Sikiö perätilassa
Hei,
Paljon on vanhoja viestiketjuja aiheesta. Aloitetaan uusi. Sikiö on ollut viikkoja perätilassa ja jököttää uskollisesti edelleen siinä, rv36. Lähtete äitiyspoliklinikalle tehty, käännösyritys vai ei? Lähiajoilta kokemuksia? Menikö kaikki hyvin? Pysyikö raivotarjonnassa?
Kommentit (32)
Perätilassa on omat riskinsä, mutta ihmetyttää ihmiset jotka mielummin on valmiita leikattavaksi, caikka tilaa on lapsella syntyä perätilassakin. Itseä ainakin inhottaa ajatus siitä että vatsa kirjaimellisesti revitään auki ja haistelet poltettujen verisuonten käryä :D
omaa kääntöä odottelen ja katsotaan miten käy, mieluiten tietty synnyttäisin vaan ihan perinteisesti raivotarjonnassa olevan muksun, eikä mieluusti napanuoria kaulan ympäri. Mutta katsotaan miten käy :)
Omalla perätilalaisella oli napanuora 3 kertaa kaulan ympäri. Siksi käännöskään ei kait onnistunut. Leikkaussalissa minua onniteltiin sektion valitsemisesta. Alatiesynnytys olisi voinut päättyä huonosti. Suuunniteltu sektio on ihan rauhallinen tapahtuma ilman repimistä tai haisevia verisuonia :-D Nyt pikkasen taas yritetään pelotella.
Minulla koitettiin ulkokäännöstä pari vuotta sitten, ei kääntynyt. Ei sattunut lainkaan tms. Synnytin alakautta perätilavauvan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:15"]
Minulla koitettiin ulkokäännöstä pari vuotta sitten, ei kääntynyt. Ei sattunut lainkaan tms. Synnytin alakautta perätilavauvan.
[/quote]
Eikö tosiaan satu? Mä pelkään jostain syystä tuota perätilaa, ja oon ajatellut, että jos ulkokäännöstä tarjotaan, en suostu siihen. Mulle tehtiin edellisen raskauden aikana todella kivulias ja inhottava sisätutkimus synnytystapa-arvion yhteydessä ja lisäksi synnytyksessä painettiin mahan päältä. Jotenkin noista on jäänyt vähän semmoista toimenpidekammoa, ja lisäksi olen ollut koko raskausajan tosi kivulloinen...
Siis ihan turhahan tätä on vatvoa, mutta kun nämä asiat mietityttää. Onneksi toinen pelkopoliaika vielä edessä, voin kertoa uuden pelkoni: perätila...
Ja anteeksi ap, kun tulin vuodattamaan sun ketjuun!
Äitini nuorin lapsi oli vielä rv 37 perätilassa, sektio oli suunnitelmissa mutta kääntyi silti ennen synnytystä oikeinpäin. Lapsi syntyi kyllä viikolla 41+5 :) Ei lähetetty minnekkään, tarkastuksessa selvitettiin ja kätilöiden kanssa sovittiin.
Mullakin oli vauva perätilassa koko raskauden ajan, eikä ulkokäännöstä voitu yrittää vauvan pään asennon vuoksi. Etukäteen sanoivat että se voi tuntua epämiellyttävältä, mutta eipä tarvinnut onneksi ottaa selvää :) en halunnut synnyttää perätilassa olevaa vauvaa, joten samalla käyntikerralla varattiin sektio. Olin tyytyväinen enkä ollenkaan yllättynyt, minulla oli koko raskauden ajan sellainen fiilis että vauva ei tule kääntymään ja sillä on hyvä syy "lähettää viestejä" että ei halua syntyä alateitse :D
Minun vauvani oli perätilassa rv38 asti, kunnes edellisenä yönä, ennen kännösyritystä se huiskahtikin raivotarjontaan. No synnytyksessä myöhemmin kävi ilmi, ettei raivotarjonta ollutkaan oikeaoppinen ja kiiresektioon jouduin.
Ystäväni meni käännnösyritykseen, mutta se ei onnistunut. Sektiossa huomattiin, että napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympärillä. Käännösyritys oli varmaan tehnyt aika ikävän olon vauvalle, kun napanuora kuristi.
En enää menisi, jos niin kävisi. Kai niillä on usein joku syy olla niinkuin ne on.
Ehtii toki kääntyä vielä. Mun tyttö oli rv 40 perätilasssa ja rv 41 raivotarjonnassa,eli oli kääntynyt vaikka oli ISO - 4700g.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:15"]
[/quote]
Eikö tosiaan satu? Mä pelkään jostain syystä tuota perätilaa, ja oon ajatellut, että jos ulkokäännöstä tarjotaan, en suostu siihen. Mulle tehtiin edellisen raskauden aikana todella kivulias ja inhottava sisätutkimus synnytystapa-arvion yhteydessä ja lisäksi synnytyksessä painettiin mahan päältä. Jotenkin noista on jäänyt vähän semmoista toimenpidekammoa, ja lisäksi olen ollut koko raskausajan tosi kivulloinen...
Siis ihan turhahan tätä on vatvoa, mutta kun nämä asiat mietityttää. Onneksi toinen pelkopoliaika vielä edessä, voin kertoa uuden pelkoni: perätila...
[/quote]
Ei sattunut, lähinnä vaivasivat ja psukivat vauvvaa hellästi, en osaa kuvailla :) toki varmasti kohdun sijainti ja vauvan koko vaikuttavat tuntemuksiin kipukynnyksen lisäksi, mutta uskallan suositella. Jos sinuun sattuu, pyydät lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:15"]
[/quote]
[/quote]
Ei sattunut, lähinnä vaivasivat ja psukivat vauvvaa hellästi, en osaa kuvailla :) toki varmasti kohdun sijainti ja vauvan koko vaikuttavat tuntemuksiin kipukynnyksen lisäksi, mutta uskallan suositella. Jos sinuun sattuu, pyydät lopettamaan.
[/quote]
Viestistäni ei käynyt oikein hyvin selvillä tämä, mutta tosiaan, mulla ei ole sikiö perätilassa, mä vaan pelkään sitä perätilaa... Tiedän, aika turhaa! Mutta kiitos oikein paljon, kun kerroit kokemuksestasi!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viestistäni ei käynyt oikein hyvin selvillä tämä, mutta tosiaan, mulla ei ole sikiö perätilassa, mä vaan pelkään sitä perätilaa... Tiedän, aika turhaa! Mutta kiitos oikein paljon, kun kerroit kokemuksestasi!
[/quote]
Meillä on kaikilla omat pelot odotusaikana :)
Mulla rv 36 nyt. Ylihuomenna käännösyritys. Jos tenava ei käänny niin en tiedä mitä päätän mikäli mahtuisi syntymään myös alakautta. Ihan liikaa mietittävää. Jos otan sektion, siitä on pitkä toipumisaika. Jos koitan synnyttää alakautta niin voi mennä ihan hyvin ja normaalisti toipua tai sitten kaikki voi mennä pieleen ja silti sektioon --> pitkä toipumisaika tai sitten voi syntyä alakautta ja koko alapää tohjona että sen takia toipuminen on hidasta. Kertokaa lisää kokemuksia, kiitos! Mulla nyt kolmas raskaus.