Naapurin raivoava äiti
Alkaa pikkuhiljaa palaa hermo tuohon huutajanaiseen. Lasten itkun ymmärrän mutta että aikuinen ihminen karjuu ja raivoaa jatkuvasti, useita kertoja päivässä kerrostalossa, kun tietää että seinät ovat ohuet ja kaikki kuuluu naapuriin. Tätä on jatkunut nyt vajaa vuoden verran ja olen miettinyt ottaisinko tämän naapurin kanssa jotenkin puheeksi. Ensinnäkin ihan lasten takia, mietin onko perheessä kaikki ihan ok. Ja toiseksi pyytäisiin äitiä itseään pitämään vähän pienempää ääntä. Mitä mieltä olette?
Kommentit (69)
Täytyy vaan toivoa, että jos kämpästä loppuu se huuto, se ei tarkoita, että siellä on pantu lapsille lakana ympärille ja teippi suun eteen. Tai että emäntä vaan joku päivä päivän pihistyään räjähtää ja heittää kakaroita puukolla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:17"]
Ihan pakko kysyä. Asutko Ap M:llä alkavalla paikkakunnalla Keski-Suomessa? T. 10
[/quote]
en asu, vaan pk-seudulla ratikkamatkan päässä keskustasta. Taitaa näitä huutoperheitä löytyä aika lailla joka maakunnasta mutta ikävä silti...
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:23"]
Riippuu nyt vähän, mutta hiukan ... ööö ... kovaäänisempikin äiti voi olla ihan rakastettava ja hyvä. Ei ole sosiaalitoimen asia jos äitiliinin käpy ei kestä pukemisen hitautta. Jos äiti on oikeasti uhkaavan oloinen niin sitten asia on tietty toinen.
Meilläpäin maailmaa ollaan totuttu aika hiljaiseen kanssakäymiseen. Etelämmässä aikuistenkin keskustelut kuuluu vielä vastapäisen talon parvekkeelle. Jos asia häiritsee niin siitä voi asiallisesti keskustella, mutta mitään velvollisuutta teidän takia ei ole pitää ääntä alhaalla hiljaisuuden ulkopuolella. Suosittelisin lähestymään hyvällä hengellä.
[/quote]
Raivoaminen ja huutaminen vahingoittaa lasta ja nuorta. Se on tavallaan henkistä väkivaltaa. Nuorissa se aiheuttaa väkivaltaisuutta. Tämä on ihan tutkittua. Ette tekään kestäisi, jos teille huudettaisiin joka päivä ja asioista, jotka voisi hoitaa huutamattakin. Minun äitini huusi ja vieläkin huutaa paljon ja se on todella raskasta. Pidän sitä sairaanakin piirteenä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:38"]
Alkaa pikkuhiljaa palaa hermo tuohon huutajanaiseen. Lasten itkun ymmärrän mutta että aikuinen ihminen karjuu ja raivoaa jatkuvasti, useita kertoja päivässä kerrostalossa, kun tietää että seinät ovat ohuet ja kaikki kuuluu naapuriin. Tätä on jatkunut nyt vajaa vuoden verran ja olen miettinyt ottaisinko tämän naapurin kanssa jotenkin puheeksi. Ensinnäkin ihan lasten takia, mietin onko perheessä kaikki ihan ok. Ja toiseksi pyytäisiin äitiä itseään pitämään vähän pienempää ääntä. Mitä mieltä olette?
[/quote]
Ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut!! :o Meillä sama juttu.. aivan käsittämätöntä menoa. Meidän oma lapsi tulee usein omasta huoneestaan huolissaan/peloissaan, kun taas kuuluu huutoa ja pelottavia ääniä. Oon tehny lasu-ilmoituksen, koska huolettaa lasten hyvinvointi.. Nyt sitten vanhemmat katteleevatkin usein nenä pitkällä meitä - saa nähdä miten naapuri"sopu" jatkuu.
Oletteko kokeileet taloyhtiöterapiaa vai asutteko mahdollisesti vuokralla?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:58"]
Myönnän, että välillä korotan ääntäni etenkin uhmaikäiselleni kun yritän kieltää häntä tekemästä jotain kiellettyä. Perheessä on tämän uhmiksen lisäksi myös vauva, joten välillä on korotettava ääntä, jos en ehdi heti muuten ojentamaan lasta. Meillä on perusasiat hyvinkin kunnossa ja aina anteeksi pyydän jos ääntäni joudun korottamaan. Tekeekö tämä minusta huonon äidin? Eivätkö muut hyvät äidit ole koskaan väsyneitä tai korota ääntään?
Itse olisin hyvin loukkaantunut jos joku tekisi tästä satunnaisesta äänen korotuksestani ls-ilmoituksen. Enemmänkin se, ettei lasta kielletä/ei välitetä yhtään on mielestäni huonompi asia lapsen kehityksen kannalta.
[/quote]
Kaikilla äideillä menee joskus pinna, sehän on ihan normaalia. Mutta tässä tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole satunnaisesta huudosta, vaan ihan päivittäisestä raivoamisesta, usein useammankin kerran päivässä. Ja itse olen vielä pääsääntöisesti arkipäivät töissä ja koulussa, eli en todennäköisesti edes ole kuulemassa kaikkea.
ap
Vastauksena täällä ls-ilmoituksesta keskustelleille, itse en näe sitä ensisijaisena toimintamallina tässä tilanteessa. Mieluummin juttelisin hetken naapurin kanssa asiasta, saattaahan tilanteelle olla jokin selitys. En tosiaan halua alkaa haastamaan riitaa tai kostamaan kenellekään. Siksi mietinkin mikä olisi asiallinen tapa lähestyä perhettä asiasta.
LS-ilmoilla on virkansa, mutta minusta olisi inhottavaa käyttää sellaista normaalin kommunikaation korvikkeena.
Asutaankohan samassa talossa ap? Asun ite Meilahdessa (tuli tuosta ratikasta) ja meidän talossa samanlaonen perhe. Tosin tässä perheessä on vaan yksi lapsi, mutta kuulostaa vaan niin tutulta :D
Jahas, meidän entiset naapurit ovat sitten sinne muuttaneet ja sama meno jatkuu. No, ehkei, mutta tuo nainen saattoi raivota ihan estoitta jopa ulkona :(
Tein ls-ilmon lopulta, mutta en tiedä, miten lopulta kävi, kun muuttivat pian sitten sen jälkee poies.
Laita lappu postiluukusta kun huutaa. "Mitä vittua sä huudat, mene hoitoon."
Lisäyksena vielä että minusta vastaavassa tilanteessa olisi kerrostalossa asiallista ja kohteliasta naapureita kohtaan joskus vaikka pahoitella aiheutuvaa melua ja pyrkiä itse minimoimaan sitä.
ap
Keräät kaikki naapurit ja menette yhdessä puhumaan naiselle.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:44"]
[/quote]
Viestin jättämistä olen itseasiassa ajatellut, siis asiallisen viestin jättämistä. Ymmärrän nimittäin hyvin että lapsiperheen arkeen kuuluu ääntä ja parkuakin, ja se on minusta ihan normaalia. Mutta aikuisella pitäisi kuitenkin olla jonkin tason velvollisuus huomioida naapurinsa vaikka perheessä olisikin pieniä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Viestin jättämistä olen itseasiassa ajatellut, siis asiallisen viestin jättämistä. Ymmärrän nimittäin hyvin että lapsiperheen arkeen kuuluu ääntä ja parkuakin, ja se on minusta ihan normaalia. Mutta aikuisella pitäisi kuitenkin olla jonkin tason velvollisuus huomioida naapurinsa vaikka perheessä olisikin pieniä lapsia.
[/quote]
ja naapureitakin enemmän sen tulisi ajatella niiden lastensa parasta, päivittäinen raivoaminen ei ole sitä
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
ja naapureitakin enemmän sen tulisi ajatella niiden lastensa parasta, päivittäinen raivoaminen ei ole sitä
[/quote]
Niin, tätä olen miettinyt kovasti. Meneekö se äidin päivittäinen raivoaminen tavallisen raskaan arjen piikkiin vai ei. Naapurissa kuitenkin vaikuttaisi olevan ns perusasiat kunnossa, ulkoilevat, joskus käy vieraita, lapsilla ollut synttärijuhlat ym... huutaminenkin liittyy aina johonkin arkiseen, vaatteiden pukemiseen tai lapsen kieltämiseen. Mutta näitä tilanteita kun on aika lailla päivittäin ja seinän läpi kuuluu silloin aivan vauhko raivoaminen.
Minunkin naapuritalossani asuu juuri tuollainen pikkulapsiperhe. Huuto kuuluu hyvin tännekin kun parvekkeemme ovat vastakkain. Surettanut jo pitkään lasten puolesta. Ties vaikka oltas talonaapureita, Ap. ;)
Hm, asummeko kaikki samalla alueella :) Minulla on alakerran naapurina tällainen, olen tosin tuntenut hänet pikkulapsesta asti ja hänellä on turvaverkot erinomaisessa kunnossa joten mitään ilmoa en ala tekemään, mutta eikö tuollainen jatkuva karjuminen ole jo vähän epäterveellistä jokaiselle osapuolelle.
Laita lappu rappukäytävään että; Jostain asunnosta kuuluu rappukäytävään saakka ja aamusta iltaan jatkuvaa lapsen itkua ja aikuisen huutoa, ja että kohta alamme toimenpiteisiin mikäli tämä jatkuu. terv: naapurit
Soita poliisit. Ne voi tulla tsekkaamaan tilanteen ja tehdä tarvittaessa ilmoituksen. Jos katsovat, että homma on kunnossa niin luulis ainakin pikkuisen säväyttävän huutavaa äiti tuommoinen käynti.