Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinitytön lintsaaminen

Vierailija
12.03.2014 |

14-vuotias tyttäreni lintsaa hyvin usein koulusta, etenkin jos minä ja mieheni olemme molemmat aamuvuorossa. Wilman kautta saadaan paljon ihmettelyjä ja valitusta opettajilta siitä, kuinka emme puutu asiaan, vaikka olemme yrittäneet jo monen monta keinoa. Puhelin ja tietokone on ollut takavarikoituna, kuukausirahaa ei ole annettu ja joskus olemme jopa vieneet tytön koulun pihalle. Kaikki tuloksetta. Lintsaa erityisesti perjantait ja maanantait. Muuten en hänen kaveripiireistään ole saanut selkoa, mutta kerran tuli bongattua Ärrän edustalla röökiä polttamassa (tyttöni ei kuulemma polttanut, mutta tiedä häntä...)

Kellään ollut samaa ongelmaa? Miten olette selvinneet teini-ikäistenne kanssa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen että ei tunneta lapsen kavereita ja kaverien vanhempia. Sellaiseen tilanteeseen ei koskaan pitäisi päätytä, koska siinä jää vanhempi vain nenästä vedettäväksi kun ei pysty varmistamaan onko lapsen jutut totta vai tarua. Ja kotiin kannattaa aina antaa lapsen kavereiden tulla. Kun ovat omien valvovien silmien alla, niin tietää mitä tekevät ja missä ovat.

Vierailija
22/29 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet perinteistä menetelmää? Nimittäin keskustelua. Se on vaikea laji, mutta kokemukseni mukaan toimii parhaiten.

Järjestäkää jotakin tytön mielestä mukavaa yhteistä tekemistä. Se voi olla vaikka Tallinan-risteily, aikuismainen konsertti+ravintolaillallinen - mitä vaan, jonka tyttö kokee cooliksi. Hänen siis tulisi ajatella, että vanhempani arvostavat minua, viettävät kanssani aikaa ja pitävät minua jo lähes aikuisen. Onnistuessani saamaan teinille tällaisen tunteen, hän kuuntelee teitä paremmin.

Kun tunnelma on saatu sopivaksi, alatte keskustella (ei välttämättä todellakaan sen mukavan yhteisen tekemisen aikana). Teinin kanssa kannattaa yhdessä miettiä, mitä hän haluaa tehdä peruskoulun jälkeen ja olla empaattinen ja avoin hänen ajatuksilleen. Keskustelu kannattaa aloittaa lauseella "Olemme nyt tajunneet, että et ole mikään lapsi enää vaan ihana nuori, kohta jo aikuinen. Elät nyt elämäsi tärkeitä vuosias, sellaisia vuosia jolloin on tavallaan vaikeaa, mutta myös ihanaa".  Vanhempien kannattaa ensin kysyä, miten he voisivat parhaiten tukea nuorta saavuttamaan unelmiaan. Samalla voisi kysyä onko koulussa jotakin, mikä aiheuttaa hänelle pahaa mieltä ja lintsailua.

Kaikkea ei kannata kaataa kerralla nuoren niskaan, vaan keskustella useamman kerran. Ekalla kerralla ei ehkä kannata puhua lintsauksesta, ei ainakaan tiukkaan sävyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seuraava kerran lintsaa, viet sen itse kouluun seuraavana päivänä. Toistat myös tämän JOKAISEN pienenkin lintsauksen jälkeen. Varmasti oppii. Sitä ennen, puhu tai hoida keskustelu apua

Vierailija
24/29 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 07:58"]

On kyllä niin pyllystä että on pakko istua koulussa... Oppiiko tyttö? miten koulu sujuu?
Jos pärjä kokeissa ei pakottaisi kouluun. Meillä on oppimisvelvollisuus, ei koulupakko.

[/quote]

Jos lapsi on ilmoitettu kouluopetukseen, silloin on koulupakko. Muussa tapauksessa lapsen opetus on järjestettävä muulla tavoin, esim. kokonaan kotona.

Viekää tyttö käymään huostaanottokeskuksessa katsomassa, mihin päätyy, jos ei lintsaamiset lopu. Siellä on elo aika karua.

Meidän koulussa jotkut pahat lintsarit ovat joutuneet tilanteeseen, jossa jompikumpi vanhempi on muuttanut kokopäivätyöntekijästä osapäiväiseksi ja saattaa lapsensa joka ikinen aamu koululuokkaan ja odottaa käytävällä tunnin ajan ja kulkee sitten lapsensa kanssa koko välitunnin. Näin siihen asti, kunnes täytyy lähteä töihin. Joillakin tulee vanhempi luokkaan asti istumaan tunnin ajaksi.

Ja nyt heti ensimmäiseksi ottakaa yhteyttä perheneuvolaan.

Vierailija
25/29 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka menee kyllä perseilevän teinin edelle tänä päivänä.

Vierailija
26/29 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka keskustelu vanha onkin, pakko tulla sanomaan.

Oon siis melkein 14-vuotias tyttö, lintsaan noin joka päivä. Ja ihan kokemuksesta tiedän, ettei se että sanoo ”vien kouluun jos et ite mee”, auta. ei tosiaankaan. Kun tää tilanne koululla huomattiin, heti alettiin kyllä asioita järjestelemään. Nyt mulla eri lukujärjestys, yksi oppiaine per päivä. toistaseks, ei oo auttanu, mutta huomenna kyllä olen menossa. Tässä myös motivaationa, se, että en saa rahaa, ennen kuin kouluun menen. Enkä saa myöskään ostaa mitään.

Masennusta tosiaan epäillään, ja tilanne koululla myös ymmärretään.

Täällä on kans niin tyhmiä ihmisiä kun sanovat että heti otetaan huostaan jos tehää lasu kun lintsaa. Asia ei mene näin. Sossusta saa apua ja huostaan otto on viho viimeinen asia mitä tehdään. Ja todella harvoin niin käy. Suosittelen siis lintsaaville teineillenne, ns. lahjomista/kiristämistä. esim. jostain teinille tärkeästä asiasta. vaikka harrastus, poikaystävä. yms...

Vierailija
27/29 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin teineille tyypillistä lopettaa koulu siinä iässä, kun oltu jo monia vuosia koulussa ja kontrollin alla. Ehkä keskittyminen kouluun meni jo teini-iän osalta, aikuisena palaa takas viimeistään. Mieluummin kannustaa, eikä vie hänen kommunikaatiovälineitään pois, se ajaa teistä kauemmas. On tärkeää ymmärtää teiniä, ei olla tyly.

Vierailija
28/29 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, 90-luvulla pieni lintsaaminen oli ihan normaalia, nykyäön siitä joutuu johonkin laitokseen.

Vierailija
29/29 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lintsaan just nyt esitin kipeetä Xd. Ei kannata lintsata kerran lintsasin hissan kokeessa sain 6-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan