Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras oivalluksesi tavaran karsimiseen?

Vierailija
14.11.2020 |

Eli mikä oivallus on auttanut sinua eniten kun olet karsinut tavaroita? Olen siis toki lukenut konmarit ja muut alan tuoreet teokset ja seuraan aiheeseen liittyviä instatilejä jne, mutta haluaisin kuulla minkä asian ymmärtäminen on auttanut juuri sinua eniten?

Kommentit (550)

Vierailija
421/550 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymällä tavarat (säännöllisesti) läpi ja järjestämällä ne järkevästi tietää, mitä omistaa. Ei tule turhia ostoksia. Aika paljon löytynyt kaapeista tuplakappaleita tavaraa, jotka menneet tietenkin kiertoon.

Rahapula myös auttaa vähentämään ostoksia.

Vierailija
422/550 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mieli on minkälainen lienekkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/550 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin keväällä kerran kaikkien kesälenkkareiden (n.16 paria) sisälle paperitollot. Siis niin isot, että varmaan huomasi, jos kengän laittoi jalkaan. Ne kengät, joissa tollot olivat tallella vielä syksyllä, laitoin pois. Siis olivat käyttämättömiä.

Saman tein myös talvikengille syksyllä.

Auttoi kummasti kenkävarastojen pienenemiseen.

Vierailija
424/550 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin keväällä kerran kaikkien kesälenkkareiden (n.16 paria) sisälle paperitollot. Siis niin isot, että varmaan huomasi, jos kengän laittoi jalkaan. Ne kengät, joissa tollot olivat tallella vielä syksyllä, laitoin pois. Siis olivat käyttämättömiä.

Tämän saman voi tehdä vaatteille niin, että kääntää henkarit tai pinot ja sitten kauden päätteeksi laittaa kiertoon ne, jotka ovat samassa asennossa edelleen eli eivät ole olleet käytössä.

Minä vien välillä varastoon jäähylle tavaroita, joista en ole ihan varma ja merkitsen, koska ne sinne on viety. Varastosta saa hakea tietyn tavaran, mutta ei voi mennä penkomaan jäähytavaroita muuten vaan. Vuoden tai parin päästä vien varastoon jääneet kierrätykseen.

Vierailija
425/550 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei tavara tästä maailmasta lopu. Jos heität jotain pois, aivan taatusti löydät samanlaisen jos jostain syystä kaduttaa.

Riippuu tavarasta. Kaksi tärkeää kirjaa on kadonnut muutossa, ja toisen onnistuin saamaan paikallisesta Facebook-kirppiksestä ja toisen eBaysta.

Sen sijaan vaatteisiin tämä ei pidä välttämättä paikkansa. Omistan useita villapaitoja, ja koska talvet ovat olleet etelässä leutoja, olen useasti miettinyt, että pitäisikö luopua niistä. Ongelma on vaan se, että nykyisin suurin osa villapaidoista on keinokuitua, ja 100% villaisia on vaikea löytää. Tai kyllä niitä löytää, mutta sellaisilla hinnoilla, joita minulla ei ole varaa maksaa.

Lisäksi olen pitkään etsinyt lyhyitä juoksutrikoita. Ei shortseja, koska niitä minulla on. Vanhat juoksutrikoot ovat jo kuluneet, ja olisi kiva saada uudet tilalle. En ole onnistunut löytämään, mutta eilen löysin shortsit, joiden sisällä oli lyhyet juoksutrikoot. Jonkunlainen kompromissi siis.

Vierailija
426/550 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Teinivuosina 80-luvulla kaveripiirissä oli tapana antaa lahjaksi kauniita kahvimukeja ja tuikkukippoja. Tuossa kaapissa ne vieläkin on, kun eivät kelvanneet edes omille lapsille heidän poismuuttaessa. Karsia pitäisi, mutta ei oikein vieläkään raskisi. Itse en näin pitkälle osannut ajatella vuosikymmeniä sitten.

Niin, niitä 80-luvun vaatteitakin minulla on vielä yläkomerossa.

Niin minullakin, osa jopa käytössä. 80-luvulla oli muodissa löysät vaatteet, joten siksi sopivat nykyisinkin päälle. Olen aina ostanut myös hyvälaatuisia vaatteita. Joskus 2000 luvulla oli  muodissa tyköistuvat vaatteet. Ei mitään jakoa, että olisivat enää mahtuneet päälle moneen vuoteen. Kiertoon menivät.

Harmittaa, että kun on aikoinaan panostanut laatuun ja nyt vuoden aikana olen lihonut pari kiloa juuri vatsan seudulta, eli suurin osa vaatteista ei mahdu enää päälle. Olisi pitänyt aikoinaan ostaa halpoja ja heikkolaatuisia vaatteita, niin ei harmittaisi niin paljon.

Toisaalta kun muistaa ne tilaisuudet, joissa olen näitä vaatteita käyttänyt ja kuinka paljon iloa ne ovat antaneet, ei menetys tunnu niin pahalta. Kun eivät ole kuitenkaan mitään merkkivaatteita, niin ilmaiseksi ne pitää antaa.

Viimeisen vuoden aikana olen ollut paljon etätöissä, joten en oikeastaan tarvitse ostaa uusia vaatteita näiden pienien tilalle. Paitsi urheiluvaatteita alennuksella.

Itsellä ehkä kahden koronavuoden jälkeen on tullut nyt havainto, että ei ihmisen tarvitse omistaa niin paljon vaatteita, vähemmälläkin pärjää. Sitten kun taas pääsee matkustamaan ja yleensä urheilulomille, niin ei tarvitse raahata niin paljon urheiluvaatteita mukaan, koska niitä paria vaatetta voi käyttää päivittäin ja pestä vain välissä.

Vierailija
427/550 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen melko ääriminimalisti ja koen, että myös resurssien sitominen on kuluttamista. Maailmassa on paljon ihmisiä ja muita entiteettejä, jotka hyötyvät siitä, kun ei hamsteroi itselleen turhuuksia.

Lisäksi pyrin palauttamaan kaiken mistä luovun mahdollisimman luonnolliseen muotoon, uusiksi raaka-aineiksi. Kulttuuri ja teknologia kuitenkin kehittyy koko ajan, mikä aidosti parantaa ihmisten elämänlaatua ja minkä kiihdyttäminen on mielestäni hyödyllistä. Jos nyt vaikka vertaa vanhoja, suurikokoisia tietokoneita läppäreihin, jne. Eli jälleenmyyn tai vien kierrätykseen vain aidosti laadukkaat tuotteet, loput pyrin kierrätys-kierrättämään eli palauttamaan luonnon kiertokulkuun.

En ihan ymmärrä logiikkaa. Tavallaan olet sitä mieltä että jonkun tavaran säilyttäminen on pois siitä että joku toinen voisi sitä hyödyntää. Kun ihminen kuitenkin päättää hävittää tavaran, se pitäisi tuhota raaka-aineiksi, ei käyttää sellaisenaan. Tiedätkö yhtään paljonko kaikenlainen tavaran liikuttelu ja uudelleen prosessointi kuluttaa?

Vierailija
428/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie ne laatikossa vuodeksi varastoon. Mitä et ole vuodessa tarvinnut joutaa mennä. Eli yleensä koko laatikko.

TÄMÄ! PARAS!

JOS tavarat ovat olleet esim ulkovarastossa sen viisi vuotta ettei kukaan ole edes käynyt siellä, niin kiertoon vaan.

Sisällä tämä yksi vuosi!

Mulla on voieläkin muuton jälkeen tavaraa kaapeissa, enkä ole tarvinnut.

Ja ne, joita olen jo laittanut maailmalle, en kaipaa!

Vierailija
429/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oivallus oli yksinkertainen ja yht'äkkiä vain iski mieleen. Jos nyt yhtäkkiä kuolen, (vaikkei iän puolesta vielä pitäisi,,) niin miten haluan jättää asuntoni lapsieni siivottavaksi. Joten aika paljon 'kamaa' on sen jälkeen lähtenyt ja kaikki vanhat paperit joita ei enää tarvitse mutta vain antanut olla laatikoissa on hävitetty. En halua että he sitten aikanaan seisovat asunnossa ja ihmettelevät mitä kaikkea olen sinne tukkinut ja säästänyt. Mitä helpommalla pääsevät sen parempi.

Vierailija
430/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittele, siivoa ja säästä kaikki roina siististi pakattuna. Kirjoita laatikoiden tai kassien päälle maalarin teipillä, sisältö hyvin eritellen. Lajittelu on tärkein vaihe. Upota sitten roina huonekalujen taakse, niin että lattian pääsee imuroimaan. Pidä pinnat tyhjänä, se tuo avaruutta.

Näitä roinia voit sitten hyödyntää vaikka myymällä kriisin tullessa. Jos on auto, niin kierrätyskeskukseen voi viedä jotain. Jos on antaa huonekaluja, niin he tulevat hakemaan jalkakäytävältä.

Vierailija
431/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on polku joka vie koko ajan eteenpäin. Ei ole pysäkkejä.

Vierailija
432/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oivallus on ollut yksikertaistaa karsittavista eroon pääsy: heitän ROSKIKSEEN ihan hyvällä omalla tunnolla.

Vierailija
433/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään muuta kuin mitä ilman en tule toimeen, tuunaan vanhasta uutta, pikkuhiljaa tavara vähenee.

Vierailija
434/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ilman paperitollotekniikkaa tietäisi, mitä lenkkareista olet käyttänyt?

Vierailija
435/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei jonkin tavaran hankkiminen tai omistaminen tee minusta onnellista. Jos jotain tarvitaan, se hankitaan, mutta kaikkea muuta pohdin tarkkaan, miksi olisin sen hankkimassa. Kaikkea voi myös korjata johonkin rajaan saakka. Ja kun löytyy jokin lemppari, vaikka tietty käsilaukku, voi muut laittaa kokonaan pois, koska kumminkin käyttää vain sitä suosikkia.

Verhoja ei tarvitse olla edes kahta erilaista settiä per ikkuna, ei koriste-esineitä mitä kaikkialla mainostetaan, vain ne, millä on oikeaa muisto/tunnearvoa jne.

Vierailija
436/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut, mitä muut ovat tänne kirjoittaneet.

Tavaraa voi karsia aika reilusti. Vaatteet joita ei enää käytä. Tarvikkeet, joita "voi joskus vielä tarvita", mutta on mennyt jo monta vuotta edellisestä tarvitsemisesta. Ihan vaan käydä vuosittain läpi kaikki kaapit ja varastot. Suhtaudun lahjoina saatuihin tavaroihinkin siten, että jos en pidä siitä tai en tarvitse, annan eteenpäin. Olen muillekin kertonut, että minun antamiani lahjoja voi kohdella samoin. En loukkaannu.

Vierailija
437/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusälä on ärsyttävää, mutta oleellisempaa on karsia tilaa vievistä tavaroista. Esimerkiksi edes viisi ohutta neuletta ei vie puoliksikaan niin paljon tilaa kuin ylimääräinen talvitakki, joten jos tilaa tarvitaan, niin kannattaa ennemmin karsia se yksi takki. Tai jos kaikki korut mahtuvat helposti korurasiaan, ei sitä sisältöä tarvitse erikseen karsia, jos ei kuitenkaan aio itse rasiasta luopua.

Vierailija
438/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat kannattaa karsia hyvissä ajoin ennen muuttoa, ei sen yhteydessä. Muuton yhteydessä tulee aina turhautumisen vuoksi heitettyä pois tarpeellistakin, jota joutuu sitten myöhemmin hankkimaan uudelleen. Kokemusta on monesta muutosta, aina sama virhe... ja lopulta sitä kuitenkin kantaa mukanaan myös turhaa tavaraa, jonka tarpeellisuutta ei ole jaksanut enää miettiä.

Eli siis karsinta erikseen, paremmalla ajalla.

Vierailija
439/550 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi kaikki, joka on tarkoitettu jollekin ihanneminällesi eikä todelliselle itsellesi. Keittokirjat ovat usein kauniita ja niitä on kivaa selailla kaupassa, mutta kuinka usein teet kotona ruokaa kirjan reseptiä katsellen? Aurinkohattu, joka odottaa etelänlomaa tai aurinkoista jaksoa... poistoon. Kaikki mitä olet haalinut ajatellen "sitten kun..." - poistoon.

Kun saat karsittua tavaraa ketjun vinkkien avulla, hankkiudu eroon ylimääräisistä säilytystiloista/kalusteista. Ei toki kaikista, mutta tasot, kaapit ja lipastot syövät tavaraa ja tulee halu hankkia täytettä, koriste-esineitä tms. Itse pidän esimerkiksi taloyhtiön varastokopissa vain tyhjiä pahvilaatikoita, talvirenkaita ja jotain harvoin tarvittavia harrastuskamoja.

Vierailija
440/550 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä telisitte vanhoille/muutaman vuoden vanhoille Aku Ankka - lehdille?

Meillä on minun vanhoja Akuja, joille en koskaan saanut mitään kansioita lapsena, ja myöhemmin ei ole tullut ostettua.

Koen ne taakaksi, mutta sitten mieli samoilee johonkin ihme skenaarioihin jossa sodan vuoksi istutaan kynttilän valossa eikä ole muuta tekemistä lapsilla kuin lukea niitä 🙈😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän