Miten jatkuva unenpuute on vaikuttanut teihin?
Nukun huonosti lasten takia seitsemättä vuotta. Toki enää eivät heräile siihen malliin kuin vauvana, mutta harvoin saan nukkua koko yötä. Jos lapset eivät herätä, saatan valvoa työstressiä takia. En tiedä, olenko oikeasti näin kiukkuinen ja hajamielinen vai onko syy tämä vuosien univelka. Jossain vaiheessa lopetin autolla ajamisen, koska en jaksanut keskittyä niin moneen asiaan samaan aikaan.
Miten vuosia jatkunut unenpuute on vaikuttanut teihin? En nyt kaipaa mitään ”mitäs läksit”-tyylistä päänaukomista vaan kokemuksia vuosien huonoista yöunista.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Peenikseni on kasvanut.
Jo 5 cm pitkä ..
En iloitse enää oikeastaan mistään. Tätäkö tämä äitiys sitten on...
Muisti mennyt, ei kykyä käsitellä asiaa. Hermoraunio. Elämänhallinta 0. Alkoholismia.
Hiukset harmaantuneet, paino noussut, olen ihan zombi. Muisti pätkii ja juuri todettiin työuupumus ja masennus. Takana yli 10 vuotta huonoja unia. Ensin lapsen uniongelmat, muutama vuosi kohtuullisia unia, mutta sitten tuli lapsen sairastuminen ja samaan aikaan töissä historian rankin viisivuotinen. En tiedä, nousenko täältä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Peenikseni on kasvanut.
Large mutta löysä.
Vierailija kirjoitti:
Purukumia, automaatiota, aivosumua. Käy lääkärillä ja vaadi elimelliset jutut tarkistettaviksi. Kilpparit, sokerit ym. Käytätkö kofeiinia?
Teroita lapsille ettei häiritä. Ei pidä olla aina saatavilla.
Ravinto kohilleen, vyöhyketerapiaa tai hierontaa.
Elimelliset jutut on kunnossa, ne on tarkistettu. Lapset varmaan lopettaa häirinnän jossain vaiheessa, mutta satunnaista yöheräilyä en varmaan heiltä pois saa käskemällä. Päivisin rajaan välillä niin, etten ole saatavilla, että saan joskus levättyä.
- ap
20 vuotta olen valvonut. Lääkärit sanoo, etteivät osaa auttaa, enkä enää edes jaksa mennä lääkäriin. 2-4 tunnin unilla olen vetämätön ja häly ym. ärsyttää, mutta jaksan hoitaa työni. 5-6h unilla olen ihan ok ja jaksan ulkoillakin, näin pitkiä unia tosin on vain muutama vuodessa. Yleensä nukun 4h. Kaikki häiriöt on poistettu ympäriltä, mutta kaikkea stressiä ei voi poistaa, kun se ei ole omista valinnoista kiinni. Ihme kyllä (valitettavasti) aivot ovat jotenkin sopeutuneet. Enää ei tule päänsärkyä ja on kohtuullisen tasapainoinen olo.
Kaikki ylimääräset äänet ärsyttää suunnattomasti, joku kävelee kantapäillä ,ovi pamahtaa kii..
Vierailija kirjoitti:
Masennusta, harhaisuutta, psykoottisuutta. Kannattaa nukkua.
Sama täällä. Energiatasot ei palaudu, nykyään unentarve on yli 10h päivässä. Joutuu "maksamaan korkoa" kaikista unettomista öistä jälkikäteen.
Kärsin unettomuudesta aikoinaan loppuunpalamisen ja masennuksen vuoksi ja muisti katosi pitkäksi aikaa. Nykyään se on hieman palautunut mutta en usko että se tuskin koskaan tulee entiselleen. Lisäksi minulta katosi ns.liiketunto,tykkäsin tanssia ym mutta nykyään en tunne enää liikkeen tuottamaa iloa ja tunnetta. Kaikki on harmaata.
Peenikseni on kasvanut.