Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras oivalluksesi tavaran karsimiseen?

Vierailija
14.11.2020 |

Eli mikä oivallus on auttanut sinua eniten kun olet karsinut tavaroita? Olen siis toki lukenut konmarit ja muut alan tuoreet teokset ja seuraan aiheeseen liittyviä instatilejä jne, mutta haluaisin kuulla minkä asian ymmärtäminen on auttanut juuri sinua eniten?

Kommentit (550)

Vierailija
541/550 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisten viitseliäisyyttä, jos vaikka työkaluja ei säilytetä, vaan aina kun tarvitaan aletaan kysellä muilta tai lähdetään etsimään kirppikseltä. Joku porakone, vasara, meisselit, pihdit, vatupassi, saha, kokoelma ruuveja ja nauloja, pari puristinta ja liimapullo ei lopulta vie paljon tilaa. Vaikka ei tarvitsisi kuin muutaman kerran vuodessa, niin on paljon vähemmän säätöä ja ajan hukkaa kun omistaa omat. Liekö muilla naisilla ajatuksena, että työkalun lainaaja tulee samalla tekemään työnkin, itse olen enemmän tee-se-itse nainen.

Vierailija
542/550 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin siitä vinkistä että vuoden alussa kääntää kaikki vaatteensa nurinperin. Kun sitä on käytetty, se palautuu kaappiin/laatikkoon oikein päin. Sitten siitä vuoden päästä heität kaikki mitä et ole vuoden aikana käyttänyt kiertoon.

Mun menee käytön jälkeen pesuun, ei kaappiin. Ja koska pesen nurinpäin, niin ne on pesun jälkeen kaapissakin nurinpäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/550 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin 2 tragediaa.

Ensin oli kodin sisäilmaongelmien (lue: home) takia heitettävä paljon tavaraa pois, koska haisivat aina vain ja tulin niille allergiseksi, ei voinut puhdistaa kaikkea.

Meni muutama vuosi ja asuntooni (eri kuin aiemmin) tuli luteita. Hävitin jälleen ison osan tavaroistani, koska niissä oli mustia luteiden jätöksiä.

Arvoesineistä enimmäkseen jäivät vain perintökorut ja yksi mummon perintölamppu.

Opin, ettei materiaan kannata kiintyä, kaikki voidaan viedä pois and there's nothing you can do. Onneksi terveys säästyi.

Mä oon tajunnut, että kun kuolen, niin mun tavarat on muille lähinnä roskaa. Ainakin suurin osa, toki jotkut esineet saataa kelvata. Lisäksi mikään ei ole ikuista, ei edes tämä planeetta. Kaikki tulee tuhoutumaan lopulta.

Vierailija
544/550 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koin 2 tragediaa.

Ensin oli kodin sisäilmaongelmien (lue: home) takia heitettävä paljon tavaraa pois, koska haisivat aina vain ja tulin niille allergiseksi, ei voinut puhdistaa kaikkea.

Meni muutama vuosi ja asuntooni (eri kuin aiemmin) tuli luteita. Hävitin jälleen ison osan tavaroistani, koska niissä oli mustia luteiden jätöksiä.

Arvoesineistä enimmäkseen jäivät vain perintökorut ja yksi mummon perintölamppu.

Opin, ettei materiaan kannata kiintyä, kaikki voidaan viedä pois and there's nothing you can do. Onneksi terveys säästyi.

Mä oon tajunnut, että kun kuolen, niin mun tavarat on muille lähinnä roskaa. Ainakin suurin osa, toki jotkut esineet saataa kelvata. Lisäksi mikään ei ole ikuista, ei edes tämä planeetta. Kaikki tulee tuhoutumaan lopulta.

Lisään vielä, että mun on ollut aiemmin todella vaikeaa luopua tavarasta, varsinkin lahjaksi saaduista, mutta olen tajunnut sen, että muisto siitä ihmisestä ei elä siinä tavarassa, vaan minun sydämmessä. Täysin ohi ei minunkaan karsimisprosessi ole, mutta valtavaa kehitystä on tapahtunut.

Vierailija
545/550 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tavaraa, vaatetta ei tarvitse omistaa ja olla ylimitoitettuja liikoja määriä käyttötarpeisiin nähden.

- Juhlavaatteita ei tarvitse olla kymmeniä, riittää muutamia.

- Jotkut kivat arkivaatteet saattavat jäädä käyttämättä, jos ne hukkuvat turhien vaatteiden vuoksi, jos tila siis ahtautuu. Eli: turhat pois.

- Kun tavarat, vaatteet ovat väljästi ja siististi kaapeissa ja komerossa, niin ne on helpommin myös nähtävissä ja otettavissa, myös sinne helpommin laitettavissa takaisin paikoilleen.

- Kaikkea ostamaansa ei tarvitse säilyttää vain siksi, jos sen joskus on halunnut ostaa. Voi myös luopua, jos tavaran "aika" on jo ohi.

Vierailija
546/550 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka päivä jotain.

Vähän, mutta teen.

Minulla on eri kasseja, mm äidille, siskolle, ystävälke, kysyn tarvitko. Jos tarvii, kassiin ja kirjoitan vie äidille tämä lyhty jne.

Kodin läpikäymisessä meni, hissukseen käydessä, 3 vuotta aikaa.

Tavaraa on kerätty kymmeniä vuosia, aikaa menee karsimisessakin

Vierailija
547/550 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut tavaroiden hamstraaja, mutta nyt kun mietin niin elän aikalailla minimalistisella periaatteella että "mikä on pienin määrä, millä jotain asiaa pärjää". Eli, lenkkareita mulla on vain yhdet, aurinkolaseja yhdet jne. Ja jos jotain asiaa tarvii vain tositosi harvoin, niin koitan lainata, ei tarvii olla oma. Eipä ole liikaa roinaa kertynyt, mulla on esim häkkivarasto, jossa ei ole yhtäkään tavaraa 🤔 Pitäisköhän alivuokrata se naapurille :D

N31

Yksillä lenkkareilla pärjää siihen asti, kunnes ne hajoavat.

Näin juuri. Sitten ostan kaupasta uudet. Olen eri kuin lainaamasi kirjoittaja, mutta pidän siitä, että on maltillinen määrä tavaraa. Aiemmin mullakin saattoi olla jotain sukkia vaikka 50 paria tai ties kuinka paljon, mutta nykyään pidän pienempää määrää niin että kaikki kiertävät käytössä ja pesussa usein ja sitten toki myös jossain vaiheessa menevät rikki. Ostan uusia kun tarvitsen.

Vierailija
548/550 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti vaatteiden ja kenkien (toki myös laukut, reput) kohdalla se, että kun huomaan, että joku vaate alkaa olla jo tosi kulunut, niin käytän sitä silloin mahdollisimman usein, jotta se kuluu totaalisesti puhki/menee rikki enkä jätä sitä vaatekaappiin alimmaiseksi jopa vuosiksi olemaan ja valitse aina niitä parempia ja uudempia käyttöön.

Tokikaan kaikki vaatteet eivät kulu nopeasti tai juuri koskaan puhki, mutta niitä sitten käytänkin pitkään tai laitan pois/myyn, kun en enää tarvitse (esim. juhlavaatteet, jotka ovat harvemmin käytössä). Mutta esimerkkinä vaikka sukat tai alushousut: jos huomaan jo sukkien pohjassa selkeää kulumaa tai alushousuissa pientä reikää, kulumaa, joku langanpätkä repsottaa jostain jne, otan ne aktiivikäyttöön ja pyrin käyttämään ne loppuun mahdollisimman pian. Pyrin välttämään tilannetta, jossa vaatekaappiin kasautuu liikaa kulunutta, mutta ei vielä ihan roskikseen heitettävää koti/mökki/yö/remppavaatetta.

Vaatteiden kanssa teen myös usein niin, että vaikka pyykkien pesun/kaappiin laittamisen yhteydessä otan vaikka sukkakorin ja käyn sen läpi tai jonkun yksittäisen hyllyn tai pinon. Kyllä sieltä usein joku satunnainen sukka lähtee roskiin. Myös puhtaita pyykkejä kaappiin laittaessani laitankin joskus puhtaat pyykit vaatepinon alimmaiseksi, jotta ne aiemmin pinon alimmatkin pääsevät käyttöön. Tällaisia pieniä juttuja silloin tällöin. Eivät vie aikaa juuri yhtään, mutta tulee pidettyä koko aika yllä järjestystä, karsittua vaatetta ja tiedostettua, että mitä kaikkea oikein omistankaan.

Vierailija
549/550 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutossa karsiutuu turha tavara pois.

Ei välttämättä. Ulkomaille muuttaessa parhaiten, mutta jossain kaupungin sisäisessä pahimmillaan tulee lisää rojua.

Vierailija
550/550 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon huomannu sen että karsiminen pitää tehdä tosi pienissä osissa niin homma toimii. Jos vetää kerralla kaksi kaappia lattialle tulee kaaos josta en selviä. Mulla on adhd myös ja hahmottamisongelmaa niin kaipais sellaista järjestelyfetissikaveria 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä