Suomessa syödään ihan törkeesti eineksiä
muutimme puoli vuotta sitten ulkomaille ja olen järkyttyneenä tajunnut miten kamalaa ruokaa Suomessa syötetään. En enää ihmettele ollenkaan miksi Suomessa on niin paljon allergioita. Siis asumme cälimeren maassa ja täällä ei ole ollenkaan kaupoissa eineksiä. Ainoa säilöntämenetelmä on pakastin, eli ei ole e-aineita ym. Säilöntäaineita juuri nimeksikään. Leivätkin on tuoreita, eikä sellaisia jotka säilyy viikkoja. Perheessani kärsittiin suomessa myös laktoosioireista eli koko perhe käytettiin laktoosittomia tuotteita, koska kahdella oli varsa maidosta aina sekaisin ja muut sitten piereskeli sen aiheuttamasta ilmasta. Täällä ei mitään ongelmaa tavallisesta maidosta. Mihin tämä suomen maidon pastorointi, joka aiheuttaa allergiaa ja säilöntäaineet perustuvat. En enää ikinä syö eineslaatikoita, lihapullia, kananugetteja, mikroruokia ym. Valmisruokia, ei ihme että allergioita on niin järkyttävästi.
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 01:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:36"]oli uramamma tai ei, soppaa tai uuniruokaa voi valmistaa vaikka kolmeksi päiväksi ja siten vähentää einestä 75%. jos viitsii, eikä halua olla laiska einesmamma. joka päivä ei ole pakko kokata tuorepastaa jonka on itse leiponut vaikkei käyttäisi eineksiä.
[/quote]
Meillä ei juurikaan käytetä eineksiä ja teen joka päivä ruokaa. Ihmettelen kuitenkin että jossain perheissä voidaan syödä 3 päivää samaa ruokaa. Meillä ei kenellekään kelpaisi kun olemme tottuneet siihen että joka päivälle on uusi tuore ruoka lisukkeineen.
Toiseksi meillä ei riitä uunin koko valmistaa 3 päivän ruokaa kerrallaan, siinä vaiheessa tulisi myös jääkaapin koko vastaan vaikka onkin täyskorkea. Meitä 2+3 ja esim. uuniruokia menee koko iso vuoka kerralla, perunamuusiin menee melkein 2kg perunoita yhdelle aterialle, keittoa menee n. 4 litraa jne.
Tuollainen ehdotus toimii ehkä jos on pieni ja vähäruokainen perhe.
[/quote]
Meillä on 4 hengen suuriruokainen perhe ja aina on toiminut. Kattilani ovat 7 litraisia ja uunivuokia löytyy varmaan 10 kpl, joten miksi ihmeessä en pystyisi tekemään kolmen päivän ruokia kerralla?
Keittoa teen yleensä kaksi 7 litran kattilaa täyteen. Laatikkoruokia yleensä 4 laatikkoa kerrallaan. Ja niin edelleen.
Osta lisää astioita, jos siitä on kiinni.
[/quote]
Ok, mutta tykkäättekö syödä kolme päivää putkeen samaa ruokaa? Siis ihan oikeasti? Jos tykkäätte, mikäs siinä. Voin jättää isommat kattilat ostamatta, koska me emme ikinä söisi noin, ajatuskin on jotenkin vähän yököttävä.
Sen verran kulinaristia minussa on (vaikka ei paljoa olekaan) että joku ruoka kolmatta päivää putkeen ei ole kyllä enää muuta kuin sitä syömistä elääkseen. Se on tietenkin tärkeintä, mutta Suomessa tämä uskonto vaan tuntuu jotenkin melko tavalliselta ja ahdistavalta: Mitä enemmän, mitä halvemmalla, mitä taloudellisemmin, sen parempi.
[/quote]
Höpönlöpö.
Monet ruoat ovat parhaimmillaan seuraavana päivänä, kun maut ovat tiivistyneet. Esimerkiksi monet pataruoat ja keitot.
Itse olen myös sen verran kulinaristi ja terveydestä kiinnostunut, etten koskaan söisi eineksiä. Teen suurella vaivalla ja rakkaudella parhaista aineista ruokaa ja suuria määriä kerrallaan. Ei todellakaan mitään halvemmalla ja enemmän kokkausta. Ihan päinvastoin.
Einekset ovat täynnä halpoja kasviöljyjä, sokereita ja lisäaineita, joilla luodaan makua ja säilyvyyttä. Ne ovat ihan eri asia kuin tuore ruoka.
Kyllä täytyy olla täysin todellisuudesta vieraantunut, jos pitää eilen tai toissapäivänä tehtyä ruokaa vanhana. Samalla logiikalla kaikki einekset ovat IKIvanhoja. Ne kun on tehty paljon aikaisemmin, jopa viikkoja aiemmin ennen kuin viimeinen myyntipäivä tulee umpeen!
[/quote]
Niin, siis meillä tehdään kyllä kaikki ruoka itse, lapset eivät edes syö eineksiä vaikka sillä välillä pääsisi helpommalla.
Mutta ei meillä ole ikinä syöty samaa ruokaa kolmea päivää peräkkäin. Joskus korkeintaan niin, että seuraavan päivän lounaaksi (siis evääksi töihin tai lapsille viikonloppuna) on edellisen päivän ruokaa. Jotain ruokia, tai lähinnä niiden "pohjia" pakastan (esim. liemiä, joskus tarjouksesta ostettua jauhelihaa ruskistettuna, samoin kuin muuta lihaa ruoan ainekseksi, tilliä ja persiljaa on aina pakastimessa, soseutettua bataattia porkkanan kanssa sosekeiton pohjaksi jne.) mutta harva ruoka pakastamalla paranee. Ruokaa pystyy tekemään kiirepäivinä niin nopeasti, että ihan turha tehdä jotain makaronilaatikkoa siis vuokatolkulla, kun ei se lämmitettynä mitään herkkua ole eikä sitä kai nyt kukaan innolla kolmea päivää peräkkäin syö? Vaikkapa lohipasta syntyy käytännössä vartissa. Eikä meillä tosiaan ole sellaisia astioita eikä säilytystiloja, joissa ruokaa voisi tälle 5-henkiselle perheelle tehdä kolmeksi päiväksi.
Aivan samaa mieltä, että moni ruoka paranee uudelleen lämmitettäessä, juuri nuo pataruoat, oi joku burgundinpata tai kukkoa viinissä. Tai vaikka ihan karjalanpaisti.
Mutta jauhelihakeitosta (ja muista sellaisisita keitoista joissa on perunaa paloina) esitän kyllä eriävän mielipiteen, varsinkin joku makkarakeitto. Minusta perunasta tulee yksinkertaisesti ällöttävä uudelleen lämmitetyssä keitossa, eineksissä se on ällöttävää jo valmiiksi. Kerran kokeilin jotain Saarioisten jauhelihakeittoa. ihan kamalaa, just ne perunat varsinkin. Voiko joku muka oikeasti syödä esim. edellisenä päivänä keitettyjä perunoita vielä seuraavana päivänä? Muuten kuin vaikka pyttipannussa paistettuna?
Toki joku ihana tomaattikeitto vaan paranee kun sitä lämmitetään, mutta peruskeitto on kyllä kamalaa muulloin kuin ihan tuoreena syötynä.
[/quote]
Makuasioita. Minä kyllä tykkään vaikkapa lohikeitosta seuraavanakin päivänä, ihan yhtä hyvää. Tosin harvemmin tulee tehtyä mitään perunakeittoja, kun peruna ei kuulu ruokavalioomme. Paitsi tietysti uudet perunat kesäisin.
Sen sijaan esimerkiksi hernekeitto, kaalikeitto tai vaikka se tomaattikeitto vain paranevat makujen tiivistyessä. Samoin kaikki padat. Pointti tässä koko keskustelussa oli kuitenkin se, että eineksiin ei tarvitse tyytyä, vaan hyvää kunnon ruokaa voi tehdä isommissakin erissä ja syödä useamman päivän.
[/quote]
No kyllä pointti oli kai myös se, että kuka syö samaa ruokaa monena päivänä peräkkäin, oli se sitten saarioista tai itse tehtyä. Siis vaikka nyt kinkkukiusausta (keksin tämän nyt ihan hatusta) kolme päivää peräkkäin? Maanantaina kinkkukiusausta, tiistaina kinkkukiusausta, keskiviikkona kinkkukiusausta. Sitten torstaina karjalanpaistia, perjantaina karjalanpaistia ja lauantaina karjalanpaistia. Sunnuntina sitten pari ruokaa seuraavaksi viikoksi, vaikka sitä lohikeittoa, eli sunnuntaina lohikeittoa, maanantaina lohikeittoa ja tiistaina lohikeittoa.. Keskiviikkona hernekeittoa, torstaina hernekeittoa ja perjantaina hernekeittoa. Siitähän tässä kai oli kyse heidän osaltaan, jotka valmistavat 7 litran kattilassa keittoa ja muuten kolmeksi päiväksi ruokaa kerrallaan?
En itse pystyisi syömään näin, mielummin sitten vaikka niitä eineksiä vähän vaihdellen, vaikka se on melkein yhtä huono vaihtoehto. Kun ruoanlaittio ei oikeasti kestä niin kauan, että kukaan kuolee nälkään kun tekee jotain arkiruokaa nopeasti.
Teemme ruokaa joka päivä, sellaisen määrän että se menee kerralla
Ja kyllä mun mielestä lohikeitto uudelleen lämmitettynä on aika pahaa, mutta makuasioista ei sovi kiistellä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:39"]
Välimeren maissa suurin osa äideistä taitaa olla kotiäitejä. Kun vertaat sellaisen henkilön ajankäyttöä äitiin jonka työaikana ja työmatkoihin uppoaa 10 tuntia päivässä niin ymmärrät miksi tarjolla on einestä.
Itse olen kotona ja on aikaa laittaa ruuat alusta alkaen itse, mutta en pystyisi samaan jos kävisin työssä kodin ulkopuolella.
[/quote]
Joo vain Suomessa on naisia joilla on lapsia ja jotka vieläpä käyvät töissä.. Ja jos perheessä on mies, voi varmaan niitä ruokia tehdä kummatkin tai ainakin jakaa kotityöt tasan niin ei luulisi olevan liikaa vaadittu ruuan laittaminen. Ei se aika voi olla aina tekosyy niin kuin suomalaisilla on kaikkeen. On niin busybusybusy ettei ehdi kokata, syödä, käydä lenkillä, ei tehdä mitään kun pitää juosta kieli vyön alla tiskaamassa, siivoamassa koko kämppä, pyykkäämässä, töissä ja asioilla 20h päivästä että ehtii nukkumaan edes sen 4h... Se on vaan huonoa ajankäytön suunnittelua jos ei aika riitä muka edes ruuan tekemiseen.
Ja mitä tulee kommenttiin jossa jonkun mielestä oli ällöttävää syödä samaa ruokaa 3 päivää putkeen, että kun pitää päästä halvemmalla... Pointti varmaankin oli niissä kommenteissa joissa siihen kehotettiin, että on terveellisempää tehdä sitä ruokaa vaikka sitten 2-3:lle päivälle tai esim. osa pakastaa ja sulattaa myöhemmin, kuin että tekee yhden päivän ruuan ja sitten niinä kahtena muuna vetää eineksiä kun ei jaksa tehdä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:27"]
Haluaisin kuitenkin tuoda esille toisen näkökulman tähän eineskysymykseen, nimittäin niissä lukuisissa suomalaisissa perheissä, joissa kumpikin vanhempi käy töissä, on eineksille taatusti kovempi kysyntä, kuin esimerkiksi niissä lukuisissa italialaisissa perheissä, joissa mamma mia on kunnon kunniallisen katolilaisen tavoin pyhittänyt elämänsä kodin puunaamiseen ja perheensä ruokkimiseen kuusi tuntia haudutetuilla luomupadoilla. Vaikka en itse käytäkään eineksiä lainkaan, ymmärrän kyllä miksi joku uraäiti käyttää - vaikka helppohan minun olisi lapsettomana yksinasustelijana huudella.
Eli ei tuollaiset alueelliset erot esimerkiksi einestenkäytössä johdu ainakaan yksinomaan siitä, että toiset ovat junttia ja laiskaa white trashia ja toiset sivistyneitä gastronomeja.
[/quote]
Mutta kyllähän se jotain kertoo jos ruoka on se joka laiminlyödään, toki ymmärtäähän sen että lapsiperheissä kuten muillakin ihmisillä on joskus raskasta, mutta kun on niitä terveellisiäkin vaihtoehtoja paljon kuitenkin. Se vähän helposti monilla näyttää sitten lipsahtavan ihan tavaksi, että halutaan päästä sitten useamminkin helpolla ja niitä eineksiä syödään ihan viikoittain. Ja kyllähän perheissä kotityöt jaetaan yleensä tasaisesti kuitenkin, en vaan ymmärrä toisaalta että miksi ihmiset haalivat sitten itselleen liikaa kaikkea muuta, jos ei ole aikaa edes kunnon ruualle?
[/quote]Mitä se sinua vaivaa? Ihmiset asuu monesti yksin tai kaksin nykyään. Haluavat ostaa valmista ja päästä helpolla. Etkö seuraa Suomen väestörakennetta? Yksinasuvia on entistä enemmän. Lapsiperheet varmasti tekevät ruokaa hyvin paljon itse jo kustannusten takia. Tällä palstalla on helppi heitellä kaikkea mutu tuntuma skeidaa.
[/quote]
Ei minua mikään vaivaa, osallistuin ihan vain keskusteluun:) En nyt sinänsä ymmärrä mikä ongelma yksinäisillekään se ruuan tekeminen on. Eikö se nyt ole aika selvää, että toiset käyttävät eineksiä viikoittain? Pointtina oli lähinnä, että miksi ihmiset turvautuvat niihin epäterveellisiin eineksiin kun olisi terveellisiäkin vaihtoehtoja syötäväksi, ihan siis niille perheellisille ja perheettömille? Monilla kun lähdetään sille linjalle että halutaan päästä joskus helpolla, niin sitä alkaa tekemään sitten useamminkin.
Mulle nyt on sinänsä se ja sama mitä moskaa muut ihmiset vetävät naamariin, mutta kyllä silti toivoisin monen kiinnittävän syömäänsä ruokaan huomiota (ihan terveytensä vuoksi) ja erityisesti toivoisin että vanhemmat eivät syöttäisi lapsille jatkuvasti valmisruokia. Kyllä varmasti monet perheelliset tekevät kustannussyistä itse ruokaa, mutta usein näen kaupassa perheitä joissa lapetaan liukuhihnalle kaikkea epäterveellistä kuten nuggetit, valmiit lihapullat, sipsit, valmisruoat yms. ja ei juuri mitään terveellistä. Minusta se on väärin lapsia kohtaan, jos heille tarjotaan epäterveellistä ruokaa vain koska halutaan päästä helpolla. Enkä tarkoita ettei koskaan saisi lapsille antaa eineksiä, mutta mun mielestä aina parempi mitä terveellisemmin lastaan syöttää, varmaan sen paremmin lapsikin voi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 03:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:36"]oli uramamma tai ei, soppaa tai uuniruokaa voi valmistaa vaikka kolmeksi päiväksi ja siten vähentää einestä 75%. jos viitsii, eikä halua olla laiska einesmamma. joka päivä ei ole pakko kokata tuorepastaa jonka on itse leiponut vaikkei käyttäisi eineksiä.
[/quote]
Meillä ei juurikaan käytetä eineksiä ja teen joka päivä ruokaa. Ihmettelen kuitenkin että jossain perheissä voidaan syödä 3 päivää samaa ruokaa. Meillä ei kenellekään kelpaisi kun olemme tottuneet siihen että joka päivälle on uusi tuore ruoka lisukkeineen.
Toiseksi meillä ei riitä uunin koko valmistaa 3 päivän ruokaa kerrallaan, siinä vaiheessa tulisi myös jääkaapin koko vastaan vaikka onkin täyskorkea. Meitä 2+3 ja esim. uuniruokia menee koko iso vuoka kerralla, perunamuusiin menee melkein 2kg perunoita yhdelle aterialle, keittoa menee n. 4 litraa jne.
[/quote]
Meillä on 4 hengen suuriruokainen perhe ja aina on toiminut. Kattilani ovat 7 litraisia ja uunivuokia löytyy varmaan 10 kpl, joten miksi ihmeessä en pystyisi tekemään kolmen päivän ruokia kerralla?
Keittoa teen yleensä kaksi 7 litran kattilaa täyteen. Laatikkoruokia yleensä 4 laatikkoa kerrallaan. Ja niin edelleen.
[/quote]
Ok, mutta tykkäättekö syödä kolme päivää putkeen samaa ruokaa? Siis ihan oikeasti? Jos tykkäätte, mikäs siinä. Voin jättää isommat kattilat ostamatta, koska me emme ikinä söisi noin, ajatuskin on jotenkin vähän yököttävä.
Sen verran kulinaristia minussa on (vaikka ei paljoa olekaan) että joku ruoka kolmatta päivää putkeen ei ole kyllä enää muuta kuin sitä syömistä elääkseen. Se on tietenkin tärkeintä, mutta Suomessa tämä uskonto vaan tuntuu jotenkin melko tavalliselta ja ahdistavalta: Mitä enemmän, mitä halvemmalla, mitä taloudellisemmin, sen parempi.
[/quote]
Höpönlöpö.
Monet ruoat ovat parhaimmillaan seuraavana päivänä, kun maut ovat tiivistyneet. Esimerkiksi monet pataruoat ja keitot.
Itse olen myös sen verran kulinaristi ja terveydestä kiinnostunut, etten koskaan söisi eineksiä. Teen suurella vaivalla ja rakkaudella parhaista aineista ruokaa ja suuria määriä kerrallaan. Ei todellakaan mitään halvemmalla ja enemmän kokkausta. Ihan päinvastoin.
Einekset ovat täynnä halpoja kasviöljyjä, sokereita ja lisäaineita, joilla luodaan makua ja säilyvyyttä. Ne ovat ihan eri asia kuin tuore ruoka.
Kyllä täytyy olla täysin todellisuudesta vieraantunut, jos pitää eilen tai toissapäivänä tehtyä ruokaa vanhana. Samalla logiikalla kaikki einekset ovat IKIvanhoja. Ne kun on tehty paljon aikaisemmin, jopa viikkoja aiemmin ennen kuin viimeinen myyntipäivä tulee umpeen!
[/quote]
Niin, siis meillä tehdään kyllä kaikki ruoka itse, lapset eivät edes syö eineksiä vaikka sillä välillä pääsisi helpommalla.
Mutta ei meillä ole ikinä syöty samaa ruokaa kolmea päivää peräkkäin. Joskus korkeintaan niin, että seuraavan päivän lounaaksi (siis evääksi töihin tai lapsille viikonloppuna) on edellisen päivän ruokaa. Jotain ruokia, tai lähinnä niiden "pohjia" pakastan (esim. liemiä, joskus tarjouksesta ostettua jauhelihaa ruskistettuna, samoin kuin muuta lihaa ruoan ainekseksi, tilliä ja persiljaa on aina pakastimessa, soseutettua bataattia porkkanan kanssa sosekeiton pohjaksi jne.) mutta harva ruoka pakastamalla paranee. Ruokaa pystyy tekemään kiirepäivinä niin nopeasti, että ihan turha tehdä jotain makaronilaatikkoa siis vuokatolkulla, kun ei se lämmitettynä mitään herkkua ole eikä sitä kai nyt kukaan innolla kolmea päivää peräkkäin syö? Vaikkapa lohipasta syntyy käytännössä vartissa. Eikä meillä tosiaan ole sellaisia astioita eikä säilytystiloja, joissa ruokaa voisi tälle 5-henkiselle perheelle tehdä kolmeksi päiväksi.
Aivan samaa mieltä, että moni ruoka paranee uudelleen lämmitettäessä, juuri nuo pataruoat, oi joku burgundinpata tai kukkoa viinissä. Tai vaikka ihan karjalanpaisti.
Mutta jauhelihakeitosta (ja muista sellaisisita keitoista joissa on perunaa paloina) esitän kyllä eriävän mielipiteen, varsinkin joku makkarakeitto. Minusta perunasta tulee yksinkertaisesti ällöttävä uudelleen lämmitetyssä keitossa, eineksissä se on ällöttävää jo valmiiksi. Kerran kokeilin jotain Saarioisten jauhelihakeittoa. ihan kamalaa, just ne perunat varsinkin. Voiko joku muka oikeasti syödä esim. edellisenä päivänä keitettyjä perunoita vielä seuraavana päivänä? Muuten kuin vaikka pyttipannussa paistettuna?
Toki joku ihana tomaattikeitto vaan paranee kun sitä lämmitetään, mutta peruskeitto on kyllä kamalaa muulloin kuin ihan tuoreena syötynä.
[/quote]
Makuasioita. Minä kyllä tykkään vaikkapa lohikeitosta seuraavanakin päivänä, ihan yhtä hyvää. Tosin harvemmin tulee tehtyä mitään perunakeittoja, kun peruna ei kuulu ruokavalioomme. Paitsi tietysti uudet perunat kesäisin.
Sen sijaan esimerkiksi hernekeitto, kaalikeitto tai vaikka se tomaattikeitto vain paranevat makujen tiivistyessä. Samoin kaikki padat. Pointti tässä koko keskustelussa oli kuitenkin se, että eineksiin ei tarvitse tyytyä, vaan hyvää kunnon ruokaa voi tehdä isommissakin erissä ja syödä useamman päivän.
[/quote]
No kyllä pointti oli kai myös se, että kuka syö samaa ruokaa monena päivänä peräkkäin, oli se sitten saarioista tai itse tehtyä. Siis vaikka nyt kinkkukiusausta (keksin tämän nyt ihan hatusta) kolme päivää peräkkäin? Maanantaina kinkkukiusausta, tiistaina kinkkukiusausta, keskiviikkona kinkkukiusausta. Sitten torstaina karjalanpaistia, perjantaina karjalanpaistia ja lauantaina karjalanpaistia. Sunnuntina sitten pari ruokaa seuraavaksi viikoksi, vaikka sitä lohikeittoa, eli sunnuntaina lohikeittoa, maanantaina lohikeittoa ja tiistaina lohikeittoa.. Keskiviikkona hernekeittoa, torstaina hernekeittoa ja perjantaina hernekeittoa. Siitähän tässä kai oli kyse heidän osaltaan, jotka valmistavat 7 litran kattilassa keittoa ja muuten kolmeksi päiväksi ruokaa kerrallaan?
En itse pystyisi syömään näin, mielummin sitten vaikka niitä eineksiä vähän vaihdellen, vaikka se on melkein yhtä huono vaihtoehto. Kun ruoanlaittio ei oikeasti kestä niin kauan, että kukaan kuolee nälkään kun tekee jotain arkiruokaa nopeasti.
Teemme ruokaa joka päivä, sellaisen määrän että se menee kerralla
Ja kyllä mun mielestä lohikeitto uudelleen lämmitettynä on aika pahaa, mutta makuasioista ei sovi kiistellä.
[/quote]
Mitä ihmettä jankkaat?
Syö sinä eineksiäsi ja pikapastojasi ihan vapaasti. Kukaan ei ole kieltänyt. Meidän perheessä ei syödä eineksiä eikä pikapastoja, vaan pitkään haudutettua kunnon ruokaa.
Tiesitkö muuten, että pitkään ja hiljaisella lämpötilalla tehty ruoka on kaikkein terveellisintä? Nopea kovassa lämpötilassa tehty ruoka sisältää syöpää aiheuttavia karsinogeenejä, PAH-yhdisteitä (polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä) ja AGE-tekijöitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polysykliset_aromaattiset_hiilivedyt
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end-product
http://ruohikolla.blogspot.fi/2011/06/vahenna-paistamista-hidasta.html
Mutta jokainen tyylillään. Minä syön terveellistä, maukasta ja huolella, hitaasti ja rakkaudella, tehtyä ruokaa mielelläni pari kolme päivää putkeen. Sen sijaan, että söisin epäterveellistä einesmössöä tai jotain pikapastaa.
Slow food on myös terveysruokaa.
[/quote]
Mitä ihmettä jankkaat?
Syö sinä eineksiäsi ja pikapastojasi ihan vapaasti. Kukaan ei ole kieltänyt. Meidän perheessä ei syödä eineksiä eikä pikapastoja, vaan pitkään haudutettua kunnon ruokaa.
Tiesitkö muuten, että pitkään ja hiljaisella lämpötilalla tehty ruoka on kaikkein terveellisintä? Nopea kovassa lämpötilassa tehty ruoka sisältää syöpää aiheuttavia karsinogeenejä, PAH-yhdisteitä (polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä) ja AGE-tekijöitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polysykliset_aromaattiset_hiilivedyt
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end-product
http://ruohikolla.blogspot.fi/2011/06/vahenna-paistamista-hidasta.html
Mutta jokainen tyylillään. Minä syön terveellistä, maukasta ja huolella, hitaasti ja rakkaudella, tehtyä ruokaa mielelläni pari kolme päivää putkeen. Sen sijaan, että söisin epäterveellistä einesmössöä tai jotain pikapastaa.
Slow food on myös terveysruokaa.
[/quote]
Oho...tässä ketjussa taitaa olla useampi vastaaja, tais siis jankkaaja. Minun eka viestini ketjuun oli tuo, että en pystyisi syömään kolmea päivää peräkkäin jotain ruokaa.
Mutta okei, nyt ei enää riitä edes ettei käytä eineksiä, vaan ainoa oikea ja terveydelle hyvä ruoka on hitaasti ja rakkaudella haudutettu, se ainoastaan on maukasta, pikaisesti tehty pasta on huonoa ruokaa.
Olis muuten kiva saada vaikkapa kymmenen ruoan lista näistä vanhenemalla paranee -ruoista, siis mielellään sellaisista, jotka nyt käy vaikka useamman lapsen perheelle ihan hinnoittelun puolesta, niin me huonotkin ihmiset valaistuttaisiin laittamaan ruokaa rakkaudella.
Ruuassa on yks yhtälö. Kaikki sen tarvitsee ja jostain se on hankittava. Yleensä ruokakauppa on se paikka mistä sitä hankitaan. Joten kauppiaalta se ei ole pois. Einesruokayritykset myyvät myös raakalihaa joten lopputulos on se raakaliha tulee samasta yrityksestä kuin einesruoka. Raha näistäkin menee samoille jotka myyvät einesruokia sekä raakalihaa. Mitä kukin haluaa käyttää on täysin oma asia joten ihmettelen tätä keskustelua.
Täällä vaan tuntuu olevan sellainen tunnelma, että jos ei mene valtavirran mukana, lynkataan. Minä kun olen kertonut, että boikotoin S ja K-ryhmiä ja hankin pääosin ruokatarvikkeeni ruokapiirin kautta, olen saanut osakseni ihmettelyä ja suorastaan haukkumista, että se ei mahdollista. Eikä varsinkaan uskota hintoja. On siis "turvallisempaa" vaan ostaa kaupasta valmista einestä ja uskotella itselleen, että se on terveellistä ja hyvää, kun muutkin niin tekevät.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:17"]
Täällä vaan tuntuu olevan sellainen tunnelma, että jos ei mene valtavirran mukana, lynkataan. Minä kun olen kertonut, että boikotoin S ja K-ryhmiä ja hankin pääosin ruokatarvikkeeni ruokapiirin kautta, olen saanut osakseni ihmettelyä ja suorastaan haukkumista, että se ei mahdollista. Eikä varsinkaan uskota hintoja. On siis "turvallisempaa" vaan ostaa kaupasta valmista einestä ja uskotella itselleen, että se on terveellistä ja hyvää, kun muutkin niin tekevät.
[/quote]
Niin, K- ja S-kaupoistahan ei sitten saa mitään muuta kuin "valmista einestä"...
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et varmaan sitten koskaan käy ravintoloissakaan syömässä. Siellä kun jotain tiettyä ruokalajia voidaan tehdä monta päivää.
Lihaa marinoidaan päiväkausia, kastikkeita keitellään useana päivänä, jotta saadaan oikea maku aikaiseksi, jonkun tietyn ruoan täytyy seistä pari päivää, jotta on tarjoamiskunnossa ja niin edelleen. Täytyy näin ravintola-alan ammattilaisena todeta, että sinä et kyllä tiedä ruoanlaitosta yhtään mitään.
[/quote]
vertaatko sä tosissasi kastikkeen pitkää keittämistä siihen että jauhelihasoppaa lämmitellään kolme päivää ruoaksi kotona? Pikkuisen eri juttu kyseessä. Kastikkeen valmistus kestää kauan joo, mutta jauhelihasopan max tunti. Jos sitä keitetään päiväkausia, se on pilalla. Joko näkyy eroa?
Ravintolassa ei jauhelihasoppaa saa lämmittää tarjolle monena päivänä, vaan pitää valmistaa uusi jos se on joka päivä listalla. Tiedät kyllä sen, jos olet hygieniapassiin edes vähän lukenut, etkä vaan tuurilla vetänyt läpi.
Ja jauhelihakeitosta vielä, minusta se on pahaa uudelleen lämmitettynä.
Lopuksi niistä pahoista pahoista "eineksistä": sitä tehdään mitä ostetaan ja suomalaisten tärkein valintakriteeri on hinta. Joo, kyselyissä ja nettipalstoilla puhutaan luomusta, lähiruoasta, puhtaudesta ja itsetekemisestä. Kaupassa kuitenkin suurin osa näistä idealisteista valitsee sen tuotteen joka maksaa vähiten. Ihan sama mitä siihen on laitettu ja miltä se maistuu. Tee tässä sitten premiumtuotteita luomusta ja aidoista raaka-aineista, kun ei niitä vaan kukaan osta.
t. Ravintolakokki, elintarviketekniikan insinööri, valmisruoan tekijä tehtaassa
[/quote]
Sekaisinko olet?
Ei kai kukaan kotona "keitä jauhelihakeittoa päivätolkulla", kuten säälittävästi yrität väittää!
Keitto keitetään ja syödään, loput jäähdytetään nopeasti ja säilötään jääkaapissa. Seuraavana päivänä lämmitetään vain silloin syötävä määrä, ei tietenkään koko keittoa.
Miten tämä uudelleenlämmitys muuten mielestäsi eroaa eineksen lämmityksestä? Se eineshän on myös tehty valmiiksi jo tehtaassa ja lämmitetään uudestaan kotona. Olipa sitten kyseessä jauhelihakeitto tai mikä tahansa muu valmiseines!
[/quote]
tuota noin... Muistaakseni kirjoitin, että jauhelihasoppaa keitetään max tunti ja kastikkeita kauan. Näkyis lukevan tuossa ylhäällä^
Tällä yritin kuvata sitä, miksi jauhelihasopan uudelleen lämmittelyä kolmena päivänä ei voi verrata siihen että joissain harvoissa (vaitettavasti harvoissa nykyään) ravintoloissa keitetään kastikkeita "päiväkausia".
Pitkä valmistusprosessi on siis eri asia kuin se että tehdään soppa ja lämmitetään sitä syötäväksi monta kertaa. Onko nyt tarpeeksi selvästi ilmaistu?
Einesten lämmittämisessä on eroa, koska ne on jäähdytetty hallitusti, toisin kuin kotiolosuhteissa. Maku ja ravintoaineet kärsivät molemmissa vaihtoehdoissa, se on totta.
[/quote]
Sinulla on näköjään suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Kukaan ei ole lämmittämässä mitään ruokaa "montaa kertaa". Vain yhden ainoan kerran valmistuksen jälkeen. Aivan kuten einestenkin kanssa tehdään.
Ainoa ero on se, että einekset ovat huomattavasti vanhempaa tavaraa, kuin lämmitettävä kotiruoka. Ja että einesten säilyvyyttä on parannettu lisäaineilla, joita kotiruoassa ei ole.
[/quote]
Minä en ole missään kohdassa väittänyt, että se keitto lämmitetään monta kertaa, sinä olet ilmaukseni halunnut tulkita niin. En ole missään kohdassa väittänyt, että valmisruoka olisi jotenkin laadukkaampaa tai parempaa kuin kotona tehty.
Se mitä olen väittänyt on tämä: ravintolassa pitkään prosessoitu kastike ei ole sama asia kuin jauhelihakeitto, jota syödään kolmena päivänä peräkkäin. Lue lainaukset alusta asti niin tiedät ylipäätään mihin kommenttiin olen ottanut kantaa.
Toinen mitä olen väittänyt on tämä: jauhelihakeitto on minusta pahaa uudelleen lämmitettynä.
Jokainen saa mielestäni ruokkia itsensä ja perheensä justiinsa niin kuin haluaa. Vaikka syöden sitä jauhelihasoppaa viikon. Itselleni sellainen tapa ei käy. Haluan tuoretta ruokaa joka päivä. Meillä ei syödä valmisruokia, vaikka niiden valmistukseen osallistunkin työssäni. Syömättömyys ei johdu siitä, että ne olisivat huonoja, vaan siitä, että maistan niitä päivittäin työssäni, enkä halua viedä työasioita kotiin, haluan maistaa muita makuja vapaa-ajallani. Jos syön niitä kotona, en osaa rentoutua, vaan arvioin niiden ominaisuuksia ammatillisesti.
Mun mielestä se ei ole niin että kaikki saavat syöttää lapsilleen mitä haluavat. Järkyttävää kuinka sairailta ja heiveröisiltä lapset nykyään näyttävät:(
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:17"]
[/quote]
Niin, K- ja S-kaupoistahan ei sitten saa mitään muuta kuin "valmista einestä"...
[/quote]
No hinta-laatu-suhde on hiukan eri, vaikka kyse olisi perusraaka-aineestakin. Esim. luomunauta tai luomumunat, puhumattakaan juureksista.
Tahaimaa tyyppi, mee Cälimerelle
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:19"]
Yksi juttu mihin einekset tekevät kauppansa, on työpaikkojen taukohuoneet. Monessa Euroopan maassahan on kunnon ruokatunti ja varmaan olisivat kauhuissaan, jos lämmittäisivät mikrossa päivällisen, kuten itse teen lähes joka päivä, ellei ole salaattia mukana. Minulla on vain 30 minuutin ruokatunti ja ainoa missä tuossa ajassa ehtii käydä, on kotipizza 400 m päässä, mutta sinnekin pitää tehdä tilaus etukäteen. Itse lämmitän kyllä pääasiassa itseni tekemää ruokaa. Mutta edellisellä työpaikalla puolet miehistä lämmitti valmisruokia.
[/quote]
Pitkäänpä keskustelu eteni ennen kuin kukaan otti työpaikkaeväät esille. Meillä ei juurikaan osteta kotiin eineksiä, mutta mies ostaa monesti maksalaatikkoa tai valmislihapullia evääksi. Minä en ehdi ruokatunnilla minnekään syömään ellen hotki ruokaa muutamassa minuutissa eli minäkin olen eväiden varassa. Yleensä syön leipää, viiliä ja hedelmiä, mutta jos tiedän, että töissä on pitkä päivä, ostan lisäksi jonkin mikroruuan. Olisikin se luksusta, jos työpaikalla olisi lounasravintola, josta saisi hyvää ruokaa kohtuuhintaan ja ehtisi syödäkin rauhallisesti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et varmaan sitten koskaan käy ravintoloissakaan syömässä. Siellä kun jotain tiettyä ruokalajia voidaan tehdä monta päivää.
Lihaa marinoidaan päiväkausia, kastikkeita keitellään useana päivänä, jotta saadaan oikea maku aikaiseksi, jonkun tietyn ruoan täytyy seistä pari päivää, jotta on tarjoamiskunnossa ja niin edelleen. Täytyy näin ravintola-alan ammattilaisena todeta, että sinä et kyllä tiedä ruoanlaitosta yhtään mitään.
[/quote]
vertaatko sä tosissasi kastikkeen pitkää keittämistä siihen että jauhelihasoppaa lämmitellään kolme päivää ruoaksi kotona? Pikkuisen eri juttu kyseessä. Kastikkeen valmistus kestää kauan joo, mutta jauhelihasopan max tunti. Jos sitä keitetään päiväkausia, se on pilalla. Joko näkyy eroa?
Ravintolassa ei jauhelihasoppaa saa lämmittää tarjolle monena päivänä, vaan pitää valmistaa uusi jos se on joka päivä listalla. Tiedät kyllä sen, jos olet hygieniapassiin edes vähän lukenut, etkä vaan tuurilla vetänyt läpi.
Ja jauhelihakeitosta vielä, minusta se on pahaa uudelleen lämmitettynä.
Lopuksi niistä pahoista pahoista "eineksistä": sitä tehdään mitä ostetaan ja suomalaisten tärkein valintakriteeri on hinta. Joo, kyselyissä ja nettipalstoilla puhutaan luomusta, lähiruoasta, puhtaudesta ja itsetekemisestä. Kaupassa kuitenkin suurin osa näistä idealisteista valitsee sen tuotteen joka maksaa vähiten. Ihan sama mitä siihen on laitettu ja miltä se maistuu. Tee tässä sitten premiumtuotteita luomusta ja aidoista raaka-aineista, kun ei niitä vaan kukaan osta.
t. Ravintolakokki, elintarviketekniikan insinööri, valmisruoan tekijä tehtaassa
[/quote]
Sekaisinko olet?
Ei kai kukaan kotona "keitä jauhelihakeittoa päivätolkulla", kuten säälittävästi yrität väittää!
Keitto keitetään ja syödään, loput jäähdytetään nopeasti ja säilötään jääkaapissa. Seuraavana päivänä lämmitetään vain silloin syötävä määrä, ei tietenkään koko keittoa.
Miten tämä uudelleenlämmitys muuten mielestäsi eroaa eineksen lämmityksestä? Se eineshän on myös tehty valmiiksi jo tehtaassa ja lämmitetään uudestaan kotona. Olipa sitten kyseessä jauhelihakeitto tai mikä tahansa muu valmiseines!
[/quote]
tuota noin... Muistaakseni kirjoitin, että jauhelihasoppaa keitetään max tunti ja kastikkeita kauan. Näkyis lukevan tuossa ylhäällä^
Tällä yritin kuvata sitä, miksi jauhelihasopan uudelleen lämmittelyä kolmena päivänä ei voi verrata siihen että joissain harvoissa (vaitettavasti harvoissa nykyään) ravintoloissa keitetään kastikkeita "päiväkausia".
Pitkä valmistusprosessi on siis eri asia kuin se että tehdään soppa ja lämmitetään sitä syötäväksi monta kertaa. Onko nyt tarpeeksi selvästi ilmaistu?
Einesten lämmittämisessä on eroa, koska ne on jäähdytetty hallitusti, toisin kuin kotiolosuhteissa. Maku ja ravintoaineet kärsivät molemmissa vaihtoehdoissa, se on totta.
[/quote]
Sinulla on näköjään suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Kukaan ei ole lämmittämässä mitään ruokaa "montaa kertaa". Vain yhden ainoan kerran valmistuksen jälkeen. Aivan kuten einestenkin kanssa tehdään.
Ainoa ero on se, että einekset ovat huomattavasti vanhempaa tavaraa, kuin lämmitettävä kotiruoka. Ja että einesten säilyvyyttä on parannettu lisäaineilla, joita kotiruoassa ei ole.
[/quote]
Minä en ole missään kohdassa väittänyt, että se keitto lämmitetään monta kertaa, sinä olet ilmaukseni halunnut tulkita niin. En ole missään kohdassa väittänyt, että valmisruoka olisi jotenkin laadukkaampaa tai parempaa kuin kotona tehty.
Se mitä olen väittänyt on tämä: ravintolassa pitkään prosessoitu kastike ei ole sama asia kuin jauhelihakeitto, jota syödään kolmena päivänä peräkkäin. Lue lainaukset alusta asti niin tiedät ylipäätään mihin kommenttiin olen ottanut kantaa.
Toinen mitä olen väittänyt on tämä: jauhelihakeitto on minusta pahaa uudelleen lämmitettynä.
Jokainen saa mielestäni ruokkia itsensä ja perheensä justiinsa niin kuin haluaa. Vaikka syöden sitä jauhelihasoppaa viikon. Itselleni sellainen tapa ei käy. Haluan tuoretta ruokaa joka päivä. Meillä ei syödä valmisruokia, vaikka niiden valmistukseen osallistunkin työssäni. Syömättömyys ei johdu siitä, että ne olisivat huonoja, vaan siitä, että maistan niitä päivittäin työssäni, enkä halua viedä työasioita kotiin, haluan maistaa muita makuja vapaa-ajallani. Jos syön niitä kotona, en osaa rentoutua, vaan arvioin niiden ominaisuuksia ammatillisesti.
[/quote]
Amen. Tämä voisi olla itseni kirjoittama.
Haluaisin tosiaan sen listan niistä ruoista, jotka paranevat vanhetessaan ja annos kerrallaan lämmitettäessä.
Eineksissä ei ole mitään pahaa, vaikka itse en niitä käytä. Mutta en tee myöskään ruokaa kerralla isoa satsia, ellei siksi lasketa jotain lientä,, koska siis omasta mielestäni harva arkisempi ruoka on varsinkaan mikrossa lämmitettynä hyvää ja varsinkin peruna menettää hyviä ominaisuuksia ihan vaikka tunnissa, uudelleen lämmitettynä aina kamalaa.. Tykkään keittää esim. liemipohjat itse ja niitä pakastan.
On joo joukko pitkään haudutettavia ruokia, jotka ovat ihania uudestaan lämmitettynä, mutta jos nyt mietin vaikka perheemme kahden viikon ruokalistaa, kyllä siinä on pitkälti 14 eri ruokaa. Osa syntyy nopeasti, osa pidemmän kaavan kautta, perjantaina ja lauantaina syödään parempaa, vaikka pihviä tai sitten jotain monimutkaisempaa, jonka valmistaminen ottaa aikaa. Joku peruskeitto uudelleen lämmitettynä on pahaa, eikä mikään ruoka mikrossa lämmitettynä ole oikein herkkua, mutta mielipiteitä on monia.
Jos nyt jotain halusin tässä sanoa, että einesten vastakohdan ei tarvitse olla tuntikausia tehty ruoka, vaan ihan tosi hyvää ja terveellistä saa tehtyä nopeasti, alle puolessa tunnissa, hyvistä ja tuoreista raaka-aineista. ihan myös se töitä tekevä äiti.
Vaikka nyt tuorepasta ja tuore kala toimivat ja valmistuvat nopeasti. Ja kun Suomessa vielä esim. lihaa saa ihan valmiiksin paloiteltuna ja suikaloituna, kalaa eri muodoissa valmisteltuna ja vihanneksiakin suunnilleen valmiina sekoituksina, ruoan valmistus ei tosiaan vie aikaa niin paljoa, että se olisi syy käyttää valmisruokaa. Toki joku poakastettu vihannessekoitus on kyllä mun mielestä eines....
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Höpönlöpö.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:30"]
Luuleeko ihmiset yleisesti, että tavallisissa suomalaisissa navetoissa on juuri tuollaista kuin Kuralan kylämäessä josta se ehec tuli? Viitaten tohon thl:n juttuun.
[/quote]
EHEC on luontainen bakteeri lehmän suolistossa. Kaikilla lehmillä on EHEC-bakteereita suolistossaan. Joten raakamaidon juominen on todella typerää leikkimistä omalla terveydellään.
Yksi juttu mihin einekset tekevät kauppansa, on työpaikkojen taukohuoneet. Monessa Euroopan maassahan on kunnon ruokatunti ja varmaan olisivat kauhuissaan, jos lämmittäisivät mikrossa päivällisen, kuten itse teen lähes joka päivä, ellei ole salaattia mukana. Minulla on vain 30 minuutin ruokatunti ja ainoa missä tuossa ajassa ehtii käydä, on kotipizza 400 m päässä, mutta sinnekin pitää tehdä tilaus etukäteen. Itse lämmitän kyllä pääasiassa itseni tekemää ruokaa. Mutta edellisellä työpaikalla puolet miehistä lämmitti valmisruokia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:27"]
Haluaisin kuitenkin tuoda esille toisen näkökulman tähän eineskysymykseen, nimittäin niissä lukuisissa suomalaisissa perheissä, joissa kumpikin vanhempi käy töissä, on eineksille taatusti kovempi kysyntä, kuin esimerkiksi niissä lukuisissa italialaisissa perheissä, joissa mamma mia on kunnon kunniallisen katolilaisen tavoin pyhittänyt elämänsä kodin puunaamiseen ja perheensä ruokkimiseen kuusi tuntia haudutetuilla luomupadoilla. Vaikka en itse käytäkään eineksiä lainkaan, ymmärrän kyllä miksi joku uraäiti käyttää - vaikka helppohan minun olisi lapsettomana yksinasustelijana huudella.
Eli ei tuollaiset alueelliset erot esimerkiksi einestenkäytössä johdu ainakaan yksinomaan siitä, että toiset ovat junttia ja laiskaa white trashia ja toiset sivistyneitä gastronomeja.
[/quote]
Missä ihmeen 1950-luvulla sinä elät? Ei siellä "cälimeren" maissakaan nykyään voi mamma enää jäädä tai halua jäädä kotiin. Tuttavistani ja sukulaisistani suurin osa on töissä, anoppinikin on aina käynyt töissä, samoin mieheni tädit ja nykyään nuorempi polvikin on työssä lukuunottamatta 9-12 kk äitiyslomaa. Eivät kaikki ole yläluokkaisia hienostokotiäitejä vaan ihan tavallisia opettajia, kampaajia, sairaanhoitajia, arkkitehtejä, toimittajia, kirjanpitäjiä tai vaikkapa kondiittoreita on olemassa jotka käyvät töissä vaikka ovat perheellisiä.
Eineksiäkin on jopa siellä "cälimeren" maissa, mutta siellä voi myös hyödyntää hedelmiä ja vihanneksia aivan eri tavalla kuin täällä ja salaatit, vihannespadat tai paistokset ovat nopeita ja vaivattomia tehdä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
jauhelihakeitto paranee päivä päivältä kun kattilassa lämmittää.
tämä oli esimerkki. toki säilytettävän ruuan pitää toimia.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Höpönlöpö.
[/quote]
[/quote]