Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jatkuva unenpuute on vaikuttanut teihin?

Vierailija
14.11.2020 |

Nukun huonosti lasten takia seitsemättä vuotta. Toki enää eivät heräile siihen malliin kuin vauvana, mutta harvoin saan nukkua koko yötä. Jos lapset eivät herätä, saatan valvoa työstressiä takia. En tiedä, olenko oikeasti näin kiukkuinen ja hajamielinen vai onko syy tämä vuosien univelka. Jossain vaiheessa lopetin autolla ajamisen, koska en jaksanut keskittyä niin moneen asiaan samaan aikaan.

Miten vuosia jatkunut unenpuute on vaikuttanut teihin? En nyt kaipaa mitään ”mitäs läksit”-tyylistä päänaukomista vaan kokemuksia vuosien huonoista yöunista.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata. Kokemusta on vaan munanpuutteesta.

Vierailija
2/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta, harhaisuutta, psykoottisuutta. Kannattaa nukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purukumia, automaatiota, aivosumua. Käy lääkärillä ja vaadi elimelliset jutut tarkistettaviksi. Kilpparit, sokerit ym. Käytätkö kofeiinia?

Teroita lapsille ettei häiritä. Ei pidä olla aina saatavilla.

Ravinto kohilleen, vyöhyketerapiaa tai hierontaa.

Vierailija
4/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Yritä yö kerrallaan. Hae melatoniini. Levänneenä kaikki on paremmin.

Vierailija
5/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän kymmenen vuotta vanhemmalta kuin viisi vuotta sitten. Liioittelematta.

Vierailija
6/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, hyvin tuttua. Yritän käydä nukkumaan yhtä aikaa lasten kanssa. Nää univelat ei varmasti kuittaannu jos ei saa jossain vaiheessa tarpeeksi lepoa. Opettele siihen että ne töiden ongelmat saa odottaa aamuun asti, hyvin nukutun yön jälkeen ratkaisu moneen asiaan on helpompi löytää.

Vierailija
7/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää kuukauden verran huonot yö-unet niin alkaa huono-olo. Väsyttää, huippaa, tuntuu kuin olisi kuumetta.

Vierailija
8/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli synnytyksen jälkeinen masennus johtuen suurimmaksi osaksi unenpuutteesta, kun keskimmäinen ja kuopus olivat vauvoja. 

Vierailija
9/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihonut reippaasti.

Vierailija
10/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole unettomuutta, ei tosin lapsiakaan. 

Vierailija
11/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset on mulla harmaantuneet ja unen saanti öisin pysyvästi pienentynyt. Ei auta vaikka saisikin nukkua niin heräilen silti yöllä ja aikaisin aamulla. Musta on tullut sellainen vajaalla käyvä pysyvästi laiska ja viitsimätön. En vaan jaksa olla tehokas ja energinen enää millään.

Tämä on uusi minä.

Vierailija
12/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on ja kyllä siinä kirjaimellisesti sekoaa. Huumori loppuu, masentuu, on kiukkuinen, mitään ei muista. Itse nukun nykyään ihan jees melatoniinin, mirtazapiinin ja luontaistuotteiden avulla.

Vierailija
13/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen teille Matthew Walkerin kirjaa Miksi nukumme - Unen voima. Itse sen jälkeen en ole uskaltanut enää nukkua alle 8 tunnin yöunia. Menin vuosia 5-6 tunnin yöunilla, iltaisin olin väsynyt mutta levoton, selasin turhautuneena puhelinta, koska en jaksanut tehdä mitään hyödyllistä ja oli "liian aikaista nukkua". Tuhosin parisuhteen kiukuttelulla ja oikuttelulla, en tavoittanut parhaita opiskelutuloksia, aamuisin piti käyttää puoli tuntia heräämiseen. Iho oli surkeassa kunnossa, rasvainen ruoka maistui ja lihoin 10 kiloa. En jaksanut leikkiä kissani kanssa, mitä kadun nyt kun se on jo vanha. Nukkukaa ihmiset!

Vierailija
14/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet tärisee kuin vanhalla ukolla.

m37

Vierailija
15/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittymisvaikeuksia ja sekavuutta: puhun mitä sattuu ja en edes ymmärrä mitä minulle puhutaan.

Fyysistä huonoa oloa: joka paikkaa särkee, vatsa on sekaisin, pumppu hakkaa tuhatta ja sataa, ei ole ruokahalua.

Sosiaalisten tilanteiden pelon pahenemista.

Muistihäiriöitä

Aivosumua

Laiskuutta ja saamattomuutta: ei huvita tarttua mihinkään toimeen, haluaisin vain olla rauhassa ja levätä.

Alakuloa, jopa masennusta: joskus toivon, että saisin vain kuolla pois, jotta saisin levätä.

Vierailija
16/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen teille Matthew Walkerin kirjaa Miksi nukumme - Unen voima. Itse sen jälkeen en ole uskaltanut enää nukkua alle 8 tunnin yöunia. Menin vuosia 5-6 tunnin yöunilla, iltaisin olin väsynyt mutta levoton, selasin turhautuneena puhelinta, koska en jaksanut tehdä mitään hyödyllistä ja oli "liian aikaista nukkua". Tuhosin parisuhteen kiukuttelulla ja oikuttelulla, en tavoittanut parhaita opiskelutuloksia, aamuisin piti käyttää puoli tuntia heräämiseen. Iho oli surkeassa kunnossa, rasvainen ruoka maistui ja lihoin 10 kiloa. En jaksanut leikkiä kissani kanssa, mitä kadun nyt kun se on jo vanha. Nukkukaa ihmiset!

No eipä noita kannata lukea, jos ei ole mahdollista saada niitä hyviä yöunia. Lasta kun ei voi jättää hoitamatta yöllä ja kaikilla ei ole mummeja ja kummeja apuna.

Stressitaso vain nousee entisestään, kun lukee unettomuuden seurauksista silloin kuin ulkopuolisesta syystä johtuen ei saa nukkua.

Vierailija
17/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa nukkua riittävästi, niin hulluksi siinä lopulta tulee. Sen lisäksi verenpaine nousee, sydänongelmia, muistamattomuutta jne.

Mun ystäväni oli valvonut pienen vauvansa kanssa lähes 3kk ja kerran menin kylään, niin hän ei edes muistanut mikä hänen lapsensa nimi. Kysyi sitä minulta, jälkeenpäin ollaan naurettu, mutta silloin ei naurattanut, kun kertoi monta tuntia miettineen nimeä.

Vierailija
18/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukuin huonosti varmaan 3 kuukautta. Olin koko ajan hirvittävän väsynyt, unohtelin asioita ja välillä menetin ajantajuni niin, että 6 tuntia tuntui puolelta tunnilta. Kaunokirjallista tekstiä alkoi tulla mieleen itsestään, ilman tarkoituksellista aikomusta kirjoittaa mitään, ja sitten vain kirjoitin ne ylös.

En uskalla ajatella, mitä olisi tapahtunut, jos univaje olisi kestänyt kauemmin.

Vierailija
19/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään positiivisesti

-Sinkkiş

Vierailija
20/31 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta kuin satunnaisesta unenpuutteesta, mutta sekin jo saa pään pehmeäksi, kärsivällisyyden nollaan ja aknen iholle. Puistattaa ajatellakin, että tilanne jatkuisi kuukausia tai jopa vuosia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi