Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiö perätilassa

Vierailija
12.03.2014 |

Hei,

Paljon on vanhoja viestiketjuja aiheesta. Aloitetaan uusi. Sikiö on ollut viikkoja perätilassa ja jököttää uskollisesti edelleen siinä, rv36. Lähtete äitiyspoliklinikalle tehty, käännösyritys vai ei? Lähiajoilta kokemuksia? Menikö kaikki hyvin? Pysyikö raivotarjonnassa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 37 vauva oli perätilassa ja tehtiin ulkokäännös. Olin ensin vastaan ja sanoin, että en suostu käännökseen enkä myöskään synnytä perätilassa, että sektioon menee. No lääkäri sai minut vakuutettua, että ulkokäännöksessä ohjataan vauvaa kääntymään, eli kääntyy jos on kääntyäkseen. Ei sattunut ja koko käännöksen ajan varmistettiin ultralla, että vauvalla kaikki hyvin. Synnytys käynnistettiin vauvan koon vuoksi rv39 ja vauva syntyi normaalisti. Eli voin suositella ulkokäännöstä.

Vierailija
2/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun eka raskaus oli kaksosraskaus ja molemmat sikiöt oli perätilassa pitkään. vielä 38 vkolla lääkäri odotti, että ne olis kääntyneet. ihmettelin sitä silloin 21 v sitten ja vieläkin, miten ne olis muka molemmat mahtuneet kääntymään. käsi käteen ja yy kaa koo nyt! ei kääntyneet, suunniteltu sektio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkokäännöksen yritys oli erittäin epämiellyttävää, mutta en voi sanoa että se varsinaisesti olisi sattunut. Vauva ei kuitenkaan kääntynyt. Suhtauduin alusta asti hyvin epäluuloisesti perätilasynnytykseen ja epäonnistuneen käännösyrityksen jälkeen itkinkin sektioluvan. Sektiossa sitten selvisikin, että napanuora oli kolme kertaa kaulanympärillä. Eli vauva ei olisi mitenkään tullut alakautta ulos...ties mitä olisi käynyt jos olisi yritetty. Hyvin totesi tuossa joku aikaisempi kirjoittaja, että joskus perätilalaisilla on oikein hyvä syy olla perätilassa.

Vierailija
4/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:28"]Ulkokäännöksen yritys oli erittäin epämiellyttävää, mutta en voi sanoa että se varsinaisesti olisi sattunut. Vauva ei kuitenkaan kääntynyt. Suhtauduin alusta asti hyvin epäluuloisesti perätilasynnytykseen ja epäonnistuneen käännösyrityksen jälkeen itkinkin sektioluvan. Sektiossa sitten selvisikin, että napanuora oli kolme kertaa kaulanympärillä. Eli vauva ei olisi mitenkään tullut alakautta ulos...ties mitä olisi käynyt jos olisi yritetty. Hyvin totesi tuossa joku aikaisempi kirjoittaja, että joskus perätilalaisilla on oikein hyvä syy olla perätilassa.

[/quote]

Eikö vauvaa katsottu ennen kääntöyritystä? Onneksi ei sattunut mitään! Oma kokemukseni oli siitä hyvä, että sekä vauvan että minun hyvävointisuutta varmisteltiin koko ajan kun kääntöä yritettiin, ja että pienen "alatiesynnytys on perätilavauvallekin hyvä juttu"-esitelmän jälkeen riitti pelkästään se, että sanoin haluavani sektion.

Vierailija
5/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kääntynyt ja paineen tunnetta tunsin aika paljonkin :)

Perätilassa pysyi ja sanoin etten edes yritä synnyttää alakautta. Sain suoriltaan sektioajan :) Vaikka mulle sanottiin, että mahtuu hyvin tulemaan alakautta, mutta ei kiitos siltikään.

Vierailija
6/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:28"]Ulkokäännöksen yritys oli erittäin epämiellyttävää, mutta en voi sanoa että se varsinaisesti olisi sattunut. Vauva ei kuitenkaan kääntynyt. Suhtauduin alusta asti hyvin epäluuloisesti perätilasynnytykseen ja epäonnistuneen käännösyrityksen jälkeen itkinkin sektioluvan. Sektiossa sitten selvisikin, että napanuora oli kolme kertaa kaulanympärillä. Eli vauva ei olisi mitenkään tullut alakautta ulos...ties mitä olisi käynyt jos olisi yritetty. Hyvin totesi tuossa joku aikaisempi kirjoittaja, että joskus perätilalaisilla on oikein hyvä syy olla perätilassa.

[/quote]

Eikö vauvaa katsottu ennen kääntöyritystä? Onneksi ei sattunut mitään! Oma kokemukseni oli siitä hyvä, että sekä vauvan että minun hyvävointisuutta varmisteltiin koko ajan kun kääntöä yritettiin, ja että pienen "alatiesynnytys on perätilavauvallekin hyvä juttu"-esitelmän jälkeen riitti pelkästään se, että sanoin haluavani sektion.

[/quote]

Juu, kyllä kääntöyritystä ennen ja aikanakin ultrattiin, mutta ilmeisesti kaulan ympäriolevaa napanuoraa ei tässä havaittu tai voiko sitä edes havaita...? Mun kohdalla kävi niin, että lääkäri ei suostunut edes keskustelemaan mistään vaan sanoi vaan suoraan, että alateitse ja piste, koska lantiossa tilaa. Yritin vastustella, mutta lääkäri vain käänsi selän. Menin niin hämilleni, että läksin vaan pois vastaanotolta. Neuvolasta sitten sain uuden ajan äitiyspolille ja sattumalta samalle lääkärille, joka kyyneleiden jälkeen suostui sektioon.

Vierailija
7/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kääntämisyritys vk36. Ei sattunut eikä tuntunut epämielyttävältä. Tosin vauva pysyi perätilassa. Synnytin perätilassa lääkärin suostuttelun jälkeen. Ei ollut mitenkään ihana kokemus, mutta ulos tuli ilman ongelmia. :)

Vierailija
8/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:31"]

Minun  vauvani oli perätilassa rv38 asti, kunnes edellisenä yönä, ennen kännösyritystä se huiskahtikin raivotarjontaan. No synnytyksessä myöhemmin kävi ilmi, ettei raivotarjonta ollutkaan oikeaoppinen ja kiiresektioon jouduin.

Ystäväni meni käännnösyritykseen, mutta se ei onnistunut. Sektiossa huomattiin, että napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympärillä. Käännösyritys oli varmaan tehnyt aika ikävän olon vauvalle,  kun napanuora kuristi. 

En enää menisi, jos niin kävisi. Kai niillä on usein  joku syy olla niinkuin ne on. 

[/quote]

Missä tarjonnassa lapsesi oli? Olen itse synnyttänyt lapsen, joka tuli otsa edellä ja oli vaikeampi kuin muut synnytykset.

Vierailija
9/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

Juu, kyllä kääntöyritystä ennen ja aikanakin ultrattiin, mutta ilmeisesti kaulan ympäriolevaa napanuoraa ei tässä havaittu tai voiko sitä edes havaita...? Mun kohdalla kävi niin, että lääkäri ei suostunut edes keskustelemaan mistään vaan sanoi vaan suoraan, että alateitse ja piste, koska lantiossa tilaa. Yritin vastustella, mutta lääkäri vain käänsi selän. Menin niin hämilleni, että läksin vaan pois vastaanotolta. Neuvolasta sitten sain uuden ajan äitiyspolille ja sattumalta samalle lääkärille, joka kyyneleiden jälkeen suostui sektioon.

[/quote]

Hyvä että pidit pintasi :) järkyttävää, että äiti koitetaan pakottaa synnyttämään lapsi sellaisesta asennosta.

Vierailija
10/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vauva perätilassa ja rv 36+6 tehtiin ulkokäännös onnistuneesti. Ei sattunut ja lääkäri sanoi, että missään vaiheessa se ei saa sattua, vaan sitten lopetetaan heti. Kätilö ultras ja lääkäri nosti vauvan peppua lantiosta ja auttoi sitä kääntymään. Ei mitenkään runnonut ja aikaa meni vain hetki. Vauva pysyi raivotarjonnassa loppuun asti. Napanuora oli kaulan ympärillä ja vartalon ympärillä pari kertaa, synnytyksessä siksi hetkellisesti sä laskivat, mutta vauva tuli suht nopeasti ulos, joten eipä mitään hätää ollut. :)

Vierailija
11/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yritettiin kääntää kaksi kertaa vk 35 ja 36, ei kääntynyt. Eka yritys sattui aivan kamalasti, itkin ja haukoin henkeä koko operaation ajan. Maha meni mustelmille, tuli supistuksia ja en pystynyt nousemaan itse ylös istumasta kahteen päivään. Toka kerta ei tuntunut missään. Oli eri lääkäri tekemässä. Eka ei vissiis oikein tiennyt mitä teki... Suunnitellulla sektiolla syntyi. Ikinä en perätilavauvaa synnyttäisi alateitse. Liikaa riskejä ja liian monta happivaje/vammautumisjuttua olen kuullut.

Vierailija
12/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsi perätilassa ja käätöyrityksestä huolimatta siinä pysyi.. tosin lapsivesi oli vähissä.. mulla otettiin magneettikuvat lantiosta joilla varmistettiin että mahtuuko syntymään. No mitat oli hitsut ja eivät antaneet lupaa yrittää edes alatiesynnytystä vaan sektiolla lapsi maailmaan.. näin tampereella

Vierailija
13/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:43"]

Mulla yritettiin kääntää kaksi kertaa vk 35 ja 36, ei kääntynyt. Eka yritys sattui aivan kamalasti, itkin ja haukoin henkeä koko operaation ajan. Maha meni mustelmille, tuli supistuksia ja en pystynyt nousemaan itse ylös istumasta kahteen päivään. Toka kerta ei tuntunut missään. Oli eri lääkäri tekemässä. Eka ei vissiis oikein tiennyt mitä teki... Suunnitellulla sektiolla syntyi. Ikinä en perätilavauvaa synnyttäisi alateitse. Liikaa riskejä ja liian monta happivaje/vammautumisjuttua olen kuullut.

[/quote]

Nuo riskit on ihan höpöä ja vanhaa tietoa, lääkäritkin suosittelee alakautta synnyttämään jos vain lantiossa on tilaa. Perätilasynnytys ei ole sen riskaabelimpi kuin normaali alatiesynnytyskään.

Vierailija
14/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:43"]

[/quote]

Nuo riskit on ihan höpöä ja vanhaa tietoa, lääkäritkin suosittelee alakautta synnyttämään jos vain lantiossa on tilaa. Perätilasynnytys ei ole sen riskaabelimpi kuin normaali alatiesynnytyskään.

[/quote]

Miksi yritettäisiin käännöksiä, jos perätilavauvan synnyttämisessä alateitse ei olisi enemmän riskejä!? Sain itse ennen ulkokäännöstä Jorvissa luettavaksi paperin, jossa kerrottiin käännöksestä ja siinä nimen omaan luki että on enemmän riskejä synnyttää perätarjonnassa oleva vauva alateitse kuin raivotarjonnassa oleva.

Eikä pertilasynnytyksiä muuten ees hoideta kuin isoissa sairaaloissa, joissa hyvin kokenut kätilö ja lääkäri tiimi!

Vierailija
15/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännöstä yritettiin, ei onnistunut. Kääntöyritys ei minusta ollut kivulias, lähinnä epämiellyttävä. Vauvaa ultrattiin tiheästi.

Synnytin vauvan perätilasta. Oli todella nopea ja helppo synnytys. Toinen lapsi. Paljon helpompi kuin esikoinen, vaikka kakkonen oli hiukan isompikin.

Vierailija
16/32 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuore kokemus. Vkolta 20 asti jökötti pää ylhäällä. Sai kallon melkein kouraan nahan läpi. Ei mitään vihiä kääntymisestä. Rv 37+0 oli käännökseen meno, kuinka ollakkaan tyttö päätti saunan jälkeen kääntyä, kun makasin selälläni Vain 12 h ennen käännöstä. Kyllä tunsin, kun vauva oli pallean alla kaaressa. Entiä oliko sattumaa, mutta saunassa "hieroin" kaksin käsin pyörittäen mahaa siihen suuntaan mihin vauva luontaisesti kääntyisi .. Näin kuitenkin kävi. Siinä pysyi kunnes 2vkon päästä syntyi.

Vierailija
17/32 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Käännöstä yritettiin, ei kääntynyt. Käännösyritys ei sattunut, oli hyvinkin hellävaraista. Sektioaikahan siitä tuli jos ei nyt sitä ennen satu itsekseen kääntymään. Toivotaan parasta, sillä nyt jännittää Se sektio. Ap

Vierailija
18/32 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Käännöstä yritettiin, ei kääntynyt. Käännösyritys ei sattunut, oli hyvinkin hellävaraista. Sektioaikahan siitä tuli jos ei nyt sitä ennen satu itsekseen kääntymään. Toivotaan parasta, sillä nyt jännittää Se sektio. Ap

Vierailija
19/32 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:50"]

[/quote]

[/quote]

Jos perätilasynnytys on ihan samanlainen kuin normaali alatiesynnytys, miksi perätilasynnytyksessä olisi lääkäri mukana? Näin ainakin olisi v. 2004 ollut OYS:ssa jos olisin suostunut synnyttämään alateitse perätilavauvan (joka ei myöskään suostunut kääntymään eikä kääntöyritys tuntunut pahalta).

Mutta ei OYS:ssakaan olisi ilman kunnon tutkimusta ja röntgeniä laitettu synnyttämään alateitse. Jos en olisi sitä sektiota vaatinut, olisi seuraavaksi lantio kuvattu ja sen jälkeen päätetty voiko alatiesynnytystä kokeilla. Vauva oli kuulemma perätilasynnytystä ajatellen optimaalisessa asennossa.

Vierailija
20/32 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:50"]

[/quote]

[/quote]

Jos perätilasynnytys on ihan samanlainen kuin normaali alatiesynnytys, miksi perätilasynnytyksessä olisi lääkäri mukana? Näin ainakin olisi v. 2004 ollut OYS:ssa jos olisin suostunut synnyttämään alateitse perätilavauvan (joka ei myöskään suostunut kääntymään eikä kääntöyritys tuntunut pahalta).

Mutta ei OYS:ssakaan olisi ilman kunnon tutkimusta ja röntgeniä laitettu synnyttämään alateitse. Jos en olisi sitä sektiota vaatinut, olisi seuraavaksi lantio kuvattu ja sen jälkeen päätetty voiko alatiesynnytystä kokeilla. Vauva oli kuulemma perätilasynnytystä ajatellen optimaalisessa asennossa.

[/quote]

Eihän se samanlainen ole, vaan riskit ovat usein liiotellut. Lääkäriä tarvitaan mm. pään ulosauttoon, perätilasynnytystä ei kuka tahansa saa hoitaa, kuten ei muitakaan erikoisempia ulosauttoja. Lisäksi perätilasynnytys on usein koulutustilaisuus, eli sivustaseuraajia on melko varmasti.

Mikäli päätyy alasynnytykseen, lantio kuvataan ja lapsen painoarvio tarkistetaan. Synnyttäjän pitää myös olla tavallista yhteistyökykyisempi, sillä perätilan ulosautossa on odottelua ym. vaikka kuinka ponnistuttaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan