Kuinka leipomoiden munkit tehdään?
Vappu meni ja munkit on syöty, mutta usean eri henkilön tekemiä munkkeja maistettuani totesin, että itsetehdyt munkit eivät ole yhtä hyviä kuin leipomoiden munkit. Lähes tulkoon kaikki muut leivonnaiset on parempia itsetehtynä, mutta munkit ovat kotitekoisena aika mälsiä.
Leipomoiden munkit ovat kuoheita, ilmavia ja pehmeitä, kun taas itsetehdyt munkit ovat jotenkin liian tiiviitä. Ihan sama kuka ne on tehnyt. Itsekin yritin äärimmäisen pehmeästä ja kuohkeasta taikinasta, mutta silti niistä tuli ihan erilaisia kuin leipomoiden munkit. Maistoin vappuna sekä rypsiöljyssä että kookosrasvassa paistettuja munkkeja. Tuli ikävä leipomoiden muhevia hillomunkkeja. Tiedän monia, jotka pitävät niistä kotitekoisista munkeista enemmän, mutta minä en niistä välitä. Ja joku tulee kuitenkin sanomaan, etten ole vaan maistanut tarpeeksi osaavan munkinpaistajan tekemiä munkkeja, mutta mainittakoon vielä, ettei kyse ole siitä. Minä en vaan tykkää kotitekoisista, ihan sama kuka ne on tehnyt. (Huomaatteko muuten, kuinka tällä palstalla nytkin jouduin etukäteen selittämään erikseen tämänkin asian, ettei kukaan tule sössöttämään, etten ole vaan maistanut tarpeeksi hyviä munkkeja. Varmasti siltikin joku tulee sanomaan niin, koska eikä ymmärrä, että makuja on erilaisia)
Tietääkö kukaan mikä tuon leipomoiden käyttämän munkkitaikinan tai paistotavan erottaa kotitekoisesta? Enkä nyt puhu mistään teollisesta Vaasan tms leipomoista, vaan niistä pienistä, jotka tekevät tuotteensa itse alusta alkaen. Ne pienten leipomoiden munkit ovat lähes paikasta riippumatta täydellisiä!
Kommentit (16)
Menikö sulla vuosi aikaa sorvata tuo säkenöivän terävä vastaus? Ja ihan sitä varten nostit ketjun, vau.
Monesti leipomoiden munkkitaikinoihin on lisätty gluteenia -> enemmän sitkoa ja kuohkeutta.
Salaisuus: jauhonparannekemikaalit
Olkoonkin vuoden vanha aloitus, mutta huvittavaa, että ap halusi vinkkejä munkkien paistoon, vaikka vakuutti, että "Minä en vaan tykkää kotitekoisista, ihan sama kuka ne on tehnyt" ja "nimenomaan sanoin etten pidä kotitekoisista munkeista". :D
Ehkä hän toivoi, että jonkun pikkuleipomon väki oisi kutsunut hänet tekemään munkkeja paikan päälle.
Moni leipomo tekee munkit alusta loppuun itse, eikä toimintaa ole koneellistettu.
t. vajaat 20 000 munkkia tänään vääntänyt
Teetin tänään oppilaitoksessa munkkeja ja donitseja.
Munkkitaikinassa gluteenilisä (sitä on luontaisesti vehnäjauhoissa) ei mitään kemikaaleja.
Hyvä kohotus ja oikea-aikainen paisto ja munkeista tulee kuohkeita.
Munkkien pinnan pitää antaa kuivahtaa ennen paistoa.
Gluteenia voi ostaa kotileipuritkin. Kohotus kosteassa ja lämpimässä, kotiuuniin pohjalle astia jossa kuumaa vettä ja munkit öljytyllä pellillä kohoamaan. Gluteenilisä mahdollistaa hyvän kohoamiskestävyyden.
elintarvikealan ammatillinen opettaja
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:41"]
Olkoonkin vuoden vanha aloitus, mutta huvittavaa, että ap halusi vinkkejä munkkien paistoon, vaikka vakuutti, että "Minä en vaan tykkää kotitekoisista, ihan sama kuka ne on tehnyt" ja "nimenomaan sanoin etten pidä kotitekoisista munkeista". :D
Ehkä hän toivoi, että jonkun pikkuleipomon väki oisi kutsunut hänet tekemään munkkeja paikan päälle.
[/quote]
Missä kohtaa ap halusi vinkkejä kotileivontaan? Minun lukemani perusteella siinä vaan kysyttiin mikä on se ero niiden kotimunkkien ja leipomomunkkien välillä on, kun ovat niin erilaisia.
Mutta olen samaa mieltä kuin ap, että leipomoiden munkit ovat paljon parempia. Tykkään myös pakastemunkeista, ainakin niistä Fazerin (?) namimunkeista.
Ne pienten leipomoiden munkit tehdään IHAN samalla tavalla kuin Vaasan leipomo ne tekee. Hihnalla. Taikina nostatetaan uunissa, pellit hihnalle, josta ne painuu kuumana öljyyn, josta ne sokeroidaan. Hillo heitetään viimeisenä, sekin koneellisesti. Epäilen että se on tuo nostatusvaihe, joka tekee tuon eron. Kun pellit on tasalämpöisessä nostatusuunissa, kohoamisvaihe on häiriintymätön koko ajan.
Sitkon oikeanlainen muodostuminen ja taikinan kohotus sen kaiketi ratkaisee. Minäkin tykkään leipomomunkkien kuohkeudesta, mutten erityisesti mausta.
Munkit kohotetaan kohotuskaapissa pitkään ja paistetaan juuri oikeassa lämmössä. Samoin sämpylät. :)
Kotona saa mun mielestä aika kuohkeita aikaan, kun pistää munkit kohoamaan uuniin neljäänkymmeneen asteeseen ja alle kattilallisen kiehuvan kuumaa vettä ->höyryuuni, ja hyvin kohoaa :) Näillä ite sain kohtuu kuohkeita aikaan, vaikka joudun tekemään munkit gluteenittomina.
Mä olen nyt kahtena vappuna leiponut munkit itse ja olen ollut yllättynyt miten kuohkeita ovat, jopa kuohkeampia kuin kaupasta ostetut. Olen tehnyt taikinan yleiskoneella joka vatkaa kunnon sitkon. Taikina saa jäädä aika löysäksi ja kohotetaan kaksinkertaiseksi. Leivotaan pallerot/rinkulat ja annetaan niiden kohota kunnolla. Näin meidän munkeista on tullut ihan huippuhyviä, ei tulis enää mieleenkään tuhlata rahaa kaupan munkkeihin! Eli kun taikina on oikeanlaista ja riittävä kohotusaika niin kuohkeat munkit on taattu :)
Meillä ainakin tosi kuohkeita. Sokeria olisin tosin käyttänyt vähän enemmän kun ohjeessa.
Haha, arvatenkin taas mammat tuli selittämään omista täydellisen kuohkeista munkeista, kun nimenomaan sanoin etten pidä kotitekoisista munkeista. Oli vaan taas pakko tulla todistelemaan omia skillejä :D Ei hitto mitä porukkaa! Kutosen ohjekin on niin perus munkkiohje kuin olla ja voi. Sun munkit voi olla teidän mielestä huippuhyviä, mun mielestä todennäköisesti eivät olisi. Maistuisivat varmaankin samalta kuin ne minun tekemäni ja niiden kaikkien muidenkin kotileipureiden tekemät. Vai onko sulla taikasormet (tai taikayleiskone), joka tekee perusmunkkitaikinasta paremman kuin niiden kaikkien muiden taikinat? Vai ovatko munkkisi peräti rakkaudella leivottu ja siksi niin maukkaita? Ja seiskakin porhalsi paikalle kertomaan omista täydellisistä munkeistaan <3 Mutta maistuuko kutosen ja seiskan munkit samalta kuin leipomoiden? No eivät taatusti maistu. Se on makuasia ovatko kotitekoiset parempia kuin kaupan, mutta kun nimenomaan hain sitä leipomomunkin olemusta. Mut hienoa, kun vastasitte ja tarjositte juuri sitä kotimunkin reseptiä, mikä löytyy kaikista munkki-resepteista tismalleen samanlaisena ja jota minä en hae. Jos olisitte lukeneet ja sisäistäneet tekstini, niin olisitte voineet tehneet silläkin vastausajalla jotain järkevää.
Mut pari ekaa kommentoijaa selvittivät vähän tilannetta, kiitos siitä :) Ja vitoselta tuli ihan hyvä vinkki, täytyypä testata höyrykohotusta joskus!
-AP
Voi jumankauta näitä juttuja..... Suomi ja suomalaisten someongelmat.
Kannattas tutustua leipuriin joka kertoo salat, pösilö.