuu sinulle, jos yrität puhua asiasta
- mies yritti tappaa sinut tahallaan.
Sinulla on ollut traumaattinen kokemus, joten ei ihme, että asia sinua vaivaa ja sitä pitää voida käsitellä. Traumaa pahentaa, että vaaratilanteen aiheuttaja oli miehesi. Trauman käsittelyä ja siitä ylipääsemistä hankaloittaa huomattavasti, jos miehesi ei suostu keskustelemaan asiasta ja omasta osuudestaan. Tästä voi nyt jäädä teidän suhteeseenne ikuinen epäilys kalvamaan.
Jos asia jää sinua ahdistamaan, ehkä sinun kannattaisi käydä asiasta puhumassa terveydenhuollossa. Voisit saada apua vaaratilanteen aiheuttaman trauman käsittelyyn, ja ehkä myös ulkopuolista näkemystä tuon miehesi osuuden ja miehesi reaktion käsittelyyn.
Mies voi tosiaan olla niin järkyttynyt, ettei pysty käsittelemään asiaa itsekään vaan menee puolustuskannalle. Tai sitten hän on vaan tunteeton tai ei tajua. Mutta oli miten oli, et voi jättää asiaa tuohon! Olisiko mahdollista keskustella aiheesta jonkun puolueettoman ulkopuolisen kanssa? Asian läpikäynti neutraalisti ja ilman syyttelyä voisi auttaa miestä ymmärtämään tapahtunutta ja parantaisi varmaan sinunkin oloasi. Ja tietenkään ette mene tekemään enää mitään vaarallista ennen kuin asiat on käyty läpi ja molemmat sitoutuneet yhteisiin pelisääntöihin.
hmmm kirjoitti:
Minulla tuli ero kun mies teki samantyylisen tempun, kun en nähnyt miestä enää saman lain kuin aiemmin. Tätä ennen oli toki pienempiä ongelmia muttei mitään suurta.
Sori pakko kysyä, mutta satutko olemaan se, jota mies heitti vasaralla kun tehtiin terassia? Muistan sen järkyttävän ketjun täältä.
Minulle tuli ensimmäisenä mieleeni myös, että mies teki tuon tahallaan. Sitten häntä harmitti kun yritys meni pieleen, suorastaan vitutti. Ehkä kannattaa pitää silmät selässäkin tuon hepun kanssa. Seuraava suunnitelma saattaa sitten toteutuakin. Itse vaihtaisin osoitetta.
Täytyy nyt muistaa että ihmiset reagoi vaaratilanteisiin eri tavalla. Jos muistat, niin lukion psykologian tunnilla puhuttiin defensseistä.
XDDDDD mitä v....???? Kuvitteletko tosissasi, että kaikki ovat käyneet lukion?? Pieni vinkki: se ei ole mikään automaatio😴😴 Tuo on ihan yhtä järjetöntä kuin se, että minä alkaisin selittämään aloittajalle, että siellä HoReCa-opinnoissa tehtiin sitä ja tätä, jos muistat 🤣🤣🤣🤣🤣
Monet suomalaiset miehet eivät kauheasti puhu tai näytä tunteitaan. Sisällä voi kiehua ja pyöriä vaikka mitä, mutta eivät näytä ulospäin. Eli hän voi olla yhtä järkyttynyt kuin sinäkin, muttei osaa tai halua puhua siitä. Ainakaan vielä. Asia kannattaa kuitenkin pyrkiä käsittelemään yhdessä.
Siis eroa. Jos mies käynnisti koneen ja tiesi, että olet mahdollisessa hengenvaarassa niin eipä hän paljon sinusta piittaa. Kukaan normaali ihminen ei tee noin.
Olisitko itse tehnyt? Et.
Olisinko minä? En.
Välinpitämättömyys on aika kamalaa.
Ja jos jäät suhteeseen, pidä huoli, että asia käsitellään kunnolla, mies katuu, pyytää anteeksi ja lupaa ettei sama toistu ikinä missään ja teette selvät suunnitelmat miten vastaavat tilanteet hoidetaan. Jos mies ei suostu noihin tai vähättelee niin eroa. Löydät kyllä ihmisen jolle henkesi on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
XDDDDD mitä v....???? Kuvitteletko tosissasi, että kaikki ovat käyneet lukion?? Pieni vinkki: se ei ole mikään automaatio😴😴 Tuo on ihan yhtä järjetöntä kuin se, että minä alkaisin selittämään aloittajalle, että siellä HoReCa-opinnoissa tehtiin sitä ja tätä, jos muistat 🤣🤣🤣🤣🤣
” XDDDDD mitä v....???? Kuvitteletko tosissasi, että kaikki ovat käyneet lukion??”
Pieni vinkkI, runsas hymiöiden käyttösi on selkeä viittaus, että lukio ei ollut sinun valintasi.
Minua kylmää kertomuksesi ja siitä tulee erittäin järkyttynyt olo. Sinä annoit selvät ohjeet ja mies teki täysin päinvastoin. Miksi? Tahallaanko? Vai oliko ohjeet niin vaikeat aikuisen ihmisen toteuttaa?
⚓
Minulle tuli heti mieleen, että miehesi teki sen tahallaan.
⚓
Tai VÄHINTÄÄNKIN puolitahallaan. Hän ei tiennyt missä olet tarkalleen ("vain siellä jossain" = vaara-alueella!!) eikä halunnutkaan tietää ja vähintäänkin varmistaa, ettet ole ainakaan väärässä paikassa ja välinpitämättömästi vain starttasi koneen välittämättä yhtään missä olet ja miten sinulle käy.
⚓
Ei tuollaisessa tilanteessa jatketa vaarallista hommaa, jos EI TIEDETÄ VARMASTI, että vaara-alue on tyhjä. Ei kenenkään kanssa. Ainakin miehesi on tyhmä. Miten tyhmä asia vielä viekään henkesi?
⚓
Ei rakkaalle ihmiselle tehdä tuolla tavalla eikä vaarallisissa puuhissa oteta minkäänlaista riskiä, ei kenenkään kanssa - saatika sen maailman rakkaimman kanssa.
⚓
Tuokin tuntuu tosi kylmältä ja välinpitämättömältä, että miehesi ei yhtään ymmärrä tunteitasi eikä tilanteen vakavuutta. Luulisi, että olisi säikähtänyt itsekin ja olisi kauhuissaan - sinun menettämisen vuoksi. Ja jos ei sinun menettämisen takia niin edes sen takia, että olisi tap paja ja mahdollisesti joutunut van ki laan. Mutta ei, hän on välinpitämätön vaikka huomaa, että olet shokissa, ei lohduta eikä pyydä edes anteeksi. Kohauttelee vain olkiaan. (Huom! Onko mahdollista, että miehesi on niin järkyttynyt ja järkytys näyttäytyy tällaisena tunteettomuutena? Tai onko hänen yleensä vaikea näyttää tunteitaan, myöntää virheitään? Onko tällainen tyypillistä käytöstä hänelle?)
⚓
Joka tapauksessa sanoisin, että eroa. On vaarallista olla tuollaisen ihmisen kanssa. Pelastuisitko enää seuraavalla kerralla? Olisiko parempi pelata varman päälle ja katsoa kuin katua?
⚓
Jos et eroa niin täytyykö sinun sitten vain hyväksyä se tosiasia, että seuraavalla kerralla et enää ehkä selviydy ja ehkä sen viimeisen henkäyksen kohdalla ymmärrät, että tämä olisi voitu estää, MINÄ olisin voinut tämän estää - eroamalla.
⚓
Mieti tarkasti mikä on SINUN parhaaksesi! Ehkä on syytä unohtaa miehesi ja hänen tunteensa, koska ei hänkään mieti sinun tunteitasi vaikka kuinka sinä olet yrittänyt.
⚓ ⚓ ⚓
PS. Jos miehesi on tehnyt tuon tahallaan ja olet eroamassa niin varmasti olisi hyvä ETUKÄTEEN PYYTÄÄ NEUVOJA turvalliseen eroamiseen turvakodista tms. viranomaiselta.
Ettei vain olisi tehnyt tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te ootte touhanneet pimeällä? Jos noin vaarallinen tilanne on päässyt syntymään.
Onko sillä väliä että mitä tehty tai onko ollut pimeä vai ei.
Loppupeleissä on ollut kyse ihan muusta.
AP on antanut simppelit ohjeet eikä mies ole niitä noudattanut vaan teki aivan toisin eikä välittänyt AP turvallisuudesta. MIKSI?
0/5
Aikuinen ihminen kyllä ymmärtää pysyä pois vaaranpaikoista eikä luota siihen että toinen on huomannut tai nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Minua kylmää kertomuksesi ja siitä tulee erittäin järkyttynyt olo. Sinä annoit selvät ohjeet ja mies teki täysin päinvastoin. Miksi? Tahallaanko? Vai oliko ohjeet niin vaikeat aikuisen ihmisen toteuttaa?
⚓
Minulle tuli heti mieleen, että miehesi teki sen tahallaan.
⚓
Tai VÄHINTÄÄNKIN puolitahallaan. Hän ei tiennyt missä olet tarkalleen ("vain siellä jossain" = vaara-alueella!!) eikä halunnutkaan tietää ja vähintäänkin varmistaa, ettet ole ainakaan väärässä paikassa ja välinpitämättömästi vain starttasi koneen välittämättä yhtään missä olet ja miten sinulle käy.
⚓
Ei tuollaisessa tilanteessa jatketa vaarallista hommaa, jos EI TIEDETÄ VARMASTI, että vaara-alue on tyhjä. Ei kenenkään kanssa. Ainakin miehesi on tyhmä. Miten tyhmä asia vielä viekään henkesi?
⚓
Ei rakkaalle ihmiselle tehdä tuolla tavalla eikä vaarallisissa puuhissa oteta minkäänlaista riskiä, ei kenenkään kanssa - saatika sen maailman rakkaimman kanssa.
⚓
Tuokin tuntuu tosi kylmältä ja välinpitämättömältä, että miehesi ei yhtään ymmärrä tunteitasi eikä tilanteen vakavuutta. Luulisi, että olisi säikähtänyt itsekin ja olisi kauhuissaan - sinun menettämisen vuoksi. Ja jos ei sinun menettämisen takia niin edes sen takia, että olisi tap paja ja mahdollisesti joutunut van ki laan. Mutta ei, hän on välinpitämätön vaikka huomaa, että olet shokissa, ei lohduta eikä pyydä edes anteeksi. Kohauttelee vain olkiaan. (Huom! Onko mahdollista, että miehesi on niin järkyttynyt ja järkytys näyttäytyy tällaisena tunteettomuutena? Tai onko hänen yleensä vaikea näyttää tunteitaan, myöntää virheitään? Onko tällainen tyypillistä käytöstä hänelle?)
⚓
Joka tapauksessa sanoisin, että eroa. On vaarallista olla tuollaisen ihmisen kanssa. Pelastuisitko enää seuraavalla kerralla? Olisiko parempi pelata varman päälle ja katsoa kuin katua?
⚓
Jos et eroa niin täytyykö sinun sitten vain hyväksyä se tosiasia, että seuraavalla kerralla et enää ehkä selviydy ja ehkä sen viimeisen henkäyksen kohdalla ymmärrät, että tämä olisi voitu estää, MINÄ olisin voinut tämän estää - eroamalla.
⚓
Mieti tarkasti mikä on SINUN parhaaksesi! Ehkä on syytä unohtaa miehesi ja hänen tunteensa, koska ei hänkään mieti sinun tunteitasi vaikka kuinka sinä olet yrittänyt.
⚓ ⚓ ⚓
PS. Jos miehesi on tehnyt tuon tahallaan ja olet eroamassa niin varmasti olisi hyvä ETUKÄTEEN PYYTÄÄ NEUVOJA turvalliseen eroamiseen turvakodista tms. viranomaiselta.
Tämä.
Vika oli täysin miehesi, mikäli koneenkäyttäjä ei näe ns. vaaranpaikkoja, niin ne pitää käydä tarkistamassa.